Recensământul rutier, cifre de trafic și coridoare

Started by alecu26, November 24, 2017, 03:16:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pasadia

"Cand va fi autostrada de la Calafat la Pitesti / Lugoj se va inzeci MZA-ul!"

Nu stiu din cine e citatul, dar sigur vor fi unii care sa-si puna numele sub el.

thinker

#106
Am traversat in aceste zile, a cata oara Valea Oltului. Joi dupa pranz aproape pustiu (pustiu inseamna cateva sute de turisme intalnite pe drum). Traficul nici 10-20% din ce e in medie.

Traficul greu comercial a fost restrictionat complet in aceste zile pe Dealul Negru si pe Valea Oltului.
Singura concluzie e ca 70% poate chiar 80% din traficul de pe Valea Oltului e comercial. TIR-uri, camioane, dubite si chiar majoritatea autoturismelor care traverseaza aceasta sectiune o fac in scopuri de bussines.

Acest drum Pitesti -Rm Valcea-Sibiu in varianta actuala sufoca economia Romaniei.

La vara acest drum va fi cea mai lunga parcare din Romania.

Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

Ionut

Cifrele de trafic (MZA si varfurile orare) pe DN2. Cifre CESTRIN 2015, primite de la CNAIR.




miahi

Exista undeva detalii tehnice despre modul de determinare folosit de CESTRIN pentru acesti indicatori ?


miahi

@TibiV  :cheers: . Mersi pentru info! Avand in vedere ca metodologia de numarare fost manual - automat, pe DN-uri a fost executata de CNADNR oare cata baza punem pune in aceste cifre ? Cred ca pot fi considerate doar date cu caracter informativ ...

cristi5

Numararea e facuta de CESTRIN (nu ca asta ar fi vreo garantie), si faptul ca e manuala nu inseamna neaparat ca e proasta. La 1200 de vehicule pe ora pe sens, sunt in medie 20 pe minut, f usor de numarat. Vezi mai sus pe topic o numarare bazata pe o filmare.

Nu am studiat metodologia dar am inteles ca in lunile de iarna nu se numara ci se extrapoleaza din celelalte luni. Din acest motiv traficul A2 de exemplu e supraestimat.

Problema e ca aceste masuratori se fac doar odata la 5 ani, si ca rezultatele sunt secrete. Faptul ca am primit rezultate cat de cat detaliate pt un DN e o raritate.

TibiV

OFF-TOPIC rau...

Quote from: gruiarew on January 26, 2019, 05:10:15 PM
De exemplu joi la ora 13 nu era nimeni pe DN68A. Dar asta nu înseamnă că drumul ăla e gol...

De exemplu duminica la pranz bulevardele din Bucuresti erau practic goale...
Ma rog, la fel de goale ca in iulie-august...
Vi se pare ca toti bucurestenii sunt pe plaja la Mamaia/Mangalia/Vama Veche?... Sau la Babele?...

Suntem dupa 4 zile zile de freezing rain...
Vreo 500 de proprietari de masini fluiera a paguba, si fiecare are cel putin 50 de vecini care au vazut faza...

Am mai spus-o: sa nu judecam traficul (regional sau local) in perioade absolut atipice/anormale.
Suntem intr-o perioada care nu spune nimic.
Soferii nu mai vor doar un loc de parcare... Vor un loc de parcare fara copaci in apropiere!
Copii (elevii) intra in vacanta. Dar inca nu se stie daca vacanta nu va fi decalata...

Daca seful tau are copii de o varsta apropiata de cea a copiilor tai, are si el aceleasi griji....

Cam aceeasi gandire cred ca o au cei care raspund de aprovizionare/livrare in Romania...
Tu ai trimite un transport critic pe DN68A daca ai sti ca poate sa razbata fie intr-o zi, fie, cu sanse similare, intr-o saptamana?!....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

miahi

Quote from: cristi5 on January 25, 2019, 10:31:27 PM
Numararea e facuta de CESTRIN (nu ca asta ar fi vreo garantie), si faptul ca e manuala nu inseamna neaparat ca e proasta. La 1200 de vehicule pe ora pe sens, sunt in medie 20 pe minut, f usor de numarat. Vezi mai sus pe topic o numarare bazata pe o filmare.

"Precizăm că înregistrarea circulației pe rețeaua de drumuri naționale va fi realizată de către
CNADNR SA, prin unitățile sale din teritoriu, respectiv Direcțiile Regionale de Drumuri și
Poduri.
Înregistrarea circulației pe rețeaua de drumuri județene și comunale se va efectua de către
autoritățile locale, respectiv Consiliile Județene, cu coordonare tehnică și metodologică din partea
CNADNR SA."

Parese ca CNADNR face masuratorile si CESTRIN "consolidarea" si producerea documentelor.



pasadia

CESTRIN e parte componenta a CNADNR. Da, cand au facut numaratoarea si acele interviuri in postrui pe DN-uri aveau nevoie de multi oameni si i-au folosit pe cei din DRDP-uri, dar chiar si asa e corecta afirmatia ca CESTRIN raspunde de recesamantul asta.

gruiarew

@TibiV eu i-am răspuns lui Quest. Văd că discuția a fost scoasă din context și nu se mai înțelege nimic din ce-am vrut să zic acolo. Oricum drumul ala e jalnic (din nou). CNAIR se laudă pe facebook cu reparații. Îs niște omuleți toarnă ceva marmeladă cu lopata din roabă în gropi. Oricum e tot spart de parcă a venit cineva și a dat anume găuri.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

frunzaverde

#116
Quote from: miahi on January 25, 2019, 09:49:27 PM
Avand in vedere ca metodologia de numarare fost manual - automat, pe DN-uri a fost executata de CNADNR oare cata baza punem pune in aceste cifre ?

Raspunsul este foarte multa incredere. La fiecare 5 ani se colecteaza date de tip recensamant, adica se inregistreaza toata populatia (in cazul asta de drumuri nationale) pe o perioada completa (adica se face inregistrare zi-de-zi, 24 h din 24, pe o perioada lunga, practic un an intreg).

Tipul asta de date (populatie nu esantion) este visul oricarui statistician, pentru ca practic se elimina sursa principala de incertitudine si eroare (esantionarea si opusul esantionarii - extrapolarea la populatie). Nu mai ai nevoie de uneltele de extrapolare (de exemplu regresii de toate felurile), care sunt aparatul principal al statisticii si nici de testele care-ti arata ca extrapolarea se poate face, si valorile din esantion se aplica la populatie (poate ai auzit de teste t, teste z, valori p, validare prin tabele de contingente/cross-validation etc. etc.). Si nu mai risti nici erorile principale ale statisticii - erorile de extrapolare (care se numesc de tip 1 si tip 2).

Singurul risc este calitatea proasta a inregistrarii de date - de exemplu un recenzor, in loc sa stea pe marginea soselei sa numere, se duce la bodega si numara sticlele de bere in loc. Doar ca tipul asta de erori este mult mai usor de identificat decat erorile de extrapolare, pentru ca ai acces la alte date reprezentand "valoarea reala, de teren" din alte puncte, apropiate, si poti verifica prin teste simple de interpolare. Deci daca recenzorul "Gogu" scoate valori din burta, se va vedea usor in erorile de la recenzorii apropiati, care vor avea alte valori, si il poti da afara pe "Gogu" cu rapiditate - eliminand astfel de erori. Oricum, tipul asta de erori are impact minor comparativ cu erorile de esantionare-extrapolare - pentru a distruge inferenta (adica sa nu mai poti folosi datele) trebuie ca practic "bagatul din burta" sa fie generalizat la peste 25-30% din statiile de recenzare, si sa fie generalizat (adica recenzorul sa nu se prezinte niciodata/aparatul de masura sa nu existe).

Iar erorile de inregistrare involuntare - "ba, ala era un camion?" sau uitatul sa tragi cate o linie din cand in cand sunt minore. Gandeste-te ca pe un DN cu 50 de puncte de recenzare se inregistreaza intr-o campanie de recenzie 50-200 de MILIOANE de puncte de date. Daca uiti un camion sau zece, chiar nu conteaza, sunt zece greseli in milioane de puncte inregistrate corect - si daca greseala nu e aleatoare (ceea ce corespunde cu eroarea nefiind distribuita normal) nu conteaza, concluzia nu poate fi viciata dintr-un greseala sistematica de 0.0001% intr-o directie sau alta. Adica, daca am concluzionat ca traficul in Romania este cu 0.000001% mai mic decat este in realitate, nu conteaza, e efectiv insignifianta diferenta pentru orice decizie luata in baza informatiei. Spre comparatie, la o esantionare, chiar si in cel mai bun caz, vei vorbi de erori masurate in procente, si intervale de incredere/sustinere masurate si alea in procente.

In plus, metodologia folosita este cea standardizata global de UNECE (o agentie ONU), asa ca datele sunt comparabile global. AADT-ul calculat de FWHA in SUA este perfect comparabil cu MZA-ul calculat de CESTRIN in Romania sau cu ÅDT-ul calculat de Trafikverket in Suedia. Se folosesc inclusiv formulare de recensamant similare la nivel global. Agregarea este simpla, standardizata, si procedurile vin cu corectie de erori.

Deci datele generale de trafic, culese la recensamant, sau esantioanele colectate intre recensaminte se pot consuma fara probleme. Problema nu e calitatea datelor ci inaccesibilitatea lor - CESTRIN/CNAIR nu le face publice spre deosebire de practic intreg restul lumii.

Imi mananc painea cea de toate zilele din statistica aplicata - as vrea sa am date in lumea mea de calitatea celor de la recensamantul de trafic romanesc. N-am, asa ca pana si pentru inferenta mult, mult, mult, mult mai slaba, trebuie sa folosesc unelte sofisticate. Si da, m-am uitat pe datele statistice CESTRIN pentru recensamintele publice (2005 si 2010) si pe bucatile pe care le am pentru 2015 - datele sunt de calitate buna; problema principala vine la comparatia in timp, pentru ca anumite puncte de recenzare si-au modificat pozitia, si e nevoie de interpolari pentru a compara corect datele punctuale. Dar e o problema minora, pe care o ai in toata lumea (ca in 5 ani se construiesc/demoleaza lucruri, asa ca e inevitabil sa nu mai poti pune scaunelul cu recenzor fix in acelasi loc).

TL;DR: Datele de recensamant rutier, oricate probleme punctuale ar exista la colectarea lor, sunt din punct de vedere statistic, foarte, foarte, foarte, foarte bune.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

miahi

"Singurul risc este calitatea proasta a inregistrarii de date - de exemplu un recenzor, in loc sa stea pe marginea soselei sa numere, se duce la bodega si numara sticlele de bere in loc. "

La aceasta problema( sau una asemanatoare ) ma gandisem si eu cand am intrebat daca se poate pune baza in ele. Nu vorbesc in necunostinta de cauza, in timpul facultatii am avut tangente cu INS si alte institutii de sondaje si anchete si am vazut in destule cazuri cum se fac masuratorile. Am vazut situatii in care se ia un esantion care reprezinta 25% din munca efectiva de culegere de date si se extrapoleaza pe baza acestuia.

Avand in vedere atitudinea suspecta a celor de la CNADNR de a nu face publice datele de trafic plus "profesionalismul" desavarsit al personalului CNADNR, un om se poate gandii, daca nu cumva datele sunt "din pix" .

Este bine de stiut si imbucurator ca cineva care a lucrat cu aceste date le considera OK.


frunzaverde

Quote from: miahi on January 28, 2019, 03:48:32 PM
La aceasta problema( sau una asemanatoare ) ma gandisem si eu cand am intrebat daca se poate pune baza in ele. Nu vorbesc in necunostinta de cauza, in timpul facultatii am avut tangente cu INS si alte institutii de sondaje si anchete si am vazut in destule cazuri cum se fac masuratorile. Am vazut situatii in care se ia un esantion care reprezinta 25% din munca efectiva de culegere de date si se extrapoleaza pe baza acestuia.

Stiu de problemele sistemului statistic romanesc (si public si privat - cel privat este probabil mai disfunctional ca cel public). De asta am scos in evidenta caracterul de recensamant al numaratorii de trafic. Hai sa vedem ce se intampla dpdv statistic in cazul descris de tine, si sa vedem ce s-ar intampla daca se face aceiasi chestie la recensamantul rutier.

Sa zicem ca facem o ancheta (sondaj) si se colecteaza doar 25% din esantion. Nu uita ca, in statistica, intotdeauna cand facem sondaje, facem o extrapolare la sfarsit - de la esantion la populatie. Pentru ca ne intereseaza, de exemplu, ce optiuni politice are populatia Romaniei (sau ca sa ramanem in topic) ce prefera ca mijloc de transport populatia Romaniei, nu ce prefera fix esantionul nostru de 250, 900 sau 50.000 de oameni.

Ce se intampla daca reducem esantionul cu 75% (facem downsampling simetric adica?). Daca strategia de esantionare este corecta, si esantionul este cu adevarat relevant pentru populatia pe care o studiezi vei obtine un esantion la fel de reprezentativ, dar mai mic. Nu strici validitatea studiului re-esantionand (adica nu risti sa obtii rezultate mincinoase, pentru ca nu ai adaugat date mincinoase din burta), dar vei scadea masiv puterea studiului (1 - β), adica capacitatea studiului de a detecta efecte existente in populatie. De exemplu, iti va fi mult, mult mai greu (se poate calcula cat de greu in functie de esantion) sa detectezi exact cum s-au schimbat optiunile de vot, sau daca populatia prefera mai mult sa mearga cu bicicleta.

Daca bagi date din burta (si din burta = fix din burta), nu din functia de predictie a programului de modelare statistica (caz in care nu faci nici un rau, in afara de reducerea de putere de mai sus), atunci e grav. Bineinteles, pentru client e nasol tare - ca ei te-au platit sa studiezi pe 5000 de oameni daca le place noua reteta de cafea produsa de tine, si daca tu vii cu rezultate pe 500 de oameni care spun "nu prea stiu" si pe 5000 ai fi putut detecta ca "e groaznica", atunci e urat de tot.

Si in Romania problema e si mai mare cu esantionarea, care e facuta din burta, si care are potential de a-ti afecta urat, urat de tot rezultatele, fara sa ai cum detecta cat si in ce fel...

De asta am tinut sa spun ca ce se face / ar trebui sa se faca e un recensamant. Hai sa zicem ca se face downsampling de 75%, adica se colecteaza ori:
1. doar 25% din punctele de recensamant.
2. doar 25% din orele de recensamant.

Pai chiar si in cazul asta extrem (ma indoiesc ca se coboara la 25%, realitatea e probabil undeva la cel putin 90% se colecteaza, i-am vazut cu carnetelele si furtunele in "actiune"), tot avem un esantion al naibii de bun. Cateva zeci de milioane de puncte de date, si cateva sute de puncte de colectare, si cateva aproape un milion de ore colectate - toate astea vor avea o putere statistica foarte, foarte mare (chiar si la 25%).

Da, nu va mai fi un recensamant (eroare 0), va avea bube (de exemplu nu vei captura varfuri si baze, facand datele mai putin granulare decat ai vrea), dar eroarea va fi in continuare foarte mica - la nivelul de agregare la care avem noi (sau un planificator de retea) nevoie problema e insignifianta. Pentru ca pe noi nu ne intereseaza cate masini au trecut intre 14:23 si 14:27 la punctul de recenzie x in data de 5:02, ci media, deviatia standard, si varfurile. Si astea le vreau discretizate (alta agregare) - adica chiar nu-mi pasa daca am trafic 15.239 MZA sau 15.318, ci daca traficul e intre 15.000-17.500. Agregarea asta va reduce semnificativ erorile.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Poate vazand expunerea statistica cu masurari zilnice timp de cateva luni, va intrebati ce relevanta are ca noi masuram traficul timp de o ora inainte de Craciun pe DN68A.

Are relevanta pt ca stim ca e una din orele cele mai aglomerate din cea mai aglomerata zi din an. Asta ne ajuta sa ne facem o idee despre fluxul maxim pe acel drum.