News:

.

Main Menu

Vehicule autonome

Started by cristi5, November 09, 2017, 07:53:23 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rizzuh

Sau o polita de asigurare. Soferii de TIR-uri si mecanici de locomotiva o sa dispara pe termen mediu (20-25 ani).

dr4qul4

Nu vor disparea, dar vor dispărea pauzele obligatorii. Cand intra pe autostrada, soferul va putea sa doarma linistit.
In schimb trebuie sa existe cineva care sa incarce/descarce si mai ales sa asigure marfa, sau cineva care sa gaseasca depozitul de unde trebuie sa incarce/descarce si care sa preia volanul pe timp de ploaie/zapada prin pasul Oituz/Tihuta.
Si bineînțeles, trebuie sa existe cineva care sa ocoleasca  ISCTR-ul.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

ghrt

Depozitul şi accesul la el vor fi indicate de beneficiari, prin aplicaţie. Cred că un "şofer" electronic va conduce mult mai bine ca unul organic încă din timpul vieţilor noastre.

Asigurarea va fi mai ieftină dacă cine e în cabină nu se atinge de volan. Probabil că TIRurile prin Balcani vor circula cu paznic la bord, care va avea şi sarcina de a schimba traseul pentru a evita controalele. Însă nu se va atinge de volan.
Cont (aproape) inactiv.

dr4qul4

Si gropile cine le ocoleste?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cristi5

#49
Quote from: ghrt on April 01, 2018, 11:16:53 PM
Cred că un "şofer" electronic va conduce mult mai bine ca unul organic încă din timpul vieţilor noastre.

Pe asfalt cu planeitate (inclusiv fara gropi) si rugozitate optime poate. Dar pe gheata, zapda sau frunze ude? Dar pe apa de ploaie in suspensie cum ii place la Serbanescu? Dar pe DN68A sau DNul ala de pamant din Botosani?

Cum o sa mearga pâș-pâș cu cauciucuri de vara pe gheata pana la service sa si le puna pe cele de iarna? Cum o sa dea spaga la RAR? Si cine va fi de vina daca e prinsa in flagrant cu spaga?

Lasand gluma la o parte, detectarea situatiilor de urgenta si cererea interventiei operatorului uman este unul din cele mai complicate aspecte. Pana se dezmeticeste soferul, poate fi prea tarziu. Vedem asta la avioane cand se dezactiveaza pilotul automat. Pana se prind pilotii (2-3 oameni!) care-i problema intr-un cockpit ca o discoteca, cu toate alarmele vizuale si auditive, avionul e deja bucati. AF447 a avut vreo 10000 m altitudine dar pana a venit cel mai experimentat "organic" (care era la somn) era prea tarziu, au facut pleosc in ocean dupa 4 minute de confuzie generala si manevre gresite in cockpit, cu unghi de atac de 35 grade in majoritatea timpului.

Automatica se opreste uneori nu pt ca e complicat (gheata) ci din motive de senzori defecti (cum a fost AF447). Am vazut la accidentul din Arizona ce inseamna sa opresti niste senzori.

cristi5

#50
Apropo de tranzitia automat->manual, a fost zilele trecute un accident cu Tesla in care pilotul automat i-a cerut soferului sa intervina pret de 6 secunde, ala n-a avut chef si a intrat intr-un parapete de beton care despartea 2 benzi. Evident, masina nu era inscrisa pe niciuna dintre benzi.

Quote
The electric carmaker said the driver, who was killed in the accident, did not have his hands on the steering wheel for six seconds before the crash, despite several warnings from the vehicle.

Ma gandesc cate alte avertismente "de cockpit" ignorase omul inainte... Asta e ca Petrica si lupul.



Tesla fireste ca da vina pe infrastructura

Quote
The company said the crash was made worse by a missing or damaged safety shield on the end of the motorway barrier that is supposed to reduce the impact into the concrete lane divider.

De-asta vehiculele feroviare autonome functioneaza: infrastructura corespunde deja unor norme stricte si este mai putin sensibila la vreme, iar frunzele cad numai toamna, cateva zile. Poti oricum sa tai copacii. (asta cu frunzele e mai putin cunoscuta la noi dar nu e gluma, celuloza din frunze e lichida si alunecoasa, si trenul nu mai poate porni sau opri)


rizzuh

Quote from: cristi5 on April 02, 2018, 10:30:21 AM
Ma gandesc cate alte avertismente "de cockpit" ignorase omul inainte... Asta e ca Petrica si lupul.

Nu ajuta nici marketing-ul, Tesla ii zice "Autopilot", alti producatori zic "Lane keeping assistance" + "Adaptive cruise control" + "Emergency braking". Chiar daca tehnic e corect (a se compara cu autopilotul de la avioane), la cati idioti sunt, este o certitudine ca o parte cu bani de Tesla vor musca momeala.

Quote from: cristi5 on April 02, 2018, 10:30:21 AM
De-asta vehiculele feroviare autonome functioneaza: infrastructura corespunde deja unor norme stricte si este mai putin sensibila la vreme, iar frunzele cad numai toamna, cateva zile. Poti oricum sa tai copacii. (asta cu frunzele e mai putin cunoscuta la noi dar nu e gluma, celuloza din frunze e lichida si trenul nu mai poate porni sau opri)

Pararea poporului despre CFR, de ce au mereu restrictii de viteza: primavara e inundata sina, vara se dilata sina, toamna sunt frunze pe sina, iarna se contracta sina ;)

dr4qul4

Soferii de camion nu au cum sa dispara.
Cel mai bun exemplu este pilotul automat pe avioane. Acolo unde toate au radare si comunica intre ele de zeci de ani, unde se respecta toate indicatiile turnului de control si unde inca mai avem piloti, iar aterizarile si decolarile se fac pe modul manual.
Pe rutier insa inca vom mai intalni masini conduse de amatori, carute, pasari, caprioare, vaci si alte animale domestice. Asta pe langa drumurile praf, alunecari de teren, inundatii, zapada si lucrarile de mentenanta pe care un avion nu trebuie sa le suporte cat timp este in aer.
Pe autostrada pilotul automat va putea prelua controlul, exact ca la avioane, insa pe serpentine nu au nici o sansa. mergeti pe DN68A, sau pe orice alt drum cu serpentine, si vedeti cum tirurile sunt obligate sa muste din contrasens pentru a lua curba. Cel mai bine se observa cand se intalnesc 2 tiruri din sens opus: unul opreste pentru a-i face celuilalt. Trec pe rand. Deasemenea putem avea accidente pe drum, sau doar masini parcate care ocupa banda. Oare pilotul automat va incalca linia dubla continua sau se va urca pe bordura despartitoare pentru a-si continua drumul?
Eu zic ca mai vorbim peste 50 de ani.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

ghrt

În acest moment sau în câţiva ani, sunt de acord cu voi că vom conduce în continuare în mod nemijlocit. Dar pe termen ceva mai lung? Gândiţi-vă la evoluţia tehnologică din ultimii 30 de ani, atât sub aspectul puterii de calcul cât şi al algoritmilor. Acest avans va continua şi va permite algoritmi suficient de performanţi pentru a depăşi cunoştinţele şi reflexele şoferului obişnuit. Nu pe ale unui pilot de curse, dar acela oricum nu conduce TIRuri. Închiderea senzorilor şi atingerea volanului va fi apoi interzisă prin clauzele poliţei de asigurare - adică maşina nu va permite hardware o asemenea interacţiune.

Cât despre avioane, dacă mai sunt şi conduse de software, pe lângă faptul că stai prizonier într-o conservă, cred că destui pasageri vor ceda nervos. Din câte citeam, superficial, piloţii automaţi aterizează foarte bine, rareori predau comanda pilotului. Mi-am amintit de Airplane! 1&2.

Într-adevăr trenul este primul candidat pentru automatizare, şi de fapt pe linii de metrou s-a şi automatizat. Acolo este un mediu mult mai bine controlat. Cât despre frunze mă mir că nu există o drezină care să facă treaba automat.

Repet, ţine de puterea de procesare care creşte substanţial. Deja nebunia cu minarea criptomonedelor a permis crearea de hardware ieftin cu putere mare de calcul, şi e o chestie incipientă.
Cont (aproape) inactiv.

TibiV

ghrt,
esti foarte optimist...

Nu pot decat sa citez un distins antevorbitor...
Quote from: dr4qul4 on April 02, 2018, 01:18:33 PM
Eu zic ca mai vorbim peste 50 de ani.

Iar cat despre asta....
Quote from: ghrt on April 02, 2018, 03:04:14 PM
Din câte citeam, superficial, piloţii automaţi aterizează foarte bine, rareori predau comanda pilotului. Mi-am amintit de Airplane! 1&2.
Cam superficial. Filmele sunt parodii foarte bune, dar atat... (Mai ales aia cu "umflarea pilotului automat"... :lol: )

Dar, in mod serios:
1. Pilotii automati nu "predau comanda pilotului". Pilotul uman pur si simplu preia comanda, nu "roaga" automatul sa i-o dea...
2. Pe youtube gasesti sute, poate mii de filmari cu aterizari "crosswind". Multe dintre ele te lasa fara suflare. Te asigur ca nici una dintre aterizarile alea (multe ratate la prima aterizare, reusite la a doua) nu au fost facute de "pilotul automat".
3. Omul este acolo ca sa incerce sa gaseasca solutii pentru situatii imposibil de imaginat in algoritmi. Windows nu mai are nici un "bugg" ?
4. Accidentul de la Balotesti se pare ca a avut mult de-a face cu pilotul automat.

Iar ca parere personala...
Nu cred ca vreun "automat" are "simtul fundului". Giroclinometrul se mai strica, fundul nu...
Cei care au tinut vreodata o mansa in mana stiu ce vreau sa spun. ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut

Cum e testat în Finlanda transportul public electric cu autobuze fără șofer

În timp ce Bucureștiul cumpără autobuze diesel, iar marile orașe europene aleg vehicule electrice, Finlanda testează de aproape doi ani un sistem de transport public cu microbuze electrice autonome, fără șofer. E un proiect pilot, cofinanțat de Uniunea Europeană, ce vizează rutele de transport în comun pe distanțe scurte, un model care în următorii cinci ani va fi din ce în ce mai răspândit pe orașele de pe continent. HotNews.ro a fost în Finlanda și a văzut ce a fost testat în Helsinki și în orașele din împrejurimi - cum au aplicat finlandezii modelul electric-autonom în transportul de persoane din mediul urban.



Hotnews

rizzuh

^ cat de dragalas este. E un autobuzel :cloud9:

ghrt

TibiV, ce părere ai de drone? Nu astea micuţe, cu care filmează şi colegii de forum, ci alea mari, militare, cu arme la bord şi care execută misiuni de atac? Faptul că în transportul de pasageri sunt standarde mult mai ridicate de siguranţă nu înseamnă că tehnologia nu va progresa suficient de mult încât să le îndeplinească.
Să ne imaginăm un scenariu. În domeniul aviatic există deja o siguranţă foarte mare, dar piloţii costă astfel încât cel mai probabil vom avea avioane cargo cu pilot automat permanent. După un track record mai bun decât al curselor de pasageri cu pilot organic, este posibil să existe şi curse low cost exclusiv cu pilot automat.
Durata de implementare? Acum 50 de ani: 1968. Hai să ne gândim la tehnologia din 1968 versus cea de acum, în special sub aspectul puterii de calcul şi al senzorilor dezvoltaţi între timp. Iar viteza de dezvoltare s-a accelerat substanţial prin anii '90. Deja dacă cumpari tehnologia din anii '90 cu ce avem acum este un salt fantastic.
Cont (aproape) inactiv.

TibiV

Dronele au piloti.
Doar ca acestia piloteaza de la distanta, fara riscul de a fi omorati in cazul in care drona este doborata.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

ghrt

Pilotează pe bază de "fund" sau de giroclinometru? :))
Cont (aproape) inactiv.