Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Granata06

sau Statul renunta la pensiile speciale si atunci vom avea bani de toate autostrazile

Beowulf

#526
AlexV, sustin privatizarea autostrazilor si drumurilor expres fara nicio rezerva.

Ceea ce face ca in prezent sa nu existe autostrazi private rentabile este tocmai fapul ca preturile implicate transportul rutier sint puternic distorsionate:
- pe de-o parte, presul combustibilor este exagerat de mare (din cauza accizelor);
- pe de alta parte, pretul utilizarii autostrazilor e aproape zero (daca eliminam rovinieta din calcul).

Nu exista niciun motiv sa afirmam ca in contextul in care preturile sint libere autostrazile vor fi folosite doar de bogati (si saracu si bogatu are azi telefon mobil). Preturile la combustibili vor fi mai mici, dar diferenta de bani se va duce catre autostrazi, in functie de optiunile soferilor. Si astfel apare competita*, cine isi intretine bine autostrada va fi preferat de soferi.

Solutia este utilizarea taxarii electronice, eventual prin "Automatic number plate recognition (ANPR)".

*) Competitie in sensul unui grad de substitutie mai mare; chiar daca o autostrada are o distanta cu 5% mai mare decit concurenta, ea poate fi preferata daca ofera un raport calitate-pret mai bun.
Ordinea prioritatilor:
A1: Bucuresti-Nadlac;  A3: Bucuresti-Bors;  A10: Sebes-Turda;  A0+DNCB: Centura Bucuresti; A8: Tg Mures- Ungheni; A12+A14: Calafat-Craiova-Pitesti-Tirgoviste-Ploiesti-Buzau-Braila; A6: Lugoj-Calafat; A7+DN(2X2): Botosani-Focsani-Slobozia-Calarasi.

vancouver

#527
Ministrul germal al transporturilor, aprig sustinator al "privatizarii autostrazilor", tocmai si-a luat-o rau de tot pe cojoc. Tocmai proiectul care trebuia sa fie un exemplu de reusita pentru toata Germania scartaie si probabil o va da in bara. Este vorba despre autostrada A1 Bremen-Hamburg:

http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/a1-was-hinter-der-klage-privater-betreiber-steckt-a-1164251.html

http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/verkehrspolitik-autobahn-privatisierung-erleidet-herben-rueckschlag-1.3636110

Pe scurt: firma A1-mobil, care a reparat bucata de autostrada din banii ei si urma sa incaseze 30 de ani de acum inainte taxa de autostrada a camioanelor (MAUT) este pe cale sa dea faliment. Lasand inclusiv datorii uriase la stat, care evident urmeaza sa fie platite de contribuabili. Dar cel mai grav, rezulta ca unele calcule anterior facute nu au fost suficient de precaute. Ca atare nici o alta firma nu va accepta de acum inainte acest tip de calcule si va cere sume mult mai mari de bani la proiecte similare de tip PPP. Se vor mai putea face PPP, dar statul, adica toti contribuabilii, vor trebui sa plateasca diferenta. Numai ca aceasta diferenta pare a ajunge la sume ce depasesc nivelul pe care statul il aloca pentru intretinerea autostrazilor fara PPP....  ???

Atentie: firma nu a construit de la zero autostrada, doar a reabilitat-o. Acum traficul de camioane nu este la nivelul scontat. Ca atare firma va da faliment.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

alexV

#528
Quote from: Beowulf on August 24, 2017, 05:52:00 PM
AlexV, sustin privatizarea autostrazilor si drumurilor expres fara nicio rezerva.
- pe de-o parte, pretul combustibilor este exagerat de mare (din cauza accizelor);

in Europa carburantul are cam acelasi pret, din Portugalia pana in Romania. Nu cred ca e un scenariu realist sa vindem noi benzina cu 4-5 lei, deci nu continui ideea asta.

LE: azi citesc ca se re-introduce supra-acciza la carburant.

Quote from: Beowulf on August 24, 2017, 05:52:00 PM
- pe de alta parte, pretul utilizarii autostrazilor e aproape zero (daca eliminam rovinieta din calcul).
Si asa de-ar ramane in veci! Infrastructura sta la baza industriei cu valoare adaugata. Infrastructura rutiera, feroviara si din aviatie face ca marfurile si persoanele sa se deplaseze. Asemanator infrastructura de fibra optica si cupru e la baza industriei IT.

Lasa infrastructura fara supra taxa. Construim din mix de fonduri europene, intretinem din rovinieta. Taxam apoi valoarea adaugata generata in timp - productie de bunuri. De-ar implementa CNAIR-ul mai abil planul..


Mai practic, cu exemple:
1) taxarea la bariera implica logistica care costa: oameni, echipamente. De crezi ca e totul automat uita-te la peajul fetesti cat de manual merge.
2) Ce se intampla cu masinile de curier si transport navetisti, si alte industrii care fac acelasi traseu zilnic? Scumpim serviciile instant, doar pentru ca vrem sa impunem taxa la bariera?

ovicor

  La sondaj am votat varianta majoritara (1-5E), asta ca sa nu se inteleaga ca Cobra, ca orice alta autostrada, nu e dorita si imperios necesara. Dar consider ca autostrazile trebuie sa ramana netaxate, spre a atrage cat mai mult traficul de pe DN, DJ. Asta pentru ca :
1) Sunt mai sigure.
2)Reduc poluarea localitatilor (si a mediului, in general, tinand cont de fluenta traficului, pante, curbe, intersectii)
3)Decongestioneaza DN, DJ pe rute apropiate si nu numai. (Ca bistritean, realizez ca A8 ar decongestiona DN 17)
4)Scad costurile de mentenanta a DN , DJ decongestionate.
5)Costuri reduse pentru transportatori, cu beneficii pentru toata lumea.
   Sigur, zonele departe de autostrazi sunt devantajate platind aceeasi rovignieta, dar e preferabila netaxarea autostrazilor.

Ionut

#530
Gata sondajul:



Powered by API/PUM imgur uploader

Ce mi se pare mie interesant:

1. Sunt 3,3% (hai rotund 3%) care sunt dispusi sa plateasca o suma imensa pentru o trecere, adica peste 16 euro (minim 70 RON). Asta ca sa raspund si celor care intrebau de ce am pus cifrele alea asa mari. Sa vedem daca exista si oameni atat de satui de cozi si care au si chef si putere financiara sa plateasca pentru o trecere 16 euro, ba chiar peste 30 euro. :lol: Deci avem macar 3% soferi care vor sa plateasca "oricat", doar sa fie autostrada.

2. Mai sunt 4.7% (sa zicem rotund 5%) care sunt dispusi sa plateasca MULT, intre 11 si 15 euro, deci intre 50 si 70 RON pentru o trecere! Daca adunam cu procentul anterior, avem, rotund, 8% oameni care sunt dispusi sa plateasca minim 50 RON pentru o trecere. Deci 100 RON pentru un drum Bucuresti-Brasov si retur. Pai pentru Bucuresti-Predeal (drum de weekend) si retur ai 300 KM, deci benzina cam tot 100-120 RON. Deci 8% sunt dispusi sa dea pe taxa cat dau pe benzina. Interesant, zic.

3. Asa cum era de asteptat, cei mai multi se incadreaza la 1-5 euro, acolo unde e si normal sa se incadreze. Intre 1 si 10 euro sunt 81% dintre soferi. Nicio surpriza aici.

4. Cel mai interesant mi se pare procentul de la neplatitori, cei care vor merge pe DN1: 11% :) Cu o taxa maricica si cu un DN1 mai liber, s-ar putea ca procentul sa fie mai mare, mai ales in randul celor care fac drumul des, asa cum bine observa pasadia. Ori, pentru abonamente, costul per trecere va fi si mai mic decat cel standard (e firesc).

Calculele devin foarte interesante cand intri in detalii. Eu nu vad bine concesiunea.

Pe Comarnic-Predeal avem MZA 20.550 (CESTRIN 2015) - este o cifra medie facuta din 2 MZA-uri mai mari (Comarnic-Azuga) si 1 MZA mai mic (Azuga-Predeal). Din pacate nu am calculele detaliate pe tipuri de autovehicule, am doar MZA total. Dar putem calcula daca ne uitam la structura de vehicule pe DN1 Comarnic-Brasov in 2010. Procentele se pot extrapola cu usurinta...

Dupa Predeal MZA scade mult, foarte mult.

dumbravaandrei

In cazul unei autostrazi, la MZA-ul de pe DN1 trebuie adaugat si cel de pe DN1A (adica +camioanele de pe 1A).
Oricum, MZA suficient de mic incat concesiunea sa nu fie chiar atat de tentanta. Cu toate astea, in caz de PPP, cu siguranta va exista profit.

Ionut

Sigur ca da. Trebuie adaugate, dar sa nu-ti imaginezi ca sunt asa multe. :) Nu ca pe Valea Oltului, de exemplu. E o intreaga discutie cat ar fi taxa pentru camioane. Ca acolo e simplu - poti interzice accesul pe DN1 si DN1A pentru camioane si le obligi sa plateasca. DN1A este aglomerat intre Valenii de Munte si Ploiesti. Intre Valeni si Brasov e foarte, foarte gol.

yetiman

Am facut luna asta un drum Romania-Ungaria-Austria-Slovenia-Croatia-Ungaria-Romania.
Si pot sa spun, in deplina cunostiinta de cauza, ca sistemul de taxare cu bariere ESTE CEA MAI MARE PORCARIE posibila. Nu din cauza preturilor. O sa le calculez mai exact zilele viitoare.
Dar sunt cam asa (din memorie):
- Ungaria - vigneta 8 euro/10 zile
- Austria - vigneta 8euro/10 zile
- Slovenia - vinieta 30 euro/15 zile
- Croatia - plata la porti de taxare ( am platit cam 15 euro)

DAR, AM STAT IN TOTAL PESTE 2 ORE LA BARIERA DE TAXARE PENTRU UN DRUM DE 1 ORA SI JUMATATE!
Tot avantajul autostrazii (cu exceptia sigurantei) s-a dus dracului. Daca aveam un DN langa, sigur il foloseam si nu faceam 3,5 ore pe o autostrada de 150 km!!! (e vorba de Rijeka-Zagreb, pentru cei interesati)


In tarile cu vigneta (ca era rezonabila - Ungaria si Austria, ca era scumpa ca dracu - Slovenia) nu am avut nici un fel de probleme de trafic.

Asa ca va rog sa va ganditi bine cand spuneti ca ar fi bun un sistem de tarifare cu bariere. Ori de cate ori este trafic major (chiar daca vorbim de cel turistic) se vor face cozi uriase la barierele de trecere. Si asta se vede peste tot - de la Romania (podul de la Fetesti) pana in Franta (la intrarea in Paris, in sezonul turistic se sta, la fel , zeci de minute).
Peste tot unde este vigneta sau costul inclus in carburant, singurele blocaje apar datorita traficului si nu din cauza unor blocaje artificiale (bariere de plata).

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

dr4qul4

@yetiman, asa a fost si acum 2 ani. Stai la coada sa platesti taxa de autostrada la croati de iti vine rau.
Nu e ca la greci pe Egnatia Odos unde densitatea populatiei si tranzitul sunt minime. Nu stiu cum e la greci intre Salonic si Atena, dar cred ca la fel de nasol.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

yetiman

 :D Exactly my point....

Este o problema permanenta (cel putin in plin sezon). Si dupa cum am zis, nu numai in Croatia.
De aia sustin ca e infinit mai buna varianta cu vigneta.
As fi preferat sa platesc si in Croatia 30 euro/vigneta (ca si in Slovenia) numai sa nu fi stat 2 ore la coada. Iar incasarile de la trafic (cel putin de la cel turistic) ar fi fost aceleasi sau poate chiar mai mari (evident, toti care am trecut prin barierele de plata am fi platit vigneta in cazul celalalt.

Si nu ar fi existat nici un fel de costuri cu bariere, peronal 24/7 la zeci de porti de incasare (ca nu sunt doar cele de la capete).

Ca info, situatia era asemanatoare si pe sensul opus (Zagreb-Rijeka), atat doar ca la ora la care am plecat eu din Rijeka inca nu sosea traficul intens catre mare.
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

danutzu_1069

Desigur, exista si modelul turc pentru plata autostrazii. Eu zic ca este cel mai bun sistem penttu incasare. Sticker asociat cu nr de imatriculare, cont, bani suficienti.... Platesti cat mergi...

dr4qul4

si cum ii amendezi pe cei care doar tranziteaza tara si nu platesc taxa?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

danutzu_1069

Recent, unii romani mai jmecheri au primit la plic, amenzi "de afara" pentru unele contraventii.
E foarte simplu.

dr4qul4

Nu e chiar atat de simplu. Una e sa constate amenda pentru viteza in punct fix sau lipsa vignetei, si alta sa calculeze cati km au circulat pe autostrada fara sa plateasca taxa.
Nu zic ca e imposibil, dar un asemenea sistem ar costa destul de mult si nici intretinerea lui nu ar fi ieftina.
Cel mai usor de implementat sistem este cel di  Romania, Bulgaria, Ungaria, si in curand Germania. De fapt modelul nemtesc, cu deducere din impozitul pt masina, pare cel mai ok.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist