News:

.

Main Menu

Vehicule autonome

Started by cristi5, November 09, 2017, 07:53:23 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ionut

La bordul lui Renault EZ-GO, conceptul fara volan si fara pedale. Electric, autonom si conectat

Renault EZ-GO Concept marcheaza orientarea companiei auto franceze si catre noi idei de mobilitate: autovehicule fara volan, fara pedale, dar propulsate electric, autonome si conectate. La Salonul Auto de la Geneva am pasit in conceptul EZ-GO si am incercat sa intelegem mai bine ideea din spatele lui.



0-100/Hotnews

cristi5

#16
Masina autonoma- accident mortal cu pieton in traversare. Prima victima a masinilor autonome (a mai fost un sofer care conducea Tesla pe pilot automat)

Interesant ca la volan era un operator, dar vehiculul era in mod autonom.

http://m.ziare.com/auto/o-masina-uber-care-se-conduce-singura-a-ucis-o-femeie-prima-victima-a-tehnologiei-care-vrea-sa-revolutioneze-lumea-auto-1506505-font1

https://www.google.se/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2018/3/19/17139518/uber-self-driving-car-fatal-crash-tempe-arizona

cristi5

#17
Primul autobuz autonom din Scandinavia. Inca n-am apucat sa ma dau. Nu merge seara. Vmax 20km/h. Operator care poate interveni in caz de urgenta (conform legii). Ruta fixa de 1,5km. O statie, pe langa cele 2 capete. 12 locuri.

https://www.google.se/amp/s/www.thelocal.se/20171227/stockholm-gets-scandinavias-first-driverless-buses-on-public-road/amp



Strada pe care merge e rezervata autobuzelor, numai vehiculele autorizate au voie cred. Asta inseamna ca atunci cand nu trec autobuze, pietonii traverseaza pe unde apuca.

voicul

^Referitor la accidentul in care a fost implicata masina autonoma: politia zice ca un sofer nu putea evita accidentul.

rizzuh

Quote from: voicul on March 21, 2018, 11:12:10 AM
^Referitor la accidentul in care a fost implicata masina autonoma: politia zice ca un sofer nu putea evita accidentul.

Mai detaliat:

Quote
"I suspect preliminarily it appears that the Uber would likely not be at fault in this accident," said Chief Sylvia Moir.

Herzberg was "pushing a bicycle laden with plastic shopping bags," according to the Chronicle's Carolyn Said, when she "abruptly walked from a center median into a lane of traffic."

After viewing video captured by the Uber vehicle, Moir concluded that "it's very clear it would have been difficult to avoid this collision in any kind of mode (autonomous or human-driven) based on how she came from the shadows right into the roadway."

Moir added that "it is dangerous to cross roadways in the evening hour when well-illuminated, managed crosswalks are available."

https://arstechnica.com/cars/2018/03/police-chief-uber-self-driving-car-likely-not-at-fault-in-fatal-crash/

Adica pietonul, in timp ce mergea seara pe trotuar intr-o zona neiluminata/slab iluminata a intrat ca vita pe banda pe care se afla masina Uber, evident fara sa se asigure.

cristi5

#20
Hmm

Eu nu sunt convins ca un sofer uman cu experienta ar fi facut accidentul

- multi soferi experimentati conduc departe de trotuar cand viteza depaseste 30km/h, "din principiu"

- cand vezi pe cineva cu bicicleta aproape de marginea trotuarului cu pachete pe ghidon (adica directie instabila) tragi stanga si treci la 2m distanta. Sau daca vine cineva din spate pe banda 2, franezi

- in SUA sunt foarte putini oameni care merg cu bicicleta cu pachete pe ghidon. E ceva foarte ciudat. In afara catorva orase, majoritatea americanilor sunt motorizati, iar cei care merg cu bici sunt rari si bine echipati, si au cel mult un rucsac in spate. Exceptie sunt campusurile universitare unde mai vezi biciclete de oras, cu cosuri in fata si portbagaj etc. Cand vezi asa ceva, te feresti!

- cine merge asa spre un drum nu e ok, probabil beat sau drogat, deci de evitat. In cazul asta e altceva: femeia se despartise recent de barbat si se gandea probabil la necazurile ei

De fapt asta zice si textul, la sfarsit

Quote
And even if Uber is not legally at fault, critics may ask whether the vehicle could have done more to anticipate the possibility that the woman might step in front of the Uber vehicle and take appropriate defensive measures—perhaps slowing down or changing lanes to give her a wider berth.

Se pare si ca masina a mers cu 38mph intr-o zona de 35mph.

Acum trebuie sa facem algoritmi care sa recunoasca ciudatii care imping biciclete chiar si cand bate soarele in senzori...

Atentie, vorbim de Arizona unde (ca in California) nu ninge, nu ploua...

Legal poate va fi ok, dar tocmai in astfel de cazuri problemele etice ale masinilor autonome sunt uriase.

(interesant ca la volan era un fost condamnat penal reabilitat, care ulterior si-a schimbat si numele si sexul)

cristi5

#21
Asa cum  am banuit (ciudatenia cu bicicleta si pachetele pe ghidon), femeia era fara adapost. Probabil acele plase contineau toata averea ei.

Din nou, cand vezi asa ceva ca sofer, te feresti. Homeless imseamna daca nu alcool si droguri, cel putin oboseala si malnutritie care afecteaza perceptia (auz, vaz) si reflexele.

https://www.google.se/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN1GW36P

LE: e ce trist in povestea asta e ca femeia neavand apartinatori, nu va da nimeni Uber in judecata sa ii usureze macar de un milion

rizzuh

A aparut si video de dashcam cu accidentul, facut public de catre politie. Nu voi pune link, il cautati daca doriti.

Cateva observatii:

  • "Soferul" nu era atent, se uita mereu in jos (probabil la telefon)
  • Femeia nu a venit dintr-o zona fara vizibilitate (mascata de cladire/masina/etc.), ci a traversat tot sensul pana sa fie lovita pe banda 1

Avand in vedere ca pe dashcam nu se vede la fel de bine noaptea fata de cum se vede cu ochiul liber, femeia ar fi fost vizibila de ceva timp - dar "soferul" nici nu se uita, si daca s-ar fi uitat, avea ochii ajustati pentru lumina telefonului, nu lumina slaba de afara. Insa masina nu se bazeaza pe un dashcam, are camere video mai sofisticate, echipament RADAR/LIDAR, paote chiar camere cu infrarosu. Nu inteleg cum se nu a observat femeia in mijlocul drumul, trebuie sa o observe inca de cand a pus primul pas pe carosabil.

Aici o sa fie foarte interesant raportul NTSB cand va fi gata investigatia lor.

P.S.: Zic "sofer" cu ghilimele pentru ca masina era complet autonoma, asa ca soferul nu era in control si nici raspunzator pentru siguranta, dar fiind in teste, totusi trebuia sa fie atent pentru o siguranta mai mare dar e clar ca era plictisit. Deh, human factor.

voicul

#23
Am vazut si eu filmarea si daca e cea reala (da e suspect cum toata banda opusa e in bezna totala) pietonul chiar apare in fata masinii.

Tinand cont cate miliare sunt in joc, probabil va ramane ca politia are dreptate.
Nu stiu cum e legislatia in US, dar in RO daca te trezesti sa treci strada pe unde vrei tu si esti accidentat, este vina ta, nu a soferului. Nu e asa?

cristi5

Continui sa cred ca un sofer uman ar fi vazut. Zona este luminata (se vede in reportajele TV dupa accident). De acord cu rizzuh ca pe dashcam se vede mult mai rau decat ce vede ochiul uman, iar senzorii masinii trebuiau sa vada mult mai mult decat omu. Femeia a traversat cateva benzi pana la impact.

Cred ca nu ar fi exclus sa interzica vehicule autonome pe timp de noapte.

Operatorul probabil va fi condamnat, mai ales ca are deja o condamnare.

rizzuh

Dintr-o postare care analizeaza cazul avem cateva informatii noi:

  • Neoficial, LIDAR era oprit pentru a testa cum se comporta sistemul fara el
  • RADAR-ul normal nu ar fi putut detecta persoana, in cel mai bun caz ar fi detectat tarziu un obstacol stationar
  • Masina nu are camera IR

1) este o idee tampita, nu trebuia dezactivata franarea de urgenta pe baza datelor de la LIDAR, sau macar sa faca un sunet foarte tare ca sa trezeasca soferul care "doarme". Bine, altii (Tesla) nu au LIDAR deloc pe prototipuri, asa ca nu este vina Uber ca l-a dezactivat, dar tot este o idee proasta daca il ai sa nu il ai activ pentru urgente. Pana la urma poti analiza datele coletate de intregul si sa vezi daca restul senzorilor (camere, radar, IR, etc.) ar fi luat aceeasi decizie.

2) ar fi cauzat o franare de urgenta, daca masina era echipata, probabil prea tarziu ca sa evite accidentul, dar poate ar fi scapat cu viata femeia.

Deci se bazau doar pe setul de camere video normale, care nu au detectat femeia care traversa strada, iar soferul de siguranta nu era atent.

voicul

Asta e ca: am sistem start-stop si il dezactivez la fiecare pornire a motorului. Ce bine am investit cei 300 eur cat a costat sistemul!
Corect era un test (ma bazez pe ce a spus @rizzuh) in care se testau doar camerele.

Totusi am inteles ca masina era in mod automat SI in acest caz, soferul poate interveni?

rizzuh

Nu cred ca au blocat mecanic pedala de frana sau volanul ;) Ar fi cea mai mare idiotenie, de ce dracu mai ai omul in scaunul de sofer atunci?

ghrt

Cred că ar trebui să instaleze sistemul acela de urmărit privirea şoferului şi dacă are perioade de neatenţie sesizabile să îl dea afară... e oricum inutil.

Sunt de acord cu observaţiile lui Cristi5 despre conducerea preventivă. Faptul că e legal e una dar fără conducere preventivă vor fi mai multe accidente.
Cont (aproape) inactiv.

adiarc

eu cred ca se forteaza putin limitele....inca nu e atat de bine pusa la punct tehnologia,pe cate mld ar vrea unii sa faca din treaba asta.......
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura