News:

.

Main Menu

[B] Ticketing la STB

Started by Kokoshmare, April 28, 2012, 12:05:26 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Liviu M

Quote from: frunzaverde on February 27, 2018, 03:23:42 PM
Si Oyster si cardul Activ sunt tot carduri MIFARE
Si cardurile de la RATB tot MIFARE (cred ca) sunt. Sau cel putin compatibile, pot fi citite cu telefon/tableta cu NFC. Si cand ma jucam cu cititoare RFID pe langa trenulet, asa am inteles, ca intre MIFARE si NFC e o oarecare corespondenta.

frunzaverde

#31
^
Pai asta am zis si eu.

Quote from: voicul on February 26, 2018, 05:16:27 PM
Sau daca tot facem ceva nou: sa mearga card-ul contactless!

Vanzatorul plateste un comision pentru fiecare tranzactie cu cardul (contactless sau altfel) catre procesatorul de carduri. Nu stiu cat sunt comisioanele astea in Romania, dar in majoritatea tarilor UE sunt in jur de 0.5 - 1.75% din valoarea tranzactiei, dar nu mai putin de 0.02 - 0.20 euro (in functie de volume, tipul de instrument de debit/credit etc.). Cum un bilet RATB este 0.28 euro, puteti calcula cat se va duce in comisioane. 

De altfel nu cred ca va exista vreo banca fericita sa i se spuna "da, si vom avea un milion de tranzactii de cativa centi prin sistemele voastre, cu decontari prin reteaua Visa si Mastercard", sansele sa fii trimis la plimbare fiind destul de mari. Mai ales ca banca mai trebuie sa instaleze muuuuuulte ePOS-uri, vreo 3 in fiecare autobuz, tramvai si troleibuz, deci in total vreo 6000 de instalatii. La valorile unui bilet RATB esti destul de aproape de sume pe care nici bancile, nici Visa/Mastercard nu le vor. La Londra merge, cel mai ieftin bilet e 1.50 GBP (de 6 ori mai scump ca un bilet RATB), dar costul median al unui biletul e 2.40 GBP (de 10 ori mai scump).

Pe urma, nu stiu cati si-ar scoate cardul intr-un autobuz aglomerat. Sansele sa fie "subtilizat"/pierdut in aglomeratie sunt destul de mari; sa-ti pierzi un card cu bani e o bataie de cap substantial mai mare decat sa pierzi un card cu cativa lei pe el. Si vehiculele RATB numai goale nu circula.

Apropo, cat e rata de acceptare (si de penetrare) a cardurilor contactless in Romania? Sunt tari in care au prins bine de tot, si tari in care aproape lipsesc (mai ales acolo unde infrastructura de mobile pay e bine pusa la punct, si exista un sistem national distinct de serviciul/fabricantul telefonului mobil).

P.S. Am vazut ca Metrorex a experimentat cu contactless (am folosit sistemul) dar a renuntat. Si ei au bilete mai scumpe decat RATB.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Liviu M

Quote from: frunzaverde on February 27, 2018, 04:00:38 PM
^
Pai asta am zis si eu.
A, cardul Activ e cardul RATB? Sorry,  :-[, nu m-am prins, credeam ca esti pe undeva prin Londra.

PS Am o scuza, am folosit cardul RATB doar la vreo doua calatorii. Cred ca s-a distrat doamna de la chiosc de intrebarile mele, cand l-am cumparat.  :lol:

voicul

@frunzaverde nu prea merge ce ai zis tu. E ca si cum banca nu ar vrea sa proceseze tranzactii. Si atunci care mai e scopul lor?

Desigur la Londra te taxeaza 1 data pe zi (pentru toata calatoriile) ca sa fie mai putine tranzactii.

Tine cont ca si restul de metode de plata au costurile lor: noile automate costa si intretinerea lor va costa.

Metrorex foloseste carduri contactless - la toate intrarile disponibile.

dr4qul4

#34
Frunzaverde are perfecta dreptate. Comisionul perceput de visa/mastercard nu este de neglijat. Tocmai de aceea RATB isi poate folosi propriul sitem de carduri contactless.
Credeti-ma ca nu e greu de implementat si nici extrem de scump.
Un cititor RFID costa si 30 de euro, iar un card Mifare (MIFARE® 1 k CLASSIC ISO 7810 ID-1 (S50) 13.56MHz , exista si encriptie mai buna) original e undeva sub 0,6 euro. Unul compatibil este la jumatate. Cu tot cu printare si inseriere
Este mult mai rentabil pentru RATB sa ceara 2-3 lei pe card si sa puna automate de eliberare si incarcare a cardurilor, numerar sau contactless.

NFC detecteaza cardul, dar nu ii poate citi seria (testat de mine)
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Liviu M

Quote from: dr4qul4 on February 27, 2018, 06:24:09 PM
Un cititor RFID costa si 30 de euro,
Pentru aplicatii casnice il gasesti la 2-3 euro. Mai pui un arduino sau un esp8266 de 2-3 euro si ele si gata sistemul de raportare a pozitiei trenuletelor. :)
Dar sunt sanse ca cele de montat in autobuze sa fie ceva mai scumpe decat zici tu.

Quote from: dr4qul4 on February 27, 2018, 06:24:09 PM
NFC detecteaza cardul, dar nu ii poate citi seria (testat de mine)
Tocmai am pus un Activ pe tableta (cu Taginfo de la nxp). Zice asa:
La IC INFO: RATB Activ card
La full scan - detailed protocol information
ID: 1D:09:F2:57
Memory content: sunt toate cu XX (unknown key) ceea ce mi se pare normal, pe asta o are doar RATB-ul.

Si un multiplu:
La IC INFO: nimic particularizat
La full scan - detailed protocol information
ID: 04:E3:ED:0A:72:4B:80
Memory content - 16 campuri cu tot felul de date.

Deci sunt compatibile/se pot citi cu "NFC-ul".  :)

voicul

Serios? Costa aparatele si exista comisioane?

Nu ca ar fi relevant la ce pierderi are RATB, dar pe sistemul asta de ce am luat autobuze EURO6? Costa. Depinde EURO 5 costa mai putin. EURO 4 si mai putin.

Si dupa ne miram de afirmatii:
B este un oras smart, dar nu din prisma tehnologiei, ci din prisma locuitorilor lui.

Sa ne gandim ca dupa o sa coste si sa se faca transferul de la actualul sistem la cel contactless.

"Într-un singur an, numărul cardurilor cu tehnologia contactless s-a dublat şi a ajuns să reprezintă 37% din totalul cardurilor în circulaţie la finalul anului trecut, faţă de o pondere de doar 21% anul în 2015. "
http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/numarul-de-carduri-contactless-s-a-dublat-intr-un-an-16580358

Articol de acum 6 luni, dar mai toate cardurile noi au contactless in ele. Cu cat trece timpul si se schimba vechile carduri, cu atat creste procentul celor contractless.

frunzaverde

Quote from: voicul on February 27, 2018, 05:15:13 PM
@frunzaverde nu prea merge ce ai zis tu. E ca si cum banca nu ar vrea sa proceseze tranzactii. Si atunci care mai e scopul lor?

Banca iti va procesa tranzactia fara probleme. Am vazut si tranzactii mult mai mici (validarile la Google sau Netflix sau Apple cand iti legi cardurile sunt tranzactii de 1 cent sau 0.01 centi, de exemplu). Doar ca banca te va taxa pentru chestia asta.

Comisionarea, mai ales pentru volume uriase de tipul celor previzionate pentru RATB, e la latitudinea bancii partenere si retelei Visa/Mastercard, si nu o sa fie mica ca procent din tranzactie. Nu cred ca poate fi sub 5 centi pe tranzactie, ceea ce inseamna vreo 20% din costul biletului.

Quote from: voicul on February 27, 2018, 05:15:13 PM
Desigur la Londra te taxeaza 1 data pe zi (pentru toata calatoriile) ca sa fie mai putine tranzactii.

Corect, dar asta doar pentru ca au negociat cu Mastercard, Visa si Amex reguli specifice de agregare a tranzactiilor. Asta duce tranzactia medie undeva la peste 5 lire, o suma perfect acceptabila.  Fata de cat? 3-4 lei la Bucuresti?

Quote from: voicul on February 27, 2018, 05:15:13 PM
Tine cont ca si restul de metode de plata au costurile lor: noile automate costa si intretinerea lor va costa.

Corect; dar si cititoarele contactless, si contractele de POS, si agregatoarele vor costa. Asta pe langa costul de comisionare la fiecare tranzactie.

Eu unul ma indoiesc ca la nivelul modic curent al tarifelor vor putea face vreo afacere cu contactless la RATB.

Quote from: voicul on February 27, 2018, 05:15:13 PM
Metrorex foloseste carduri contactless - la toate intrarile disponibile.

Cel putin in decembrie nu functionau cu carduri de plata - logo-ul indica faptul ca turnichetii pot citi contactless, nu si ca sistemul merge. Am incercat la Victoriei (1) si la Universitate. Mergeau exclusiv cu cartele clasice (magnetice). M-am aratat surprins ca nu merge, si nenea de la cartele mi-a zis ca contactless-ul s-a scos cand au schimbat turnichetii.

In iunie, cu turnichetii vechi, a functionat plata contactless la Universitate.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dr4qul4

@voicul, compari o investitie cu un cost operational? Sa dai 20% din venit ca asa vrei tu, este inadmisibil. In orice companie.

Daca vrea sa fie smart si acceptabil, atunci ratb-ul ar trebui sa dea posibiliteatea clientilor sa-si creeze cont pe un site/aplicatie si sa-si alimenteze cardul prin acel cont. Iar daca te deranjeaza atat de mult sa cari 1 card extra dupa tine....sa poti plati cu telefonul prin NFC. Ala mereu e la indemana.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

voicul

Ok NFC sa fie :)
Intradevar nu am platit cu telefon-ul, dar in curand o sa mi se pare greu sa mai car atatea card-uri si intradevar tot timpul am telefonul cu mine.

Idea ar fi alta si cred ca a fost inteleasa: daca tot facem, nu mai bine facem cu cap.

Ca inca nu zic sa platim cu bitcoin, doar prin tehnologii care sunt deja pe piata de niste ani.


frunzaverde

#40
Quote from: voicul on February 27, 2018, 07:09:12 PM
Serios? Costa aparatele si exista comisioane?

Costul de tranzactie este o fractiune uriasa din costul modic al biletului. Asta face nefezabil sistemul. Daca tu ar trebui sa platesti 10-20% din salariu la banca ca sa-ti primesti banii pe card versus a nu plati nimic pentru a-ti primi banii cash, ce ai alege?

La fel e pentru RATB - cu sistemul curent, in care RATB are propriul sistem de carduri contactless si isi gestioneaza incasarile printr-un "stored value card" costurile de tranzactie sunt minore. Bagi bancile ca intermediar, costul creste masiv. Si asa e pentru o mare majoritate din companiile de transport europene.

La Londra, din cauza preturilor mari ale biletelor (la capatul celalalt al intervalului de pret) costul de tranzactie este minor fata de costul biletelor. Asa ca a baga banca ca intermediar este un lucru avantajos.

E teorie economica de baza.

Quote from: voicul on February 27, 2018, 07:09:12 PM
Nu ca ar fi relevant la ce pierderi are RATB, dar pe sistemul asta de ce am luat autobuze EURO6? Costa. Depinde EURO 5 costa mai putin. EURO 4 si mai putin.

Pentru ca e lege.

Quote from: voicul on February 27, 2018, 07:09:12 PM
B este un oras smart, dar nu din prisma tehnologiei, ci din prisma locuitorilor lui.

Wow, o propozitie care nu are nici un fel de continut sau sens. Ce-i aia "oras smart"? Cum se deosebeste de un oras "dumb"? Orasele nu au capacitate de memorare sau decizie incat sa aiba inteligenta... Poate mai lasam deoparte PR-ul si marketingul gol de continut facut de birocrati UE...

Quote from: voicul on February 27, 2018, 07:09:12 PM
Sa ne gandim ca dupa o sa coste si sa se faca transferul de la actualul sistem la cel contactless.

Sistemul curent este contactless.

Sistemul curent e bazat pe MIFARE, care e una din implementarile ISO/IEC 14443. La fel ca Oyster. Si la fel ca sistemul EMV, care e folosit de Visa si Mastercard. Validatoarele si punctele de contact sunt compatibile cu cardurile contactless emise de banci. Poti incerca - suie-te in autobuz si apropie un card contactless de validator - o sa ti-l citeasca, si o sa-ti spuna "refuz".

Interconectarea cu bancile si folosirea retelei de plati a bancilor si a retelelor EMV (back-office-ul) sunt chestiile care costa.  Si echipamentul asta o sa coste la fel si in 2020.

Problema e costul de tranzactie, nu costul fix al switch-over-ului.. Si e o problema a multor sisteme in toata lumea - o proportie importanta din sistemele de transport public din toata lumea folosesc carduri MIFARE (ca RATB-ul) pentru transport public. Si, la fel ca RATB-ul, au ales (unele in urma studiilor aprofundate) sa nu interconecteze retelele lor stored-value cards cu retelele interbancare. Tocmai pentru ca costul de tranzactie, cand vorbim de valori echivalente cu un bilet de autobuz (de 1-2$) e urias, mai ales fata de solutiile stored-value card (adica unde tranzactia bancara e facuta bulk - se cumpara 5-10-15 bilete odata, si biletele sunt manage-uite direct pe card, direct de compania de transport; exact ca la RATB).

Mai mult, din exact acelasi motiv, multe companii de transport, cand implementeaza solutii mobile (aplicatii), folosesc sisteme similare cu stored-value (iti incarci "portofelul pe mobil" cu o suma echivalenta cu 5-10 bilete minimum si platesti din el). Sau, daca permit direct plata cu cardul, cer sume cu 25-50% mai mari (orasul meu asa functioneaza).

Alte companii (in Japonia, Taiwan si Coreea de Sud, de exemplu), si-au facut propria lor retea inter-regii de transport, astfel incat sa isi poata interconecta cardurile lor stored value (cauta SUICA, PASMO, ICOCA). Bineinteles ca ar fi fost muuuult mai simplu sa foloseasca reteaua interbancara care exista de zeci de de ani si sa renunte la procesarea proprie si la emiterea de carduri. Dar la 150-300 yeni/calatorie si costuri de tranzactie de 15-20 yeni/calatorie a fost mai avantajos sa-si construiasca nu doar propria retea de facut carduri si distribuit, propriile sisteme de management ale conturilor, dar si propria retea "interbancara" intre companiile de transport. Nu e problema sau incapacitatea RATB - TfL e intr-o situatie cat-de-cat unica la nivel global.

Doar cand tarifele interbancare si ale retelei EMV vor scadea semnificativ fata de cele de-acum vom vedea adoptie mai mare a cardurilor bancare la plata. Si atunci vom incepe cu retelele cu bilete scumpe incepand primele - cum deja a inceput procesul cu SBB si TfL, si terminand cu cele mai ieftine (Bucuresti fiind global foarte, foarte ieftin).

Quote from: dr4qul4 on February 27, 2018, 08:22:14 PM
Daca vrea sa fie smart si acceptabil, atunci ratb-ul ar trebui sa dea posibiliteatea clientilor sa-si creeze cont pe un site/aplicatie si sa-si alimenteze cardul prin acel cont.

Au deja: https://online.ratb.ro/

Quote from: dr4qul4 on February 27, 2018, 08:22:14 PM
Iar daca te deranjeaza atat de mult sa cari 1 card extra dupa tine....sa poti plati cu telefonul prin NFC. Ala mereu e la indemana.

Au incercat la mine in oras. N-a mers - multi utilizatori aveau tot felul de alte servicii NFC activate simultan, care se certau intre ele. Invata-l pe sofer sa faca debugging la telefoane intre statii... Pana la urma au rezolvat-o simplu - telefonul genereaza un cod de bare care e scanat de un aparat la sofer (bine, nu am vazut vreodata vreun sofer scanandu-le) - NFC-ul efectiv n-a mers.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

voicul

Inteleg teoria economica nu inteleg de ce nu se apica in RO.
RATB era subventionat la un moment dat cu 80%. Costurile unor tranzactii nu ar influenta cu nimic suma asta sau pierderile.

Desigur sunt bani la mijloc si da trebuie facute calcule, dar:
Cine merge constant cu RATB-ul o sa isi faca abonament probabil prin varianta actuala de carduri.
Cine merge intamplator probabil face 2 calatorii - 2.6 ron - 1 tranzactie pe zi (am merge pe sistemul din Londra - 1 transzactie care aduna toate tranzactiile facute cu acel card).
Rar, dar cumpar din supermarket 1 Cola - 0.5l cu cost intre 2.44 - 2.56 si platesc cu cardul.

Inca odata sunt costuri, da, mai mari daca mai bagi o banca pe fir, DAR tinand cont ca multi calatori in RATB fie merg pe blat fie sunt pensionari si merg pe gratis ...

Liviu M

Quote from: voicul on February 27, 2018, 09:06:44 PM
fie merg pe blat
Chiar, cum te controleaza "nasul" la biletele astea electronice? Are cititor de carduri, sau te pune sa dai cu cardul inca o data prin fata taxatorului si se uita daca taxatorul zice "te-am taxat deja"?

voicul

Citeste card-ul cu telefonul si ii spune daca ai validat sau nu. Validarea trebuie facuta si daca ai abonament.

ghrt

Aparatele din mijloacele de transport pot fi blocate de echipele de control si dupa aceea, cand se apropie cardul pasagerului, afiseaza doar daca a validat sau nu.

Practic plata contacless e posibilă oricând dacă utilizatorul este de acord să plătească suplimentar dar din punctul acesta de vedere RATB oferă deja nişte titluri de călătorie prin SMS (am folosit uneori) care sunt facile deşi mai scumpe.
Cont (aproape) inactiv.