Totul despre autoturisme

Started by Ionut, October 01, 2016, 11:19:33 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stangabriel

#900
Cred ca mutam discutia la masini, insa:

Poti pune in locul rotii de rezerva in functie de cat de mare a fost proiectat spatiu. Roata normala, ingusta ...sau fara. La ingusta nu prea incape, la normala incape de 40l - util 32l si 50l util 40 l.

Se poate monta si pe Motor turbo , doar ca este dubla ca pret pentru ca injectoarele nu merg in vid , sau presiune atmosferica, ci injecteaza peste presiunea de turbo.  Dar e ok. GPL are presiunea de 8 - 12 atmosfere.... un motor 0.6 atm pana spre Furios si Iute  2 Atm.

Fiabilitatea este discutabila, eu consider uzura de 10 %(din viata motorului). Adica nu poate sa fie luata in seama ca si cauza de cedare a unui motor. Exemple de elemente ce pot ceda sunt multe, le discutam cand vreti in topicul de masini.

La norme de poluare ajuta. Adica o dacie Non euro avea gaze de euro 2 deoarece nu avea particule si benzina nearsa. De la masini cu catalizator in sus, nu mai schimba atat de mult situatia.

Deci este un cumul de elemente in plus ce se pot strica,scaderea cuplului motor si puterii cu 10 %, aroganta, frica din popor de explozie( ce poate fi combatuta dpdv al sigurantei), alternativa diesel, micsorarea portbagajului.

Mai discutam in topicul masini, am avut 2 auto pe GPL, 2 pe Diesel, 1 pe benzina.

Ca si fun fact, GPL are cifra octanica teoretica de 110, adica cu un reglaj corect, ai putere mai mare pe GPL  insa nici o masina din fabrica nu poate sa isi schimbe total harta de functionare . Pretul este cresterea consumul de GPL.


TibiV

@Io

De ce nu s-a generalizat?
Cred ca sunt doua chestii:
   - comoditate vs. economie prin pretul GPL
   - economie prin pret vs. costuri suplimentare induse de existenta unui sistem suplimentar

Adica:
  - daca am sistem "bi", trebuie sa alimentez si cu GPL, si cu benzina - doua opriri la pompa... Daca nu sunt sarac rau, prefer sa elimin una dintre opriri
  - este evident ca sistemul "bi" cu GPL inseamna un cost in plus, iar instalatia in sine este foarte pretentioasa (daca mi se gaureste rezervorul de benzina fac "pana prostului", daca am ne-etanseitati la GPL risc sa sar in aer...)

Pe undeva este ca discutia Diesel vs. benzina, legat de economia realizata prin consumul mai mic (nu discut despre poluare, strict de costurile de operare curente).
O Diesel este mai scumpa decat o benzinara (din motive evidente). Intrebarea este: in cat timp imi recuperez investitia initiala mai mare din castigul obtinut la pompa?... (Sotia are un Logan 1.4 litri de 12 ani, si abia a ajuns la 70.000 km. Nu si-ar fi acoperit "la pompa" nici jumatate din costul suplimentar pentru motor Diesel...)

Asa ca eu, care sunt un  tip comod, nu mi-as cumpara o masina "bi", cu atat mai mult nu mi-as instala GPL pe o masina care nu a avut din fabrica asa ceva.
Poate daca as fi taximetrist as gandi altfel...

Basca instalatia GPL "mananca" mult din spatiul disponibil. Cumnatul meu si-a pus (pe masina care nu avea din fabrica), dar i-a scazut volumul din portbagaj cu cel putin o treime.
Iar varianta "rezervorul in locul rotii de rezerva" mi se pare de noaptea mintii...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Io

^ Multumesc, Gabriel si Tibi.  :cheers:
Inteleg bine ca e mai degraba o chestie de pret si de spatiu si nu una neaparat de tehnica sau de performante? Ma rog, cu spatiul rotii de rezerva e cam in pom ca mai toate au acum kit de pana de trebuie sa-ti cumperi tu o roata daca esti de moda veche si o tii tu pe undeva prin portbagaj.

Rog un moderator sa mute toata "deraierea" la "Totul despre autoturisme".
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

voicul

#903
Pareri si impresii au toti:
E taran ala cu Cayenne. Are Porsche boss nu altceva si n-are bani. Un boschetar de carton.
DAR
E mega OK ala cu Lexus, motor 3.5l cu baterii - hybrid.

Deci pe Porsche vechi nu poti sa pui baterii, dar poate totusi vrei sa fii ECO, deci pui GPL ...
Nu boss, astia din popor zicem ca e de caca Porsche cu GPL, dar e mega OK BMW X5 incarcat la priza (PHEV).


Toate instalatiile GPL sar in aer, dar concret pe cine stiti cu asa probleme?
Am avut 10 ani instalatie GPL - performante la fel, costuri mai mici, ECO ca bonus. Probleme: la 2 saptamni plinul - 42l, cam 300 km faceam in oras si spatiu mai mic.

Da dupa EURO 5 in sus nu prea mai merita, ca daca ai consum de 5 in afara pe GPL o sa ai de vreo 3.5 deci iti scoti banii in 100 de ani.

voicul

Pun separat ca probabil mesajele ^ se duc pe alt topic.

Si ce consum o avea pe GPL?
Daca ai 7 pe benzina si 6.5 pe GPL nu merita.
Nici daca ai 10 benzina si 8 GPL nu prea merita.
Cost mai mare din cauza instalatiei, spatiu mic, cost suplimentar cu intretinere instalatie, alimentare greoaie (da, am prins si coada de 3 masini la GPL - stai cam 10 minute ca e o singura pompa) ...

Cristi N

Rapoartele sunt invers, consumul e mai mare la GPL decat la benzina cam cu 1-1.5l/100km dar economia iese din pretul pe litru: GPL - 2.45 lei, iar benzina - 4.7 lei. Diferenta de pret e data de lipsa accizei la GPL fata de benzina si motorina sau daca e ceva acciza atunci e mult mai mica.

voicul

Da ai drepate, am scris cam pe fuga.
Ce vroiam sa zic ca daca ai 7 pe bezina, dar tu mergi pe GPL, sa zicem 8.5 pe GPL dar ca valoare baneasca in benzina ar da ca si cum ai merge cu 6.5 benzina ... atunci nu merita.
Sper ca am scris mai clar, desi pare tot incurcat.  :lol:

dr4qul4

Acum e destul de mica diferenta, dar chiar si asa se merita. La 1000 km/luna castigi 100-150 lei. Daca mergi doar 1000 nu se prea merita, dar la mai mult se vede.
In alte tari nu prea exista infrastructura pentru alimentarea cu GPL. La noi a fost relativ simplu....e asemnatoare cu buteliile de aragaz. Ba pe la tara iti incarca si butelia la peco.
O alta problema in afara este interzicerea masinilor pe gpl in spatii inchise: parcari, garaje, pasaje subterane.
Nu stiu daca au voie in tunelele de pe autostrazi....
La noi nici nu se respecta interdictia...si oricum nu prea avem
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

voicul

Calcul personal: cand mergeam cu 40 - 60% mai ieftin pe GPL fata de benzina, amortizarea instalatiei (2500 ron atunci) a fost intre 10 si 15.000 de km. Mai ai ca si cost revizia la 15 mii dar aia e acum 100 ron (deci un nimic).
Teoretic in maxim 3 ani iesi pe profit.

DAR asta era la masina cu consum 14 pe benzina, iar cand mergem cu GPL eram cam la jumatate ca bani - deci 7 - 8 in oras. Masina 2002 automata - 4 viteze, consum mare.

Asta zic, daca ai 10 normal si mergi cu GPL cam cu 7 - 8 transformat in benzina ... nu mai e afacere.

mircea

Totul depinde de cum și cât mergi cu mașina. Eu mă uit la taică-miu. Și-o pus GPL pe Logan în 2016. De atunci a făcut ~60.000 de km, în proporție de peste 90% pe GPL. Având în vedere că o să tragă Loganul pe dreapta când o electrică va deveni nu doar accesibilă ci și pragmatică, eu zic că gpl-ul și-a scos banii ( 3500 lei) cam de multișor și e deja o investiție cu foarte mult cap ( bunici pe lângă Timișoara cu nepoți Târgu Mureș și Karlsruhe).

bogdymol

Quote from: dr4qul4 on October 02, 2020, 10:54:48 PM
In alte tari nu prea exista infrastructura pentru alimentarea cu GPL.

Aici tin sa te contrazic. In foarte multe tari din Europa gasesti statii de alimentare cu GPL la tot pasul. Ungaria, Slovenia, Italia, Franta, uneori si Germania, gasesti cate vrei. Uite aici un site pe care l-am folosit pentru gasit statii GPL la calatoriile lungi prin strainatate: https://www.mylpg.eu/stations/

O exceptie e Austria. Sunt statii de alimentare cu GPL si pe aici, dar putine si uneori amplasate aiurea (fata de ce aveam eeu nevoie). Fata de unde stau eu acum, am statie GPL cam la 20 km (intr-o directie unde nu ajung niciodata, deci ar trebui tot timpul ocolit sa alimentez), sau pe autostrada spre Romania sau Germania, cam la 100 km in fiecare directie. In primele 8 luni dupa ce m-am mutat in Austria am avut masina pe GPL, si trebuia tot timpul sa fiu atent sa alimentez cand treceam pe langa acele benzinarii, ca sa imi ajunga cat mai mult (am mai circulat si doar pe benzina cateodata, ca ramaneam fara GPL).

Legat de amortizare, am facut un calcul la vremea aia si mi-a iesit ca dupa vreo 15.000 km esti pe plus. Masina avea 30.000-40.000 km cand a fost pusa instalatia, acum e a parintilor si are vreo 150.000 km, deci investitia e amoritzata de mult.
Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele

qionescu1

Eu am Megane 2 SH cu instalatie GPL montata, cu motor de 1,6 benzina si merg peste 20 000 km/an. GPL are multe avantaje fata de diesel:
- nu polueaza foarte mult, este eco friendly ceea ce poate fi de viitor avand in vedere intentia de elimina motorizarile diesel
- costul mic al GPL, eu alimentez cu 2.40 lei/L
- instalatia de gpl este mult mai sigura fata de cea de benzina (sunt excluse exploziile, incendiile etc, are mai multe sisteme de siguranta decat orice benzinar)
- instalatia se amortizeaza in 10-15 mii km
- intretinerea mai ieftina decat la diesel

Dezavantaje
- pierzi locul rotii de rezerva (dar se poate inlocui cu un kit de pana)
- alimentezi mai des (te opresti la pompa aproape dublu fata de un diesel)
- pierzi vreo 10-15% din puterea motorului (se pot lua in calcul instalatii mai puternice si aici)

Eu sunt multumit, imi consuma pana in 8L/100km de GPL in exterior, sau chiar 7 daca merg economic. Deci merg la fel de economic sau chiar mai economic un  pic decat un diesel care consuma 4 L/100km. Dar avand in vedere costurile mai mari de achizitie a unui diesel si intretinerea mai scumpa a acestuia o instalatie GPL este fara indoiala mai economica.

La noi foarte multi au trecut pe GPL, asta pe langa flotele de taximetre. Este o varianta mai putin costisitoare decat un diesel bun si sunt multumit de alegere. Insa toate calculele de raport cost/rentabilitate depind de cati km faci anual cu masina. Doar de aici poate pleca orice calcul de investitie/amortizare/eficienta.

voicul

+1 pentru analiza.

1. Conteaza km facuti. Sub 5000 pe an, nu prea merita, ca iti (cam) complici singur viata. Intre 5 si 10 mii e OK. Peste 10 mii pe ani chiar e afacere buna.

2. Daca ai consum peste 10 in oras se merita o instalatie GPL. Cu cat consumul mai mare cu atat merita investitia mai mult.
Daca e sub 10 se merita si atunci, dar amortizarea se face in mai mult timp. In cazul asta (mai ales daca faci putini km) intrebarea este:
Merita sa blochez 500 - 1000 de euro pe care ii recuperez in 3 - 5 ani sau am alte investitii mai bune de facut?

3. Daca tii sigur masina 10 ani (indiferent de 1 sau 2) atunci merita pentru ca si daca recuperezi doar 50 - 70 de euro pe an (ceea ce inseamna probabil ca faci 2000 de km pe an) tot ai o rentabilitate de 10% pe an si la banci poti obtine cu greu un 1.5% in RON.

Cel mai simplu: iti scoti banii pe instalatia GPL si esti si ECO.

stangabriel

https://www.auto-bild.ro/headline/vw-volkswagen-golf-8-cng-gaz-natural-comprimat-189974.html




E vorba de CNG, gaz natural comprimat, nu GPL. Nu inteleg autonomia. E mai mica decat la GPL, iar pretul per km imi pare acelasi in Romania. Dar nu stiu daca mai sunt masini din fabrica pe Gpl, modelul acesta sigur se va vinde in America de Sud.

Da, CNG -ul este mai putin inflamabil (Metan ) decat Gpl (Gaz Petrolier Lichefiat- propan si butan) , este permisa intrarea in parcari acoperite si subterane, dar ati vazut ce explozii sunt la masinile cu butelii la 220 atmosfere. Acum nu putem spune ca toate sunt contrafacute, mai ales ca am vazut si masini noi cu explozii, de obicei instalatia vine din fabrica. La GPL iti sar geamurile, la CNG iti sar geamurile pe orbita.

"La fel ca în cazul Audi și Skoda, motorizarea TGI de pe actualul Golf este reprezentată de o unitate supraalimentată, de 1,5 litri, care dezvoltă 130 de cai-putere și 200 de Newtoni-metru. Resursele sunt trimise către puntea față printr-o transmisie automată cu șapte rapoarte. În termeni de performanță, accelerația 0-100 km/h are loc în 9,7 secunde, iar viteza maximă este de 211 km/h.

Sistemul de alimentare este constituit dintr-un rezervor de benzină de 9 litri și trei rezervoare pentru gaz natural comprimat care însumează 17,3 kilograme. Principalul avantaj al lui Golf TGI în raport cu versiunile de motorizare pe benzină este acela al emisiilor (și, implicit, al consumului), care sunt cu 25% mai scăzute. Consumul mediu declarat de Volkswagen pentru Golf TGI este de 4,1-4,3 kilograme de gaz la 100 de kilometri, ceea ce îi conferă hatchback-ului german o autonomie de până la 400 de kilometri."

voicul

Problema cea mai mare in Romania cu CNG este ca ... nu este.
Parca acum se gandeau sa faca 10 statii de la B la AR.
Deci cu electrica e parfum: la cate statii sunt (si prize) nu ai nici o problema. Cu CNG o sa ai.

Nu stiu despre CNG, dar avand GPL, nu recunosc nimic cu exploziile de butelii. Nu zic ca nu exista, dar daca pui 1 explozie de GPL intamplatoare raportat la exploziile la cele pe benzina, o sa observi ca beninza explodeaza mult mai des!