Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 4 Guests are viewing this topic.

oneLess


Earthchild

Dl. Victor Cozmei a publicat un scurt articol referitor la evoluția infrastructurii rutiere din țara noastră comparativ cu cele din statele din zonă.

Autostrăzi și drumuri expres

Earthchild

Quotenici nu iti imaginezi cat de des se intampla pe fiecare santier
Quote from: oneLess on January 10, 2025, 07:09:52 PM^ Tirenna , T1 DEx12 !
Ozaltîn nu a înregistrat astfel de incidente.

naivu

https://www.economica.net/top-cele-mai-scumpe-autostrazi_799830.html
QuoteTop cele mai scumpe autostrăzi de construit în România. Secțiuni din A8, Autostrada Transilvania și A1 costă mai mult de 30 de milioane de euro/kilometru
Cea mai scumpă autostradă de construit în funcție de valoarea pe kilometru este A8 Târgu Neamț - Iași - Ungheni, potrivit calculelor ECONOMICA.NET în baza cifrelor anunțate de autorități. Topul include proiecte aproabate în Guvern, aflate în licitație sau în proiectare și execuție.

A8 domină topul celor mai scumpe autostrăzi
Indicatorii tehnico – economici ai A8 Tg Neamț- Iași – Ungheni au fost avizați la finalul lunii octombrie, după cum a anunțat atunci fostul ministru al Finanțelor Marcel Boloș. Proiectul are o valoare record pentru România, de aproape 60 de milioane de euro/km. Valoarea totală estimată pentru acest tronson al A8 este de 26,39 de miliarde de lei, fără TVA (5,3 miliarde de euro), iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile. Lungimea efectivă a Autostrăzii "Târgu Neamț – Iași – Ungheni" este de 88,77 km. Rămâne de văzut care vor fi valorile contractelor estimate la licitații pentru loturile din A8 Tg Neamț – Iași – Ungheni, pentru a reface clasamentul cu cifre comparabile.

Topul continuă cu alte secțiuni din A8 montan, lansate la licitație de CNIR, precum Grințieș – Pipirig și Sărățeni – Joseni, ce au costuri estimate de 40 de milioane de euro/km, respectiv 38 de milioane de euro/km.

Mai departe, avem Autostrada Transilvania cu secțiunea ce include Tunelul Meseș, ce urmează să fie cel mai lung din România (2,38 km). Costul estimat în valoarea de licitație depășește 36 de milioane de euro/kilometru. Dacă ne raportăm la valoarea ofertată de către asocierea Makyol – Ozaltin, desemnată câștigătoare, atunci costul ar coborî sub 33 de milioane de euro/kilometru.

Următoarea poziție este ocupată de un alt tronson din Autostrada Transilvania, respectiv cel al viaductelor de peste trei kilometri, contractat cu turcii de la Ozaltin. Valoarea contractului semnat cu aceștia depășește 36 de milioane de euro/kilometru.

A8 revine în topul celor mai scumpe autostrăzi, cu secțiunea Pipirig – Vânători Neamț (Leghin), ce are un cost estimat de peste 35 de milioane de euro/kilometru.

Mai departe, avem secțiunea 4 a A1 Sibiu – Pitești, unde Porr construiește primul tunel veritabil de autostradă din România. Valoarea de construcție pe kilometru pentru secțiunea Tigveni – Curtea de Argeș este de circa 34 de milioane de euro.

Un cost de peste 34 de milioane de euro/kilometru este estimat și pentru secțiunea Ditrău – Grințieș din A8, lansată la licitație de CNIR.

Pe a noua poziție avem lotul 1 al Drumului de mare viteză Craiova – Tg Jiu, cu o valoare estimată de circa 32 de milioane de euro/kilometru.

Topul celor mai scumpe 10 proiecte include la final tronsonul 1 al A9 Timișioara – Moravița, în cazul căruia construcția unui kilometru este estimată la 31,89 de milioane de euro.

Precizăm că actualul clasament nu include proiecte aflate în etapa studiului de fezabilitate și pentru care nu au fost aprobați încă indicatorii tehnico – economici în Guvern. În acest caz ar fi, de exemplu, A3 Ploiești – Brașov, despre care s-a tot vehiculat că are un preț foarte mare. Chiar și la cel mai recent cost anunțat de autorități, de respectiv 5,7 miliarde de euro, valoarea de construcție pe kilometru ar fi de până la 54 de milioane de euro, luând în calcul un traseu de 106 kilometri. Așadar, A3 Ploiești – Brașov s-ar situa undeva pe a doua poziție în topul celor mai scumpe autostrăzi, după A8 Tg Neamț – Iași – Ungheni.


danutzu_1069

N-are ce sa mai scrie Anemona... și bagă texte și table în care iți pierzi răbdarea.  :lol:  :lol:

mirceaeliade

Iti pierzi rabdarea de la primul rand.  Cel putin la prima vedere, e ciudat ca un km de A la deal, si dupa reducerea probabila la 0.80 din pretul licitat, e la 140% din pretul PiSi4....

pista_bacsi

Quote from: Ionut on December 23, 2024, 08:04:13 AM^ E un fost secretar de stat în MT. Nu de asta sunt șoferii agresivi... evident... Bine, ȘI ăsta poate fi un motiv dar în niciun caz nu ăsta e motivul principal care generează agresivitatea la volan, așa cum a lăsat să se înțeleagă.

@Radu_A
API nu are bani de sediu, cu atât mai puțin bani de studio de podcast. :) Doar dacă fac podcast din sufrageria mea. :D

@Ionut Daca nu e prea mare deranj ne poți spune un buget necesar pentru un podcast odată la 3/6 luni. În caz ca sunt doritori în comunitate sa sprijine un astfel de proiect poate se strânge bugetul necesar. Eu aș fi dispus să sprijin un astfel de demers.

Bineînțeles asta e complementar față de tot ce reușiți să realizați ca parte a API și PUM care merită tot respectul.

Într-o notă mai amuzantă și Jeo Rogan a început din sufragerie/canapea așa că nu prea contează locația cat conținutul.

P3trut

@pista_bacsi e o idee buna, zic eu. Lumea e receptiva la asa ceva in ziua de azi si cred ca ar fi multi inclinati sa sustina si printr-un patreon mai generos daca ar avea astfel de continut.

pista_bacsi

Quote from: naivu on January 16, 2025, 07:17:57 AM
ProiectKilometriFaza de derulareValoare contract (mld. lei)Valoare/km (mil. lei)Valoare/km (mil. euro)
A8 Tg Neamț - Iași - Ungheni88.77aprobat de Guvern26.39297.2959.76
A8 Grințieș - Pipirig31.5licitație6.356202.1040.62
A8 Sărățeni - Joseni32.4licitație6.175190.5938.31
A8 Poarta Sălajului - Nușfalău (Meseș)41.0proiectare7.485182.5936.70
A3 Nădășelu - Mihăiești, viaducte5.47licitație0.995181.9036.56
A8 Pipirig - Vânători Neamț (Leghin)19.93execuție3.387175.4935.28
A1 Sibiu - Pitești, secțiunea 49.86licitație1.678170.1834.21
A8 Ditrău - Grințieș37.9licitație6.438169.8734.15
Drum Craiova - Tg Jiu, lot 110.3licitație1.648160.0032.16
A9 Timișoara - Moravița, tronson 135.67licitație5.659158.6531.89
A8 Miercurea Nirajului - Sărățeni23.4licitație3.351143.2128.79
Alternativa Techirghiol30.59proiectare4.369142.8228.71
A1 Sibiu - Pitești, secțiunea 337.4execuție5.324142.3528.61
A1 Margina - Holdea13.16licitație1.831139.3027.87
Drum Craiova - Tg Jiu, lot 214.4execuție1.967136.6027.46
A1 Sibiu - Pitești, secțiunea 231.33execuție4.25135.6527.27
A13 Sibiu - Făgăraș, tronson 114.25proiectare1.899133.2526.79
A9 Timișoara - Moravița, tronson 233.49licitație4.235126.4625.42
Drum Craiova - Tg Jiu, lot 321.7licitație2.718125.2525.18
A7 Pașcani - Suceava, lot 228.97proiectare3.601124.3024.99
A8 Tg Mureș - Miercurea Nirajului24.4proiectare2.952120.9824.32
Drum Craiova - Tg Jiu, lot 521.5licitație2.597120.7924.28
A7 Pașcani - Suceava, lot 133.15licitație3.884117.0923.66
Drum Craiova - Tg Jiu, lot 619.25licitație2.256117.1723.56
Drum Expres Turda - Tureni4.96execuție0.562113.3122.78
A13 Sibiu - Făgăraș, tronson 317.61execuție1.837108.3221.79
Drum Craiova - Tg Jiu, lot 422.92licitație2.19295.6419.22
Drum Expres Arad - Oradea, lot 239.7licitație3.41986.1417.31
Drum Expres Arad - Oradea, lot 133.7proiectare2.74881.5816.39
A13 Sibiu - Făgăraș, tronson 219.92licitație1.54977.7615.53
Drum Expres Arad - Oradea, lot 347.07execuție3.54875.3815.15
A13 Sibiu - Făgăraș, tronson 416.26execuție1.19873.6814.81
Drum Expres Focșani - Brăila73.5licitație5.39973.4614.77
A8 Joseni - Ditrău10.21proiectare0.81370.9014.25
A0 Nord lot 412.24execuție0.83768.3813.70
A3 Zimbor - Poarta Sălajului12.28execuție0.83868.1413.66
Drum Expres Satu Mare - Oar10.83execuție0.73868.1013.65
A8 Leghin - Târgu Neamț29.91proiectare2.03367.9713.56
A7 Focșani - Bacău95.9execuție6.51467.9213.55
A7 Ploiești - Buzău63.25execuție3.87761.3012.32
A3 Nădășelu - Mihăiești24.59execuție1.49660.8812.31
A7 Bacău - Pașcani77.39execuție4.68160.4912.16
A1 Sibiu - Pitești, secțiunea 530.35licitație1.7156.3411.33
A0 Sud lot 317.96execuție0.85347.499.55
A0 Nord lot 38.5execuție0.39846.829.36
A0 Nord lot 117.5execuție0.81546.579.35
Drum Expres Brăila - Galați10.75execuție0.37134.456.92
A3 Suplacu de Barcău - Chiribiș, relicitare26.35execuție0.81530.946.74
A3 Chiribiș - Biharia, relicitare28.55proiectare0.78527.505.53
Total1,407.61161.254114.5423.04

PS: Am convertit intr-un tabel folosing chatGPT pentru cei ca mine care au probleme de urmarit coloanele intr-o imagine.

HaiHai

A aparut executia bugetara la sfarsit de an. Datele (AICI)

Am facut o centralizare, din datele salvate de mine, cu evolutia lunara pentru A si DEx. La sfarsitul lunii Septembrie se cam terminase benzina. A fost nevoie de o rectificate substantiala pentru a iesi la mal. Astfel, bugetul CNAIR a ajuns la 16,5 miliarde la sfarsitul anului. Sper ca de aici in sus sa plecam anul acesta.




Powered by API/PUM imgur uploader

Conform cifrelor, cel mai "harnic" constructor (a construit mult peste asteptarile CNAIR) a fost Dimex (DEx4), urmat de Aktor-Alsim (A0S) si UMB (A7 Bz-Fo). De fapt, cifrele nu arata harnicia, ci proasta planificare a CNAIR, voita sau nu.

pista_bacsi

Ce este socant din tabelul (de mai sus) cu toate proiectele e ca 40 miliarde lei (un sfert din total) e suficient pentru A1 (14.793), A0 (2.903), A7 (22.557 pana la Suceava) in timp ce A8 singur e 62.428 miliarde lei. A3 fara Meses e 4.929 dar cu Meses devine 12.414. Odata inchise A1, A7, A0 si A3 va fi altfel, dar e mult pana departe.

Vor trebui sa fie facute prioritizari masive altfel ne apucam de tot si nu terminam nimica. A8 va trebui fazat pe 20-25 de ani similar cu A1 (500 milioane de euro anual). Chiar v-as recomanda la cei din zona sa il presati pe Urtoi sa prioritizeze ce e important mai intai. Nu mai zic de alte proiecte ca imi pun toata tara in cap.

PS: Va rog nu va luati de mine eu doar am adunat cateva numere si am tras o concluzie avand in vedere bugetul de 2.5 miliarde de euro care a fost anul trecut.

qionescu1

@pista_bacsi

Poate o reprioritizare pt ca MT a mai facut una si a masluit (literalmente) datele. Cel putin pt DN1C. Sau daca vrei o prioritizare a prioritizarii.

Fara discutie, in contextul deficitului care cu tot cu reducerea salariilor in sectorul de ordine publica bulgarele se face tot mai mare. De la militari/politisti au putut taia salarii ca sunt cei mai diciplinati si nu pot face greva si nici nu isi pot creste salariile singuri ca magistratii. Nu va fi destul iar urmatoarea miscare sunt investitiile. Poate o reforma admnistrativa si o reorganizare a statului ne va aseza pe alt fagas dar pt asta ai nevoie de ceva timp, nu se face peste noapte. Asadar momentan nu exista alte solutii.

Si se pot face destule de exemplu a se amana DX/A Craiova - Tg Jiu. Craiova-Filiasi 4 benzi MZA 9k, fara probleme. Filiasi - Targu Jiu o fi avand o MZA de 5-7 K. Deci nu se justifica sub nici un aspect. Cu atat mai putin in fata altora.

Evident concentrarea pe A0, A1, A7, A3 si partial A8 (cu rezerve la partea montana) in urmatorii 2-3 ani. Tunelul dublu de pe A1 Holdea mai poate astepta. La fel si pe A3 la Meses. Se poate circula lejer si printr-un singur tunel si s-ar directiona sume importante acolo unde e nevoie mai mult. Minte sa avem doar si sa fim cinstiti cu noi.

dc_ro

Salut
Intre Craiova si Filiasi in 2015 traficul era in jur de 12 mii de masini langa Filiasi si 16 mii langa Craiova.

 Nicidecum 9 mii.

Si in ziua de azi pe aceasta portiune s-a depasit 20 mii.

Zi faina!

pista_bacsi

Eu am o părere diferită și un pic nuanțată de cele menționate mai sus. Centura Craiova ca autostrada este importantă, dar Craiova Filiași e la 2 benzi pe sens. Dacă DN1 între Ploiești și Comarnic e ok la 2 benzi pe sens cred ca e ok și DN6 la 2 benzi pe sens între Craiova și Filiași. Eu la astfel de prioritizări mă refeream.

Cat e MZA-ul se poate vedea în SF-ul licitat, dar mi-e greu să cred ca avem un MZA de peste 40k care să necesite DN6 și A6.

Un alt exemplu e DEx16 care are sens să scoată traficul până după Nojorid și centura Arad. Dacă mă întrebați pe mine mi se par mult mai importanți bani respectivi sa se termine A3 inclusiv Meses pentru Oradea.

Exemple găsesc o grămadă pentru ca avem 75% din bugetul necesar în proiecte care trebuie fazate. E cum aș cere eu A13 gata mâine tot în licitație și execuție e pur și simplu irealist. Faci 60 de kilometri apoi 50 și tot așa punând accent pe zonele metropolitane mai întâi.