Infrastructura rutieră și protecția mediului

Started by StefanCelMare, October 26, 2016, 11:12:24 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pasadia

Voi vorbiti de lucruri diferite. Pasajele nu se fac pentru a nu fi lovit ursul de masini (pentru asta exista garduri, chit ca ma astept ca acestea sa nu faca fata unui urs). Pasajele se fac pentru a da sansa unui urs (mamifer mare) sa treaca de cealalta parte a unei autostrazi fara probleme.

Va plangeti ca dincolo de A e un DJ... Ok, si care e problema? Exista garduri in lungul DJ-ului? E un trafic atat de mare pe DJ incat sa fie accidentat orice mamifer care l-ar traversa?

Deci pasajul este pentru trecere, NU pentru protectie.

TibiV

Ba fix despre asta este vorba...
Celebra "permeabilitate".
Care da sansa animalului sa isi gaseasca "jumatatea" intr-un areal mult mai mare, evitandu-se consanguinizarea...
Iar pasajul/ecoductul este pentru protectie - dar nu protectia masinilor sau a unui "individ" din populatia de ursi, ci pentru protectia speciei...

Quote from: TibiV on August 17, 2017, 02:25:57 AM
CNAIR a asigurat traseul ursului/vulpii/lupului/cerbului peste autostrada. Ursul poate pleca sa "isi caute dragostea/iubirea"
L-a calcat masina pe DJ ??... "Ghinion de nesansa !"

Asta este enervant...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut

Cred ca azi este spart recordul la ineptii pe metru patrat. :lol: Nu imi aduc aminte de o alta zi cand am vazut atat de multe prostii spuse cu atata convingere. Si pe forum, si pe Facebook, dar vad ca si autoritatile insista prin Chiper de data asta.

pasadia

#78
Tibi, citeste mesajele inainte de a da reply. Stiu, aduni multe mesaje la contor, dar oricum.

Hercule spune in mod clar ca in cazul drumurilor care nu au in lateralul lor GARDURI, animalele din preajma stiu (in majoritatea cazurilor) sa acorde prioritate masinilor. Altfel spus constientizeaza pericolul reprezenta de masini de cateva tone deplansandu-se cu zeci de km/h si nu vor sari in fata lor.

Ionut da exemplu cu autostrazile grecesti, adica cu o zona in care exista garduri. Si unde, in lipsa pasajelor, apare tendinta mamiferelor de a traversa peste garduri si de a patrunde pe autostrada (unde viteza de deplasare a autovehiculelor e mai mare decat se asteapta ele si unde mai exista si alte obstacole pentru ele precum parapetii.

Prin urmare cei 2 vorbesc de lucruri diferite. Diferenta majora fiind absenta / prezenta gardurilor.

Acum, evident ca nimeni nu va spune ca trebuie sa renuntam la garduri. Ele sunt acolo in primul rand pentru a ne proteja pe noi, oamenii. Nu de alta dar, dupa cum am sugerat, un urs va trece peste acele garduri daca chiar va simti nevoia sa faca asta. Si evident ca trebuie pasaje pe autostrada tocmai pentru a nu le declansa ursilor tendinta de a escalada gardurile si a patrunde pe autostrada. Cu ce nu sunt de acord e necesitatea ecoductului peste DJ - atat lipsa de trafic cat si lipsa de garduri (ce au si rolul de a directiona mamiferele spre pasaje) ar face ecoductul complet inutil. Mult mai mult as prefera sa vad zona impadurita (atat pasajul cat si versantul opus DJ-ului, cel care e brazdat acum de rigole. Asta ar ajuta cu adevarat fauna. Iar pe DJ puse semne de atentionare si eventual benzi rezonatoare astfel incat eventualele masini care folosesc DJ-ul sa parcurga acel tronson la o viteza rezonabila care ar permite evitarea ciocnirii de vreun mamifer. 

TibiV

De acord cu impadurirea - arata jalnic versantul opus DJ-ului, si sunt convins sa animalele evita zona aia in timpul zilei pentru ca nu le prea place in "camp deschis", fara posibilitatea de a se ascunde...

Dar mie mi s-ar fi parut logica prelungirea ecoductului si peste DJ.
Stiu ca traficul este redus, si probabul ca si animalele au invatat sa se pazeasca...
Dar oare nu ar fi mult mai corect (mai eco...) ca animalele sa nu fie nevoite sa interactioneze in nici un fel cu "arealul uman" - adica cu DJ-ul ?...

Dar, deh, aici este chestiune de opinii...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

rizzuh

Fix de asta m-am legat eu, daca tot au facut ecoduct peste autostrada, nu puteau sa-l mai prelungeasca 10 metri peste DJ? Macar evitau toata ridiculizarea din presa, daca de ceva gandit cap-coada nu-s in stare (sau nu vor).

pasadia

Si ce te faceai cu mamiferul care trecea DJ-ul cu 60m mai la stanga sau la dreapta? Il obligai sa se intoarca peste DJ ca sa intre pe pasaj, nu?

Nu de alta, dar gardurile vor fi intre A si DJ. Iar animalele nu trec numai dinspre A spre DJ ci si invers. Iar alea care trec dinspre DJ nu au garduri care sa le directioneze spre pasajul dorit de voi. Alea vor trece DJ-ul pe unde apuca, vor nimeri in gardul autostrazii si dupa aia se vor apuca sa caute pasajul. Daca gura acestuia e dincolo de DJ tu practic le obligi sa mai traverseze inca odata DJ-ul.

Nu zic, in timp dezvolta si ele anumite comportamente, dar in privinta asta mai intervin un element - un asemenea pasaj reprezinta un punct sensibil pentru ierbivore, pentru vanat. Animalele aflate mai sus pe lantul trofic (lup, urs) vor invata la un moment dat ca pasajul asta reprezinta un loc bun de ambuscada; iar victimele lor, ierbivore (caprioare, iepuri, etc...) vor prefera oricand un pasaj cat mai scurt, astfel incat zona in care sunt vulnerabile la un atac sa fie cat mai redusa.

Asadar revin - la situatia de acum trebuie impadurire. In viitor e de preferat ca ONG-urile de mediu si ANPM sa insiste pentru poziti mai bune ale ecoductelor (undeva mai departe de alte activitati umane precum un DJ). Dar un pasaj peste DJ imi pare inutil oricum as privi lucrurile.

ps: exista parca un topic pe tema asta. SI un user, StefanCelMare, mult mai in masura sa isi dea cu parerea.

TibiV

Sunt convins ca animalele salbatice au o excelenta orientare in teren si o capacitate buna de invatare...
Vor decoperi repede unde este locul ideal pentru trecere - si nu il vor uita.
Sansele noastre (ale oamenilor) de a ne rataci in padure sunt infinit mai mari decat sansa sa se rataceasca ursul/caprioara/lupul... ;)

Despre "ambuscada" ai perfecta dreptate, orice ecoduct este locul ideal pentru asa ceva...
Dar totusi se pare ca ecoductele isi fac treaba - permit miscarea animalelor pe suprafete mult mai mari.
Ca unele dintre ele cad in ambuscada - asta este, toate animalele de pe lantul trofic trebuie sa traiasca...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

@pasadia, mi-ai luat cuvintele din tastatura.
O solutie ideala ar fi presupus si constructia unui gard si a unei palnii de captare pe DJ. Care ar fi sfarsit in curtile localniclor.
Dar oricum solutia actuala este de ajuns. Pana la urma acum animalele nu trec DJ-ul? Autostrada este bariera nou-aparuta. DJ este acolo de foarte mult timp si nu incurca nici un carnivor.
Cam ce trafic credeti voi ca avem pe acel DJ? Dar noaptea, cand de obicei circula animalele ?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

TibiV

Daca as fi rautacios, ti-as ura sa treci noaptea pe acolo fix cand domnul Ursu se duce spre domnisoara Ursuleata...
Dar nu sunt rautacios.
Mai bine evita situatia... ;)
:lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

@TibiV, cine trece noaptea pe acolo? Nimeni. Si in zona sunt extrem de putini ursi, care au nevoie de cateva secunde sa traverseze acel DJ.
Poti sa-mi dai un singur exemplu de accident cu un urs/lup pe acel DJ? Daca nu poti, inseamna ca un ecoduct peste DJ (la care sa se adauge garduri palnie pe langa DJ), ar fi fost inutil.

Autostrada este o bariera pentru ca are 40m si garduri si trafic. DJ are 7m si 5 masini pe noapte. Iar ursii nu sunt chiar atat de prosti. Stiu sa se fereasca de oameni si de masini. Daca ar fi asa cum spui tu, atunci pe Valea Prahovei ar trebui sa omoram zilnic 10 ursi.
Avem atatea DN-uri (si muuulte DJ-uri) care traverseaza muntii, toate cu trafic infinit mai mare decat acel DJ. Cati lupi si cati ursi sunt loviti zilnic?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

TibiV

OK, vad ca sunteti multi si foarte hotarati  (determinati, conform barbarismelor anglicizate... ;) )
Eu doar cred ca daca tot este sa fim "eco", hai sa fim eco pana la capat. Adica inca 25 de metri pana dincolo de DJ.
Iar argumentatia ta "Poti sa-mi dai un singur exemplu de accident cu un urs/lup pe acel DJ?" este "oarescum" nepotrivita.
Pana la aparitia A3, toate animalele alea se puteau "dispersa" pentru a traversa DJ-ul pe cativa kilometri.
Acum au la dispozitie fix 40 de metri.
Nu va fi trafic "zoo" ca pe Calea Victoriei, dar nici nu vor fi doar "doua animale pe noapte"...
(Iar prelungirea ecoductului dincolo de DJ ar fi eliminat limitarea "doar noaptea, ca hotii!"... :lol: )

Recunosc insa, "nu este un capat de tara"... Este doar o "mica anormalitate".
Dar majoritatea decide, asa ca lasati ursii & caprioarele pe DJ...
(Evident ca voi veti avea castig de cauza, din cauze financiare evidente...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Io

Eu chiar nu stiu cum sa ma situez in povestea asa. Daca ursii sint acolo (asta vad ca ramine de demonstrat ...) atunci vor trece peste chestia aia, impadurita au ba, si vor trece ei si peste drum, cu pierderile respective. Caci ce nu facem noi, masculii, pentru a ne curta aleasa!
Pina una alta grosinea solului de pe lucrare e prea mica spre a putea planta niscaiva copaci. Bon, poti sa-i plantezi dar mor saracii de foame. Copacii, zic.
Ursii? Cervidele? Vulpile? Lupii? Rozatoarele? N-am idee, zau. Vom vedea macel de ele pe drumul adiacent? Exista date anterioare privitoare la astfel de incidente? Organizatiile "de mediu" ar trebui sa aiba macar la nivel anecdotic niste date referitoare la asa ceva: vulpe zarita traversind in data de..., lup zarit in cutare loc, caprior prins in lumina farurilor in data de, etc. Ati vazut vreodata macar in presa tabloida asa ceva? Eu nu. Banuim ca ar fi fauna in zona si facem (prost) sa o protejam, viaducte si povesti. Nu pare ca am desenat prea bine protectiile dar hai, fie.
Totusi, stim ce protejam?
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

pbh

#88
Sunt aceeasi ursi pe care ii vedem toti cum trec in coloana DN-ul aflat la 100 metrii.  Ca pe altubdeva nu au cum sa treaca.
Oricum imi explica si mie cineva cum poate ursul supravietuitor, dupa ce trece DN-ul, sa coboare sau sa urce la intoarcere cele trei rampe foarte inclinate de la ecoduct , valabil si la celalat ecoduct.

Nu vi se pare ca sunt proiectate/facute in bataie de joc, doar sa inchida gura ecologistiilor? Asa toti si-au facut treaba dar nu au rezolvat nimic


TibiV

Cand va functiona autostrada, DN-ul va avea trafic de DJ...

Dar problema ramane, s-a mai discutat si la ecoductul de pe LD4: se impun ecoducte la autostrazi, dar la 50-100 de metri distanta ursul o ia pe DN/DJ.
Ursii nu sunt animale proaste, si nici sperioase, asa ca probabil se descurca sa "treaca strada".
Caprioarelor le este probabil mai dificil.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)