Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Danyez

Ai dreptate  :lol:. Am corectat acuma, multumesc!

Ionut

API pe Facebook

Previziuni rutiere 2025.

Va fi un an bun în infrastructura rutieră chiar dacă va fi unul rău cu instabilitate politică, buget de stat găunos și tăieri de investiții. În 2025, prima dată în istoria sa, România are 157 kilometri de autostradă și drum expres care cu siguranță vor fi dați în trafic. În condiții normale, sunt șanse mari să ne apropiem pentru al doilea an consecutiv, ba chiar să trecem de borna 200 km.

Dacă toate planetele se vor alinia neverosimil la fel ca în 2024, scenariul super-optimist ne duce la 243 km și minunile la 280 km, cu antreprenori care să se autodepășească (din nou), să lucreze cu toată forța pe sute de milioane de euro fără să fie plătiți cu lunile, cu birocrație rezolvată rapid de stat și vreme foarte secetoasă minim jumătate de an.

Începem cu bucățile CERTE și CLARE, în total 157,74 kilometri, al căror calendar optimist de inaugurare arată cam așa. Dacă vremea va permite, în februarie-martie avem A7 Buzău-Focșani lot 1 (UMB): 4,6 km între nodurile Buzău Est și Buzău Nord. Tot cam atunci, tot pe A7, 28,35 km Mizil-Spătaru (Coni-Trace). În aprilie-mai restul de 12,315 km pe DEx12 Albota-A1 (UMB).

Primăvara se încheie cu restul de 15,35 km din A1 Pitești-Curtea de Argeș (WeBuild). Chinul Aktor și al nostru sperăm să fie gata în mai-iunie cu A0 Sud între A1 și DN6, 17,965 km. În iunie avem ciotul DEx4 de la Tureni, 4,957 km (Dimex-Con-A).

Chiar dacă s-ar adeveri scenariul cel mai negru în țară, UMB tot va livra cel puțin 60,302 km pe A7, adică loturile 2 și 3 ale A7 Focșani-Bacău între Adjud Sud și Bacău Sud, din care Centura Adjud (Domnești-Adjudu Vechi) poate și trebuie să fie deschisă în iunie-iulie, restul (până) la sfârșitul anului. În noiembrie-decembrie așteptăm și A7 Buzău Vest-Buzău Est, 13,9 km (Nurol). Total CERTITUDINI: 157,74 kilometri.

Acum încep dezbaterile și calculele. Asul din mânecă îl are tot UMB. Întrebarea este câtă capacitate tehnică va avea (în special pe structuri), câți bani are guvernul, cât poate lucra constructorul pe caiet și care vor fi secțiunile unde se va concentra. Lotul 1 Focșani-Bacău are termen contractual septembrie 2025, iar celelalte 5 tronsoane până la Pașcani, noiembrie 2025. Împreună sunt 173,3 km care, în opinia noastră, nu vor fi toți gata în 2025.

Pe lângă segmentele sigure amintite în paragrafele anterioare, sunt ȘANSE MARI să primim una din variantele: a) 49,3 km între Bacău Nord (Săucești) și Roman Nord (Săbăoani) SAU b) 35,6 km între Focșani Nord și Adjud Sud (Domnești), segment extra-dificil cu 4 poduri-monstru pe intervalul Garoafa-Tișița. Evident, e posibilă și o combinație între cele două, fiind multe noduri pe traseul Focșani-Pașcani.

În opinia noastră, varianta optimă pentru cetățeni (oferă mai mulți kilometri, elimină traversarea orașelor Adjud și Roman, dopurile majore de pe traseu), relativ mai ușoară din punct de vedere tehnic și implicit mai sigură ca inaugurare este prima: autostradă continuă între Adjud Sud (Domnești) și Săbăoani (Roman Nord), iar capetele dinspre Focșani, respectiv Pașcani, să fie împinse în 2026.

În 2025 cei de la UMB au scadență și pe cei 10,77 kilometri pe DEx6 Galați-Brăila care pot fi gata în toamnă dacă se dorește asta. Așadar, în total, sunt ȘANSE MARI ca UMB să livreze încă 49,3 (A7) + 10,77 (DEx6) = 60,07 km SAU 35,6 (A7) + 10,77 (DEx6) = 46,37 km.

ȘANSE 50/50 avem pe 25,31 km unde e nevoie de mobilizare serioasă, utilaje și oameni. Ciotul de 4,47 km pe A0 Nord între A2 și DN3 este posibil în decembrie doar dacă se va lucra tot anul, iar restricțiile de mediu pe Lacul Cernica teoretic nu vor permite asta. Pe 8,6 km între DN3 și DN2 chinezii de la CCECC au termen noiembrie 2025. Pot să-l respecte numai dacă va fi presiune din partea autorităților și a vecinului UMB fără de care tronsonul va fi muzeu.

Tot UMB este și pe cei 12,24 kilometri ai A3 Zimbor-Poarta Sălajului aflați în mare întârziere. Teoretic, pot fi deschiși cel mai devreme în septembrie, dacă stă dealul Zimbor și doar dacă antreprenorul mai găsește niște forță să trimită și aici.

La categoria MINUNI îi avem pe cei de la Erbașu de pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș. Termenul de execuție pe cei 26,35 km este de 18 luni și încă nu au autorizație de construire. Un efort excepțional este posibil dar improbabil pe un sector cu multe necunoscute și complicații care a văzut prima lopată dată de Bechtel în urmă cu, atenție, 20 de ani și jumătate.

Tot o minune ar fi și cei 9,861 km de pe A1 Curtea de Argeș și Tigveni. Austriecii de la Porr dau semnale că încearcă un record nemaivăzut, având termen martie 2027. În 3 luni finalizează săpătura la tunel și vor să accelereze cămășuirea, dotările și finisajele. O variantă ar fi concentrarea pe un fir, dar greu de crezut că 1) vor reuși și 2) IGSU/DSU vor fi de acord cu inaugurarea unei singuri galerii, cu riscuri majore în caz de accident ori incendiu care necesită evacuare.

Pe lângă zestrea consistentă în numărul de kilometri dați în folosință, indiferent de scenariu, marea știre rutieră din 2025 este închiderea certă a unor verigi lipsă cheie: DEx12 și A0 Sud, plus A7 în zona Buzăului. Deci rute complete pe Craiova-București-Constanța, Curtea de Argeș-București-Constanța, București-Buzău-Focșani. Și, dacă se dorește și se reușește, A7 completă până la Bacău.

Starturi lucrări? Avem, avem, așteptate încă din 2024 dar aflate doar în pregătire până acum: ultimul tronson al A0 între A1 și DN1, A1 Sibiu-Pitești secțiunile 2 și 3, A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș, A13 Boița-Făgăraș.

Adăugăm șantierele nou-nouțe în 2025: A3 Chiribiș-Biharia dacă se finalizează la timp disputele din instanță dintre Selina/Trameco și CNAIR. Plus capetele din PNRR ale A8 dinspre Târgu Mureș, respectiv Moțca. Dacă se rezolvă la timp contestațiile și semnarea contractelor, in-extremis am putea vedea ceva în teren măcar pe unul din cele trei sectoare ale DEx16 Oradea-Arad.

Acest an ar trebui să ne aducă și centurile rutiere de la Biharia, Făgăraș, Zalău, Mizil și Comarnic. Și drumul de legătură A1-DN69 la nord de Timișoara.

La final de 2024, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din țară a ajuns la 1269,87 kilometri aflați în exploatare. În 2025 ne vom apropia de borna 1500 sau chiar o putem depăși în visul unei nopți de iarnă.




tom_sawyer

#10472
La inaugurări în 2025 nu luați în calcul și A3 Topa Mică - Zimbor, cu descărcare la Topa Mică? Ar fi o bună ocazie de promovat public ideea asta.

Ionut

Asta e doar așa pentru cunoscători. :) Nu văd cine s-ar obosi... nici UMB și nici CNAIR. Posibil și util ar fi dar nu văd niciun fel de presiune pentru asta. Armata va fi tot pe A7, CNAIR merge din inerție la adăpostul numărului mare de km garantați...

Să vedem cum evoluează lucrurile... poate dacă vedem ceva mișcare din partea UMB să începem să punem noi presiune.

Și tind să cred că descărcarea e destul de dificilă acolo la Topa, parcă e diferență de nivel, A3 e sus de tot față de DN... nu e chiar rezolvată treaba dintr-o girație cu bidoane.

Nu zic, posibil e, ar merita efortul... dar muncă în plus la CNAIR, niște bani și forță de la UMB...

tom_sawyer

#10474
Nu e dificil, e un drum local care dă în DN prin care se poate face descărcarea și norocul face că viaductul Ozaltin trece peste el, deci nu îi impactează pe turci.

GIV

se mai aude ceva de documentatia tehnica de la Mapa? :troll:

Cristian 74

Și eu insist pe ideea lui tom_sawyer, am mai susținut-o împreună. Are logică dacă UMB vrea să termine Zimbor-Poarta (cu nodul de la Românași în lucru din primăvară). Dacă ar face descărcare provizorie la Topa Mică (diferența de nivel e absolut nesemnificativă, se poate face realmente ușor) s-ar putea deschide într-un vis umed 26 de km (Poarta Sălajului-Topa Mică). Depinde ce se vrea. Altfel, eu am dubii mari pentru lotul Suplac-Chiribiș, proiectul tehnic a fost depus de Erbașu în august 2024, niciun cuvânt de la CNAIR. Dincolo de Chiribiș nu am așteptări de utilaje anul ăsta în niciun scenariu. Iar la începuturi de șantiere, se pot adăuga pentru anul acesta (primăvară-vară, hopefully) viaductele pe care le face Ozaltin, deși nu sunt un lot întreg (deci încă 3,2 km în lucru). Mi-au plăcut previziunile pentru anul ăsta, le aștept ca pe niște cadouri post-Crăciun.  :D

tom_sawyer

#10477
Descărcarea Topa Mică există deja în teren, practic trebuie asfaltată + un giratoriu în DN.

Extras din videoul lui @Cristian 74















Powered by API/PUM imgur uploader

Ionut

Vedem, mă bucur că măcar situația din teren e relativ simplă. Problemele celelalte însă rămân.

tom_sawyer

Nu completați poziția și cu ideea asta, poate aude cine trebuie?

Ionut

Facem poziție dedicată, însă trebuie mai întâi niște semnale în teren că UMB alocă forță și apoi și în CNAIR că ar dori să miște descărcarea. Nu ar fi prima dată (și nici ultima) când muncesc degeaba, dar măcar să știu că ar fi o șansă mică de reușită, nu zero.

Earthchild

Actualizați primul post din topic?

Ionut

Da, sper să apuc să actualizez tabelele luna asta.

panda_no 5

Cred ca toate firmele de constructii ( inclusiv din domeniul rutier ) trebuie sa isi refaca costurile cu forta de munca.
Banuiesc ca modificarile fiscale referitoare la impozitarea veniturilor angajatilor din sfera constructiilor vor genera probleme atat angajatorilor cat si angajatilor.

mirceaeliade

@Danyez bravo pt efort. Mici sugestii/tehnicalitati:
-aproape sigur A6 sau A5 va porni din DR10, de pe langa Magurele
-exista, din pacate, si un SF de DEx intre A1 si DEx12 pe langa Rm.Valcea
-sunt cateva noduri separate de contractele actuale care sunt prin licitatie executie (Romanasi, cateva pe A1+A3, parca 2 pe DEx)
-parca si centura Pucioasa e un DEx
-viaductele de pe la Topa Mica sunt separate de contractul UMB
-cred ca ceva e in plan si pe la Calafat