Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

2 Members and 2 Guests are viewing this topic.

26ld

#10530
O mica sinteza sa nu stea toata lumea sa auda discursul de politician al lui Pistol si intrebarile extrem de usoare puse de moderator:

  • Pe A0L3 sud si-au asumat aktorii sa termine in aprilie, Pistol a zis ca trebuie sa termine in aprilie
  • Pe Dx12 T4-legatura cu A1 va fi gata in iunie-iulie
  • Pe A7 UMB si-a propus sa dea in folosinta anul asta 4 loturi, Pistol a zis ca ar vrea pana la Bacau dar UMB lasa sa se inteleaga ca va da pana la Adjud si ceva pe Bacau-Pascani.
  • La podul de la Braila si drumurile de legatura, Pistol spune ca ei ar fi vrut receptie partiala, Webuild a zis nu pentru ca trebuie sa reasfaltam. Acum zice ca asfaltul e bun pe partea reparata, urmeaza sa termine si partea Braila-Tulcea cand va permite vremea si el considera ca atunci nu mai impiedica nimic receptia finala a lucrarilor. Deci nu zice ca atunci se va face ca un director cu habar, ca oricum drumurile de legatura sunt finalizate, ci se spala pe maini ca un politician.
  • Dx6 Braila Galati va fi dat in folosinta in urmatoarele luni (extrem de vag, tipic).
  • Pe A1 Sibiu-Pitesti zice ca se va da in folosinta restul de pe lotul 5 in primavara si isi doreste anul asta si tunelul (asta fiind directorul CNAIR cu lista de dorinte catre Mos Craciun, nu conteaza chestiile tehnice).
  • Pe lotul 2 din Sibiu Pitesti, Pistol estimeaza ca va avea proiectul tehnic pentru avizare pe toata sectiunea in februarie. In martie-aprilie zice ca s-ar putea incepe lucrarile. Zice si el ca termenul de proiectare a fost extins (nu depasit, extins) si nu sufla o vorba de studiul de fezabilitate facut pe genunchi si aprobat de ei.
  • Pe lotul 3 Sibiu-Pitesti au deja proiectul tehnic spre aprobare. Zice ca se pot respecta termenele daca constructorii vor fi bine mobilizati (ce destept e, ptiu).
  • Pe A1 Margina-Holdea, Pistol garanteaza ca va fi gata pana la sfarsitul 2026 si ca antreprenorii se pregatesc de "penetrarea muntelui".
  • Pe A8 Targu Mures-Miercurea Nirajului (Nurol) zice ca proiectul tehnic nu e inca gata, ci aproape gata. Imediat cum e gata, se va aproba si se va da drumul la lucrari. Pe sectorul UMB de la Targu Neamt zice ca vor intra in teren in februarie.
  • Pe A3 zice ca UMB va face tot ce tine de ei sa termine lucrarile prinse in PNRR anul asta si are incredere in Ozaltin ca va termina pana la sfarsitul 2026.
  • Pe Ploiesti-Brasov are incredere ca vor fi terminate centurile ocolitoare anul asta. Nicio vorba de autostrada, moderatorul a zis ca va mai dura pana va fi gata si Pistol a lasat-o asa.

La sfarsit zice ca se va lupta pentru banii necesari finalizarii lucrarilor si ca intelege problemele bugetare ale tarii, insa are sprijinul lui Grindeanu, al ministrului finantelor, al premierului, al ministrului fondurilor europene si e convins ca va avea un buget suficient anul asta pentru a-si desfasura activitatea asa cum trebuie. Ei (CNAIR) tintesc inca 200 de km deschisi anul acesta, o tinta realista zice el. Dar nu promite sigur si nu va forta nimic pentru a capata cat mai multi kilometri pentru a nu face rabat de la calitate.

Apoi promite minimum 200 de km dar nu vrea sa promita ceea ce nu e sigur ca va face.  :lol:

Ah, interviul a fost facut la CNAIR, sa nu cumva sa se deplaseze directorul la vreo televiziune/podcast/radio sa fie luat la intrebari serioase. Ci ei sa aiba control asupra informatiei si a persoanelor invitate "sa puna intrebari".

mirceaeliade

#10531
Mama ce ma bucur sa vad toate drumurile cu MZA-uri cel putin indoielnice inaintate in frunte, in timp ce a4fun ramane la capitolul vrajeli PPP. /s  Ma mir ca a ajuns si Botosani in frunte fara sa fie mai nimic mentionat pentru partenerii de guvernare prin Tinutul Secuiesc.  Poate ca cei din T.S. au auzit ca vor fi probleme cu finantarile.

ovicor

Completare la sinteza:
Moderatorul abordeaza problema spinoasa a capacitatii de finantare a tuturor lucrarilor promise. Pistol nu neaga dificultatile "de sistem", dar invoca implicarea MT, MF, MFE si PM in sprijinirea si alocarea "decenta"!
Bun moderatorul, eroarea sa, zic eu, e ca considera mai dificil PiSi3 decat PiSi2.

pista_bacsi

QuoteInvestim în viitor, în îmbunătățirea infrastructurii și a serviciilor publice. Bugetul pentru educație crește cu 10%, Ministerul Transporturilor va avea cu 20% mai mulți bani, Ministerul Sănătății va avea un buget mai mare cu 50% față de 2024, și Ministerul Mediului o creștere de 51%

QuoteBanii alocați vor asigura continuarea investițiilor la autostrăzile Sibiu-Pitești, Sibiu-Făgăraș, Focșani-Bacău, Ploiești-Buzău, Buzău-Focșani și reabilitarea liniilor de cale ferată.

https://www.facebook.com/share/1U6Ryoy9y1/

ijwtsh


pista_bacsi

@ijwtsh Când am calculat era nevoie de o creștere de 25% a bugetului CNAIR. Acesta creștere de 20% al MT îmi dă speranțe ca va fi destul inclusiv pentru A3. Parte din premisele mele era ca plățile vor rămâne un pic întârziate.

ovicor

De la aceleasi premise cred ca pornesc si constructorii. Deci daca intarzierile nu vor fi prea mari, surprinderea pentru ei nu va fi nici ea mare.

dumbravaandrei

@pista_bacsi plăți întârziate comparabil cu CE? TOATE facturile emise pe proiectele A/DEx au fost plătite în termen. Termen care este mult mai scurt decât la aproape orice altă instituție a statului.
Iar ca cnair să plătească o factură, aceasta trebuie să fie emisă. Și nu există baliverne de genul ,,vorbește statul să lucreze x pe caiet, fără să emită facturi", când x poate emita factura și încasa penalități de întârziere.
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

M_Z

@dumbravaandrei da, statul cere sa lucrezi pe caiet.

cnair nu. te mai pune pe hold doar in sfarsit noiembrie + decembrie.

plata facturilor se face chiar in avans fata de termenul de plata.

acum buba e termenul de plata.

lucrezi 30 zile si la sfarsitul perioadei depui SIL. In 30 zile Supervizorul emite CIP. In 30zile Beneficiarul aproba CIP. acum poti factura si depune factura. Factura are termen de plata de 60zile.

ai un ciclu teoretic de 150 zile. 5 luni, aproape jumatate de an. 

ovicor

Si inca o intrebare retorica, scuze daca gresesc: TVA se percepe la incasarea facturii sau la emiterea ei?! Ca ma gandesc ca oricine emite o factura se intereseaza daca poate fi onorata cat mai aproape de emiterea ei, daca nu atunci mai asteapta cu emiterea.

pista_bacsi

#10540
@dumbravaandrei In primul rând voi recunoaște ca nu știu dacă au bugetat cu 20% mai mult decât tot ce a fost anul trecut sau 20% mai mult decât au bugetat inițial anul trecut (bani anul trecut s-au terminat în vară).

Există tot timpul (și e normal) între execuție și plata o întârziere, dar în cazul actual diferența variază intre 15% și 40% conform datelor cestrin pe A7 (folosesc cestrin pentru simplificare). Pe lângă întârzierea raportată pe cestrin mai e "delta" față de cat este cu adevărat executat. Această întârziere are multe motive unele ok (certificarea lucrărilor, etc) altele cum ar fi lipsă bugetari. Eu în calculele mele am presupus ca plătim tot ce a fost făcut în 2024 și o parte din 2025 similar cu 2024 (ținând diferențele cam cum sunt azi)

Sper ca această diferență să nu fie prea mare pe toate șantierele pentru ca altfel avem execuție cu țârâita similar cu Aktor.

Țin minte în 2024 când oameni sperau ca Dimex să termine și eu mă întrebam cu ce bani. În caz ca nu ai o forță financiară serioasă nu ai cum să fi atâta de mult pe "caiet" fără să îți pui existența companiei în pericol. Fiecare din constructori locali trebuie să plătească dobânzi care sunt piperate (8% + o marja în funcție de "sănătatea" financiară a companiei)

LE: Nu cred ca se emit facturi fără acordul mutual datorită valorilor ridicate.

M_Z

asta cu lipsa bugetari nu e cazul. :D

un inginer de cantitati face un SIL. pe urma il verifica Supervizorul, UIP-ul si apoi MT-ul. optional curtea de conturi si alte organisme de control.

e ca pe vremea lui nea Nicu, unul munceste si trei il vegheaza. toate lumea are de munca. :lol:

TibiV

Quote from: ovicor on January 29, 2025, 05:27:27 PMTVA se percepe la incasarea facturii sau la emiterea ei?!

La EMITEREA ei.
De aia se amana de multe ori emiterea facturilor: s-au emis, datorezi statului TVA. Desi statul nu ti-a platit nimic, cu atat mai putin TVA...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

horatiu.cosma

Poate sunt eu mai liberal de fel, însă mie mi se pare normal dacă muncești ceva, să fii plătit pentru asta. Și nu la sfântul așteaptă. Mă uit la registrul de plăți CNAIR. Spre exemplu Pizzarotti au 3 facturi din noiembrie, decembrie și ianuarie (410 milioane lei în total) pentru lucrări întâmplate efectiv în teren din august 2024 încoace. Nu e plătită niciuna. UMB are cam un miliard în facturi neplătite. Și exemplele pot continua. Sigur că se vor găsi unii să zică că e perfect normal așa, că nu știu ce zice contractul, că inginerul are la dispoziție 30 de zile să verifice fiecare hârtie din metrul cub de hârtii care constituie situațiile de plăți, mai are și CNAIR la dispoziție 30 de zile, că pot întoarce toată povestea pentru o virgulă lipsă. Si după emiterea facturii mai au la dispoziție încă 60 de zile (termen depășit pentru factura din noiembrie). Însă într-o țară normală care vrea un parteneriat pe bune între stat și privat, din care sa se construiască niste lucruri la timp și de calitate, așa ceva nu se poate întâmpla.

hefaistos

Unii ar putea spune ca de-aia se da avansul.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.