News:

Video 18.06 Autostrada A0 A1-DN6, DN4-A2.

Main Menu

[B] Ticketing la STB

Started by Kokoshmare, April 28, 2012, 12:05:26 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

TibiV

Quote from: ghrt on February 28, 2018, 12:16:36 AM
plata contacless e posibilă oricând dacă utilizatorul este de acord să plătească suplimentar dar din punctul acesta de vedere RATB oferă deja nişte titluri de călătorie prin SMS (am folosit uneori) care sunt facile deşi mai scumpe.

Uite o parere de ne-IT-ist, care nu le are cu NFC, MIFARE etc...

Pana la urma discutia este ca si cum la berarie, carciumarul ti-ar oferi doua variante:
- platesti berea cu 5 lei pe "sistemul de plata al carciumii"
- platesti berea cu 8 lei pe  "sisteme de plata complementare"

Daca bei 3-4 beri pe an, nu prea are nici o importanta.
Daca esti "de-al casei", cu 3-4 beri pe zi, incepe sa conteze foarte mult... ;)


Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut

Bucuresti instaleaza primele distribuitoare automate de bilete

RATB (devenita acum Societatea de Transport Bucuresti, STB) a atribuit contractul pentru achizitionarea a 6 dispozitive automate pentru emiterea si reincarcarea titlurilor de calatorie din oferta anterioara RATB si Metrorex. Automatele vor permite plata atat cu card bancar, cat si cu bancnote si monede si vor acorda inclusiv rest si bon. Echipamentele vor fi instalate pana la sfarsitul anului in Piata Romana, Piata Sudului, Piata Unirii (cap linie tramvai 32), Crangasi Metrou si strada Sebastian, conform caietului de sarcini al licitatiei.

Contractul a fost castigat de asocierea formata din Kapsch Carriercom Romania si UTI Grup, singurul ofertant la licitatie. Estimat la 1,3 milioane de lei, fara TVA, contractual a fost atribuit pentru suma de 1,297 milioane de lei, fara TVA.

ClubFeroviar.ro

dr4qul4

@voicul, am gasit cel mai bun argument ca sa te conving!!!  Incearca sa paltesti cu cardul sub 1 leu! Mi s-a intamplat la Mega Image (a uitat sa-mi puna punga). Nu se poate.
Nu a vrut sa-mi ia 60 de bani de pe card la o tranzactie si vanzatoarea stia acest lucru. Mi-a zis ca nu merge sub 1 leu.
Te provoc sa testezi la diferite magazine.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Deschideri 2024: Intaia Cocoasa + L3, Lotul Coni , T1DX12, A0L3,

voicul

Ok, doar ca biletul RATB e 1.3 ron, deci > ca 1 ron :)

Inca odata: nu am zis ca nu o sa fie costuri.
Nu stiu exact cum fac la Londra, dar, daca se proceseaza toate tranzactiile dintr-o zi o singura data, si la noi este biletul prea ieftin, atunci sa se proceseze toate tranzactiile facute in ultimele 7 zile - o singura data.


frunzaverde

#49
Quote from: voicul on February 27, 2018, 09:06:44 PM
RATB era subventionat la un moment dat cu 80%. Costurile unor tranzactii nu ar influenta cu nimic suma asta sau pierderile.

Daca incasarile din bilete sunt 10% din totalul bugetului RATB, si 10% din banii aia se vor duce pe comisioane de contactless, inseamna ca tocmai ai vaduvit bugetul RATB de 1% din bugetul total, care in loc sa se duca la RATB se va duce la bancile comerciale si la Visa.

Astfel incat ori va trebui ca RATB sa "stranga din dinti" si sa mai taie din buget, ori va trebui ca Primaria sa subventioneze RATB cu inca 1%, care sa acopere pierderea asta - in esenta sa subventioneze Visa si Master Card si BCR si ING din bani public... Teorie economica simpla, ti-am spus.

Ar fi posibil daca-si-numai-daca tariful cu contactless ar fi mai mare decat tariful cash - chestie strict interzisa de reteaua EMV - astfel incat sa acopere costurile suplimentare de acceptare a solutiei contactless fata de solutia MIFARE (card Activ/Multiplu).

Mai mult, acum RATB, pentru bilete ocazionale, te pune sa platesti 1.6 lei la fiecare tranzactie (daca nu ai card "Activ" biletele se livreaza pe card "Multiplu") care acopera costul suportului MIFARE si incarcarii (plus mascheaza costul real al biletului, contribuind la veniturile RATB) deci costul de tranzactie in sistemul ieftin curent (RATB) e pasat utilizatorului. Cu contactless, costul de tranzactie nu doar ca va fi mai mare, ci va fi si inghitit de RATB.


Quote from: voicul on February 27, 2018, 09:06:44 PM
Cine merge intamplator probabil face 2 calatorii - 2.6 ron - 1 tranzactie pe zi (am merge pe sistemul din Londra - 1 transzactie care aduna toate tranzactiile facute cu acel card).

Sistemul din Londra functioneaza exclusiv pentru ca Cubic a negociat cu EMV o regula speciala de agregare. Regula de agregare se livreaza pentru cost fix de 15 milioane de lire; problema e ca regula de agregare necesita un sistem "touch-in/touch-out" always live, nu merge cu un sistem exclusiv "touch-in".

Quote from: voicul on February 27, 2018, 09:06:44 PM
Rar, dar cumpar din supermarket 1 Cola - 0.5l cu cost intre 2.44 - 2.56 si platesc cu cardul.

Da, dar in spatele tau este cineva care are un cos de cumparaturi de 150 lei, si in spatele lui cineva cu un cos de 500 lei. Si pentru supermarket si pentru banca e convenabil sa "inghita" o tranzactie paguboasa in schimbul a catorva sute de tranzactii profitabile de zeci - sute de lei. La RATB toate tranzactiile vor fi de 1.3 lei, 1.3 lei * 2, 1.3 lei * 3 etc. Si stocarea tranzactiilor si agregarea lor nu sunt chiar fara costuri. Si orice costa ceva va fi taxat de zeci de ori mai mult de EMV.

Quote from: voicul on February 27, 2018, 09:06:44 PM
Inca odata sunt costuri, da, mai mari daca mai bagi o banca pe fir, DAR tinand cont ca multi calatori in RATB fie merg pe blat fie sunt pensionari si merg pe gratis ...

Ce argument e asta? Pensionarii nu platesc pentru ca au gratuitate legala. La fel si elevii si studentii. Nu or sa-si scoata cardul contactless sa plateasca, pentru ca nu au nevoie sa plateasca.

Si nu e ca si cum este greu sa-ti scoti bilet la RATB in momentul asta.

Sunt:
- 225 de tonete cu personal care-ti permit sa-ti incarci cardul sau sa-ti cumperi bilet,
- 112 bancomate care permit reincarcarea automata din orice card bancar
- 51 de statii de metrou de unde iti poti lua bilet combinat RATB-Metrou
- reincarcare on-line
- bilet prin SMS

Daca nu-ti convine sa ai multiple carduri in buzunar, poti sa-ti iei un card care poate stoca date in format "stored-value card" - BRD si BCR ofera asa ceva; asa ai un card (contactless) si portofel electronic intr-un singur card.

Ai optiuni pentru orice utilizator, de la vizitatorul care vine in Bucuresti o data la doi ani (eu sunt unul din aia). Niciodata nu am avut probleme sa-mi obtin bilete RATB pentru cele 1-3 calatorii cu RATB pe care le fac in vizita respectiva. Care costa oricum sub un bilet la Londra (si aici includem expresul de la si la OTP).

Mai multe optiuni, mai ales optiuni scumpe dpdv al costului pe tranzactie, precum contactless - nu poti cere... La Sofia e 3.80 lei biletul. La Budapesta 5.30 lei. La Belgrad e 2.85 RON biletul. La Praga 4.40... Si la Moscova e mai scump (3.3 lei daca n-ai card reincarcabil si 2.1 daca ai). Doar la Kiev e mai ieftin (70 de bani), dar acolo platesti intr-un singur fel - cash. La ghiseu.

La Londra un bilet normal, zona 1 sau 1+2 e echivalentul a 12.63 RON. Bineinteles ca daca vor echivalentul a 0.1 lei pe bilet in comisioane, la Londra e fezabil. La Bucuresti nu.

Quote from: voicul on February 28, 2018, 07:53:28 PM
Nu stiu exact cum fac la Londra, dar, daca se proceseaza toate tranzactiile dintr-o zi o singura data, si la noi este biletul prea ieftin, atunci sa se proceseze toate tranzactiile facute in ultimele 7 zile - o singura data.

Stocarea tranzactiilor si regulile de agregare sunt si ele costistioare. Totul se face pe serverele EMV (sau licentiate EMV), asa ca la costuri EMV. Si cat timp folosesti carduri bancare (care au nevoie de securitate "bancara") esti la mana lor din prima secunda (cand clientul a apropiat cardul de validator) pana in ultima.

Nimic de genul asta nu e "silver bullet".

Quote from: voicul on February 28, 2018, 07:53:28 PM
Inca odata: nu am zis ca nu o sa fie costuri.

Pai exact asta e problema - costurile sunt nefezabile. 10% din incasari "cost de tranzactie" e fezabil pentru transfer de bani in Somalia sau Afghanistan sau Republica Centrafricana sau cine-stie-pe-unde e razboi, nu pentru incasat bilete de la autobuz pana la contul firmei de autobuze...

Intreaba-te de ce aproape nimeni nu accepta plata contactless in transport public, in toata lumea.

Si de ce unele companii de transport public (inclusiv in orasul meu), care accepta carduri la plata in autobuz, refuza sa accepte contactless. E POS, chip+pin, chiar si pentru autobuz urban, doua statii! Raspunsul lor (publicat in ziarul local) a fost simplu - pe chip+pin pot cere cat vor (si diferenta e imensa, de la 3.5 euro pe Visa la 2.2 euro pe card al regiei de transport); pe contactless, EMV (Visa+MC) ii obliga sa ia aceleasi bilete ca pe cardul regiei de transport, ceea ce e imposibil pentru regia de transport sa acopere.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

perfidus

^^ Putin pe langa subiect, dar mi-a sarit in ochi afirmatia asta mai sus:

QuoteCe argument e asta? Pensionarii nu platesc pentru ca au gratuitate legala. La fel si elevii si studentii. Nu or sa-si scoata cardul contactless sa plateasca, pentru ca nu au nevoie sa plateasca.

Poate sunt eu idealist dar pentru estimarea subventiilor RATB de la buget nu este necesar a se sti cate curse a facut respectivul pensionar sau student? Cum e la CFR de exemplu.
In orasul meu nu se poate verifica asta, pentru ca pensionarii (peste 70 ani) au un abonament gratuit care nu poate fi validat (nu exista sisteme electronice de validare) si mi se pare ca mie, platitor de taxe, mi se baga mana in buzunar fara sa stiu.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

frunzaverde

#51
Quote from: perfidus on February 28, 2018, 10:56:47 PM
Poate sunt eu idealist dar pentru estimarea subventiilor RATB de la buget nu este necesar a se sti cate curse a facut respectivul pensionar sau student? Cum e la CFR de exemplu.

Subventia pentru pensionari si studenti este un abonament lunar nominal pe toate liniile - adica 50 de lei (la studenti e complicat sistemul, ca vine din doua surse, 1/2 de la primarie, 1/2 de minister via decontare prin facultati). Asa ca nu e nevoie de a sti cate curse s-au facut.

In Bucuresti majoritatea utilizatorilor RATB folosesc abonamente lunare nominale - o chestie destul de comuna in orase mari europene, dar altfel rara in restul Romaniei, unde asemenea produse sunt rare (si in unele cazuri indisponibile).

Cum subventia pentru categoria asta de utilizatori e pausal - indiferent ca-i o calatorie sau 100, RATB-ul tot atat primeste, nu conteaza daca se valideaza sau nu. Validarea e doar pentru modelarea si optimizarea statistica a rutelor, chestie la care RATB-ul... ehem... n-a ajuns.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

perfidus

#52
Imi amintesc acum ca citisem undeva mai demult asta. Problema cu gratuitatile este mai mult  la ANAF (TVA):

Quote"Problemele cele mai mari sunt legate de sistemul de gratuitati, gratuitati pe care municipalitatea nu le acopera, dar pentru care RATB trebuie sa plateasca TVA-ul aferent. Si avem deja o decizie a ANAF prin care se imputa RATB-ului TVA de 80 milioane pe ultimii 5 ani, si se solicita dobanzi si penalitati de 150 milioane lei. Deci discutam de o suma de aproxomativ 234 milioane lei. Este o suma colosala. Deci, municipalitatea a zis ca acorda niste gratuitati dar nu a dat bani pentru ele. Nu exista o evidenta clara a acestor cheltuieli. RATB a contestat aceasta decizie si se afla in instanta. Daca va pierde, trebuie sa plateasca aceasta suma. Atat timp cat Primaria nu va dori sa spuna explicit modul in care se calculeaza gratuitatile si MF va considera ca toti pensionarii circula cu RATB-ul, ANAF va cere TVA pentru toti cei 400.000 de pensionari. La RATB nu exista nicio evidenta a pensionarilor care circula cu transportul in comun deoarece ei nu sunt obligati sa valideze cand circula cu transportul in comun, ei circula cu cuponul de pensie. Sunt aspecte care sunt cunoscute, dar Primaria care a dat gratuitatea si trebuie sa reglementeze nu este interesata sa rezolve aceasta problema"

Declaratia ii apartine lui Cornel Pieptea, fost viceprimar al Capitalei in 2015.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

ghrt

Acesta o fi dosarul? S-a trimis de ÎCCJ spre rejudecare la CAB de curând.

Cred că RATB ar fi trebuit să atace actul de acordare a gratuităţilor la Prefect şi în contencios. Dacă va câştiga ANAFul, posibil să îi bage în insolvenţă iar administratorul judiciar să ceară atragerea răspunderii directorilor RATB din perioada respectivă.
Cont (aproape) inactiv.

voicul

@frunzaverde +1 pentru argumente si timpul investit in expunerea lor.

O sa testez/intreb la Metrorex daca functioneaza accesul cu cardul.

voicul

Nu am ajuns inca sa intreb de contactless la metrou, dar am reusit prima tranzactie cu card-ul de 0.98 ron - la Mega.

Probabil limta minima este de 0.5 ron/plata cu cardul.

dumbravaandrei

Nu mai exista limite inferioare de plata la cardurile visa. nu mai exista de 2 ani. Afisele alea pentru magazine erau puse pentru a nu pierde magazinul bani din cauza comisionului (adica tu sa platesti 0.20 de RON si banca sa ii ia comision magazinului 1 RON).
Singura limita este ca plata sa se proceseze printr-un canal 3DSecure. Ce e drept, multe din dispozitivele NFC/RFID nu sunt inrolate in 3DSecure si de asta nu poti face plata cu cardul tau. Pentru astfel de situatie unii operatori (inclusiv RATB, dar putem vorbi si de altii) Emit carduri proprii iar retragerea banilor de pe un card bancar se realizeaza doar prin puncte inrolate in 3DSecure.
Astea sunt normele procesatorilor de plati.

voicul

Aici a fost discutia, de aceea pun aici:
Intradevar la Metrorex nu merge sistemul contacless
"Au zis ca ii dau drumul imediat dupa ce termina de instalat noile porti" - cea de la ghiseu.

Poate nu s-a facut inca recepita - gen A10.  :)

Ionut

Primăria Capitalei vrea să ofere gratuitate pentru transportul în comun. Cine vor fi beneficiarii

Elevii orfani, cei cu cerinţe speciale şi studenţii orfani sau proveniţi din case de copii ar urma să beneficieze pe tot parcursul anului şcolar de gratuitate la transportul public local cu autobuze, troleibuze şi tramvaie, conform unui amendament adoptat joi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) la un proiect care vizează activitatea Societăţii de Transport Bucureşti, creată prin reorganizarea RATB.

B365

Ionut

Decizie revoluționară - Fosta RATB va introduce plata cu cardul bancar în vehicul. Dar cu un cost

Societatea de Transport București (STB) se pregătește să introducă, de anul viitor, plata călătoriilor cu orice card bancar direct la aparatele de taxare electronică (validatoare) din mijloacele de transport, au declarat surse avizate pentru Profit.ro. Costul călătoriei va fi însă mai mare dacă este achitat cu cardul bancar, contactless, la un preț care urmează să fie stabilit. "Actuala conducere a STB discută introducerea acestei facilități de plată. Discuțiile sunt avansate și, cel mai probabil, plata cu orice card bancar va fi introdusă în primele luni ale anului viitor. Prețul unei călătorii achitate cu cardul bancar va fi mai mare, ca și în cazul achitării călătoriei prin SMS", au spus sursele.

Profit.ro