Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Danyez

#10485
Salut, @mirceaeliade si multumesc pentru tabelele de sinteza care sunt tinute la curent permanent!

- Pentru A5 si A6, astea au fost singurele variante de traseu desenate pe arcgis la care sa am acces sa le descarc, dar cand vor fi pe openstreetmap, acelea vor deveni prioritare.
- Stiu de Ganeasa - Tigveni, despre care am citit aici pe forum, si nu l-am adaugat cand am vazut intr-un mesaj: "prognozele de trafic nu evidențiază necesitatea unei infrastructuri rapide (DX sau Autostradă), cel puţin pe segmentele Găneasa - Drăgăşani şi Drăgăşani - Râmnicu Vâlcea".
- Da, insa, intr-o prima faza am vrut doar sa adaug tronsoanele, ca future work, este o idee buna :D.
- Nu l-am adaugat crezand ca nu este, mai ales uitandu-ma pe denumire: "Drum de legătură la drumul național DN 71 pentru asigurarea optimizării traficului rutier și accesibilității în zonele urbane ale orașelor Pucioasa și Fieni" si nici nu am gasit pe cnadnr, la sectiunea de drumuri expres.
- Da, stiu, insa nu am gasit pe openstreetmap sa fie viaductele special desenate, insa, am adaugat pretul lor la pretul total al lotului  :D.
- As fi pus cu cea mai mare placere un drum expres catre Calafat (din oricare directie o fi ea), dar n-am vazut pe forum sa se fi discutat de inceperea vreunui sf. 

tom_sawyer

#10486
Centura Pucioasa-Fieni nu o găsești la CNAIR pentru că licitația e organizată de Consiliul Județean Dâmbovița.

E drum expres prin faptul că are intersecții denivelate și secțiunea transversală e cea de DEx (atenție aici, "cei 12 km de DEx ai centurii Satu Mare sunt de fapt DN cu 4 benzi, nu DEx - spațiul median e mai îngust cu 0,5 m și acostamentul cu 0,75 m).

Denumirea e înșelătoare, ca și "Alternativa Techirghiol", care e autostradă.

Danyez

@tom_sawyer interesant, eu am crezut ca este drum expres, citind pe economedia: "Centura Satu Mare are o lungime de 19 kilometri şi profil de drum rapid pe un tronson de 12 kilometri."

Aici este linkul de la articol: https://economedia.ro/centura-satu-mare-a-fost-deschisa-integral-circulatiei.html

Si de asemenea am vazut in cateva articole poza de la ministerul transporturilor care pare ca include si acest segment, aici se afla poza, in articolul asta: https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/foto-primul-tronson-din-autostrada-nordului-a-fost-avizat-21472840

dumbravaandrei

Uitându-mă pe A0S3, la modul cum s-a inaugurat A7 Dumbrava-Mizil și la cum nu s-a inaugurat A7 Mizil-Spătaru, și cum UMB încă mai are de terminat supratraversări pe Buzău-Focșani,  mă întreb dacă n-ar fi momentul să băgăm clauză în contracte ca supratraversările și subtraversările drumurilor de rang inferior ,,drumurilor expres de mare viteză" să fie gata și recepționate în maxim primele 6-8 luni de la OIL pe sectorul ce le afectează. Să nu mai circule oamenii prin șantier și să traverseze perpendicular pe autostradă. 

Și după ce am pus oamenii să circule decent, coerent și civilizat pe aceste noi elemente de infrastructură, n-au decât să se ,,distreze" cu corpul de autostradă până la calendele marțiene. 

Nu știu ce presupune acest lucru din punct de vedere legislativ, ce norme trebuie modificate, dar ar trebui să fie un standard minim în desfășurarea etapei de construire a unei autostrăzi. Știu că e mai scump și mai puțin convenabil pentru constructori, dar nici n-ar trebui să ne batem joc de oameni pentru confortul unei societăți comerciale.
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

hefaistos

Cauze suplimentare, costuri suplimentare. Și după te trezești ca nici nu se respecta clauzele și CNAIR nu face nimic.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

dumbravaandrei

#10490
Costuri suplimentare nu prea văd de ce. Un sfert de con nu se sprijină în corpul autostrăzii, teoretic nici pilon în corpul autostrăzii nu ai voie. Oricum, și dacă ai avea, acesta se fundează independent de corpul autostrăzii. Tablierul/grinzile cu siguranță pot fi făcute mai repede pentru supratraversări.

Singura situație în care văd oarecum un cost suplimentar e situația de la DEx4, unde pentru drumul comunal se puteau apuca mai întâi de injectat pereții mulați și adus tablierul mai devreme, cam cum a făcut Aktor pe A10 la supratraversarea de la Lancrăm.

Ideea e că la ora actuală grăbim deschideri în dauna localnicilor și asta pentru că pur și simplu nu îi luăm în considerare. Sau facem comparații tâmpe de genul ,,mai bine să aibe confort deplin x sute de mii de oameni și să ocolească zeci de km ăia maxim zeci de mii care se chinuie prin câmp sau prin șantier". Nu e ok deloc așa.

Ca să nu mai zic de avantajul că nu mai ai accese aiurea prin șantier, mărind gradul de siguranță în șantier.

Bineînțeles, acolo unde prin complexitatea lucrării e nevoie de mai mult timp, se poate agrea punctual un termen suficient, dar să fim serioși, supratraversările și subtraversările sunt sectoare scurte de drum (maxim 500m), rar implică deblee de mărime considerabilă sau consolidări cât să necesite mai mult de 6 luni de muncă.
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

hefaistos

Pentru ca una e sa zici "vreau 100 foraje în 6 luni/1 an" și alta "le vreau maine și săptămâna viitoare".
Pentru ca una e sa ceri 20 de grinzi pe trimestru și alta 200. Și după, pauza de comenzi.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

dumbravaandrei

Pare că mergem în ridicol. Nu ceri nimic suplimentar. Tot atâtea grinzi o să fie de pus în operă, tot atâtea elemente de structură, tot atât drum are constructorul de executat. Doar impui o prioritizare diferită a lucrărilor, așa cum ceri și decopertări de vegetație înaintea fundației autostrăzii. cum ceri terasamentul înaintea asfaltului.

Plus că, pe parcursul execuției lucrării, localnicii sunt cei mai afectați de lucrări. Pornind de la praf, continuând cu vibrații și zgomot, până la afectarea parcursului zilnic spre dependințele socio-economice (loc de muncă, școală, magazin, spital, etc.)
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

pest1969

Am sugerat si eu API la un moment dat sa iasa cu o pozitie in sensul asta. UMB a inaugurat vreo 2 supratraversari pe DX12 cu cateva luni bune inainte de deschiderea TR2.

danutzu_1069

@dumbravaandrei , ideea nu este rea, se poate aplica și fără obligativitate, doar trebuie ca managerul de proiect sa fie om inteligent și sa știe sa-și organizeze treaba.
Mie logica imi spune ca supra-traversările trebuiesc făcute primele (din motivele expuse), sau măcar ca o execuție accelerata.
Nu trebuie nimic legislativ, ci prevazut în contract.
Costuri în plus... n-au cum sa fie.

dumbravaandrei

#10495
Nu aș lăsa la latitudinea managementului de proiect pentru că pot ieși monstruozități. Mai ales în situațiile în care nu ai consultant pe contract (da, știu, DRDP preia rolul dar..)
Trebuie scris clar anumite cerințe ale proiectului, indiferent că vorbim de prioritizarea anumitor segmente din lot sau prioritizarea anumitor livrabile din contract.

Normal că se putea aplica și până acum fără obligativitate, dar uite că prioritar mai tot timpul a fost deschiderea circulației pe A și mai pe toate contractele am stat într-un ,,Jitaru". Și asta pentru că obiectivul este setat de CNAIR în interesul său, îl doare la bască de drumuri comunale și drumuri județene. Prioritizează numai ce ține de drumurile pe care le administrează ei.
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

horatiu.cosma

Da, e corecta observatia. Pe unele santiere s-au facut niste devieri de DN/DJ civilizate, asfaltate, marcate, cu giratoriu/semafor la intersectia cu santierul, insa pe alte santiere devierile au fost prin camp, cu niste balast aruncat in dorul lelii, cu noroi sau praf la greu, cu intrari/iesiri din santier ad hoc. Cred ca cel mai simplu ar trebui prevazut inca din caietele de sarcini de la licitatie aceasta obligativitate de deschidere anticipata. Insa in practica nu tot timpul e si posibil. De cele mai multe ori overpass-urile astea se termina ultimele fiindca aici apar problemele cu exproprieri suplimentare, devieri de trafic, utilitati de-a lungul traseelor initiale etc, aspecte care fac ca in mod natural autostrada sa avanseze mai rapid in prima faza.

M_Z

e clar ca e un lucru bun sa fie finalizate primele pasajele peste calea autostrazii. dar e un lucru bun pentru beneficiarul final, adica noi utilizatorii. iar cum noi utilizatorii nu suntem parte din contract nici nu suntem o prioritate.
painea si cutitul sunt la cnair si la antreprenor. pentru cnair conteaza pretul cel mai scazut iar antreprenorul il satisface aranjand programul de executie ca sa obtina acest pret mic. daca vrei sa se intample neaparat trebuie sa fie scris in contract si cu penalizare daca nu se intampla. dar chiar si atunci pot aparea conditii neprevazute care nu sunt in culpa antreprenorului iar bunul simt iti spune ca nu poti sta degeaba pana se rezolva. cat despre bani stim ca cnair nu da bani in plus pe modificari de bun simt dar sa puna bani in plus la bataie pentru o cheltuiala ce poate fi considerat moft de curtea de conturi.

mai jos insir cateva argumente pentru care nu se fac pasajele inainte:
1. banii multi sunt pe calea autostrazii deci concentrarea este acolo; sa ajungi cat mai repede la fundatie/asfalt unde sunt cei mai multi bani;
2. ca sa ajungi la banii multi din asfaltul de pe cale ai nevoie de continuitate in circulatie asa ca te concentrezi pe podurile/pasajele de pe cale;
3. aceleasi echipe pentru lucrari specializate lucreaza si la structurile de pe cale iar prioritizarea e conform punctelor anterioare si in plus nu e rentabil sa plimbi echipe/subcontractori specializati inainte si inapoi; cateodata nici posibil pentru ca nu sunt disponibili;
4. pasajele au valoare mica si cum corect a indicat @horatiu.cosma acolo sunt de obicei probleme de exproprieri, utilitati paralele cu drumul existent etc.; deci "mucho trabajo, poco dinero" la stat merge la privat nu;
5. pasajele iti limiteaza ampriza, iti pui singur piedici in santier;
6. traversarile provizorii peste ape; sunt o vulnerabilitate si daca cedeaza iti rup fluxul logistic asa ce trebuie sa te misti repede recte prioritizare structuri de pe cale nu pasaje; idem traversarile peste CF unde ai nevoie de avize, ai program strict de lucru etc iar la pasajele peste autostrada esti la mana ta deci lucrezi cand iti permite timpul;
7. montajul grinzilor se programeaza pe cat posibil consecutiv pentru a reduce costurile cu mobilizarea macaralelor de mare tonaj. poate ajunge si la 10000 -12000 euro mobilizarea in functie de tonaj si cum te sincronizezi cu programul firmelor specializate; (ex. iti trebuie macara la Constanta si ea trebuie sa ajunga de la Arad);
8. panglica se poate taia si fara pasaje functionale; exemple sunt destule iar presiunea politicului pentru taierea de panglici este evidenta; similar vezi cazul spatiilor de servicii sau cic-urilor care sunt la fel lasate in derizoriu;
9. limitarea de gabarit: in santier ai de plimbat utilaje de colo colo si 1) te limitezi si 2) ai parte de evenimente neplacute gen:



sau



sau



10. daca ai construit pasajul si din diverse motive trebuie sa ridici linia rosie pe autostrada ai imbulinat-o ca nu mai faci gabaritul; daca faci pasajul dupa mai ai loc de intors;

si altele ca nu mai am chef de scris.

dumbravaandrei

da... cum nu-l interesează pe contructor impactul lucrărilor lui asupra cetățeanului, cu atât mai puțin că ar trebui să ne intereseze pe noi cashflow-ul constructorului. La final de contract, își va primi toți banii, pe toate livrabilele din contract (inclusiv muncă, dobânzi etc).

Special am spus ca aceste traversări să fie gata după ce există OIL pe tronsonul respectiv. La construcție, din câte știu, când ai OIL, ai și AC și PT și toate informațiile necesare să te apuci de lucru. Desigur, că o fi un caz excepțional, înțelegem și se poate administra separat, dar regula de bază ar trebui să fie impact minim pentru oamenii din jurul șantierului.

Acum, eu cunosc accesul și la A10 de unde e poza cu grinda căzută pe camion, și de la intrarea în București unde a intrat ăla cu bena ridicată în pod. Alea sunt neglijențe strict independete de reguli și tehnică. Iar pe un tronson de A ai mai multe intrări/ieșiri din șantier, nu trebuie să folosim asta ca scuză.

Tocmai, de aceea această cerință trebuie impusă printr-un regulament, pentru că este o cerință a unei părți interesate (legitim) care nu se află la masa discuțiilor.
Mai scriu pe electromobilitate.com. Și pe blogul meu.

M_Z

Din pacate multe sunt puse prin contract, tot felul de cerinte si clauze... dar urmarile neindeplinirii? canci.

si daca antreprenorul are o echipa buna in spate si nu vrea  sa faca, nu face. se numeste societate comerciala si scopul ei e sa faca profit din activitatea ceruta de BENEFICIAR. Nu cere sa se oferteze, nu primeste ca nu plateste. E simplu.

Si da fara o reglementare prealabila nu se va face niciodata de buna voie. dar trebuie scrisa cu cap, cu subiect si predicat. trebuie in primul rand sa vrea cineva din minister sa se ocupe de implementarea ei. poate nu o sa iasa din prima, poate o sa fie cu scandal dar trebuie sa isi asume cineva sa faca si sa isi si doreasca sa iasa bine.


PS nu ai nimerit-o cu locatiile pozelor. si nici nu iti imaginezi cat de des se intampla pe fiecare santier.