Drumuri de vacanță în România

Started by Ionut, May 04, 2012, 11:57:38 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TibiV

Ceva mai "turtita", dar seamana cu "Hollywood"....  :lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

adimar12

#556
Legat de Transalpina de Apuseni, chiar daca acuma vreo doua - trei saptamani apareau prin presa locala ceva articole cum ca problema cu sumele suplimetare legate de cresterea preturilor la materiale de constructii s-ar fi rezolvat, ei bine in teren deocamdata nu se reflecta nimica. Am parcus vinerea trecuta intreg tronsonul si activitatea este "sublima, dar lipseste cu desavarsire"  :lol: La asfalt, progresul zero in ultimele doua luni.

Pe tronsonul Aiud - Mogos, doar doua utilaje parcate am vazut si zero muncitori. Parca ceva progrese minore mai erau la consolidari si ceva santuri laterale. Pe tronsonul Mogos - Bucium Poieni am vazut vreo 5 utilaje (tot parcate) si ceva progrese destul de anemice la consolidari si au mai inaintat putin cu consolidarea si largirea terasamentului.

Tronsonul Bucium Poieni - Intersectie cu DN 74 nu este inceput (aici oricum drumul era asfatat deja si in stare destul de buna, mai putin vreo 2 km).
Pacat ca s-au pierdut vreo 2 -3 luni, intr-o zona in care vremea este destul de capricioasa.

Hercule

O sa las aici un mesaj, legat de discutia din topicul A3 referitor la amenajarea de castre romane ca zone turistice. Si se discuta in principal de zona Turda si castrul Potaissa.

In ceea ce priveste accesul, ii dau dreptate lui Gabriel1: accesul este greoi de oriunde, nu doar de la nodul Turda. Castrul e amplasat undeva la marginea localitatii, e slab semnalizat si fara o harta/gmaps/waze il gasesti destul de greu. Zona e destul de dubioasa, mi-a fost frica de masina in cele 40 de min cat am stat.

Castrul e doar partial escavat, cu putine structuri, una are doar cateva ziduri mai mari de 1 metru. Fara ceva document la mana, nu stii unde e cazarma, trezoreria, unde sunt termele, etc. Va las cateva poze, cele mai reusite. In general zona arata ca in poza 1, sau chiar mai rau.












Powered by API/PUM imgur uploader

Deci promovarea zero. In general impresia este dezolanta. Da, bineinteles s-ar putea face sa fie foarte frumos. Dar se pare ca nu intereseaza pe nimeni.
Totusi, daca ajungeti in Turda, vizitati castrul si apoi muzeul de istorie (micut, cochet si merita). Poate lasati o vorba buna pentru castru. Eu asa am facut.
Deșteaptă-te române!

Gabriel1

#558
@ Hercule
Iti multumesc ca ai fost pe acolo si ai si facut niste poze, in special de la cum s-a pastrat fundatia castrului. Din asta se vede foarte clar, chiar si pentru noi toti care nu suntem experti, ca cum s-a procedat la conservarea fundatiei s-a gresit. Uitativa numai la cimentul care e pe deasupra la unele parti din fundatie. Asa ceva nu se face. Poti sa folosesti ciment dar macar sa-l foloseasca mai profesionist, nu asa cum e acuma, turnat la nimereala. Daca s-au gandit sa-l protejeze, macar puteau sa cheme niste specialisti, e dureros cum se vede acolo...

Asa. Putem sa analizam incontinuare. Urmatoare chestie care nu imi place sa vad deloc este faptul ca nu s-a gandit de loc la valorificarea ei. Tot din fundatie, putem observa ca nu era nici un plan de valorificare. E clar din ce am spus mai sus, si in plus si din faptul ca pur si simplu au turnat niste ciment/au facut niste placi din beton ca sa faca o cale. Chiar asa? Trebuia chiar sa se faca asa? Daca lucrezi la ceva vechi, in special in cazul in care NU totul este analizat de archeologi, nu pur si simplu umbli cu betonul peste tot si faci drumuri asa unde te doare pe tine. Din analiza archeologei Dr. Ioana A. Oltean. in alte locuri, putem spune ca are maxima dreptate. Si ceea ce spune ea, este perfect vizibil si la Turda. La Turda, se vede ca sa aplicat metoda excavatiei, si inca se aplica. Problema aici este urmatoarea: "The main problem with excavation as a research method is that, by its nature, it damages the site itself as the process and the areas affected by excavation will no longer represent an intact testimony of the past." E adevarat ca daca faci ce s-a facut la Xanten si Saalburg, ai putea spune ca strica ce este Roman. Da si nu. La Xanten s-a reconstruit si s-a consolidat fundatia Romana, din cate stiu eu, tot cu materiale care seamana cu alea de acum 2000 de ani. S-ar putea sa fi folosit ciment/beton in unele locuri, dar nu l-au folosit peste tot, si daca l-au folosit, l-au folosit unde ar fi fost nevoie. In acelas timp in anumite zone au reconstruit anumite chestii specifice. La un loc din ala se demonstreaza cum ar fi aratat o schela Romana atasata la un zid care pare construit ca pe timpurile alea. In plus, in acelasi timp recreezi cum a aratat atunci, cu +/- aceleasi metode, numai mai moderne ca sa nu stai 5-10 ani ca sa faci de exemplu un amfiteatru ca in timpul Romanilor. Repet. Daca se face cu cap si cu un plan bine pus la punct, atunci este posibil ce s-a facut acolo.

Urmatoarea chestie ar fi, ce sa reconstruezi si cum? Cum-ul e foarte simplu. Exista doua metode, reconstruezi partial, sau integral/complet. Chiar daca suna bine sa se reconstrueze totul, asa ceva nu ar trebui sa se faca. Scopul nu este sa faci ceva unde poti filma filme despre Romani, ci sa faci un parc educativ. In plus, sa se decida foarte bine unde, ca sunt doua optiuni. Ori reconstruezi la Porolissum, ori la Turda. La Porolissum mie mi se pare ca e mai mic castrul decat cel de la Turda, doar ca avantajul acolo e ca este un amfiteatru. Un desavantaj ar fi ca s-a incercat sa reconstruasca ceva, au reconstruit partial, ceea ce e optiunea mai buna vazand cat ar costa sa refaci totul, dar problema e ca nici ceea ce au reconstruit nu le-a iesit cum trebuie. Porta Praetoria arata okay, dar pentru a reconstrui ceva te uiti cum s-a construit in tot imperiul, combini si in functie de ce gasesti la locul in care vrei sa reconstruezi, faci un model. Frumos. S-a reconstruit acolo ceva vechi. Dar ce faci daca nu intretii si tot te lauzi ca tu ai alocat fonduri etc in litere mari pe toate tablourile. (Vorbesc de Consiliul judetean Salaj) Adica come on. Chiar asa? Isi face fiecare consiliu reclama ca acolo unde s-au folosit litere din metal sau ce o fi la un drum nou facut? (Tot pe aici pe un topic am citit asta si am vazut pozele, pacat ca nu imi mai amintesc unde.) Poti sa te lauzi oricat ai vrea, dar daca faci fara cap, nu faci nici un muzeu, folosesti semne vechi, neintretii drumul Roman in mijlocul castrului, si nici macar nu faci o conexiune cum trebuie, pai atunci de ce te mai bagi sa refaci ceva??? Si e asa de pacat. Asa de pacat. Poti sa refaci si drumul Roman care merge exact langa DC21, poti sa refaci un castrum cu satul/oraselul care se forma in imprejur cat de cat, dar in realitate, nu s-a facut nimic aproape. Si dupa cum se vede e o zona bogata, ai si un punct de control Roman la 500m sau 1 km de castru. Un fort practic, tot din piatra. Cinstit acuma. E dureros sa vezi bataia de joc de acolo.

Dar hai sa ne intoarcem la Turda. Nodul Turda care l-am desenat eu il puteti vedea mai jos, impreuna cu propunerea mea pentru cum sa se faca transportul pana acolo. Daca se vrea valorificarea castrului candva, scopul ar trebui sa fie pentru copii/elevi. Dece? Pentru ca in primul rand trebuie sa oferim niste optiuni pentru excursii si sa-ii interesam de ce e acolo si cine au fost Romanii si Dacii. Ei trebuie sa invete despre ocupatia Romana, ce s-a intamplat, cum s-a evoluat regiunea si tara asta pe timpul in care Dacia centrala era o provincie Romana. Trebuie sa fie un loc de invatat, in special pentru elevi si deci scolile, dar si pentru familii. Dece pun accentul pe copii? Pentru ca pe lange ceea ce am spus, scopul cum reconstruezi, ce reconstruezi si cum explici ceea ce e acolo, istoria de acolo si a imperiului Roman, trebuie sa fie ceva ce poate fi inteles foarte usor de oricine. Nu trebuie sa-ii bombardezi cu detalii etc cum se face in alte muzee (despre WW2 de exemplu). Prin a creea un loc in care pot avea distractie, iar in acelas timp poti sa-i fascinezi, ei isi imbogatesc cunostintele.

Acuma. Cum sa valorifici asa ceva? Mai precis, ce? Am pus in topicul despre A3 un plan unui castru. Sa fie clar: acela se aplica practic aproape tuturor castrelor din lume. Daca difera in un loc, diferenta respectiva e minora. In primul rand trebuie refacuta Porta Decumana. A reconstrui Porta Praetoria e practic imposibil. Nu vad cum sa vor oamenii care locuiesc fix pe poarta respectiva sa se mute. Cred ca refacerea Portei Decumanei ar fi mai realistic decat cealalta, inclusiv refacerea unei parti din zid. (La zidul si poarta Romana se poate demonstra cum se aparau, iar nu trebuie nici sa uitam ca ar fi si foarte impozant) In plus, intrarea in parcul archeologic Turda (asa cum l-as numi eu aproximativ), s-ar putea face tot pe acolo. Continuam pe Via Decumana la care eu sunt de parere ca daca drumul e inca drumul Roman si nu unul de pamant, sa fie imediat restaurat. Continuam si ajungem la Principia. Numai dimensiunea ei arata ca se merita reconstruita. Ce ai putea face acolo? Pai optiunele sunt clare. Principia era practic inima unui Castrum. Nu statea Legatul acolo, dar acolo se discuta intre ofiteri (Legati, Centuriones, Optiones, Tribuni, etc), se faceau deciziile militare, etc. Dar cel mai important obiect unei legiuni se pastra acolo: Aquiliferul. In Principia se pastrau practic standardele unei legiuni. Si nu se considera o simpla camera cu niste steaguri. La Romani Aquiliferul era sacru. Ca sa-l pierzi nu era o prostie, putea sa fie cauza decimarii unei legiuni (unul din fiecare 10 legionari trebuia sa fie omorat de ceilalti 9. Cine trebuia sa moara? Pentru asta sa tragea la sorti. Cuvantul decimare vine de la cuvantul Decem= 10), era o catastrofa daca se pierdea Aquiliferul. Din cauza asta sala respectiva nu se chema o sala ci avea numele de templu: Aedes Principiorum. Numai refacerea Principiei ar fi incredibil, dar deloc destul (In plus, in Principia se poate face muzeul, nici macar n-ar trebui o cladire externa. Oricum ar fi destul loc innauntru pentru asta, in special la marimea cei din Turda). Pe langa asta o legiune avea si resedinta legatului, Praetoria. Aceasta resedinta era o vila, in mijlocul unei legiuni, iar si ea se merita reconstruita. In apropierea Principiei, sau altundeva, depinde de la loc la loc, se afla un Horreum (singular) sau mai multe Horrea (plural). Acolo se pastra practic mancarea legiunii. Aici cel mai probabil ele sunt sau erau din piatra. Ca sa stiti, legiunea asta era aproape permanent aflata la Turda, faptul ca castrul e asa de mare, cred ca se datoreaza si faptului ca se aflau si niste cohorte auxiliare. Horreumul nu se merita reconstruit in prima faza, poate in cea de-a doua. Continuand umpic ajungem la termele din Potaissa. Iar la cum arata ele sunt totusi destul de mari. Aici depinde. Poti ori sa le lesi asa cum sunt, sa le acoperi si sa faci niste excavari si sa arati cum arata un Hypocaustum etc. (Corect si aici ca am spus ca excavarea e rea, dar acuma e momentul in care trebuie sa nuantez ce am spus, deoarece functia excavarii s-a schimbat. "Moreover, excavation standards evolve over time, and even top standards at one moment in time will be considered insufficient or innapropriate in the future." Ca sa fie clar, excavatia de la terme ar fi protejata de elementele naturii asa cum ar fi la Xanten, iar nu ar trebui pasit peste ramasitele trecutului de la terme, ci ar trebui construit un fel de platforma de la care poti sa te uiti jos la cum aratau termele.) Asta ar fi o metoda, dar nu e deloc preferata. Diferenta cu cea din Xanten este marimea Termelor. Acolo era un oras, ceea ce si a facut si ca termele sa fiu destul de mari, destul de mari ca sa si poti construi muzeul in termele vechi. Aici sunt terme de castrum, nu de oras, marimea lor e muuult mai mica. Parerea mea deci e nu sa se duca dupa prima optiune, ci reconstruirea lor. Pentru un inceput, asta ar fi cam destul. Iar dupa, poti vorbi de o refacere unei sau mai multor baraci, spitalului, niste Tabernae, niste magazine, zona atelierelor (cele de metal, de piele, etc). Optiuni dupa faza initiala sunt destule. Numai vointa sa fie la toate.

Acum sa revin la tine @ dragos76
Nu vorbeam neaparat de parcari etc, chiar daca si astea trebuie gandite, efectiv vorbeam de drumurile de acces. Totul depinde practic din ce parte vii. Trebuie sa ai o intrare care nu este prin Turda si una de la autostrada. De ce de la autostrada? Deorece ai avea un acces foarte facil si busurile in special nu ar trebui sa treaca prin localitate (si asta in functie de unde vin). Daca nu faci drumul de acces din autostrada (ceea ce la inceput ar fi complet de inteles, deoarece depinde de buget si implicarea CNAIR-ului), atunci trebuie sa faci drumul de acces, unul care sa nu treaca prin localitate sau prin strazi de acolo care sunt locuite. Ca sa dau un exemplu. In Xanten, B57 a fost mutat din mijlocul Parcului in nordul ei, fix din cauza expansiunii, si ca sa faciliteze accesul (parcari, 'Eingangsgebäude', etc.). Problema totusi cu drumul de acces, dupa felul cum l-as propune eu, e ca tot trebuie sa treci prin localitate ca sa ajungi sa faci stanga (din ce cauza prefer sa nu fac unul direct din centru Turdei e cum am mai spus, zgomotul si linistea care dispare). Cred ca singura optiune mai serioasa daca nu se ia in calcul facerea unui drum din centrul localitatii, ar fi ceea de a face nodul rutier la autostrada si facuta conexiunea. Practic ai 3 optiuni, poti sa faci diferite combinatii daca vrei, dar eu cred ca trebuie sa te gandesti si la localnici. In special daca s-ar face ceva serios cum propun eu, iar nu de uitat ar fi ca cel mai bine ar fi sa se coopereze cu universitatile din zona, in special cea din Cluj.

Aici vedeti niste poze din Xanten si planul cu drumurile

Termele innauntru


Museu


Termele unui hostel Roman reconstruit


Burginatiumtor


Plan


PS: Inca sustin punerea indicatoarelor turistice, inclusiv la Turda.

mariansb

La finalul lui septembrie am fost prin Bucovina. În una din zile am mers din Câmpulung Moldovenesc la mănăstirea Sihăstria Rarăului,pe drumul care continuă de la pârtia Rarău ,  DJ 175A. Chiar atunci se asfalta în zona mănăstirii şi din câte am înteles ,pe o porţiune de vreo 2 km  şi mai sus de aceasta, intenţia fiind de a se asfalta până la joncţiunea cu DJ 175B. Mai sus de mănăstire nu am mers. În altă zi am ajuns pe Transrarău, dinspre Pojorâta , spre Chiril.
"Un popor care alege politicieni corupti, impostori, hoti, tradatori , nu este victima, ci complice." - George Orwell

dumbravaandrei

inainte de pandemie am coborat pe acolo cu un opel insignia si am avut emotii de numa numa... erau multe casiuri facute de apa acolo. Pacat, ca traseul e frumos.
Eu totusi tin minte ca acum 20 de ani era asfaltat cel putin pana la cota 1000... ultima data cand am fost era doar un drum forestier cu portiuni pietruite

marinul


Vlad94

@marinul, ai fost si la noua pârtie inaugurată la Stână de Vale?

marinul

Nu, am facut o tura pe schiuri pana pe vf Poieni si inapoi

ronaldo99

Salutare natiune!
A mai fost cineva relativ recent pe "Transalpina de Apuseni"? Suntem curiosi cum rezista lucrarile facute pana in prezent prin iarna aceasta. Daca stie cineva cat e de intretinut si dezapezit. Deasemenea cum se comporta asfaltul turnat in conditii cu "grade putine". Eventual daca merge cineva in curand si poate face ceva foto/video ar fi excelent. Multumim anticipat.

adimar12

Am fost eu in decembrie si acuma o luna, dar doar pe sectorul Mogos - Bucium Cerbu. Nu cred ca lucreaza pe perioada iernii, ca nu am vazut nici un utilaj pe teren. Nici un progres nu mi-a sarit in ochi de asta toamna. Dar totul era acoperit de zapada, deci eventuale progrese minore ar trece neobservate. Oricum, nu au mai atacat nici un sector nou de asta toamna. Sunt tot in acelasi punct, prin zona Valea Alba cu inaltarea terasamentului, consolidarile si defrisarile laterale. O sa mai fac un drum prin zona sapt. viitoare, dar tot pe sectorul acesta. Prin martie dupa ce se duce zapada, o sa parcurg tot traseul si revin atunci cu mai multe detalii.

dumbravaandrei

#566
După aproape 20 de ani, am refăcut și eu traseul Constanța - Adamclisi - Ostrov.

Recomand traseul ăsta oricui, să-l facă măcar o dată în viață. Adamclisi este un deliciu pentru cei pasionați de istorie. Din păcate, nu am găsit pe acolo vre-un ghid (nici la Tropaeum nici la muzeu), așa că dacă nu îți faci temele de acasă, e cam greu să înțelegi ceva de acolo.
Din păcate, toată zona Ion Corvin - Peștera Sf. Andrei este plină de cerșetori și e de o mizerie cum rar am văzut (cred că zona a fost folosită ca groapă de gunoi pentru orașele din Constanța), dar dincolo de acest mic hop, zona este frumoasă, plină de podgorii ce merită vizitate.
Planificam să continui prin Bulgaria până la Ruse, dar bulgarii nu avea în vamă medic care să verifice certificatul verde de șină, ștampilă și semnătură, așa că am traversat de la Ostrov la Călărași.



ronaldo99

https://ziarulunirea.ro/modernizarea-transalpinei-de-apuseni-insolventa-pentru-firma-principala-care-deruleaza-contractul-764477/

Salutare,
Mai stiti ceva noutati referitoare la Transalpina de Apuseni? Articolul de acum aprox o luna nu declara tocmai de bine si in teren lucrurile am inteles ca stau foarte prost. A mai trecut cineva recent pe acolo?

adimar12

Am fost eu de doua ori in ultima luna pe un traseu alternativ si nu am vazut miscare pe raza comunei Mogos. Motivul acesta si faptul ca partea superioara a terasamentul s-a degradat destul de mult peste iarna si este plina de gropi m-a facut sa ma duc in zona pe un traseu alternativ mai scurt si cu drum mai bun.

Hercule

QuoteConsiliul Județean Alba a reziliat contractul cu antreprenorul lotului I al Transalpinei de Apuseni, care nu a mai putut oferi garanția de bună execuție după falimentul City Insurance
Sursa: G4media

Reprezentanții Consiliului Județean Alba au anunțat că schimbă constructorul de pe lotul 1 al Transalpinei de Apuseni, una dintre cele mai importante investiții aflate în derulare în județ, care va lega Apusenii cu autostrada Sebeș-Turda, în zona Aiud.
Antreprenorul a intrat în insolvență și în plus nu a mai putut oferi o garanție de bună execuție, după intrarea în faliment a City Insurance. Au rezultat, potrivit reprezentanților CJ Alba, "complicații și încetinirea ritmului în derularea lucrărilor".
Deșteaptă-te române!