Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

voicul

#195
Exemplu este unul foratat intre I3 si Logan.
Exemplu a plecat din sectiunea "Taxi & ridesharing de Romania" - unde 640.000km pentru un taxi nu este neaparat ceva fenomenal si s-a ajuns la numarul de km pentru ca se compara un I3 cu un Logan.
Nu s-au pus in calcul ajutorul de la stat 11.450e.

Daca comparam Logan de 7000e (chel adica) cu I3 de 37.450e (deci o varianta mai scumpa I3 - e si la 36.295) - 11.450 ajutor = 26.000e
26.000e - 7000 - 19.000e diferenta.
Acum depinde ce calcule urmaresti. Dupa cele facute de mine economisesti cam 1000e la 10.000 km, daca ai electric si nu motor termic.

De aici fiecare decide daca merita sau nu.
Eu am 110.000+ km in 10 ani. Nu faci vreo 150.000 - 200.000km in urmatorii 15 ani, intradevar nu prea merita electricul.
Totusi daca pui ca te plimbi cu I3 fata de Logan ... cred ca merita chit ca nu iesi in profit cu electricul.

Desigur poti sa treci la ZOE care e cu vreo 5000e mai ieftin fata de I3.

Nota: se considera ca nu te costa curentul electric.
Achizitia e cu banii jos. Orice 3 - 5% dobanda pe urmatorii 5 - 10 ani schimba destul de mult ecuatia.

L.E Daca e sa compari lucrurile pe bune
Clio diesel - cam 14.500e
Zoe cam 32.000e - 11.450 - 20500e sa fie rotund
Diferenta doar 6000e. Pana in 100.000km banii astia ii scoti doar din diferenta electric - motorina (DECI fara costuri de intretinere).

dumbravaandrei

#196
@voicul. Daca vorbim de taxi ride & sharing cumva comparam mere cu pere
1) Taxi -> alt regim de taxare, alt regim de certificare, alt regim de desfasurare a operatiunilor ==> alte costuri (gandeste-te ce inseamna sa acoperi doua ture la un taxi, nu sa iesi 'cand ai chef' cu ride&sharing)
2) "Curentul" te costa. Vezi politicile tuturor posesorilor de statii de incarcare electrice. Unele dau energie gratuita doar pentru uzul in interes personal. Altfel, platesti. Nu e la nivelul de pret (inca) al combustibilului fosil dar nici gratis nu este.
3) orice calcul ai prezenta tu, atat timp cat un bun este achizitionat pe persoana juridica, are o marja de amortizare impusa prin lege. Asa ca trebuie sa calculezi cat poti circula pe acea perioada (cati km poti face) si dupa aia iti va rezultat un cost/km. garantez ca la perioada de amortizare a autovehiculelor, la ora actuala orice fosil bate un electric. Cu mult. In principal datorita faptului ca un cost initial mai mic => o valoare de amortizare mai mica => cost mai scazut.

Iar daca vorbim de masini personale costurile alea devin total irelevante intrucat totul se rezuma la bugetul initial de achizitionare si preferinte personale. Vorba aia... dintre bruneta sefa de promotie la UMF si blonda sefa de promotie la Politehnica, barbatul a ales-o pe aia cu sanii mai mari ;)

Personal de la oricare masina ma intereseaza:
1) Autonomie cat mai mare (de asta am optat si pentru un rezervor de 80l la a mea, desi consumul e intre 5-7.5%, in functie de ...). Fac des drumuri de minim 600km/zi
2) Trebuie sa fie o masina al naibii de confortabila la drumuri lungi. O masina la care sa nu iti simti spatele in pienuze sau sa te trezesti cu tot neamul de crampe si dureri. In actuala masina, dupa o zi de condus esti fresh. Am condus suficiente marci si tipuri de masini, stiu ce vorbesc.
3) Cuplu cat mai mult si disponibil oricand (rezerva de putere). Nu merg neaparat cu viteze foarte mari, dar depasesc suficient de des.
4) Pachet gandit pentru Grand Tourer, nu pentru oras
5) Macar 1200 km sa ii pot acoperi, la nevoie, in aceeasi zi :)

voicul

#197
Pai comparam Logan-uri cu I3-uri, deci mere cu cartofi ... la kg sa iasa.  :)

Mai adaug ca plecasem de la "Taxi & ridesharing de Romania", dar legat de articolul ca Uber aduce masini electrice in flota. In care am zis ca un km la electrica e mai ieftin decat la termica.

Da, daca va scrie pe masina taxi (chit ca este electrica), s-ar putea sa ti se ceara niste bani la alimentare
Intradevar nu platesti curentul, dar deblochezi cu un card magnetic, deci cineva la un moment dat poate sa vada cat consumi, sa iti ceara bani pentru folosirea curentului.
Singurul sistem de care stiu eu cu plata este la OMV (Baneasa) - 1 leu/kw sau pe gratis daca iei o spalare a masinii de 20 de ron (spalat care trebuie facut frecvent daca faci taximetrie).
Desigur poti folosi sitemul de la: LIDL, MEGA, Kaufland, Dedeman (sau si altele) prin rotatie si chit ca ai consum mare de curent, posibil sa nu fii remarcat ca nu pui prea des din acelasi loc.

L.E. gandit pentru B. In alte orase nu prea poti sa faci asta, adica poti, dar mai mult ca sigur ca o sa platesti curentul

Ai chef sa te incurci cu toate calculele astea? Ai chef sa stai la prica 1h pentru 80% sau in general 2h pentru 80%? Ai chef sa stai cu emotii ca nu ai curent in baterie? Ai banii pentru o electrica?
Evident ca fiecare alege.

Eu stiu de ceva vreme ca e mai ieftin cu electrica, dar am mai pus niste calcule generale aici sa mai vada si cine este interesat.
Intradevar daca incepi sa platesti curentul trebuie sa faci mai multi km, dar dupa 200 sau 300.000km tot electrica ajunge mai ieftina.

Liviu M

Ce inseamna astia 200 - 300 TKm in timp? Rezista o singura baterie toata perioada asta? Cat costa o un schimb de baterie?

voicul

Depinde de la om la om.
La TibiV ar veni 50 de ani, la mine ar veni 30 de ani pentru 300.000km, dar pot sa fie si 10 ani.

Bateriile au in general 8 ani garantie. De rezistat ele rezista mult, problema se pune cati km mai faci cu ele. Adica dupa 100.000km nu mai mergi 400km cum faceai cand avea 0km.
Intradevar este posibil sa fie necesara o schimbare in 300.000km, dar nu am date de costuri sau la cat timp se recomanda schimbarea lor.

Liviu M

Da' costurile astea au fost luate in considerare la calculele tale comparative, nu?  ???

voicul

Nu.

Stiu doar pret la 508 hybrid la beterie - 4500e.
La o full electrica (daca trebuie sa inlocuiesti toata bateria - poate ai varianta sa inlocuiesti doar parti din baterie) cred ca poti ajunge la un 10.000e acum.

Intradevar e o suma, dar daca mergi pe comparatii apropiate (desi ZOE are spatiu de Megane)
Clio diesel - cam 14.500e
Zoe cam 32.000e - 11.450 - 20500e sa fie rotund
Diferenta doar 6000e. Pana in 100.000km banii astia ii scoti doar din diferenta electric - motorina (DECI fara costuri de intretinere).

Liviu M

N-ai pus costurile cu masina inchiriata pentru concedii.  :p
La 100 TKm sa zicem 8 ani (concedii) * 3 saptamani/an * 7 zile / saptamana * 30 euro pe zi ~5000 euro.  :lol:

dumbravaandrei

#203
La Kaufland deblochezi cu card, la care platesti consumul. Nu mai este gratis de multa vreme. Si chiar costa ceva. Detalii aici.
Nu mai da nimeni gratis acum. Si in Pipera daca te duci la Renault tot card e-charge iti trebuie. In Brasov mai gasesti la Romstal, dar e statie de 11kw

P.S: Am studiat foarte bine treaba asta cu masini electrice, in special in RO. Conduc suficient de des electrice ("celalalt" oras pe unde ma perind in ultimul an s-a certat cu diesel-ul iar cu electrica am loc de parcare cel putin liber - daca nu si gratis - pe unde ma plimb. Dar e plimbare Aeroport-Hotel-Birou-zone turistice, raza e de maxim 50-80km). Am studiat treaba al naibii de bine in special daca pot acoperi ca si arie Brasov-Bucuresti-Botosani-Cluj-Timisoara. Si problema la ora actuala tine de cata autonomie reala are o electrica. Ca sa nu fac dublu ca si timp fata de acum. Acum de exemplu sunt situatii in care ma pornesc dimineata din Brasov, imi rezolv pana pe la 12-1 treburile in Bucuresti dupa care plec la batrani (jud Botosani). Din Brasov plec la 6:00 iar pana la 10 seara (cu tot cu popasuri si alte treburi) sunt la destinatie. Crezi ca ar fi posibil la ora actuala si cu o electrica? Vorbesc de autonomie reala. Ca asa, daca dupa fiecare 300km trebuie sa stau niste ore sa astept sa se incarce.. n-am facut nimic.

voicul

Intradevar 19 martie 2018 e aproape. Si aveau multe statii de 43kw  :(. Inca mai sunt gratuite de 22, dar deja dublezi timpul de incarcare.
Ce mai imi placeau la cei de la E-Charge - are statia cablu (deci excluzi riscul furtului - cam 200e un cablu de alimentare).

Cel mai apropiat ca autonomie pentru tine este Roaster-ul de la Tesla. Deci 3 ani cel mai devreme sa o ai. Nu stiu daca ai 200.000$ de investit/bocat intr-o electrica. Nici la capitolul comfort nu e inca clara situatia.
La "bugete normale" abia s-a ajuns la 300km, cu ceva exceptii la 400km - conditii ideale.

dumbravaandrei

daca aveam 200.000 doar pentru masina... :sadangel:

Dar de un 50k facem rost ;). De asta mai stau. In 3 ani sigur o sa avem 500km+ reali si la masini de buget. Urmatoarele kit-uri de baterii de la RNA, VW si Hyundai-Kia sunt de 55/100 kwh. Si mai sunt producatori care trebuie sa intre in cursa.
Pana atunci scoatem fum cu euro4+euro5, diesel

voicul

E bine facut planul. Intradevar in 3 ani deja o sa ai o autonomie de peste 500+.

Poti fura putin startul cu Nissan Leaf de 60kw, Opel E-Ampera si Hyundai Kona de 64kw (cam 400 si ceva), dar cu asa masini doar in orasele din RO esti ok. Intre orase/distante mai mari e cu calcul serios sa nu ramai cu ea in camp.

Mai e un aspect pentru cei care se uita dupa o electrica: inca avem programul Rabla cu 11.450e de la stat. Sunt bani seriosi. Nu e nimic sigur ca si la anu se va da aceeasi suma.
Cel mai mult prin tarile din UE am auzit 7000e, dar media e pe la 5000e.

TibiV

#207
Nu vreau sa va stric calculele, dar as vrea sa punctez cateva idei:

1. Atat cei "11.450 e" cat si curentul "moca" sunt doar "incentives" pentru a incuraja tehnologia electrica, care nu mai este "in scutece" dar totusi are inca nevoie de "pemperși/cârje". Cand tehnologia va deveni cu adevarat comerciala, facilitatile vor disparea.
2. "Furatul startului" cu masini pe tehnologia actuala mi se pare o idee buna pentru cei care isi permit "mărțișoare" de la 50 k euro in sus... ;)
3.
Quote from: dumbravaandrei on March 01, 2018, 05:35:53 PM
Pana atunci scoatem fum cu euro4+euro5, diesel
Daca trecem pe electric, nu mai scoatem fum in oras.
Pentru ca il mutam (fumul) la Rovinari, Turceni, Isalnita etc. etc.
4.
Quote from: voicul on March 01, 2018, 02:54:34 PM
Pai comparam Logan-uri cu I3-uri, deci mere cu cartofi ... la kg sa iasa.  :)
Daca am compara cu Ferarri sau Lamborghini, evident I3 ar fi "ieftin ca braga".
Dar am compara invers, adica cartofi cu mere.
Pentru ca...
5.
Quote from: voicul on March 01, 2018, 02:54:34 PM
Intradevar daca incepi sa platesti curentul trebuie sa faci mai multi km, dar dupa 200 sau 300.000km tot electrica ajunge mai ieftina.
Punctul esential: hai sa vedem cat ma va costa utilizarea masinii pe durata de viata previzibila (a ei si a mea...)
(Sa imi dea dislike orice coleg care a parcurs peste 200.000 km cu aceeasi masina. Cu conditia ca respectivul coleg sa NU fie taximetrist/UBER-ist... Desi mie mi-au spus unii taximetristii ca deja la 200.000 km masina trebuie casata, mentinerea ei in stare de functionare costa mai mult decat cumpararea unei noi)

Cat va costa "cand tragem linie": costul de achzitie + alimentarea (la pompa sau la priza) + intretinerea normala...
Si asta fara diverse subventii, mai mult ca sigur temporare...

Deocamdata, cred ca "termicele" normale bat de departe "electricele"...
(Recunosc, sunt un pic subiectiv... Pe diploma mea scrie "Masini Termice"... O tehnologie testata si perfectionata intr-una de la James Watt incoace... :-[
Tehnologie care imi permite sa umplu tender-ul sau rezervorul foarte rapid, fara sa imi fac griji pentru "alimentare")
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

voicul

De la mine ai +1 (si pentru cei care au participat la discutia asta).

Dar mai adaug: martisoarele incep de la 20.000e si de fapt de pe la 30.000e ca sa arate ca o masina (asta fara ajutor de la stat).

Eu am 117.000+km cu aceeasi masina care are 187.000km. Mai merg vreo 20.000km si o sa ajung sa dau pe distributie cat iau pe masina.
Deci intradevar cei 200.000 km nu sunt chiar folclor.
Sa tii o masina 15, dar mai degraba 20 de ani ca sa faci km sa iesi pe 0, proabil putin, prea putini o sa faca asta.

TibiV

+1

Multumesc, deci ne-am inteles unul pe altul !...
:lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)