Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

pest1969

Ca tot suntem la jumatatea anului, cred ca ar merita sa recapitulaam cum stam cu semnarile de contracte noi in comparatie cu anii anteriori:
2016: A3 6,5(Buc) km; A3 - 17,9 km;                                                                                                  Total KM semnati:   24,40 km
2017: A3 6,3 km(Bv);                                                                                                                         Total KM semnati:    6,30 km
2018: A3 5,35 km; A7 - 16,27 km; DX12 TR1 1 - 17,7 km; DX12 TR2 - 39,85                                         Total KM semnati:   79,17 km
2019: A0 lot 1 16,93 km; A0 lot 2 16,30 km; A0 lot 3 17,96 km; A1 lot 1(S-P) 13,17 km;                        Total KM semnati:   64,36 km
2020: A1 - 30,35 km; A3 - 4,5+12,24+13,5+28,55+16,85+12,16 km; A0 - 4,47; DX12 TR3- 31,75 km;  Total KM semnati:  154,37 km 
2021: DX B-G - 11,08 km; A0 - 19 km;                                                                                                Total KM semnati:   30,08 km

Ritmul pare acelasi.
Concluzia pare a fi ca sistemul e mai greu de schimbat decat de criticat. Noi toti il criticam de ani de zile, dar oamenii de acolo sunt tot aia si probabil nu le e usor sa accepte ca ar trebui sa se schimbe.

mike_us

@pest1969 Foarte interesant tabel. Am încercat sa fac ceva asemănător azi pentru A3. De unde ai luat toate datele?
M-ar interesa sa fac o baza de date ca sa fie usor de scos tot felul de rapoarte ca asta.

pest1969

In principal din sinteza.
Pe ultimii 2 ani, din comunicatele CNAIR.

mirceaeliade

#7758
sper ca nu deranjez daca pun un update pe ~ultima luna.  in verde deschis sunt schimbari in ultimele saptamani. nu mai putin de 5 contracte cu castigatori care stau in instante.

survola


razvam

Quote from: pest1969 on July 17, 2021, 02:35:15 PM
Concluzia pare a fi ca sistemul e mai greu de schimbat decat de criticat.

Din pacate de multe ori este mai usor sa refaci un sistem de la zero in format paralel care sa ajunga sa preia fraiele, decat sa il refaci pe cel existent, care este greu de schimbat fara modificari legislative profunde si/sau de profesionalizare clara. Daca un sector/instutie publica nu este politizata nu inseamna neaparat ca ea are oameni bine pregatiti / oamenii de care are nevoie acesta pentru a se ridica la nivelul in care avem nevoie ca aceasta sa poata livra corespunzator.

Chiar si daca vii cu un plan existent, fie ca discutam de o reforma instutionala sau de profesionalizarea a unei companii, pana nu ajungi in mijlocul ei sa vezi adevarata fata, nu poti sa crezi ca planul poate fi implementat usor, plus ca 7 luni este putin, insa daca te apuci dupa primele 3 luni, poti in 2 ani sa faci schimbari profunde daca ai libertate si sprijin ... politic, in contextul de fata.

In egala masura nu putem la infinit sa dam vina pe greaua mosternirea, ceva trebuie sa poti sa faci, orice.

mike_us

#7761
Sunt 2 chestii care pe mine ma surprind:


  • Lipsa de transparenta. E mai bine ca in trecut dar la zecile si sutele de milioane de euro s-ar putea investi câteva zeci de mii pentru a face un site cu toate datele fiecărui proiect si menținut la zi.
  • Lipsa de viziune pe termen mediu. Care sunt prioritățile pe care ne concentram in următorii 5 ani. Citi km de autostrada si unde vrem sa facem?

@mirceaeliade Foarte fain tabel!

StefanCelMare

#7762
PNRR e clar prioritate pe termen mediu.
Trebuie terminat in 2026, chiar termen scurt.
Deci A7, A8 bucăți, A3 bucăți spre Oradea / Zalău.. La asta adaugi PiSi și A0 (mai ales sud, pentru că poate fi gata mai repede, dar si nord). Astea-s cred pe POIM.
Cam astea-s prioritățile.

PS. E bine că se cam știu zonele vizate. E rău (deși e și bine) că e mult, depășește ce s-a făcut până acum în România. Nu știu cât de bine putem implementa așa proiecte multe simultan. Mă cam tem - mai ales de constructorii de la noi, și de combinația constructori / autorități. Dacă se păstrează procentul de loturi cu probleme, zău că o iau razna. Ajung să văd litigii, litigii peste tot.

Europiu

Și probabil nu ar fi rău să știm ce se mai întâmplă cu CNIR, când devine operațională.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

vancouver

Exista un Master Plan MPGT: http://arf.gov.ro/web/wp-content/uploads/2020/04/Anex%C4%83-la-HG-666-2016.pdf

Acesta a fost aprobat prin HG in 2016, dupa ce a fost negociat cu CE. Aici sunt definite exact obiectivele pana in 2030 (si ce ramane pana in 2040) si exista o ordine a prioritatilor, atat pe rutier cat si pe feroviar, atat pe autostrazi, cat si pe DX sau TransRegio (drumuri DN cu upgrade).

In mare de atunci din 2016 si pana acum a fost urmarit acest MPGT (Master Plan General de Transport). Fata de acest MPGT oficial nu a mai aparut nimic nou, cu exceptia PNRR. Dar in esenta sunt proiectele definite si acolo, dar care pot fi finantate prin PNRR, adica PNRR reprezinta doar o noua sursa de finantare, nu si o schimbare de strategie. Ce e important, la PNRR exista un calendar care nu poate fi depasit (contracte semnate pana in 2022, finalizare max. 2026), de aceea exista o mare presiune pe moment de a respecta acest calendar.

Intre altele Master Planul de transport a definit un aspect esential si care pana in 2015 era ignorat de autoritati: INCHIDEREA unui coridor. Daca am pornita o autostrada si mai lipseste un tronson, acel tronson lipsa are prioritate fata de o alta autostrada, inceputa aiurea.

Deci autostrazile incepute, mai ales cele la care exista deja tronsoane disparate in exploatare, au prioriate maxima. Aici intra de exemplu tot ce mai lipseste din A1 (cele mai in urma tronsoane sunt in faza de licitatie executie) si A3 in Transilvania, cu exceptia Tg. Mures - Brasov, care a fost exclus din Master Plan, adica nu era prevazut pana in 2040. Intr-un document programatic al guvernului PNL anterior alegerilor, apare iarasi si presiunea va fi si acolo mare tot dupa considerentul "inchidere" coridor in exploatare. Bine, are logica inchiderea numai in masura in care Ploiesti-Brasov e deja gata.

Ar mai fi 2 optimizari induse de actualul ministru: DX Bucuresti - Targoviste si adunarea DX Braila - Focsania si Braila - Buzau intr-un singur DX in forma de Y, cu capete mai sus si mai jos de Rm. Sarat. Si in fine ar mai fi niste strapungeri radiale spre Bucuresti.

In rest se respecta MPGT.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

vancouver



Cam asta se vede in MPGT.

Bun, daca ne uitam exact au mai aparut modificari fine fata de ceea ce era gandit in 2015 in acest MPGT (aprobat in 2016). De aceea este extrem de bine ca nu s-a adoptat MPGT ca lege, ci ca HG. Astfel oricand, tot prin HG se pot aduce rapid modificari. A fost atunci o discutei sa fie transformat in lege, dar era o idiotenie din multe puncte de vedere, asa cum este si legea pentru A8, care este in acceptiunea mea anticonstitutionala si contravine principiului separarii puterilor in stat (asta prentru cei putini care inteleg acest principiu si inteleg cat de critica este apararea pana la dumnezeu a acestui principiu pentru pastrarea democratiei - pentru restul stiu ca e egal).

Modificari / adaptari ar fi asa:
- Pitesti - Craiova nu mai e autostrada, ci DX
- Ploiesti-Suceava nu mai e DX, ci autostrada
- Arad-Oradea nu se face Transregio, adica doar upgrade la drum existent, ci DX+A
- EuroTrans Timisoara-Belgrad va fi A9, autostrada
- Suceava - Bistrita va fi probabil (cel putin partial) DX ("autostrada nordului")
- se renunta la linia rosie Baldana - Titu si se face DX Bucuresti-Targoviste
- A4 continua spre sudul litoralului si nu prostia de "centura Techirghiol"
- DX Braila-Focsani si Braila-Buzau se comaseaza in mare parte
- Transregio Braila-Slobozia-Calarasi tinde sa devina mai mult DX
- DX Craiova-Targu Jiu

In esenta nu e definit clar in MPGT ce inseamna TransRegio (liniile rosii). Daca e doar upgrade sau e DX. Unele sume trecute acolo ca investitie arata clar ca e doar upgrade, altele arata ca e DX nou. Pe confuzia asta autoritatile locale incearca in unele zone sa mute macazul spre DX.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

tom_sawyer

#7766
+ Albița - Tișița DX

Un proiect interesant de TransRegio o să fie Gheorgheni - Miercurea Ciuc - Sf. Gheorghe.

S-a încercat și o licitație (anulată) de DX Caransebeș - Reșița - Voiteg. Curios că nu au mai reluat-o, or fi uitat?

RaduG

,,CNAIR, daună totală pentru buget: 220 de milioane euro, despăgubiri plătite din cauza incompetenței"

https://newsweek.ro/economie/cnair-dauna-totala-pentru-buget

QuoteCNAIR, daună totală pentru buget: 220 de milioane euro, despăgubiri plătite din cauza incompetenței
DE PETRU ZOLTAN | Actualizat: 19.07.2021 - 01:14

FESTIVISM De multe ori, o tăiere de panglică la lucrări de infrastructură neterminate a dus la plata unor despăgubiri de milioane de euro - Foto: INQUAM PHOTOS/ Virgil Simionescu
ECONOMIE
DEZVĂLUIRI
DOSAR
AUTOSTRADĂ
CNAIR
VICTOR PONTA
EMIL BOC
LUCIAN BODE
ANCA BOAGIU
Statul român a plătit despăgubiri de 220 de milioane de euro constructorilor de drumuri din cauza incompetenței și corupției care au ros din temelie Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Alte 400 de milioane de euro e foarte posibil să fie plătite curând.

SHARE





Statul român a plătit despăgubiri de 220 de milioane de euro constructorilor de drumuri din cauza incompetenței și corupției care au ros din temelie Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Alte 400 de milioane de euro e foarte posibil să fie plătite pentru procesele aflate în curs.

Newsweek România a obținut în exclusivitate mai multe documente care arată că o parte din despăgubiri au fost plătite pentru că premierii Emil Boc și Victor Ponta au inaugurat mai multe autostrăzi și drumuri în campaniile electorale înainte de finalizarea lucrărilor.

De exemplu, premierul Emil Boc și ministrul Anca Boagiu au inaugurat înainte de finalizarea lucrărilor o porțiune din Autostrada Medgidia – Constanța, ceea ce a generat constructorului o pagubă de peste 750.000 euro.

Compania italiană Salini a primit despăgubiri de peste 67,2 milioane euro pentru că a fost forțată de șefii CNAIR să deschidă parțial traficul pe o porțiune din Autostrada Orăștie – Sibiu pentru Victor Ponta, candidatul PSD la șefia statului.

Dar cele mai importante sume de bani au fost plătite ca despăgubiri pentru că șefii CNAIR pun căruța înaintea boilor.

Directorii CNAIR, numiți politic și cu susținerea marilor constructori, tergiversează nejustificat emiterea ordinelor de începere a lucrărilor, întârzie exproprierea terenurilor și negociază clauze și actele adiționale în defavoarea statului român.

Toate aceste decizii sunt luate în avantajul marilor constructori care câștigă sume colosale, inclusiv penalități de ordinul milioanelor, pentru fiecare zi de întârziere a lucrărilor.

Lucian Bode, fost ministru al Transporturilor și actual ministru al Afacerilor Interne, a explicat chiar că șefii CNAIR au refuzat să se apere într-o speță de la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, deși compania de stat câștigase procesul în primă instanță.

Paguba, în acest caz: 50 de milioane euro. Paguba pe termen lung, însă, este incalculabilă.


____________________

Citește dosarul integral CNAIR, daună totală pentru buget


Astaldi, despăgubită cu 265 milioane de lei

Doi ani de întârziere au costat 206 milioane de lei

Șocantul caz al daunelor de peste 90 milioane €

Lucrări nefinalizate în România, conturi grase în Cipru

Exproprierile întârziate au îmbogățit și Aktor

Acuzații grave făcute de Bode: CNAIR nu s-a apărat

Trei licitații și toate trei distruse de stat

Lucrări ilegale, albite prin OUG de Cioloș

Încă 400 de milioane de euro se cer de la CNAIR

voicul

Deci in general: lucrari proaste, mega intariziate si platite peste suma semnata!

Probabil cu actuala conducere si pentru proiectele viitoare sa se corecteze treaba asta.
Zic viitoare ca nu stiu ce se mai poate face pentru cele in derulare. Aktor are claim pe A10 ca a intarziat statul predarea amplasamentului (si probail va castiga  :( )

alecu26

Proiecte mult viitoare. Ca problemele pleaca de la documentatiile de SF. Si daca alea au fost proaste si neurmarite...le vom duce asa in spate multa vreme.

O scadere a claimurilor (ca ele vor exista intodeauna, fiind ceva inerent in industria asta), vom vedea dupa ce vor intra in executie proiecte de SF si PT care acum sunt in faza de executie a proiectarii.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).