News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Aeroportul Avram Iancu Cluj-Napoca [CLJ]

Started by Ionut, April 10, 2012, 03:05:20 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

balint

Terminalul se extinde.
Lucrarile ar trebui sa fie gata pana februarie 2024.
Mai multe detalii si imagini:

Cum va arăta noul terminal de la aeroport după extindere? Lucrările vor fi gata în februarie.

alexV

Mereu fara burduf la imbarcare/debarcare...

Viata lunga calatoriei cu autobuzul pe pista la CLuj! Inghesuiala, ploaie, alternanta cald/frig/cald..

Iasi:


Craiova:

nicolaem

bravo celor de la Iasi / Craiova.

Ciceo e doar un retrograd din categoria Neag (transport public).
la ce trafic e pe acest aeroport , terminaul asta trebuia extins de cel putin 5 ani si planuit acum 10.
ori sa vi azi, la 10 ani intarziere si cu o hala fara burduf dar sa vorbesti de 3 milioane pasageri denota doar amatorism.

csebi24

Din fericire am avut ocazia ani astia sa calatoresc destul de mult in europa si aeroportul din Cluj e o gluma prosta pentru imbarcare si debarcare. Nicaieri pana acuma n-am avut nevoie de autobuz. Este de 10 ori mai eficient fara.

Ultima cursa STN - BOD am avut noroc sa prin loc si pe primul rand. Am facut exact 5 minute din avion pana am iesit din aeroport (nu am avut bagaj de cala). Daca era autobuz ma gadeam jos din avion primu si stateam pana se mai da inca 30% sa ma duc. Imbulzeala la Vama etc...

Nici nu ma gandeam ca il fac fara. Unde se pot lua la rost tipul asta de proiecte/propuneri?

ionutpunctro

Eh si in Tenerife tot cu autobuz-ul se functioneaza... insa total de acord ca daca tot se renoveaza sa se includa si burduf...

csebi24

Am zburat si acolo, dar recunosc ca m-o cam lasat memoria. Cred ca o data si in Budapesta am fost cu autobuzul, dar oricum, daca se poate mai bine, ar trebui facut mai bine. Mai ales in Cluj care se promoveaza ca fiind un "trend setter" sau cum vor astia sa-l numeasca.

NOT OK ca in 2023 sa proiectezi aeroporturi unde stai dupa bus, te imbulzesti in busuri. Faci niste bottleneck-uri pentru fiecare avion.

ionutpunctro

Total de acord. Mai ales ca este vorba de unul dintre cele mai importante aeroporturi din tara. In fine.. daca ar putea sunt sigur ca ar vopsi niste treceri de pietoni si gata.  >:(

frunzaverde

#427
Cat timp 90-100% din zborurile din Romania sunt in regim de operare ULCC (ultra-low-cost-carrier), adica Ryanair, Wizzair, EasyJet etc. nu veti vedea aviopunti (burduf/jetbridge) pe scara larga.

De ce? Operarea la burduf este foarte ineficienta pentru un operator ULCC, contrar a cum pare din perspectiva pasageruli (de exemplu @csebi24). Pentru un ULCC, cel mai important e ca avionul sa stea in aer cat mai mult (pe sol nu face bani!). Asta inseamna ca vor vrea sa minimizeze pe cat posibil timpul pe sol.

Operarea cu parcarea aeronavei la pozitie de parcare remote (fara burduf) ajuta operatorul din cinci motive:

1. Procedurile de imbarcare se pot face inainte ca aeronava sa fi macar aterizat. Pasagerii sunt "imbarcati" formal (li se proceseaza talonul de imbarcare si pasaportul) dar apoi tinuti la poarta sau in autobuze si dusi grupat la aeronava. La burduf nu se poate - vor veni "pic cu pic", procedura de imbarcare putandu-se incepe DOAR dupa cuplarea la aeronava a burdufului. La o poarta cu autobuz, adesea, toti pasagerii sunt deja procesati si in autobuz si poarta inchisa cand avionul este inca in miscare pe calea de rulare sau platforma. La burduf, nici macar nu ai scanat primul talon si pasaport, ca nu ai cum deschide poarta pana nu e parcat.

2. Se pot folosi ambele usi ale aeronavei pentru debarcare-imbarcare, dubland viteza de debarcare-imbarcare. La burduf, nu se poate folosi decat usa fata. Cativa operatori aeroportuari au burdufuri duble, altii au burdufuri cu scara care-ti permit sa iesi pe platforma si sa te imbarci prin spate, dar sunt mult mai greu de folosit ca îmbarcarea pe platformă.

3. Pasagerii sunt urcati grupat - toti odata. Asta-ti permite sa faci operatiunile de curatenie intre debarcarea grupata si imbarcare - cat timp se fac formalitati de imbarcare sau circula autobuze, personalul face curat in avion. La burduf, nu se poate - pentru ca trebuie sa deschizi accesul pasagerilor la avion ca sa poti procesa imbarcarea.

4. Dintr-o poarta cu burduf la terminal, avionul poate pleca exclusiv prin impingere cu un remorcher impingator (tug) - nu poti merge inainte ca te lovesti de terminal. De la o pozitie de parcare pe platforma, daca platforma e construita corespunzator (de exemplu cu doua TWY, unul in fata pentru plecare, unul in spate pentru sosire), se poate porni motorul direct pe platforma si pleca rapid, fara proceduri de cuplare si impingere care iau timp. Si fara cost. Aeroporturile mari low cost - Girona, Skavsta, Modlin, Ciampino... au pozitii de parcare de unde nu ai nevoie de echipament extern ca sa iesi. Sunt mult iubite de ULCC.

5. E de obicei mai ieftin, pentru ca o bucata de beton e mai ieftina decat un burduf, si costul de intretinere a unei scari e aproape zero, al unui burduf nu chiar. Deci, aeroporturile fara burdufuri au costuri mai mici deci tarife mai mici de operare.

Din 1-5 rezulta economii masive de timp : poti opera chiar si cu 20-25 minute timp total pe aeroport de la un stand cu autobuz si scara, si Ryanair si Wizzair fac asta pe scara larga - de la aterizare pana la decolare, 20-30 de minute e standardul lor. La burduf, 40-60 minute e minimum. Diferenta e imensa, un zbor in plus pe zi.

Asa ca liniile astea refuza porti cu burduf, conditioneaza operarea pe aeroport de porti exclusiv (sau in proportii de 75-100%) la platforma etc. etc.. Doar acolo unde nu exista posibilitatea de transfer cu autobuzul sau de mers pe jos din terminal la aeronava (gen Stockholm - Arlanda) folosesc pe scara larga aviopuntile (RYR a strans din nas si refuzat sa opereze vreo 10 ani; burdufurile au fost unul din motive). Varsovia Modlin, inaugurat acum cativa ani, dedicat ULCC, nu are burdufuri. Stansted, patria Ryanair, a renuntat la cam un sfert din burdufuri, ca Ryanair (utilizatorul princiapl) refuzau portile respective.

De asta nu avem burdufuri decat la OTP (la TSR exista si spatiu, si portile au fost pregatite din anii 2000, dar niciodata nu au fost instalate burdufurile). Si vei vedea imbarcare cu autobuz pe scara larga si la foarte multe aeroporturi mari, tip hub - Dubai (inclusiv 380 uneori; si aproape toate 777-urile se incarca la autobuz), Frankfurt (tot ce-i mai mic de un 321, peste 50% din miscari), Paris CDG folosesc autobuze din motivul 1-5 etc.

Si da, daca ar fi dupa Ryanair si Wizz, ideal ar fi imbarcarea "pe jos", exact cum zici cu treceri de pietoni de la terminal la avion, pe platforma aeroportului, in aer liber. Autobuzele de platforma costa, nu de alta. E mai ieftin cu vopsea pe sol, fix treceri de pietoni. La Ciampino se practica, la Skavsta se practica, la Oradea au facut o solutie similara. Am inteles ca in Romania aeroporturile au fost mai refractare la solutia asta din cauza mizeriei lasate pe platforma, care se transforma imediat in FOD, gunoi cu potential de a provoca foarte multe pagube.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

raulbogdan23


csebi24

frunzaverde, merci de perspectiva, intr-adevar pentru companii ca Wizz si Ryan sigur nu sunt solutiile ideale si vor alege autobuzu din motivele enumerate de tine, eu ziceam doar ca in perspectiva e bine sa le ai pe toate. La STN parca tot pe o poarta cu Burduf m-am imbarcat. Intr-adevar n-am folosit burduful ci am coborat pe pista si la pas pana la avion (10-15m). Asta la Ryan.

Deci un burduf si cu posibilitea de imbarcare rapida si cu putini timpi morti pentru companie. Eu zic ca solutii se gasesc, dar daca nu se face burduf-ul nici n-are rost sa le mai cautam.

Eu n-am nicio problema nici cu plimbatul pana la avion, dar categoric am o problema cu autobuzele si cozile.

Sorinus

Imbarcarea mergand 20m pe jos de la Terminal la avion mi se pare o solutie chiar ok. E eficienta, nu stai ingramadit in autobuzul care ia curbe stranse de se plimba trollerele prin el, nu se consuma motorina, nu se platesc extra soferi, revizii etc.

La TSR am vazut ca e asa, si are un layout similar cu CLJ.

raulbogdan23

#431
Quote from: raulbogdan23 on July 12, 2022, 11:08:44 AM
Quote from: RobertH on May 19, 2019, 09:10:34 PMSe face pista noua.




Powered by API/PUM imgur uploader

A fost finalizata extinderea pentru noua cale de rulare din chenarul verde (inca nu e in exploatare) si au inceput sapaturile pentru portiunea din chenarul portocaliu.




Powered by API/PUM imgur uploader


A fost finalizata noua cale de acces spre pista principala a aeroportului, iar vechea a fost dezafectata conform proiectului.

Aparent noua legatura intre extinderea APRON de langa terminal si noua cale de acces spre pista este inchisa (marcata cu X pe harta), restul este operational.








Au inceput lucrarile la un nou (extindere?) APON paralel cu APRON 3.





Powered by API/PUM imgur uploader

raulbogdan23

Au inceput lucrarile la extindere, momentan s-a spart betonul/calea de rulare in perimetrul extinderii.

Cu aceasta extindere pot sa zic ca a scazut confortul avut initial:
- portile A1-A2 pentru zboruri domestice au fost mutate in containere impreuna cu portile pentru internationale
- portile B1-B4 de jos au fost mutate in containere (suprafata mult prea mica avand in vedere ca in acele containere avem si duty free-ul pus pe mijloc)
- pentru a ajunge la A1, A2, B1-B4 se trece printr-un "tunel"
- am prins dimineata 9 zboruri, se statea ca sardinele la cutie, haos la imbarcare
- portile B5-B6 au ramas sus si este culoar special creat pentru a ajunge acolo (aici au miscorat putin duty free-ul, dar in rest a ramas la fel momentan)

nicolaem

management incredibil de prost la aeroport.
dupa ce ca lucrarea asta trebuia facuta acum 5 ani, o incep si in cea mai aglomerata luna din istoria aeroportului.
cointainerele alea sunt prea mici prea putine.

bacovia

Aeroportul din Cluj, care intr-o tara cu apa calda n-ar primi nici statut de autogara.

Nici in Africa n-am vazut o asa bataie de joc.