Taxi & ridesharing de România

Started by Ionut, November 02, 2016, 07:04:52 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

voicul

Paradigma se schimba si altfel:
12 ron cursa UBER inainte de 16 mai, 17 ron + 3 tip la Taxi (chiar merita) SI 30 ron aceeasi cursa cu UBER.
De cate ori iti perimiti sa dai 10 ron in plus pentru o cursa care deja este dublu?

Oprita7

Pai pretul marit pe care Uber il cere acum se datoreeaza faptului ca soferii nu mai ies pe strazi, decat o foarte mica parte din ei, care sunt dispusi sa isi asume riscul de a lua amenda de la 1000 la 5000 lei si a ramane fara numerele  masinii timp de 6 luni.

Cand sunt peste 20-25 de amenzi date si numere ridicate in doar 2 zile e normal ca soferii  sa nu mai iasa asadar tariful dinamic creste f tare.

cristi5

Daca va mai exista, promit ca iau numai Uber in Romania in iulie.

Multe tari au fost in stare sa reglementeze asa ceva, a noastra nu... dar ministrul da sfaturi la TV facand pe niznaiul.

dacianova

La noi mafia din taximetrie e prea mare și de aceea nu se dorește reglementarea firmelor de ride sharing.
Nimic mai simplu!

rizzuh

Quote from: Oprita7 on May 18, 2019, 02:22:43 AM
Reglementarea mult dorita de Uber din pacate nu este usor de dat si il inteleg pe ministru. E nevoie sa faci ceva legal si dpdv fiscal, astazi la Uber exista o frauda foarte mare dpdv al legislatiei muncii cauzata de faptul ca o persoana fizica in Romania nu poate presta o activitate comerciala. Doar un PFA sau SRL. Astazi Uber te obliga sa lucrezi ori printr-un pfa ori printr-o firma. Sunt firme care pur si simplu asta fac, scot banii soferilor de la uber, la negru. Uber vireaza banii la firma la care sunt bagat iar firma aia mi-i da la negru, eu nefiind angajat la firma.

Se poate rezolva simplu, cu o cerinta expresa in lege ca soferii care colaboreaza direct cu platformele tip Uber sa fie autorizati ca PFA/II sau daca colaboreaza cu o firma intermediara, sa fie salariati ai acelei firme.

Quote from: Oprita7 on May 18, 2019, 02:22:43 AM
Alta problema fiscala este cu plata cash, la uber exista plata cash iar conform codului fiscal nu poti incasa cash decat in situatia in care comerciantul are casa de marcat si elibereaza bon fiscal. Nu vbim de evaziune fiscala, bani nedclarati,dar nici nu este respectat codul fiscal astazi de catre Uber

Cel mai simplu ar fi fara plata cash, interzisa expres, sa ramana plata cash doar la taxi. Altfel trebuie modificat codul fiscal, care este o varza imensa - poate merge doar cu o exceptie de la obligativitatea emiterii bonurilor, ca la biletele de autobuz. Nu stiu daca Uber publica statistici despre cate comenzi au cu plata cu cardul si cash, sunt curios daca este semnificativ numarul comenzilor cu plata cash.

Solutii exista, trebuie doar sa se vrea. La noi nu se vrea, pentru ca politicienii au interes sa mentina monopolul taxi, care are radacini peste tot, inclusiv la politie (de ce politia nu sanctioneaza taxi-urile de Ilfov care fac curse in Bucuresti, cand legea interzice expres asta? La Uber s-au miscat imediat).

frunzaverde

Quote from: rizzuh on May 20, 2019, 01:54:29 PM
Se poate rezolva simplu, cu o cerinta expresa in lege ca soferii care colaboreaza direct cu platformele tip Uber sa fie autorizati ca PFA/II sau daca colaboreaza cu o firma intermediara, sa fie salariati ai acelei firme.

Si Taxify si Uber au cerinta asta in mod obligatoriu. Nu lucreaza cu persoane fizice, doar cu PFA, SRL sau SA.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

rizzuh

Stiu, eu zic sa fie o cerinta ca soferii sa fie salariati ai firmei respective. Altfel se mai reduce din evaziune (tot ar putea sa fie angajati cu salariu minim si restul prin diferite modalitati legale sau ilegale).

Oprita7

#412
Nici nu este nevoie ca sa existe o astfel de cerinta. Este deja in lege, astazi si de oricand, ca este obligatoriu contractul de munca intre o societate comerciala si o persoana fizica care se afla in relatie de angajare. Deci vorbim  de cazul in care soferii lucreaza printr-o firma intermediara (80-90% din soferi asta fac)

Problema este ca se fraudeaza legea, cerinta de a avea contract de munca e exista si astazi conform codului fiscal si a legislatiei muncii.

Dar ce ne facem cu ala care iese 3 sambete pe saptamana si castiga in total 500 lei pe luna? Conform legislatiei in vigoare,taxele aferente contractului de munca sunt clare: 300 lei pt cineva care deja e angajat in alta parte si 800 lei pt cineva care nu este angajat in alta parte. Vorbesc de taxele aferente salariului minim.

Eventual vorbind concret, sa facem discutii destepte, sa bagi obligatia ca la controlul politistului rutier sa existe contractul de munca la bordul masinii, dar iarasi politistul nu are cum sa verifice la ITM daca contractul ala este si inregistrat sau este doar o hartie stampilata si semnata dar neinregistrata.

Cred totusi ca varianta cea mai eleganta ar fi sa fie ca in alte tari, unde ca persoana fizica poti desfasura si obtine venituri din activitati comerciale si ti le declari singur sau sunt retinute la sursa taxele si impozitele. Adica Uber sa vireze direct banii catre soferi, fara sa mai fie nevoie de PFA  sau firme intermediare (care firmele astea intermediare nu sunt decat niste imensi evazionisti).  iar taxele sa le opreasca Uber in functie de cat a facut fiecare si sa le vireze la stat. Retinere la sursa se numeste.
PFA soferii aveau la inceputurile Uber dar in timp situatia s-a complicat, Uber te pune sa ii platesti tva-ul la banii pe care ei ii scot din tara :))) si lumea a renuntat la pfa-urile proprii pt ca este hartogaraie multa si s-a bagat la firme d-astea intermediare care contra unui comision de 10% iti scot banii de la uber si ti-i dau la negru in mana fara sa fii angajat la ei. asta e modul de lucru la uber de vreo 2 ani de zile iar uber, baieti destepti, ei se spala pe maini, domne nu putem interveni noi intre relatiile dintre firma intermediara si sofer, si au dreptate. au pasat toata evaziunea pe care au facut-o ei in primii 1-2 ani (cand bagau banii direct la soferi pe card) catre firme intermediare :)

Dar trebuie modificat codul fiscal pentru asta, tocmai de aia reglementarea promisa de guvern dureaza asa mult, ca nu prea gasesc o solutie completa si agreata de toata lumea. La reglementarea asta Uber lucreaza inclusiv ministerul finantelor.

Credeti-ma ca am ceva informatii, guvernul nu vrea uber interzis, guvernul nu a vrut sa se ajunga in situatia de fata cu enorm de multi soferi amendati cu o saptamana inainte de alegeri ei au tot sperat ca va fi gata reglementarea dar uite ca nu e pt ca nu este usor de gasit o formula corecta pentru toata lumea.

Exista multa dezinformare pentru lumea care nu cunoaste cum merge treaba. Uite colegul mai sus spune ca exista cerinta asta ca toti sa fie PFA sau sa lucreze printr-o firma.
Da, exista dar am explicat f clar si banuiesc ca am lamurit-o ca cei care sunt bagati la firme nu au contracte de munca deci tot o evaziune imensa se numeste.

rizzuh

Relatia de angajare nu este obligatorie in cazul soferilor care lucreaza pentru Uber. Daca folosesc propria masina si isi stabilesc singuri programul atunci NU este considerata din oficiu a fi o relatie de angajare si pot sa lucreze ca PFA, direct cu Uber sau prin intermediul altei firme.

Pentru existenta contractului de munca (in cazul salariatilor) / contractului de prestari servicii (in cazul PFA) controlul se face de catre ITM sau ANAF, nu de catre politie, cu atat mai putin pe marginea drumului.

Situatia de care zici tu cu banii luati in mana la negru se intampla si pe taxi, ca sa nu mai zic de practic toate domeniile. Asta nu este ceva nou, tine de ANAF sa combata fenomenul, dar ANAF e mai interesat sa culeaga maruntis de la oamenii cinstiti (fac popriri si pe sume derizorii sau taie ajutorul social/alocatii pentru venituri de cativa bani din dobanzi) decat sa vina cu masuri concrete pentru combaterea evaziunii si recuperarea prejudiciului. Doar nu o sa interzicem Uber pentru ca unii intermediari / soferii fac evaziune, pe aceeasi logica putem sa interzicem si taximetria si magazinele de la coltul strazii si restaurantele si... :)

Daca ai informatii din guvern, intreaba pasarelele de ce nu au asteptat cu ordonanta care a interzis activitatea (curenta) a Uber pana sa vina cu proiectul de lege/ordonanta care sa o reglementeze? Si-au incalcat deja promisiunile, mie asta imi suna ca nu le pasa de Uber sau ca vor sa-l interzica.

Oprita7

#414
Hai sa o luam punctual.

Eu sunt o pers fizica care merg la Uber sa ma inscriu. Ei imi recomanda o firma sau ma pun sa le numesc la ce firma sa se duca banii produsi de mine la sfarsitul saptamanii. Daca nu fac asta, eu ca persoana fizica, nu am cum sa fac Uber.

Firma asta, primeste 75% din banii pe care eu ii castig in totalitate de la clienti. Firma asta opreste 10% si mi-i vireaza mie la negru, noi neavand semnata niciun fel de intelegere.

Eu incasez banii (65%) fara sa am vreun contract de munca, contributie sociala etc. Nu vezi ilegalitatea aici? Firma "intermediara" imi spune ca imi face contract de munca daca vreau dar trebuie sa imi platesc eu contributiile,firma imi va opri din banii mei produsi la Uber  inca 800 lei pe luna daca nu sunt angajat in alta parte sau vreo 300 daca sunt deja angajat in alta parte caz in care ma angajeaza cu contract pe 4 ore.

Pe modul descris mai sus functioneaza 80% din soferii Uber. Restul de 20% sunt pe pfa-ul lor si lucreaza direct cu Uber(dar foarte putini au mai ramas pe pfa pt ca de cateva luni uber obliga ca entitatea cu care lucrezi sa aiba autorizatie de transport si este f greu sa scoti asta pe pfa)  sau sunt soferi care opteaza sa isi plateasca contractele de munca.

Guvernul a adus situatia de fata in punctul asta din incompetenta. Prima data au cedat presiunilor taximetristilor chiar crezand ca va fi gata in 2-3 saptamani reglementarea Uber. Dar odata ce au avansat si-au dat seama ca problema este extrem de delicata plus ca sunt divergente intre ideile guvernantilor si ideile celor de la aplicatii privind modul fiscal in care sa se reglementeze situatia *problema contractelor de munca precum si a platilor cash fara a se elibera bon fiscal*, privind o eventuala limitare numerica a masinilor pt fiecare oras, privind vechimea masinilor pe care cei de la Uber au interes sa fie cat mai mare pentru ca Uber are ca tel asigurarea unui tarif cat mai mic posibil. Uber cu tarif mic = clienti multi, comision mai mare pentru ei de incasat ;)
Daca bagi lege si doar masinile de 5 ani sa aiba voie sa se autorizeze automat pretul merge multicel in sus, la fel de fapt e si cu fiscalitatea. Daca obligi pe toti sa respecte la sange regulile fiscale ale tarii pretul automat trebuie sa mearga in sus,daca pretul merge mult in sus lumea o sa foloseasca tot mai rar serviciile.

Astazi uber are limita 15 ani vechime la masini dar mai face si exceptii sau chiar inchide ochii la masini cu actele editate in paint, fiscalitatea este minima de aici rezulta preturile care in general sunt foarte mici la cursele uber.

Dupa tot iuresul de saptamana trecuta guvernul a incercat sa o dreaga, au incercat ca politistii sa nu mai dea amenzi, sa ii tolereze pe cei de la Uber cum i-au tolerat ani de zile (pt ca uber a fost sanctionabil inca de la lansare). Dar anumiti politisti se pare ca sunt mana in mana cu taximetristii, oricat le-ar fi sugerata ideea ca sa ii mai tolereze pe uber, anumiti politisti....aplica legea :). Ca probabil or face asta pt spagi primite de la mafia taximetriei e altceva.

Dar Guvernul nu are interes sa interzica Uberul pur si simplu din incompetenta s-a ajuns aici, acum ramane sa vedem rezolvarea, cum va suna reglementarea.
Uberul are interes ca reglementarea sa fie 'light' astfel incat sa se bage cu mare usurinta soferii si avand soferi cu gramada va putea sa tina pretul JOS incat sa fie multi pasageri = > multe curse = mult comision pt ei.
Patronatele din taximetrie au interes ca reglementarea sa fie stufoasa si de preferat sa contina si o limitare a numarului maxim de soferi astfel incat sa se ajunga ca la taxi, omul de rand sa nu poata puna mana pe o autorizatie, autorizatiile sa fie la patroni iar soferii sa fie simpli soferi care sa plateasca o chirie pe masina omului. Gen sa nu mai faca nea Gica uber cu masina lui, sa ramana doar masinile firmelor transportatoare pe piata. Cu alte cuvinte sa acapereze piata.

Omul de rand care practica uberul are interes sa fie tariful mare si reglementarea usoara si fiscalitatea minima :))))

rizzuh

Quote from: Oprita7 on May 20, 2019, 07:30:04 PM
Eu sunt o pers fizica care merg la Uber sa ma inscriu. Ei imi recomanda o firma sau ma pun sa le numesc la ce firma sa se duca banii produsi de mine la sfarsitul saptamanii. Daca nu fac asta, eu ca persoana fizica, nu am cum sa fac Uber.

Asta am zis si eu. Mai sunt cei cu PFA, cum zici si tu.

Quote from: Oprita7 on May 20, 2019, 07:30:04 PM
Firma asta, primeste 75% din banii pe care eu ii castig in totalitate de la clienti. Firma asta opreste 10% si mi-i vireaza mie la negru, noi neavand semnata niciun fel de intelegere.

Eu incasez banii (65%) fara sa am vreun contract de munca, contributie sociala etc. Nu vezi ilegalitatea aici?

Tocmai ca am zis despre evaziunea asta:

Quote from: rizzuh on May 20, 2019, 02:21:50 PM
Stiu, eu zic sa fie o cerinta ca soferii sa fie salariati ai firmei respective. Altfel se mai reduce din evaziune (tot ar putea sa fie angajati cu salariu minim si restul prin diferite modalitati legale sau ilegale).

+ jumatate din postarea mea anterioara. Dar repet, asta nu se intampla DOAR pe Uber. Se intampla in multe domenii, inclusiv taxi. Aici este datoria ANAF sa reduca fenomenul, dar ei sunt blocati in epoca de piatra si sunt complet depasiti. Ce sa faca Uber in cazul asta? Sa nu mai lucreze cu nicio firma, sa ii controleze ei daca fac evaziune? Exclus asa ceva.

Oprita7

#416
Uber ar putea angaja ei direct soferii si atunci in domeniul asta s-ar reduce la 0 evaziunea.La zero. Dar de unde are uber garantia ca soferul respectiv produce destui bani pe luna incat sa acopere costurile angajatorului de a plati contractul de munca pe luna respectiva? Bine Uber nu va agrea chestia asta niciodata, ei sunt intermediari si atat, nu vor vrea sa se lege la cap cu angajari si etc.

Sau ar putea Uber sa oblige 'firmele partenere' sa angajeze soferii, dar nu este viabil din pct de vedere economic, cum sa plateasca firma partenera 800 lei sau chiar 300 lei pt unul care sa zicem ca lucreaza in alta parte taxele aferente unui contract de munca iar soferul sa iasa in luna respectiva 6 zile sa castige 600 lei pe luna din care 200 sunt numai combustibilul plus spalatul masinii. Chestia ar ramane viabila doar pentru cei care fac Uber ca job full time pt restul pica.

Rezolvarea este destul de greu de gasit fara o modificare a codului fiscal astfel incat sa fie legal ca
1. prima varianta: uber sa te plateasca DIRECT si sa fie obligativitatea ta sa iti declari veniturile si sa platesti taxe si impozite suportabile
2. a doua varianta: uber sa iti opreasca taxele si impozitele virandu-le direct la anaf (dar iarasi, niste taxe si impozite mai mici, nu precum la contractele de munca) si apoi sa iti vireze DIRECT banii.

Astazi nu este legal ca o persoana fizica sa desfasoare activitati comerciale si sa incaseze direct banii. AStazi daca vrei sa ii dai bani unei persoane fizice, ca firma, esti obligat sa o angajezi.
In urma cu ani de zile era smecheria cu contract de prestari servicii dar de cativa ani nu mai merge, pana si administratiile de bloc prefera sa incheie contracte cu firme de curatenie decat sa mai angajeze femei de serviciu pentru ca nu mai merge cu prestarile de servicii pe persoana fizica.

Adica da, uber e in ilegalitate astazi (dar nu ei sunt responsabili direct), dar in acelasi timp nici cadrul fiscal nu este unul Ok pentru persoanele care vor sa desfasoare activitati din astea ocazionale.

Din informatiile mele de aia si treneaza adoptarea unei reglementari. Ea trebuie f bine gandita, la noi in Romania legile se schimba greu, daca dai o reglementare proasta cine stie cat tragi apoi. Trebuie gasita o formula in care nici statul sa nu poata fi fraudat ca asa...dai in lege obligativitate sa fie angajati. Si in practica nu se angajeaza nimeni ca merge si faara, statul ramane fraudat :)))

O varianta buna ar fi obligativitate de PFA pt fiecare sofer. Asta ar fi ceva destept dar ma tem ca Uber nu agreeaza asta, soferii de Uber in general sunt slab pregatiti, vor da inapoi sa isi faca PFA unde trebuie sa iti tii contabilitatea, sa iti declari veniturile, automat frauda va fi redusa considerabil.
Plus ca unul care face Uber 5 zile pe luna mai sta sa se complice sa isi deschida PFA? Cred ca nu, deci l-ai pierdut.

Ionut

Companiile Uber, Bolt şi Clever cer guvernului să reglementeze cât mai repede serviciile de ride sharing: în joc sunt 2,5 milioane de români

,,Am dorit să punem la dispoziţia celor 2,5 de milioane de români care folosesc aceste platforme un canal prin care să-şi poată spune punctul de vedere, într-un mod civilizat, aşa cum sunt şi serviciile de transport pentru a căror reglementare milităm. Credem că nu prin proteste de stradă, prin blocarea pieţelor publice şi a traficului trebuie să ne facem auzită vocea, ci prin mobilizarea civică a celor care sunt alături de noi. Sperăm că şi guvernul României va auzi aceste voci şi va lua o decizie cât mai repede", spune Cătălin Codreanu, preşedintele Asociaţiei Coaliţia pentru Economie Digitală.

Asociaţia Coaliţia pentru Economie Digitală este de părere că doar adoptarea imediată a unei ordonanţe de urgenţă care să reglementeze serviciile de ride sharing va asigura continuarea funcţionării acestora la întreaga capacitate şi va preveni abuzurile împotriva şoferilor parteneri. Asociaţia atrage atenţia că interpretarea greşită a modificărilor aduse legii taximetriei săptămâna trecută precum şi lipsa reglementării specifice au dus la numeroase acţiuni împotriva şoferilor: amenzi, plăcuţe de înmatriculare ridicate de Poliţie şi chiar acte de violenţă.

Prin urmare, numărul şoferilor activi pe platforme a scăzut cu 25% într-o singura zi, iar timpul de aşteptare pentru comenzile plasate prin cele trei aplicaţii a crescut la peste 10 minute. Segmentul de ride sharing aduce, anual, beneficii, directe şi indirecte, de peste un miliard de lei şi oferă un loc de muncă pentru peste 20.000 de şoferi parteneri.

ZF

rizzuh

Quote from: Oprita7 on May 20, 2019, 10:58:53 PM
Rezolvarea este destul de greu de gasit fara o modificare a codului fiscal astfel incat sa fie legal ca
1. prima varianta: uber sa te plateasca DIRECT si sa fie obligativitatea ta sa iti declari veniturile si sa platesti taxe si impozite suportabile

Astazi nu este legal ca o persoana fizica sa desfasoare activitati comerciale si sa incaseze direct banii. AStazi daca vrei sa ii dai bani unei persoane fizice, ca firma, esti obligat sa o angajezi.

Este legal, se numeste PFA, Persoana Fizica Autorizata. Este doar o denumire stupida pentru un cod fiscal atribuit unui om, ca sa poata presta servicii / face comert. Este tratat in codul fiscal ca o semi-persoana juridica (sau la gramada ca "operator economic", "persoana impozabila", etc.). Toate taxele si impozitele se calculeaza separat pentru activitatea PFA, in general la cel putin salariul minim pe economie (cu unele exceptii, in special daca persoana este deja salariat). Taxele sunt comparabile ca cele de salariat (din cate stiu poti opta sa contribui mai putin la pensie ca PFA).

Acum ca este greu sa obtii autorizatii de transport persoane pe PFA este o alta problema. Aici trebuie simplificata procedura.

Quote from: Oprita7 on May 20, 2019, 10:58:53 PM
O varianta buna ar fi obligativitate de PFA pt fiecare sofer. Asta ar fi ceva destept dar ma tem ca Uber nu agreeaza asta, soferii de Uber in general sunt slab pregatiti, vor da inapoi sa isi faca PFA unde trebuie sa iti tii contabilitatea, sa iti declari veniturile, automat frauda va fi redusa considerabil.
Plus ca unul care face Uber 5 zile pe luna mai sta sa se complice sa isi deschida PFA? Cred ca nu, deci l-ai pierdut.

La PFA contabilitatea este muuuult mai simpla ca la o societate comeriala. Minimul necesar e sa treci intr-un registru platile si incasarile si sa depui 2 declaratii pe an (estimare pentru anul curent + regularizare pe anul precedent). Un contabil care sa faca asta pentru tine nu costa mult, gasesti si la 50 lei / luna daca ai putine documente (la activitate ocazionala, o factura / luna catre Uber si cateva bonuri de combustibil).

Ionut

Uber avansează în România

Compania americană Uber, care le pune la dispoziție utilizatorilor de smartphone-uri un serviciu de transport alternativ taxiurilor prin intermediul unei aplicații mobile, a înregistrat în România la nivelul anului 2018 o cifră de afaceri de 7,44 milioane de lei, cu 6,4% mai mult față de anul precedent, precum și un profit net de 707.158 lei, de la 435.554 lei în 2017. La finele anului trecut, Uber Systems România SRL avea datorii de 1,43 milioane de lei, comparativ cu 1,59 milioane de lei în 2017, și creanțe de 1,06 milioane de lei, față de 1,92 milioane de lei în anul precedent.

Profit.ro