News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Mamutu

Articolul e foarte serios și nu pare "mânărit" dar sunt posibile erori ale parametrilor luați in considerare, printre care și procentul de regenerabile din mixul german care a fost in realitate mai mare decât estimatul pentru acest an emis anul trecut.
Concluzia e una singura si de bun simt: Cu cât e mai curat curentul folosit la mașinile electrice cu atât poluarea lor e mai mica pe când mașinile cu motor termic si-au cam atins limita de poluare. Dinamica rapida de dezvoltare a regenerabilelor și a tehnologiilor bateriilor, prețul mic al regenerabilelor vor face probabil ca emisiile poluante sa scadă și mai repede decât estimează studiul.

Liviu M

Quote from: Mamutu on October 28, 2019, 08:03:12 PM
prețul mic al regenerabilelor
Momentan regenerabilele sunt mai scumpe decat celelalte, au nevoie de subventii ca sa traiasca.

voicul

^Cred ca mai au un pas termicele: EURO 7. Probabil limita minima de emisii va fi: benzina EURO 7 - GDP - PHEV

Mamutu

In functie de locatia pe glob la ora actuala energia solara si eoliana sunt cele mai ieftine, coborand pana la 0,03$/kWh. Cel mai bun exemplu este Arabia Saudita care a construit una din cele mai mari centrale fotovoltaice din lume si planuieste sa continut tot asa. La noi nu am date exacte despre preturile actuale.

https://www.pv-magazine.com/2019/01/10/saudi-arabia-to-tender-2-22-gw-of-solar-in-2019-and-wants-40-gw-in-2030/
https://www.forbes.com/sites/dominicdudley/2019/05/29/renewable-energy-costs-tumble/#886d32be8cea

Singura problema e legata de inmagazinarea energiei, asta poate ridica pretul si crea probleme de suplimentare adecvata.
In SUA singura alternativa asemanatoare ca pret e gazul metan. Centralele pe carbune sunt tot mai ineficiente prin comparatie.
https://www.theguardian.com/environment/2019/mar/25/coal-more-expensive-wind-solar-us-energy-study

dr4qul4

eu nu inteleg cum ar putea sa aiba randament mai bun(dpdv al poluarii) 70000 de masini diesel in comparatie cu o temocentrala pe carbune de 1000MW (asta daca am facut bine calculele). Chiar atat de mari sunt pierderile la baterii?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Liviu M

Quote from: Mamutu on October 28, 2019, 10:24:18 PM
In functie de locatia pe glob
Hai sa ramanem la Germania, ca pentru ea e articolul/studiul si pentru ea sunt date cat de cat exacte. Asa, in Sahara e ieftin de produs, da' costa mult sa-l aduca in Germania (c-au fost planuri).
Iti spun eu sigur ca cand au aparut regenerabilele, factura la curent mi-a crescut. De, subventia instalatiilor casnice (printre altele) trebuie platita de cineva.
Astia zic ca pana in 2025 Energiewende va costa 520. De miliarde de euro.
Ups, am zis ca nu mai postez studii nemtesti...

Mamutu

Un raport interesant al producătorilor de automobile din Europa asupra vânzărilor și a infrastructurii pentru mașinile electrice și hibride din2018.
Se menționează Romania care are subvențiile cele mai mari și totuși vânzările sunt scăzute, fata de Olanda care a cam renunțat la subvenții și care are vânzări de 7,5% anul trecut și peste 10% anul acesta, și un număr impresionant de stații de incarcare intr-o țara cât Transilvania (cam 25% din toată Europa!).

https://fastnedcharging.com/en/locations

Țările bogate se pare ca adopta mult mai ușor mașinile electrice.

https://insideevs.com/news/379267/acea-co2-emission-reduction-targets/

TibiV

Si de ce te miri ca "Țările bogate se pare ca adopta mult mai ușor mașinile electrice." ?...
Tarile bogate nu importa cazane "din vest".

Fa un raport pret masina/salariu mediu in Olanda si in Romania...
In cazul unei electrice noi in Olanda raportul va fi probabil echivalent cu cel al unui cazan SH adus in Romania din Germania.

Asta iti va arata ca vom importa in continuare cazane (preferabil Diesel, ca astea sunt la super-oferta in Germania)... Evident, toate cazanele sunt "impecabile", pentru ca au fost tinute de cate "o bunicuta" in garaj de 20 de ani...  ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

AlexxC

#1358
O sa ajungem sa cumparam si electrice doar ca trebuie sa asteptam sa isi faca "rodajul " in vest...noi sunt prea scumpe pentru puterea noastra de cumparare.
Exista si o parte buna in tot acest ecosistem: romanul cand achizitioneaza o masina din vest isi reduce  emisiile produse pe de o parte inlocuindu-si cazanul euro 3 cu unul euro 5 si pe de alta parte scutind emisiile producerii unei masini noi. Un alt aspect pierdut din vedere este ca il stimuleaza pe francez/german/etc sa isi schimbe masina cu una si mai noua,eventual electrica...deci contribuim indirect la tranzitia spre automobile mai putin poluante ce intrun final o sa ajunga si la noi ...cu un decalaj de vreo 10-15 ani.

ghrt

Contribuim cu sănătatea noastră...

Maşinile electrice SH nu prea vor avea succes, din cauza reducerii de capacitate a bateriilor, fenomen care va fi amplificat spre sfârşitul duratei de viaţă. Motoarele care consumă 3C sau mai mult vor ajunge să consume la acceleraţie imens raportat la capacitatea rămasă a bateriei, astfel încât procesul de distrugere (gen sulfatare) va fi accelerat.
Chiar şi litiul suferă de chestia asta, de exemplu în telefoane (care sunt încărcate zilnic) se simte după 2-3 ani. Şi la bateriile 26650 încărcate mai rar (câteva zile - săptămânal) e la fel, am folosit regulat vreme de câţiva ani. Aşadar maşina de 400km va mai fi doar de 50km iarna şi cu cât conduci mai sportiv cu atât se va duce şi acea capacitate mai repede.
Nu vorbesc de faptul că nu va mai merge; o să meargă; dar capacitatea bateriei va fi minimă. Poate Leaf de acum ţâşpe ani mai are încă bateria originală dar acolo vorbim de ceva auxiliar.
Cont (aproape) inactiv.

voicul

#1360
Olanda e irelevanta. In 2025 nu se vor mai vinde termice noi. De la a nu se mai vinde la a se interzice pe drumuri e doar un 1 pas. Cine isi cumpara masina acum se gandeste in perspectiva de vreo 10 ani si prefera sa cumpere direct electrica.

Ca amuzament doar: normal ca oamenii bogati sa isi permita lucrurile scumpe si de ultima tehnologie.

Km nu prea conteaza la masinile electrice. Da, bateriile se duc, dar testul citit de mine era ca Tesla S de 400.000 de km are bateria la 80% - deci vreo 250 de km siguri. Totusi vorbim de 400.000 de km.
Masinile de pana in 2018 o sa fie cu probleme, ca aveau autonomie din start doar de vreo 200 de km si asta vara si in conditii ideale.

---

LE. Problema reala cu masinile SH electrice va fi asta: masini noi vor fi mai ieftine (ca acum) si cu autonomii mult mai mari. Ceva in genul: vrei masina SH de 10 ani cu 100 km autonomie - 5000 de euro sau una noua, autonomie 1000 de km la 15.000 euro:

Inventatorul bateriei litiu-ion spune cum vor ajunge mașinile electrice o prezență obișnuită pe străzi

Stanley Whittingham, unul dintre câștigătorii premiului Nobel pentru Chimie în 2019, a cărui cercetare s-a dovedit extrem de importantă în dezvoltarea bateriilor litiu-ion, a spus că tehnologia omniprezentă în ziua de azi este gata să devină mai puternică și mai accesibilă, elemente cheie pentru a adoptarea pe scară largă a mașinilor electrice sau a sistemelor domestice de stocare a energiei, informează Automotive News Europe.

Whittingham, în vârstă de 77 de ani, face parte dintre cei cercetători recompensați cu premiul Nobel pentru Chimie în 2019. El lucrează și în ziua de astăzi pentru a îmbunătăți tehnologia bateriilor, la peste 40 de ani de la descoperirea făcută în timp ce lucra pentru Exxon Mobil, care i-a adus patentul pentru o baterie reîncărcabilă litiu-ion.

"Vor deveni mai ieftine și mai accesibile, iar cercetarea pe care o facem va crește capacitatea de stocare și le va face mai sigure în același timp", spune Whittingham, profesor la Universitatea de Stat din New York, într-un interviu acordat la Sydney.

Viitoare îmbunătățiri ale tehnologiei ar putea impulsiona eforturilor de a combate schimbările climatice, permițând o utilizare mai largă a surselor de energie regenerabilă. Viziunea lui îi consolează pe constructorii auto, care se confruntă cu vânzări tot mai mici de mașini electrice în cea mai mare piață de acest tip - China.


https://www.digi24.ro/stiri/economie/inventatorul-bateriei-litiu-ion-spune-cum-vor-ajunge-masinile-electrice-o-prezenta-obisnuita-pe-strazi-1209577


Mamutu

Soluția ar fi sa înlocuiești bateria la momentul in care scade sub un anumit nivel. Pana una alta garanția este între 8 și 10ani ca nu scade sub 80%. Prețul la kWh începe sa se apropie de 100USD (Tesla), asta ar însemna ca o baterie de 40kWh ar fi vreo 4000USD.
Atâta doar ca deocamdată dacă vrei sa cumperi o baterie de la producător esti lovit cu un pret uriaș (vezi Nissan care cere 9-12.000USD pentru o baterie noua).
Bateria însă are valoare intrinseca pentru stocare de energie pentru încă câțiva ani/zeci de ani (solicitările sunt mult mai mici decât la mașini) așa ca la o adică ai putea vinde bateria pe bani buni. Bateriile de ZOE se folosesc deja pentru stocare in clădiri.

Mamutu

Vânzările mai mici din China anul acesta sunt mai mici decât anul trecut datorită scăderii subventiilor, și e normal ca la un moment subvențiile sa scadă, dar de luna viitoare se vor vinde modelele Tesla produse in Shanghai...

voicul

Chiar si cu schimbare de baterie la 10 ani (vreo 400$ pe an din calculele de mai sus) tot iesi mai rentabil decat cu o termica. Asta fara sa vinzi bateria veche (pe care ar cam trebui sa iei vreo 1000).
Conteaza intradevar cati km faci pe an. Daca nu ai peste 10.000 km, nu are nici un rost sa te gandesti la electrica (pierzi bani). A ca vrei sa fi eco si ai electrica - asta e altceva, dar ca bani nu renteaza.

---
Mai e pana acolo:
REVOLUȚIE: Maşinile electrice ar putea fi încărcate în doar 10 minute
Îngrijorările legate de utilizarea maşinilor electrice ar putea deveni de domeniul trecutului datorită invenţiei unor ingineri din Statele Unite care susţin că au dezvoltat o baterie ce poate fi reîncărcată în doar zece minute, relatează joi Press Association.

Încărcarea rapidă a vehiculelor electrice este considerată esenţială pentru creşterea popularităţii lor, astfel încât şoferii să se poată opri la o staţie şi să îşi încarce complet maşina în timp ce îşi cumpără o cafea sau utilizează toaleta.

Totodată, aceasta ar înlătura "anxietatea" determinată de temerea şoferilor că maşina lor ar putea rămâne fără energie înainte de a ajunge la destinaţie, într-o călătorie lungă.

Însă încărcarea rapidă a bateriilor litiu-ion poate degrada bateriile, susţin cercetătorii de la Penn State University din Statele Unite. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că fluxul de particule de litiu, numiţi ioni, care circulă de la un electrod la altul pentru a încărca unitatea şi a menţine energia necesară pentru utilizare, este perturbat în cazul încărcării rapide la temperaturi reduse. Astfel, în loc ca ionii de litiu să fie depozitaţi fără probleme în anod, aceştia se scurg către suprafaţă, reducând capacitatea bateriei şi făcând-o potenţial nesigură.

Încărcarea la temperaturi mai mari evită această problemă, însă şi perioadele lungi cu temperatură ridicată degradează bateriile, au indicat cercetătorii.

Ei au descoperit recent că aceste probleme ar putea fi evitate în cazul în care bateriile s-ar încălzi la 60 de grade Celsius timp de doar zece minute şi apoi s-ar răci rapid revenind la temperatura ambientală.

Bateria concepută se autoîncălzeşte cu ajutorul unei folii subţiri de nichel care creează un circuit electric ce se încălzeşte în mai puţin de 30 de secunde pentru a ridica temperatura din interiorul bateriei. Răcirea rapidă necesară după încărcarea bateriei se va face folosind sistemul de răcire proiectat în maşină.

Studiul, publicat în jurnalul ştiinţific Joule, a demonstrat că acest sistem ar putea încărca complet un vehicul electric în zece minute, iar bateria poate fi realimentată de numeroase ori.

"Am demonstrat că putem încărca un vehicul electric în zece minute pentru o distanţă de 200 până la 300 de mile (322-482 kilometri) şi putem face acest lucru menţinând 2.500 de cicluri de încărcare, sau echivalentul a jumătate de milion de mile parcurse", a explicat Chao-Yang Wang, profesor la Penn State University.

"Tendinţa de 10 minute este pentru viitor şi este esenţială pentru adoptarea vehiculelor electrice", a adăugat

https://www.money.ro/revolutie-masinile-electrice-ar-putea-fi-incarcate-in-doar-10-minute/