Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

INFORMAŢIE DE PRESĂ privind proiectele de acte normative incluse pe agenda ședinței Guvernului României din 27 ianuarie 2022

1.    PROIECT DE ORDONANȚĂ pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice
Proiectul poate fi consultat la adresa: https://sgg.gov.ro/1/wp-content/uploads/2022/01/OG.pdf

4.    PROIECT DE ORDONANȚĂ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră
Proiectul poate fi consultat la adresa: https://sgg.gov.ro/1/wp-content/uploads/2022/01/OG-3.pdf

gov.ro

punktnet

Quote17. La articolul 101 alineatul (3), după litera d) se introduc patru noi litere, lit. e) - h), cu
următorul cuprins:
,,e) neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a
drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a
autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului

Adica, daca pietonii sunt angajati pe trecere, dar de pe celalalt sens de circulatie, practic eu sunt obligat sa le dau prioritate doar cand ajung pe sensul meu de mers?
That`s whicked
Just kidding.

stangabriel

#7487
Din ce am gasit la prima cautare, interpretare e urmatoarea:

Traversare regulamentara pe sensul de deplasare a autovehicolului, adica pietonul este deja sau se indreapta catre banda pe care circula autovehicolul, tractor , etc.  Si la Pietoni putem sa facem o dezbatere cum a fost la giratorii si regimul benzilor/prioritati, cu ceva neclaritati.

De asemenea, nu am gasit clar urmatoarele : daca pietonul are spatiu de siguranta intre benzi, nu trebuie sa ii dai prioritate daca se indreapta si inca nu e pe sensul tau de mers, dar prin constructia dintre sensuri de circulatie, se considera zona pietonala, si doar cand ajunge pe ea, se reia regula cu acordarea prioritatii pietonului raportat la sensul de mers.

punktnet

Oricum legea stabilise ca vei acorda prioritate doar pietonilor angajati in trecere, nu celor care stau si se uita in zare in dreptul trecerii. Stiu asta ca mi-am luat-o de la un motociclist care o tinea sus si tare ca pietonul avea intentie sa treaca si eu nu l-am lasat, iar in procuratura i-au mai citit colegii legea odata si au renuntat la proces.
In cazul de fata, daca pietonii vor fi angajati pe trecere, dar nu pe sensul de mers, clar ai scapare in instanta pe baza acestui articol de lege.
Inclin sa cred ca a aparut aceasta modificare in urma unor repetate abuzuri ale politiei care se lasa cu pierderi in instanta si plata la multe milioane cheltuieli de judecata.
Just kidding.

alin2pas

Din câte îmi aduc aminte, mai demult era precizat că la drumurile cu o bandă pe sens se acordă prioritate pietonului care ș-ia manifestat intenția de a traversa indiferent din ce parte vine pietonul, iar la cele cu cel puțin două benzi pe sens în momentul în care se apropie de axul drumului. Practic, în momentul în care un pieton se apropie de sensul meu de mers al părții carosabile cu intenția de a traversa trebuie să i se dea prioritate.
Mai problemă e cu pietonii care merg de-a lungul trotuarului, apoi schimbă direcția și se angajează brusc în traversare, fără să se asigure și fără să se oprească, astfel încât nu-și manifestă în nici un fel intenția de a traversa. Am pățit odată altceva: o tipă stătea de vorbă cu alta pe trotuar în dreptul trecerii de pietoni, apoi s-a întors brusc și a vrut să traverseze în viteză. Noroc că aveam viteză sub 30 km/h și eram cu piciorul pe frână, astfel încât am reușit să opresc la un lat de palmă de piciorul ei. Eram pe banda 1, nu am avut nimic care să-mi limiteze vizibilitatea și am putut să adopt o conduită preventivă, altfel...
Oricum, în caz de accident o cameră de bord poate fi salvatoare, altfel e cam greu de dovedit că pietonul nu s-a aruncat efectiv sub roți.

punktnet

QuotePietonii au prioritate de trecere faţă de conducătorii de vehicule numai atunci când sunt angajaţi în traversarea drumurilor publice prin locuri special amenajate, marcate şi semnalizate corespunzător, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor.

Conform ART72 alin 2, doar daca sunt angajati in trecere. Tocmai din cauza faptului ca multi visau stele verzi la coltul strazii s-a modificat acest articol prin 2006 cred.
Just kidding.

stangabriel

Nu am gasit nimic in legatura cu drumurile cu mai mult de 2 benzi pe sens, cum de altfel sunt drumuri cu o singura banda pe sens, dar au trecere de pietoni cu spatiu de siguranta(sicana) pentru pietoni. In acest fel pietonul nu alerga pe drum si lasa timp soferilor sa il observe.

Eu am avut carnetul ridicat tocmai pentru traversare pe drum cu 4 benzi, eram la 3 benzi distanta de pieton, eram deja oprit dupa care am plecat in timp ce alt pieton a calcat trecerea, insa pentru politisti nu a contat.

Deci ca si la giratorii, aceste situatii se rezolva cu judecatorul, dar eu nu am facut asta atunci.

yetiman

#7492
Oameni buni, cititi la ce se refera Art. 101 alineatul 3.

"(3) Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii contravenționale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
......"


S-au adaugat suplimentar punctele e)-h) la amenda clasa III si suspendarea pentru 60 de zile a permisului. Pana acum erau sanctionate la art. 100. (doar cls. II si 30 de zile suspendare)

"(3) Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii contravenționale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte: (la 01-09-2014, Partea introductivă a alin. (3) al art. 100 a fost modificată de lit. e) a pct. 35 al art. I din ORDONANȚA nr. 21 din 26 august 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 635 din 29 august 2014, prin înlocuirea expresiei "autovehicul sau tramvai" cu expresia "autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai". )
a) depășirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
b) neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
"
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

stangabriel

Am inteles ca doar s-a adaugat, de fapt marit sanctiunea, insa vreau sa lamurim cum e cu acordarea de prioritate pietonilor cand drumul are 2 , 4 benzi, in cazul in care au sau nu spatiu de siguranta intre sensuri de mers , sens de mers al autovehicolului .  Sunt cam multe legende urbane, dupa care si eu am fost sanctionat.

Imi aduc aminte acum cativa ani, unii recomandau asteptarea pietonului sa ajunga pe partea cealalta, sa nu cumva sa se intoarca.  :lol: Deci va rog sa clarificam. Multumesc.


alexandru_m

Pai la ce a postat yetiman e destul de clar "b) neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;"

stangabriel

Bun, asta inseamna ca daca pietonul este pe banda opusa sensului de mers pot sa trec, doar cand calca pe banda mea trebuie sa opresc ?
Ciudat, contraintuitiv, si nu cum se aplica . Sau inteleg eu gresit.

JohannDB

............ Am reușit să răsfoiesc puțin proiectul, dar nu am văzut (sau mi-a scăpat), ceva legat de depășirea multiplă (mai mult de o mașină) și nimic de-o statutare definitivă a trecerii și manevrelor prin/în giratoriu..... Nimic de conducerea cu B a motoarelor de până la/inclusiv 125 cmc.... !!

JohannDB

            Pentru pietoni : https://bt.politiaromana.ro/files/pages_files/Circulatia_pietonilor.pdf

Circulaţia pietonilor.
Pietonii sunt obligaţi să se deplaseze numai pe trotuar, iar în lipsa acestuia,
pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcţia lor de mers. Când şi
acostamentul lipseşte, pietonii sunt obligaţi să circule cât mai aproape de marginea
din partea stângă a părţii carosabile, în direcţia lor de mers.
Pietonii au prioritate de trecere faţă de conducătorii de vehicule numai
atunci când sunt angajaţi în traversarea drumurilor publice prin locuri special
amenajate, marcate şi semnalizate corespunzător, ori la culoarea verde a
semaforului destinat pietonilor.

Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa
acestuia
, numai prin locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător, iar în
lipsa acestora, în localităţi, pe la colţul străzii, numai după ce s-au asigurat că o
pot face fără pericol pentru ei şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.
Sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de
construcţie specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau
împingerii cu mâna, precum şi cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu
role.
Pe timp de noapte, pietonul sau persoana asimilată acestuia care circulă pe
partea carosabilă a drumului, care nu este prevăzut cu trotuar sau acostamente,
trebuie să aibă aplicate pe îmbrăcăminte accesorii fluorescent-reflectorizante sau
să poarte o sursă de lumină, vizibilă din ambele sensuri.
Se interzice pietonilor şi persoanelor asimilate acestora:
a) să se angajeze în traversarea drumului public atunci când se
apropie un autovehicul cu regim de circulaţie prioritară care are în
funcţiune semnalele speciale de avertizare luminoase şi sonore;
b) să traverseze partea carosabilă prin faţa sau prin spatele vehiculului
oprit în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, cu
excepţia cazurilor în care există treceri pentru pietoni, semnalizate
corespunzător;
c) să prelungească timpul de traversare a drumului public, să se
oprească ori să se întoarcă pe trecerile pentru pietoni care nu sunt
prevăzute cu semafoare;
d) să traverseze drumul public prin alte locuri decât cele permise;
e) să ocupe partea carosabilă în scopul împiedicării circulaţiei;
f) să traverseze calea ferată atunci când barierele sau semibarierele
sunt coborâte ori când semnalul luminos sau acustic interzice
trecerea;
g) să circule pe pistele pentru biciclete, amenajate şi semnalizate
corespunzător.

Hercule

Citez din text:
"Traversarea drumului public de către pietoni se face... numai prin locurile special amenajate... numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei şi pentru ceilalţi participanţi la trafic."
Un mic reminder la discutia de ceva timp, in care se sustinea sus si tare ca pietonul e rege si nu e nevoie sa se asigure cand trece strada.
Deșteaptă-te române!

pasadia

Ca de obicei (pe acest subiect) vezi numai ce doresti tu. Dar hai sa punem si textul inlocuit de tine prin acele puncte de suspensie:

"Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate şi semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localităţi, pe la colţul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei şi pentru ceilalţi participanţi la trafic."

Acel "iar in lipsa acestora" iti arata CLAR ca legiuitorul instituie obligatia ca pietonul sa se asigure DOAR cand traverseaza pe altundeva decat prin "locuri special amenajate" (adica treceri de pietoni). In preajma trecerilor de pietoni obligatia asigurarii revine soferilor (si se traduce oricum prin obligatia de a NU depasi, de a reduce viteza, etc...).