[B] Parcarile din Bucuresti

Started by Ionut, October 17, 2011, 06:17:45 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

carutasul

discuția nu e despre străzi principale/secundare, ci de utilitate. Cum facem ca intervențiile să fie dirijate în zonele de utilitate maximă și nu în altele. Cred/sper că s-a înțeles deja asta. Mai mult nu are rost să o lungim...

AndreiB

#916
Eu vad problema asa:

Bucurestiul sufera de o crestere necontrolata a gradului de motorizare, partial cauzata de gratuitatea de facto a parcarii. Cred ca masurile luate vor trebui sa influenteze reducerea gradului mare de motorizare intramuros, daca vrem sa avem un oras mai prietenos cu oamenii.

Eu as incepe ridicarea masinilor parcate ilegal la destinatie - in jurul pietelor, magazinelor, centrului si in principal zonelor care concentreaza majoritatea locurilor de munca - Pipera, Grozavesti, Victoriei etc.

In timp, asta o sa faca viabile financiar parcarile subterane si o sa ajute la creerea unei culturi in care decizia de a merge cu masina undeva este si influentata de avalabilitatea si costul parcarii la destinatie. Asta in paralel cu masuri luate pentru a face transportul public ce suprafata mai atractiv ar trebui in timp sa duca la un mix auto/non auto mai sustenabil.

Sorinus

As vrea sa se implementeze in Bucuresti sistemul englezesc, cu dungile galbene/rosii. Stii exact care e status-ul locului aluia, cateodata situatia e ambigua si tu parchezi, ca apoi sa te trezesc cu ea saltata. Asa, ai dunga langa roata, n-ai ce comenta.

Plus ca e o diferenta intre criminalii care blocheaza accesul la spital (doua dungi rosii), nesimtitii care parcheaza in intersectii (o dunga rosie), si restul care le lasa pe marginea strazilor cu semn de parcare interzisa (doua/ o dunga galbena). Penalitatea trebuie sa difere intre aceste situatii.

dragos76

^^
Perfect de acord. Cam asta s-a făcut și în Cluj, și rezultatele se vad. Măsura asta are încă un efect pozitiv, pe lângă faptul ca nu se mai parchează aiurea: acele mașini nici nu vor mai fi în tranzit în fiecare zi, deci scade și aglomerația în trafic

RaduI

Cu riscul de a fi sactionat din nou cu minusuri pentru un discurs de Sfantul Petru cum il numeste panzer, legat de dirijarea actiunii de ridicare a masinilor in zonele cele mai critice si evitarea abuzurilor, in opinia mea aceasta se poate implementa doar prin crearea unui cadru care nu lasa posibilitatea abuzurilor, in care toti actorii sunt fortati sa joace corect.

Legat de firma care efectiv se ocupa de ridicatul masinilor, in momentul de fata se ofera un monopol (la nivel de sector), iar profitul creste cu numarul de masini ridicate si zilele de depozitare. Este evident ca vor exista abuzuri, iar firma va ridica si masina lu' ma-sa (sa ma explic plastic).

Daca in schimb un sector ar fi impartit in 20 de zone, fiecare cu o licitatie separata si o durata a contractului de 1 an, vrei crea un mediu concurential.

Dar partea cea mai importanta este sa licitezi serviciul de a ridica 10.000 ridicari de masini (un numar fix). Find un pret fix pentru o ridicare stabilita la nivel de sector, sa zicem 600, firma respectiva va fi fortata sa liciteze un pret cat mai mic pentru a fi competitiva cu ceilalti, dar destul de mare pentru a avea profit, sa zicem 1.500.000. In momentul acesta firma are profit maxim daca nu face nici o ridicare. Contractul de asemenea trebuie sa presupuna un numar minim de ridicari pe ora pe care trebuie sa le asigure firma si sanctiuni drastice pentru nerespectare bineinteles. Sa zicem minim 3 ridicari pe ora. Asta inseamna in primul rand ca nu poate sa se forteze sa nu ridice si in al doilea rand nu poate sa organizeze spatiul de depozitare la 10km de Bucuresti (ca e mai ieftin si nu ii intereseaza daca e incomod pentru tine sa mergi pana acolo sa iti recuperezi masina).

In cazul acestui gen de licitatie, depozitarea pe mai multe zile inseamna lipsa profitului pentru companie. Nu trebuie sa alergi disperat si sa suni tu in 10 parti cand iti este ridicata masina. Vor fi impinsi pentru a te contacta ei si in plus sa dezvolte servicii pentru tine. De exemplu, website sa poti sa identifici repede unde iti este ridicata masina, serviciu de a iti livra masina acasa dupa ce ai platit taxa online, etc. Daca ai lasat numarul in geam sigur te vor suna (dupa ce au ridicat-o). Daca esti plecat in vacanta si ti-au ridicat masina, cu siguranta o vor elibera si catre o ruda, si nu te vor pune pe drumuri ca ai uitat sa aduci chitanta si copie dupa talon.

Voi continua mai tarziu pentru a discuta si partea cealalta, in care fortezi autoritatile sa prioritizeze ridicarea acelor masini incomode traficului prima oara.

hvm

Legat de costul locurilor de parcare vi se pare mult 300 ron pe an? Va povestisem de ceva timp ca la noi la Iasi in zona in care stau a fost ultima licitatie acum vreo 6-7 ani cu 200 si respectiv 300 ron pe luna. S-a realizat licitatie miercuri pentru 7 locuri. Cel mai ieftin a fost 300ron/luna adjudecat de subsemnatul, iar cel mai scump a fost 400/luna. Nimeni nu este suparat pe primar ca e scump. Asta e pretul pietei. cam peste tot se liciteaza de la minim 150-200RON/luna. Masina la oras a devenit un lux care costa. Ce e important e ca am observat totusi ca in Iasi au disparut cazanele vechi de 25 de ani care ocupau un loc fara sa fie folosite decat pe post de debara sau deloc.Si inca ceva: contractul poate fi prelungit automat la final de an din ce am inteles. Aceasta ma face sa cred ca Primaria poate alege sa nu prelungeasca acedt contract
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

rt25

#921
Din punctul meu de vedere, cea mai mare problema in Bucuresti sunt parcarile de resedinta. Pana la urma, problema e determinata tot de cei care parcheaza in zona de resedinta, cei mai multi ilegal - la bulevard pe prima banda, pe trotuarul de la bulevard unde exista loc, pe trotuarele necirculate din interiorul cartierelor.

Abordarea din Iasi este (mai) corecta. Asemanatoare cu cea din Brasov.

Ai ca elemente asa:
- pret 70 lei/an = mult prea putin
- abonament prelungit automat in fiecare an = feuda
- poti ocupa un loc cu pretul acesta doar daca se elibereaza ceva = adica cum ai putea sa pierzi la 70lei/an locul de parcare ?
- cam tot ce se putea marca care sa fie legal parcare de resedinta s-a facut deja

Asa ca indiferent cat ai fi dispus sa platesti, nu vei avea oportunitatea sa o faci.

Solutii pot fi doar 3, toate dureroase:


  • resetarea locurilor de parcare de resedinta + scumpirea tarifului minim pe an (adica nu poti licita mai putin de un 200 de lei /an sa spunem) + licitatie pe locuri (sa vedem valoarea de piata cu adevarat)
  • eliminarea rezervarii locurilor de resedinta (~20% din locuri sunt libere noaptea) + marcarea TUTUTOR locurilor (inclusiv cele unde se parcheaza la liber la limita legalitatii)+ crearea de zone de parcaj mai largi + instituirea unui abonament de parcare lunar (la o suma minima/luna macar de cat e acum pretul per an daca esti rezident, mult mai scump altfel) + tot ce nu are abonament amendat/ridicat
  • scumpirea parcarilor de resedinta (minim 10x) +parcari mari in anumite zone mai indepartate unde sa lasi masina pe termen mai lung (sa zicem 1 saptamana intreaga) + abonament pentru aceasta parcare, muuult mai ieftin decat cel de resedinta - fortam oamenii sa duca masinile pe care le folosesc ocazional in aceste parcari mari

Altceva nu vad....

RaduI

#922
Eu iti sustin total parerea cu "eliminarea rezervarii locurilor de resedinta". Statul ar trebui sa utilizeze domeniul public pentru a crea parcari publice si nu private.

Public nu inseamna neaparat gratuit si liber la oricine. Ca orice serviciu public, platesc o taxa de utilizare a lui, am nevoie de o programare sa il folosesc, nu pot cere ceva ce nu imi apartine (ex. pot sa cer sa vad cum sunt folositi banii de primaria orasului meu, dar nu primaria orasului Iasi, excludem cazuri de investigatii jurnalistice, etc)

Parcarile publice de resedinta ar trebui sa fie un loc marcat in care toti rezidentii din acea zona sa poata parca daca au platit serviciul respectiv. Serviciul respectiv poate fi limitat in continuare prin plata unui abonament, numar de locuri, etc. Chiar daca pare injust, orice serviciu public este limitat, cel clasic de exemplu prin numarul de programari zilnice.

Pentru asta ar trebui sa impartim si orasul in mai multe zone de resedinta (zona 1,2,3,...). Aceste zone trebuie sa fie suficient de granulare sa defineasca conceptul de rezident in zona X. In acelasi timp trebuie sa fie suficient de mari incat sa poti gasi un loc in zona ta de resedinta chiar daca este la 15 minute distanta sau sa includa servicii de proximitate (magazin, scoli, gradinite, sectie de politie, etc). Poti defini si zone de frontiera, de exemplu zona 1+2: aici pot parca cei din zona 1 si 2. Vizitatorii au dreptul de a folosi parcarea limitat (sa zicem maxim 1-2 ore).

Parcarile publice deschise publicului general sunt parcarile clasice cu taxa. Nimeni nu este restrictionat in limita capacitatii si a platii serviciului.

Si aici putem avea de la parcarile de scurta durata din interiorul orasului (mai scumpe) pana la parcari de lunga durata (ca sunt P+R sau nu).

O parcare publica deschisa publicului general se poate transforma si in parcare publica de resedinta de exemplu noaptea sau in weekend. Cam asta se intampla deja de mult in Bucuresti. Desi parerea personala este ca noaptea ar trebui sa inceapa cam la 7 cand se incheie programul de lucru (+deplasare) si nu la 11 noaptea.


dr4qul4

Ar fi ideal daca s-ar desfiinta conceptul de "locul meu de parcare"  si oricine a platit in prealabil ar putea parca pe orice loc de parcare din zona respectiva. Plata ar putea sa fie cu abonament dar si pe o zi.
Abonamentele ar trebui sa fie disponibile doar pentru cei cu domiciliul in acea zona.
Este frustrant sa ajungi acasa, sa vezi 10 locuri libere si sa nu poti parca pentru ca sunt toate "rezervate".
un pret de 300 lei/an ar fi ok, pentru ca nu iti garanteaza locul de parcare. Pe zi pretul ar trebui sa fie minim 10 lei.  Fiecare zona ar trebui sa aiba minim 2-3000 de locuri de parcare (as merge pe zonarea delimitata in functie de strazile principale)

Un avantaj indirect ar fi ca s-ar elimina si scandalurile. Nu mai e "locul ta de parcare" asa ca nu te mai poti certa cu cei care au parcat pe locul tau.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

RaduI

#924
Pentru a descuraja si mai mult conceptul de "locul ta de parcare"  nici nu as dori marcarea individuala a locurilor de parcare in parcarile publice de resedinta. Doar o zona continua delimitata de marcaj.

Ca este in lungul strazii pentru parcare laterala, un dreptunghi pentru gararea cu fata sau oblic, ideea este sa nu ai marcaj care sa defineasca si individual un loc.

La inceput vei intalni multi care vor parca ocupand spatiul a 2 locuri de parcare, dar cu timpul vor disparea astfel de comportamente. Azi am ajuns eu primul si am parcat ca un bou, dar maine si poimaine ajung ultimul si vad ca nu am loc pentru ca sunt altii parcati aiurea. Vei invata sa respecti daca vrei sa fii respectat.

Un avantaj este si organizarea eficienta a spatiului in functie de nevoi. Nu trebuie sa provizionezi toate spatiile de parcare cu spatiu suficient de mare pentru a fi utilizat si de dubite. In aceeasi zona poti acomoda 3 dubite sau 5 limuzine sau 7 masini clasa medie sau 10 Mini-uri si orice combinatie care are loc, exemplu 1 dubita, 1 limuzina, 2 masini medii si un Mini

cezar-mario2012

Pe mine mă amuză discuția asta care durează de ceva timp.
Acum vin cu o întrebare, dacă voi a-ți avea acel loc rezervat, indiferent de preț, cum vi s-ar părea să vină unul mutat acum o lună și să î-ți ia locul de parcare, pe care cu greu l-ai luat?
Notă: nu am loc de parcare rezervat. 

RaduI

#926
Faptul ca cineva trebuie sau poate sa isi puna intrebarea aia este in sine problema si totul din propozitia aia este gresit in opinia mea.

Chiar daca voi fi taxat pentru asta pentru ca observ ca asta este tendinta pe forum cand exprimi ceva de genul acesta. Nu vreau sa ma intelegi gresit ca am ceva personal cu tine cand folosesc asta ca exemplu.

dacă voi a-ți avea acel loc rezervat
Nu mi se pare normal sa ai loc rezervat (privat) pe domeniul public

, indiferent de preț,
Cand vorbim de ceva public nu as vrea ca pretul sau mai bine zis posibilitatea de a accesa acel serviciu sa fie o bariera reala. Putem in schimb taxa luxul. De exemplu vrei 3 locuri de parcare ca iti permiti, vrei sa parchezi in centru pentru ca iti permiti un apartament acolo.

Daca am gandi la fel pentru sanatate nu cred ca ai fi de acord. Si acolo poti sa taxezi luxul, doar ca are o interpretare diferita. Vrei operatie de marire de sani o platesti separat. Daca ai o mana rupta si vrei proteza din platina o platesti separat, dar nu trimitem acasa omul cu mana in punga ca nu are bani.

Pretul poate fi folosit in continuare pentru a descuraja aglomerarea orasului si a incuraja transport public (nu doar STB, ci si car-sharing, biciclete, etc). Doar ca discutam de ceva diferit. Costul parcarii si necesitatea masinii o iei in calcul cand accepti o noua oferta de munca (cu salariu mai mare) la capatul celalalt al orasului sau intr-o zona prost deservita. Costul unei masini il iei in considerare cand vrei sa compari intre un apartament in Bucuresti si o casa la 10km de Bucuresti.

cum vi s-ar părea să vină unul mutat acum o lună
Mutat acum o luna sau nu, de acum in colo tot in aceeasi zona locuieste si nu vad o problema in as dori un loc, nu si in faptul ca il primeste imediat sau ca este atribuit pe viata.


Si daca omul acela are nevoie de masina mai mult decat pensionarul care locuieste acolo de 40 de ani si il doare inima sa isi vanda masina cu care nu s-a mai plimbat de 10 ani, ce ar trebui sa facem? Din nou problema locului rezervat si conceptul de e al meu pe viata. Daca acceptam o solutie dinamica fara rezervare perpetua situatia se va regla de la sine. Cel venit nou poate va astepta inca 6 luni pana la eliberarea unui loc (timp in care se chinuie putin cu alternative si exista riscul ca intre timp sa isi dea seama ca nici el nu mai are nevoie de masina si ca poate trai linistit si fara), pensionarul isi va vinde masina si isi va cumpara un televizor mai bun poate. N.B. Cuvantul loc nu l-am folosit cu sensul unui loc de parcare ingradit, ci ca si jeton de parcare in parcarea rezidentiala dintr-o cota alocata fiecarei zone de parcare.

Asta se intampla si daca nu privesti prin ochii celuilalt. Dar daca ai loc rezervat si te muti, nu cumva acum esti in locul celuilalt.


și să î-ți ia locul de parcare,
Idem cu mai sus, pentru ca din nou faci referire la "locul tau de parcare" privat pe domeniul public

pe care cu greu l-ai luat?
Din nou o problema ca este greu de luat. Este greu de luat pentru ca tu te referi la loc rezervat. Cum locurile rezervate duc la o utilizare proasta a resursei limitate (locul ala e liber cand tu nu ai nevoie de el) le face mai scumpe si greu de obtinut. De asemenea trebuie administrare (impartite) de cineva care mai departe impinge la coruptie

cezar-mario2012

Se prin alte țări se practică rezervarea locului. În Cehia am parcat pe un loc liber pe stradă și mi-au blocat marina pentru că locul era rezervat de localnici. Parcarea pe străzile dintre blocuri nu este cu rezervare, dacă găsești loc poți parca, nu te împiedică nimeni. La tine este doar frustrare, nu vreai să înțelegi.
Soluția pentru tine este să te muți la casă sau bloc cu parcare proprie.

RaduI

#928
Daca vrei sa recitesti atent ce am scris poate vei intelege ca singura mea frustare este poate legata de mentalitatea de rezolvare a acestei probleme vesnice si amuzanta pentru tine.

Cele doua tipuri de parcari publice se adreseaza la doua situatii diferite: cea permanenta de parcare de resedinta si cea de parcare ocazionala (ai nevoie sa mergi la un doctor, la primarie, etc). Parcarea publica de rezidenta impartita zonal poate fi folosita si ca parcare ocazionala cand este nevoie si permite. Este solutia din tari civilizate in care marchezi ora de sosire si ai dreptul la o sedere limitata (1-2h) intr-o parcare cu destinatie de parcare rezidentiala. Este sanctionat dur si abuzul de a schimba ora de sosire fara mutarea masinii.

Nu am discutat de parcarea privata comerciala/profesionala care se adreseaza altei situatii, de exemplu parcarea la locul de munca, la un centru comercial, etc sau de parcarea rezidentiala privata, confort personal generator de costuri (un teren mai mare, un apartament cu loc de parcare). Acestea nu cad in sarcina statului, care este in sine o constructie artificiala cu multe sensuri, dar pentru a fi foarte clar la ce ma refer: nu ar trebui ca banii platiti de toti contribuabili sa fie cheltuiti pentru rezolvarea unor probleme rezultate prin transferarea unui cost catre stat dinspre privat. Parcarile publice rezidentiale nu sunt gratuite, astfel ca statul nu ajunge in situatia de doar a suporta costul serviciului.


Tu amesteci in discutie in plus un alt tip de nevoie de parcare, cea turistica ca si cum ar fi ceva separat. Ea face parte din categoria de parcare publica ocazionala si are deja rezolvare in parcari de scurta durata cu plata sau parcari de lunga durata (adaug acest P+R ca referinta)  (parcari deschise publicului general cum le-am numit mai sus) sau din categoria de parcare privata comerciala/profesionala daca te referi la parcarea la un hotel.

Mai mult ca sigur ca si turist strain e greu sa distingi rapid aceste tipuri de parcari si modul lor de folosire, mai ales intr-o limba straina. Eu mereu ma interesez de asta si rog localnicii sa imi traduca si sa ma ajute. Nu vreau sa fiu rau, dar probabil ai meritat acea amenda.

rt25

#929
Quote from: cezar-mario2012 on January 04, 2021, 02:07:26 PM
Acum vin cu o întrebare, dacă voi a-ți avea acel loc rezervat, indiferent de preț, cum vi s-ar părea să vină unul mutat acum o lună și să î-ți ia locul de parcare, pe care cu greu l-ai luat?

Sunt de acord cu RaduI, si ma bucur ca sustii ideea cu alte argumente suplimentare.

Ipoteza/Problema simplificata este urmatoarea: Un bloc are 30 de apartamente (sa zicem de suprafata egala, sa nu complicam rationamentul) cu 10 locuri de parcare.
Toti cei 30 suntem proprietari in masura egala pe acele locuri de parcare, pentru ca corespunde spatiului comun al imobilului. De ce doar 10 dintre ei sa aiba  dreptul EXCLUSIV (!!!!) de a parca pe cele 10 locuri de parcare ale TUTUROR celor 30 ? Si da, toti ar trebui sa contribuim cu bani la mentinerea spatiului (=taxa de parcare) si suma ar trebui sa fie corespunzatoare valorii de piata al locului de parcare. Unde in lume poti inchiria un spatiu de 15mp exclusiv pentru 15E pe an?

Eu sunt in situatia mentionata de @dr4qul4 ca trebuie sa caut un loc de parcare la limita legalitatii cand zeci de locuri de parcare in fata imobilului unde sunt proprietar sunt libere la acel moment, pentru ca toate sunt locul lui X si lui Y care le-au obtinut acum 10-15 ani. (am cerere de loc de parcare depusa de cativa ani deja, dar e absolut imposibil ca la 70 de lei pe an ca cineva sa renunte la locul de parcare ca eu sa il pot prelua).
Taxa de parcare trebuie sa fie atat descurajanta in cazul in care nu folosesti masina sa renunti la ea in acest caz, dar si suficient de mica incat sa si-o permita cineva care chiar foloseste masina. E o valoare de studiat. Dupa mintea mea, 100 de lei/luna -> 1200 de lei pe an ar fi o astfel de valoare;  daca ai o masina de 1500 de E pe care nu (prea) o folosesti (adica cele mai multe masini tinute degeaba pe 70 de lei prin parcarile de resedinta), 1200 de lei pe an inseamna un sfert din valoare ei. Totodata, daca folosesti masina, 100 de lei ca sa o parchezi in siguranta e (sper eu ca mult) mai putin decat banii cheltuiti pe combustibil, deci e in regula. Daca nu esti rezident pe zona aia sau vrei a doua masina (taxa pe lux cum zice RaduI), poate valoare ar trebui sa fie dubla sau tripla. Asa cum evaluez eu parcul de masini de la blocul meu, e posibil ca o astfel de masura sa aduca beneficii din prisma eliberarii de masini nefolosite, deci a imbunatatirii nivelului de confort pe langa beneficiul punctual al celorlalti.

Eu am scris mai mult pe acest topic pentru ca voiam sa vad si ce alte solutii mai exista. Pentru ca asa cum e acum, nu cred ca mai putem continua.