Totul despre autoturisme

Started by Ionut, October 01, 2016, 11:19:33 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

qionescu1

#915
Noile butelii GPL nu explodează, tabla rezervorului e foarte groasă, nu se umple decât la max 85% din capacitate, are intrerupri in mai multe puncte și evacuează controlat gazul.

http://lpgexpert.ro/instalatie-gpl-euro-2.htm

voicul

Ce se mai fura in Romania:

Cei patru bărbați, cu vârste cuprinse între 22 și 33 de ani, au fost prinși în flagrant delict în timp ce furau catalizatoare de la autoturisme.  :o :o :o :o

Bine la cam 1000 de euro bucata ...

Desi sa puneti alarma si pe catalizator!

https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/urmarire-ca-n-filme-cu-focuri-de-arma-in-bucuresti-politistii-au-prins-4-hoti-care-furau-catalizatoare-din-masini-1389315

kitsune

Păi, parcă era ceva platină prin catalizatoare, mai scumpă ca fer-ul
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

stangabriel

#918
De pe net, din mai multe articole.

"Un catalizator contine in jur de 3-7 grame de platina pura. Si asta pentru ca este necesara tratarea fiecarui kilogram de ceramica cu cate 1,5 grame de platina. Insa, in afara de platina, ceramica ce filtreaza emisiile mai are si 0,5 grame de paladiu si 0,1 grame de rhodiu pentru fiecare kilogram de ceramica filtranta. Sunt si de 2 kilograme, dar sunt si de 4 sau 5 kilograme bucata. Sunt si situatii in care un catalizator are si 15 grame de platina, cum ar fi camioanele de mare tonaj moderne."

Platina acum este  115 lei/gr, iar paladiu este 289 lei/gr. La fel ca la fierul vechi evident furat, problema o reprezinta cei care cumpara. Procesarea este foarte complicata din punct de vedere chimic. Nu faci ceaune.
Apoi ca si cumparator nu poti sa verifici daca sunt catalizatoare din dezmembrari sau furate. Oficial nu poti vedea diferente. Preturile pe piata nu sunt oficiale, se negociaza, dar poate sa ajunga la 1000 lei per catalizator. Unele se refolosesc prin vanzare curatate, altele merg la reciclat.


Mai jos o evolutie a consumului in Romania de Combustibili. Se vede cresterea in % la Diesel, a crescut transportul . Cum anul acesta Kerosenul pentru aviatie neconsumat s-a adaugat la combustibilul naval, sa scada continutul de sulf, am inteles ca motorina neconsumata va merge tot acolo in viitor , atat timp cat din procesarea unui baril de țiței prin distilare(proces fizic de separare) intre 30 si 360 grade se obțin  in medie urmatoarele :
- benzine (46%), motorină și combustibili similari (26%), combustibil pentru aviație (9%), alți combustibili lichizi grei (4%), asfalt (3%), lubrifianți (1%), plus o serie de multe alte produse (11%).

Poti face din molecule mari, unele mai mici, din motorina poti face benzina, dar nu prin acelasi procedeu ieftin de mai sus. Atunci cam ce iese din procesul primar, isi cauta o piata reglata de pret. Ok, poti face ce vrei cu orice molecula organica, dar preturile sunt pe masura. Pentru acest procedeu(chimic de spargere sau combinare) ai nevoie si de .....Catalizatori. Diferite combinatii de metale, si ne intoarcem de unde am plecat  :D

In zona auto categoria mica si medie, consumul de motorina va scadea in continuare.





Powered by API/PUM imgur uploader

AlexxC

Daca tot am intrat in subiect conversiilor catalitice, Petrom produce de anul trecut benzina facuta din GPL
https://emerging-europe.com/business/omv-petrom-opens-new-polyfuel-unit-at-ploiesti-refinery/
si tehnologia https://www.axens.net/product/process-licensing/20071/polyfuel.html

Si inca o tehnologie interesanta de producere a benzinei : CO2 din atmosfera + hidrogen = benzina....cam scumpa ,dar tehnologia e inca noua.
https://energypost.eu/extract-co2-from-our-air-use-it-to-create-synthetic-fuels/

hvm

^
30.000 de astfel de fabrici care consuma 1milion de tone pe an si deja suntem pe 0 cu emisiile de carbon. Plantele s-ar ocupa relativ usor de rest. In 100 de ani tre sa reducem consumul de co2 ca altfel iar e buba.

Si uite ca asa o sa avem si combustibil si aer curat. Problema e cu celellate noxe generate de masini. Cu timpul o sa apara tot mai multe solutii... speram cat mai repede si sa scapam si de aceste noxe.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

stangabriel

Inca astept limitele din norma de poluare euro 7. O sa fie extra stricte. CO2 tot o sa avem. Dar celelalte noxe trebuie sa tinda spre zero.

voicul

Nu prea intelegeam un lucru: diesel-ul are NM mai mare ca benzina, dar benzina are 0-100 mai rapid.

Am gasit asta sa ma ajute:


voicul

Desi afirmatia "mai bine frec eu in mamaliga" ca "schimb mai bine" e adevarata 100% si mai corecta decat purul adevar in 1900, in anul 2020 lucrurile stau putin altfel si piloti semi-profesionisti recunosc ca nu pot sa schimbe la fel de bine ca robotul de la automata. Se vede bine la 4.33



naivu

#924
https://m.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/stb-resusciteaza-autobuzele-vechi-ca-sa-lupte-cu-poluarea-500-de-vehicule-vor-trece-pe-gaz-1416614
Pentru prima dată aud serios de introducerea tehnologiei GNC (CNG, compressed natural gas) in România. Cei de vârsta mea s-ar putea să zâmbească superior și să aducă aminte de "rachetele" de pe autobuzele lui Ceaușescu, dar este un cu totul alt nivel al tehnologiei (https://cngromania.eu/de-ce-e-mai-bun-decat-alt-combustibil/ ... probabil exista si linkuri mai bune)
LE: ce bine ne-ar fi prins dacă în loc de ordonanța 114 am fi avut gaze naturale off-shore  :)

voicul

#925
O curiozitate: acelasi motor, greutati diferite, dar totusi mai multi NM la Touareg. Cum se poate asa ceva? E scris gresit?

https://www.auto-data.net/ro/audi-a6-4f-c6-facelift-2008-3.0-tdi-v6-240hp-quatro-dpf-4656 - 500NM

https://www.auto-data.net/ro/volkswagen-touareg-i-7l-facelift-2006-3.0-tdi-v6-240hp-4motion-tiptronic-8514 - 550NM si mai greu cu vreo 500 de kg.




stangabriel

#926
A6
Putere   240 CP @ 4000-4400 rot/min
Putere pe litru volum de lucru   80.9 CP/l
Cuplu   500 Nm @ 1500-3000 rot/min

Touareg
Putere   240 CP @ 4000-4400 rot/min
Putere pe litru volum de lucru   80.9 CP/l
Cuplu   550 Nm @ 2000-2250 rot/min

Nu am gasit graficele pe dyno exact, difera de la motor la motor, insa pot sa presupun urmatoarele :

Prin cresterea presiunii in turbina, se obtin cifre diferite la Cuplu.
Avand in vedere ca sunt cutii de viteze si destinatii diferite ale autovehicolelor, deci forte diferite pe interne, la Touareg avem max 550 Nm pe o plaja de 250 rot/min, dar la A6 max 500 Nm pe o plaja de 1500 rot/min.

Motoarele nu sunt aceleasi, insa au piese comune. Din acest punct de vedere, plus cel comercial, puterea maxima ramane la 240 cai.
Totusi, Touaregul are la 2000 ture putere putin mai mare,din ce am vazut pe grafice , cam cu 25 de cai. Dar se plafomeaza spre 4000 de ture ca motorul de pe A6.

A6 modelul urmator :

Putere   218 CP @ 3250-5000 rot/min
Putere pe litru volum de lucru   73.5 CP/l
Cuplu   500 Nm @ 1250-3000 rot/mi

Motorul are o plaja si mai mare de 500 Nm, iar puterea e mai mica pe plaja super extinsa.


voicul

#927
Zici ca nu sunt aceleasi motoare? Ma mir ca le diferentiaza ... "ca costa" diferentierea.
Oricum nu ma intereseaza fix sa fie acelasi motor, ci exemeplu era in ideea de - motoare foarte apropiate.

Si cum se simte plaja mai mare in condus?
Practic ai cuplu mai mare mai mult timp, deci ajungi mai repede la viteze superioare. Am priceput bine?

paullie

Nu neaparat ajungi mai repede la viteze superioare, aici intervine masa masinii care la Touareg este sensibil mai mare. Vezi timpii de demaraj si raportul kg/CP. Insa 25CP in plus la 2000rpm (unde nu "rupi aderenta" ) ajuta in off-road.

voicul

Inteleg ce zici si are logica.
Pana la urma cele 2 masini fac 2 lucruri diferite, deci sunt adaptate fiecare pentru ceea ce au fost proiectate sa faca.
Practic acei NM de pe Touareg nu sunt pentru senzatia accelerarii, ci pentru iesit din namol sau tractat remorci.