News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

rizzuh

#2040
22 km nord-sud? Te rog nu masura de la centura la centura, pentru ca incluzi si padurea Baneasa, aeroportul Baneasa, la nord, precum si campul plin de porumb dintre Berceni si Jilava, la sud. De la limita sudica a aeroportului pana la Str. Luica sunt 13 km. Adica Bucurestiul are nord-sud aproximativ aceeasi lungime precum Craiova est-vest.

In interiorul centurii sunt suprafete imense de camp, ori plin de buruieni, ori cu porumb si grau, ori padure. Baneasa, Giulesti, Brancusi, Ghencea, Bragadiru, Magurele, Jilava, Berceni, Popesti, Industriilor, Fundeni, Voluntari. Ochiometric pare ca jumatate din suprafata cercului delimitat de centura este construita (cu muuuuuulte zone de case), restul fiind camp sau padure.

AndreiB

@thefrenzybudgeter

Taxarea diferentiata pe ranguri de trenuri este o relicva a segregarii sociale pe trenuri si nu are logica din perspectiva nimanui. Pentru o calatorie Bucuresti-Ploiesti, din perspectiva operatorului, un tren Regio costa mult mai mult de operat. Durata de calatorie mai lunga (salarii mai mari), franari si accelerari repetate (consum de energie si uzura a materialului rulant). Iarasi, din perspectiva calatorului Ploiesti-Bucuresti toate statiile intermediare nu fac decat sa adauge 20min la naveta.

Eu sunt pentru un tarif unic la orice tren, mai ales pe distante scurte de naveta, cu reteaua gandita din perspective de eficienta - i.e. pe distante lungi iei un tren Regio pana la un nod feroviar si iti continui calatoria cu un IR.

Xenos

În Germania există un tarif de bază la care se adaugă însă - corect - un supliment de viteză, am zice noi, pentru IC/EC si ICE.
Eu cred ca nu e normal sa incurajezi ca traficul de naveta sa se urce in trenurile de lung parcurs. Acelea ar avea alt public si alte exigente de confort. Daca totusi vrei, platesti.
Deci o diferentiere trebuie sa existe, dar sunt de acord ca nu asa mare ca acum. De ex Sinaia - Busteni cu IR e de vreo 2-3 ori mai scump decat cu R, diferenta fiind de 2 min (oprirea din Poiana Tapului).

AndreiB

#2043
Cred ca ne referim la o diferenta majora de viteza in Germania, insa. Eu din contra, cred ca navetistii ar trebui sa fie clientii preferati ai CFR-ului, pentru ca produc venit regulat si pot fi incurajati sa foloseasca trenul si in afara navetei vs. calatorii ocazionali de cateva ori pe an.

In Romania persista foarte mult ideea de navetist "sarac" care nu trebuie amestecat cu clientii "normali", mostenire cred a fostelor ranguri de trenuri. In restul lumii nu exista nici un fel de diferentiere, in afara de clasa I.

Problema de capacitate se rezolva ieftin (<1m euro pentru un vagon nou) si rapid cu mai multe vagoane - trenurile sunt ridicol de scurte raportate la capacitatea tehnica fara sa ocupi trase separate pentru trenuri de navetisti si trenuri de calatori "normali".

Diferentierea asta de tarife face de exemplu naveta cu trenul neviabila pe Valea Prahovei, desi ar trebui sa fie optiunea default. Si CFR a recunoscut asta, prin permiterea calatoriei cu orice tip de tren <30km, insa e mult prea putin.

In plus, dpdv economic, ar fi un beneficiu foarte mare daca am uni Ploiesti de Bucuresti prin "metrou" - i.e. daca ar fi perfect normal sa calatoresti intre cele doua orase ca si cum te-ai sui in M2 de la Berceni in Pipera.

thefrenzybudgeter

#2044
@rizzuh: Bucurestii Noi - Popesti Leordeni - minim 20,5km. Gara Progresul - Otopeni oras - 19,5 km. Din centura in centura da sunt 22km. ACum ca sunt 1-2 km in plus sau minus fata de acesti 22km chiar nu conteaza ...ca 22km numai putin nu este. Jumatate de spatiu sa fie gol in nici un caz. -------cel mult 35% de spatiu neconstruit.

@AndreiB

Cine segrega pe cine?. Serviciile diferite se platesc diferit. Folosesti mai multe servicii si ce presupun costuri mai mari ...platesti mai mult. Ca avem noi trenuri R ce se suprapun pe cele IR este alta mancare de peste.

Trenurile R cum le avem acum sunt un nonsens. In mod normal avem nevoie de trenuri de naveta in interiorul aceleiasi regiuni pana la 60-80 km fata de centrul de interes ( sa spunem Constanta, Bucuresti, Craiova, Iasi, Brasov, Cluj, Sibiu, Bacau - in general orasele mari poli de crestere ) si trenuri IR interregionale ce sa le conecteze pe acestea.

Spre exemplu ruta Craiova - Bucuresti via Caracal si vice versa. Pentru cine face naveta la Bucuresti un tren R de la Rosiorii de Vede la Bucuresti cu opriri mai multe ca sa colectezi din localitatile alaturate linieie navetistii.

Un IR din Craiova ce opreste in statiile mai mari  din Craiova pana la Rosiorii de vede iar dupa Rosiorii de vede nu mai opreste pana la Bucuresti. Asa nu ai o suprapunere a R pe IR fiindca acum pleaca din locuri diferite nici nu opresc in aceleasi locuri plus ca asiguri Ir-ului o viteza mai mare fiindca nu mai opreste atat de des.

@AndreiB: Ce faci cu cei care se afla pe ruta Ploiesti - Bucuresti dar nu mai ai tren R care sa opreasca in statiile mai mici?. Acestia nu mai au acces daca nu opresti cu IR-ul in statii.

Asa pui un R care face strict Ploiesti - Bucuresti si opreste in statiile mai mici iar IR care vine din BRasov sa spunem, face o oprire in Ploiesti si mai apoi pana in Bucuresti nu mai opreste deloc. In felul acesta statiile mici sunt acoperite, cine vrea sa mearga din Ploiesti intr-o statie mai mica o poate face, cine vrea din Peris sa ajunga in Bucuresti o poate face iar cine vrea direct si rapid sa ajunga din Ploiesti in Bucuresti fara opriri care lungesc durata o poate face la fel.

Nu poti sa ai linia si sa nu opresti cu nici un tren fiindca unii vor sa ajunga rapid in defavoarea celor ce nu mai au acces deloc. Si daca pui R sa plece cu 10 minute mai repede din Ploiesti decat IR-ul ...sunt solutii de depasire pentru IR cand R-ul este in statii . Cu o linie dubla si semnalizare se poate face foarte usor.

Da diferenta mare de tarifare descurajeaza dar o diferenta trebuie sa existe.

AndreiB

#2045
Cred ca nu ai inteles ce am vrut sa zic:

1. E perfect normal sa avem trenuri R care opresc in localitati mai mici, insa astea vor avea intotdeauna un numar mic de calatori avand in vedere lipsa suburbanizarii in Romania.
2. Nu vad nici o diferentiere structurala a produsului care sa justifice tarifarea diferentiara - e un tren care te duce din punctul A in punctul B, uneori chiar si cu aceelasi tip de vagon.
3. Ce nu e normal e ca CFR stimuleaza calatorii din Rosiori, Videle si Ploiesti sa calatoreasca cu trenul R cand pentru ei costurile de operare sunt mai mici la IR. Mutand toti calatorii care fac asta in trenurile non stop obtii o retea mai eficienta. In acelasi timp raman exact aceleasi trenuri R, cu scop de a duce calatorii din statiile intermediare in Ploiesti si Bucuresti.
4. Si eu sustin exact acelasi tip de operare pe care l-ai descris tu. Trenuri Regio pe distante scurte intre noduri regionale si legaturi asigurate cu IR. Diferenta e ca eu cred ca ar trebui sa existe un tarif unic de baza regional, care sa incurajeze calatoria cu trenul, nu sa adauge complexitati si ineficiente (e.g. locuri in Regio ocupate de calatorii "low cost" end to end)

Personal as merge si mai departe si as anula conceptul de rezervare la tren pe rute <300km. Bilete nelimitate, flexibile care sa permita calatoria cu orice tren, ca in Austria, Germania, UK si Elvetia.

Ionut

Nu mai dati quote degeaba. Va sterg comentariile și apoi plângeti după ele.

fulger nc

#2047
@frunzaverde.
Daca ajung in gara in Galati am de urcat pasarela , dus la ghiseu bilete si intors .E mult de mers si pierdut timp ..mai ales daca esti grabit.
  Un cod QR cu acces direct catre sectiunea achizitie bilete din portalul Cfr ..ar face sa nu mai trebuiasca sa mergi la ghiseu ..poti scana la urcarea pe scara si cobori la linia ta , fara a mai intra in gara.
  Un autocolant de 10 cm pe 10 cu un cod si scris in cateva limbi de circulatie SCAN HERE/TICKETS BUY, SCANEAZA AICI/ACHIZITIE BILETE.
   Ar fi util si ptr autobuz , cum am patit eu duminica in Bucuresti ..cand cautam un ghiseu in jurul garii ..ptr ca nu stiam ca e deschis doar cel de la coloane.Ai ajuns in statie ..ai scanat , ai intrat direct in portalul de plata si gata.
  Ar fi extrem de util si ptr turisti ..fie romani , fie straini , care nu cunosc bine locul .

    Una ar fi ca atunci cand pui in google ..nu intotdeauna prima optiune in pagina e portalul cfr , sau al firmelor de transport urban(fara a mentiona ca numele difera ..gen:STB, TRANSURB, etc).
  E anevoios sa cauti prin google ..mai ales ptr turisti si calatori ocazionali.

    Alta ar fi o aplicatie ..tot QR ..cu titlul TRAVEL GUIDE/INFORMATION ,GHID CALATORIE/INFORMATII ..pe care daca o scanezi sa ai acces directcla informatii despre mijlocul de transport , cu harta retelei si cu PDI-uri ,unde se intesecteaza cu pop-up-uri despre linie in parte ,cand apesi pe ea si cu un pop-up automat care sa te intrebe daca activezi geolocatia ..cand ai intrat pe info despre linie.
  Extrem de util in orientare.Cand eram in Bucuresti in autobuz spre aeroport ..urca un batran si ma intreaba daca stiu unde trebuie sa coboare ..spunandu-mi o intrrsectie cunoscuta pe traseu.I-am zis ca nu-s al locului si nu stiu.A intrebat soferul si a tinut cont sa il anunte unde sa coboare.Daca e autobuzul plin?Isi mai aduce aminte?
  Daca aveai un cod il scanai si punct.
Asta ca solutii alternative de plata usor si ieftin de implementat.
   Aproape toate telefoanele disponibile azi pe piata vin cu lector de cod QR ptr acces direct.

Legat de gara de nord ..nu cred sa fie asa cum spui tu.
Fluxurile de calatori nu s-ar amesteca , decat partial ,cu cei veniti la cumparaturi.
  Odata e ptr ca daca ai pasarela la capatul dispre Basarab intre peroane , cu iesire pe laterale ..o parte din calatori(care au rezervarea si doar schimba peronul) ..nu va mai ocoli prin capat , ci vor folosi pasarela sa ajunga pe peron.Altii care au mijloacele de transport pe laterale , mai aproape ..vor iesi tot pe acolo.
   Intr-un fel optimizezi fluxurile , ptr ca nu mai ai unii care merg in sens contrar , unde se intersecteaza cu cei multi ce asteapta in fata tabelei ..si ptr ca separi ce tine de activitatea Cfr , de comercial.Nu cum e acum cu casele de bilete intr-o parte , ghiseu informatii intr-o parte , cu acces prin culoare largi si care se intersecteaza cu terase, chestii cu finalitalitate comerciala.Acum e o dezordine ..cu fluxuri exact cum e dezordinea.Cand va fi ordonat ..fluxurile vor fi ordonate.
   Impusti mai multi iepuri dintr-un foc.
Muti personalul Cfr in doua cladiri noi , de birouri adevarate, cu toate utilitatile pe acoperis ..si eventual fatade de sticla.
Cu parcari ptr angajatii Cfr exact pe lateral , unde ai loc si cu parcare cu acces strict ptr ei.Asa eliberezi parcarile dinspre iesirea de la casele bilete si cea de pe lateral inspre Basarab.
Asa scapi de toate aparatele de aer conditionat agatate de fatada garii(ma intreb cum gara e monument ..cand trebuie sa se modifice ceva ptr calatori , dar nu mai e cand trebuiesc instalate aparate de aer conditionat pe fatada).
   Si are o ampalsare ideala ca galerie comerciala ..cu accese pe toate laturile statiei.Cu insula inspre coloane ..perfect amplasata ca ghisee bilete ,informatii, etc.
   Scapi in parte de intretinere si curatenie(nu ca se smeresc cu asta) ..ptr ca privatii se ingrijesc mai bine de aspectul afcerii lor.Plus ca au bani ptr a instala instalatii climatizare , iluminat peste posibilitatile administratorului garii.Acesta s-ar limita la chestiunea semnalizarii.
   Ar fi chiar un punct ptr Gara.Nu limitezi cu nimic anumite dezvoltari ulterioare.
   Estetic ar "inchide" spatiul intre gara si podul Basarab.
 

fulger nc

#2048
 Legat de integrarea tarifara si pe zone eu sunt de parere ca trebuie sa se exploreze terenul prin proiecte pilot sa se vada cum merge.
  @AndreiB. Preponderent clientii trenurilor interregio(accelerat , rapid , ca inainte) ..sunt clienti "de bilet". In proportie mare. Daca "muti" clientii de naveta pe trenurile de rangurile astea risti sa pierzi inacasari ce sunt esentiale ptr tipurile astea de tren ..fara sa "muti" clientii "de bilet" ..pe trenurile interregio.Deci pierzi pe ambele parti. Cum am spus trebuie doar sa dai posibilitatea de a folosi , cand are nevoie , contra cost.
Tind sa fiu de acord cu @Xenos ..ca nu e bine sa amesteci total traficul de naveta ci sa ii oferi posibilitatea , in caz ..ca are nevoie(contra cost).Se poate ajunge la situatia sa ocupi trenuri de rang superior , complet doar cu calatori de naveta.
Nu face cam nimeni in Europa..chestia asta.
Ptr mine problema de abonament era ..ptr ca firmele in general iti deconteaza cheltuieli de transport ..dar pe minim , nu deconteaza sa calatoresti bussines class.Si daca poti face diferentierea ..poti calatori , cand ai nevoie ..platind doar suplimentul din buzunarul propriu.

   Legat de traficul de naveta intervine un aspect ce tine mai mult de primarii , decat de Cfr si operatorii privati.
   Daca Gara de Nord ..principala gara a tarii e prost comunicata si prost intretinuta ..haltele si punctele de oprire si accesul catre ele ..e din categoria "misiune imposibila" ..cu calatorul incercand sa ajunga la gara ...mai ales pe vreme rea , ploaie , ninsoare.Daca autoritatile locale nu se implica , ca sa gaseasca puncte mai convenabile de oprire si sa reconditioneze accesul catre gari , halte , puncte oprire ..oricate eforturi ar face Cfr ..nu vor avea efect.

dan tm

Cum sa se implice autoritatile locale?

Vezi pe geoportalul ANCPI cam ce e intabulat pe CFR.

Nu o sa puna primaria o copertina in halta decit pe smenuiala, aparind in alta parte in acte. Nu o sa faca un trotuar  sau o alee betonata, un bec pe un stilp pina linga gara decit cu subtrefugii. 

terenul si cladirile apartin de CFR care este un stat in stat.
Altfel vine curtea de conturi si te acuza ca ai investit unde nu e al tau.
primariile nu sint proprietare pe terenul din apropierea caii ferate si cu atit mai putin pe cladiri. Se fura, se degradeaza cladirile si tot nu sit date catre autoritatile locale.

Faza de la Timisoara Nord cind Robu a vrut sa faca ceva si cind a fost in pasajul siubteran si la remarca lui Robu ca pute a pisat unul din sefii CFR a zic ca doar nu el se pisa acolo.

Autoritatile locale nu sint mafalda, desi multi primari din orase cu potenta financiara au cerut garile  tocmai pentru a le da o alta fata.Dar nu se poate discuta cu CFR.

fulger nc

#2050
@dan tm
  Din pacate sunt de acord cu tine .
Chestia este ca daca nu se face multa galagie ..cat sa le sparga "bula" in care traiesc ei ..vom continua asa.
  Totusi unele chestii se pot face si de catre primarii , consilii locale.Un mic exemplu (cu toate ca e pe o linie operata de transferoviar) de pe linia Barlad-Galati.Daca vrei sa cauti pe google maps(daca nu ti-e familiara zona) o sa vezi ca in Tg Bujor ..gara e oarecum izolata , e o sosea de acces de la bariera ce traverseaza calea ferata.O sa vezi ca 242 , drumul ce traverseaza orasul trece la aprox 1 km , paralel la intrarea in Tg Bujor ..dinspre Galati.In zona de la intrare , de langa benzinaria Petrom s-au construit 3 blocuri ,  de catre primarie , prin ANL cred.De pe colina aceea si inspre Umbraresti veneau o multime de navetisti(cunosc personal zona).Cu o alee pietonala ,betonata ,care sa traverseze cele 2 paraie , construite pe un mic rambleu(e zona ce se mai inunda) si doua punti ..creau un acces direct ptr toti oamenii de pe dealul acela ..care altfel trebuie sa dea un ocol de vreo 3 km .Si ptr "insula" aceea din mijloc , care la fel trebuie sa ocoleasca spre centru si dupa aia spre gara.
   In comuna Baneasa ai o situatie asemanatoare cu partea dinspre nord a satului , de pe partea stanga...care e lipsita de un acces civilizat.Ambele primarii au mijloace proprii ..precum buldoexcavatoare si ar putea executa lucrarile.
    Transferoviar s-a adaptat partial si face o oprire in Umbraresti ..si una la "rampa" , in jos in comuna Baneasa , unde exista o traversare la nivel cu calea ferata si soseaua e aproape.
  Situatii asemanatoare gasesti in toata tara.
  Intr-o lume in continua miscare ..primesti minus(nu ca ar conta) cand propui o aplicatie de plata ..si actitudine obtuza ..asta in timp ce orase precum Londra au un card Oyster pe care il cumperi si incarci si din librarii si poti circula cu el si cu sold negativ.
   Si cand statia de metrou ..la intrare in gara de nord are semnul inspre peretele garii.
   Mai stiu o situatie unde multora li se parea normal ca o strada de 50 de metri lungime si o banda pe sens ..avea prioritate peste un bulevard cu doua benzi pe sens si doua linii de tramvai ..doar ptr simplul fapt ca s-au construit in epoci diferite si intre timp orasul se dezvoltase catre margini si aveau ranguri diferite de drum.
 

frunzaverde

Repet - nimeni, dar absolut nimeni, nu scaneaza coduri QR aleatoare de pe afise. Tehnologia, in forma asta, a esuat lamentabil - vezi de exemplu, care-ti explica si de ce ideea ta e proasta: https://medium.com/@stanleytan/the-one-reason-why-qr-codes-failed-ac55710be8b. E mult mai simplu sa tastezi cfrcalatori.ro. Sau sa cauti cu google "bilete de tren" (primul rezultat e ce cauti), "train Romania" (la fel), orice-ti trece prin cap. Plus ca este extrem de usor sa faci afise inselatoare, de exemplu afise identice cu ale CFR care te trimit pe un site de tip "furtisag.ro", "pornoaca.ro" sau similare (bineinteles, i-ar zice ceva gen cfrbilete.ro). Si nici un angajat CFR nu ar putea detecta asta decat scanand repetat FIECARE afis din gara. In plus, cel mai bun loc sa-ti iei bilet in gara nu e de pe telefon, ci de la un automat sau ghiseu. E mult mai rapid sa folosesti un automat decat sa stai pe telefon.

Sistemul QR se foloseste (unde se foloseste) exact pe dos decat a fost intentionat - telefonul tau genereaza un cod, care e scanat de personal (la magazine, in tren, la turnicheti in locuri gen China etc.).

Si da, CFR Calatori are nevoie de o aplicatie - in fapt, ARF ar trebui sa construiasca una pentru toti operatorii, cu un sistem integrat de tarifare. Dar, o aplicatie buna e o aplicatie care face un singur lucru - vandut bilete si cautat in orare - nu un portal prost, cu ghid al orasului si alte tampenii. Si aplicatiile pentru ghidat in gara? Cine naibii foloseste asa ceva? Pentru ce? Nu vezi unde-s liniile? Unde-s casele de bilete? N-am auzit pe nimeni sa se piarda intr-o gara romaneasca (totusi, nu-s aeroportul din Paris). Aeroporturile mai au din astea, dar au popularitate 0 (aplicatia Aeroportului Otopeni are cateva zeci de mii de downloaduri).

Cat despre Gara de Nord ca destinatie de shopping - te-am intrebat de ce?. De ce vrei sa transformi experienta garii intr-una mult, mult, mult mai proasta pentru calator? De ce vrei sa inghesui gara cu inca un tip de utilizatori, care n-au nici o treaba cu gara in sine, ci vor sa faca cumparaturi (si care s-ar putea duce la unul din zecile de malluri, galerii, magazine "big-box", etc. ale orasului?)?

Fluxurile curente sunt relativ ordonate la Gara de Nord. Doua holuri care se intesecteaza in format T (coloane si transversal). Indiferent pe care hol intri, exista o anexa pentru salile de bilete (fostele "clasa I si clasa II"), si indiferent cum o iei, ajungi la o bileterie. Ideea cu pusul caselor de bilete in sali separate a fost facuta astfel incat pasajul central sa nu fie inghesuit de oamenii care asteapta sa-si ia bilet. Tu vrei sa inghesui tot intr-un spatiu absurd de mic, unde oamenii se vor inghesui sa-si ia bilete pe langa oamenii care fug cu geamantanele spre tren, pe langa oamenii care ies de la gara... Oribil! Asta ca sa faci loc inca unui mall intre alte zeci de malluri din oras. Insula de pe peronul central "la coloane" de-abia suporta magazinutele curente, sa muti toata bileteria acolo ar face haos! Absolut haos, si absolut oribila ideea!

In plus, birourile, care sunt surprinzator de putine, apropo, sunt la etaje, sau in anexa laterala a garii. Pe stanga e regionala, politia TF cu celulele, magaziile de bagaje de mana, casieria Regiotrans etc... Pe dreapta (aripa Grivitei) sunt seifurile si casieriile, birourile sistemului informatic, vestiare, birourile casieriilor si ale personalului din gara. Majoritatea birourilor CFR sunt ori in Palatul CFR, ori in turnul de miscare, din spatele garii.

Zona prusaca e complet lipsita de birouri, in principiu - acolo sunt acum salonul oficial/regal si un auditoriu "la ceas". De altfel, salonul oficial este exact ceea ce ai numi un lounge - exista inclusiv canapele extrem de confortabile, si interiorul este absolut superb - nu va puteti imagina ca exista asa ceva in Gara de Nord:



https://jurnalul.ro/thumbs/mobil_new/2016/09/05/salonul-regal-bijuteria-ascunsa-a-garii-de-nord-inut-departe-de-ochii-curio-ilor-18548239.jpg

In momentul asta se poate inchiria, dar doar tot salonul (si e folosit la tot felul de evenimente publice CFR). Un lounge public, la 15-30 euro/acces, ma indoiesc ca ar fi prea popular, mai ales ca nu exista formalitati pre-tren, cum exista in Spania sau la Eurotunel, deci poti veni lejer la gara cu 5 minute inainte de plecarea trenului, si sa-l prinzi fara problema.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

fulger nc

#2052
@frunzaverde.
Codurile QR nu sunt un esec ..de fapt se generalizeaza folosirea lor , mai ales de cand mobilele de generatie noua vin cu aplicatii de scanare preinstalate.
  Total de acord cu aplicatii simple , doar ptr un scop in parte.
  Nu ai nevoie sa pui coduri QR peste tot ..ci doar la intrarea in gari , acces pasarele ..si in autobuze , pe langa alte acolante cu info , dupa usi la intrare ..si pe coltul statiilor.
  Nu ar fi ceva imposibil de facut ptr Cfr sa verifice functiionalitatea afiselor in fiecare dimineata ..la fel soferul de autobuz.
  Legat de oportunitatea transformarii in galerie comerciala ..doua aspecte.
-cam triplezi , maresti de 4 ori suprafata comerciala disponibila.
-reorganizezi intuitiv gara.
-separi partea comerciala de cea "tehnica" , specifica garii.
-cea "tehnica" ar fi grupata , exact pe partea dinspre linii ..cu camp direct de vedere( nu ca ar functiona "la vedere") ..mult mai logic si mai functional organizata.
  Legat de primul aspect ..marind de trei-patru ori suprafata comerciala ..o sa ai incasari de 3-4 ori mai mari din chirii ..cu reducerea "efortului" cu curatenia ..trebuind sa te concentrezi doar pe caile acces ..care ar ramane efectiv 3 cum ai spus tu(poti trece de trei ,patru ori pe zi cu o masinuta din alea de spalat , aspirat..si ai o gara curata ca cele mai bune aeroporturi).
  Legat de al doilea aspect.Insula centrala e ideala ptr  casele de bilete si are spatiul exact deasupra ..ideal ptr "semnalizarea" lor.E vizibila si cand intri dinspre coloane(chiar in drumul calatorului) si dinspre intrarile laterale( e locul unde te opresti sa vezi mersul trenurilor) ..si dinspre peroane( cand nu ai rezerva ptr tot traiectul si trebuie sa vii la ghiseele de bilete).Locatia actuala e mult mai prost asezata ..cand vii dinspre peroane te intersectezi cu cei ce vin inspre tabela , cu cei ce vin dinspre casele de bilete , plus ca e cam ascunsa ..ptr un nefamiliarizat cu gara ..fiind relativ greu de gasit.
  Recuperzi spatii ptr ceea ce ai mentionat si tu.Sa ai spatii lounge (evident contra cost) ..de calitatea celor aratate de tine ..ar atrage si o categorie mai pretentioasa de clienti.
  Daca parcarea din arcul interior ar fi transformata in spatiu destinat exclusiv transportului public ..si se deschide o intrare exact cum era original cand era gara...ai un acces direct ..foarte intuitiv ..si foarte aproape , una de alta(case bilete cu peroane autobuz cu peroane gara) , practic un L intre peroane gara , peroane linii autobuz.
   Parerea mea ca am putea avea o gara , care din prisma aspectului estetic , functional ..ce tine de partea pasageri , cu servicii ...care nu ar invidia nici o mare gara europeana.
Si lucrarile se pot face ..fara sa afectezi esential activitatea garii si a comerciantilor actuali.
   Ramanand sa se rezolve pe viitor ..aspectul tehnic ce tine de marirea capacitatilor..cum ai mentionat tu in comentarii anterioare.

TibiV

@frunzaverde,

1. "Pe stanga e regionala, politia TF cu celulele, magaziile de bagaje de mana, casieria Regiotrans etc... "

In tineretea mea, de muuuult, era si "Comenduirea garii" (parca asa isi spunea, dar nu mai sunt sigur...). Poate mai exista si acum...
Acolo isi aveau sediul cei din patrulele de la "politia militara" a vremii - desi le spunea altfel, nu imi mai amintesc acum "denumirea tehnica".... Dar erau cei care cereau "ordinul de deplasare" celor in uniforma kaki....
Mie, pentru care Gara de Nord era "originea", iar Caracalul era "destinatia", nu imi folosea, si nici nu m-au oprit patrulele in cele 5-6 treceri prin gara pe care le-am facut in perioada stagiului militar...

Dar "Comenduirea..." era un punct esential pentru cei care veneau din alte zone, si care schimbau trenul in Gara de Nord.
Daca pierdeau trenul spre Caracal pentru ca le-a intarziat trenul cu care veneau de acasa, era "musai" sa treaca pe la "Comenduire" ca sa le scrie pe ordinul de deplasare/biletul de invoire ca trenul X a intarziat Y minute si a ajuns dupa plecarea trenului de la ora H spre garnizoana Z....
Chestie foarte importanta, caci am avut colegi de "foarte departe". Unul venea saracul din Radauti....

2. Sala aia este absolut superba, am fost in ea de multe ori prin specificul meseriei...
Pe undeva este bine ca este folosita atat de rar, pentru ca altfel s-ar degrada mult prea repede.
Oricum, ar avea nevoie de mici "retusuri de intretinere"....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

#2054
@TibiV : Comenduirea garii cred ca e tot acolo, cu intrare "la peronul de Craiova", daca nu s-o fi desfiintat odata cu militaria "in termen". Am stat in fata de multe ori ca copil, asteptandu-l pe bunicul, sa-si ia "foile de drum" - imi placea tare mult, ca stiam ca de fiecare data dupa asteptat "afara" mergeam cu locomotiva.

De sala am citit ca au renovat-o prin 2013 (ultima oara cand am fost acolo a fost prin 2004?) - in poza am vazut ca au schimbat covorul cu secere si ciocane in ceva cu simboluri regale.

@frenzybudgeter : Hai sa nu comparam mere cu prune si sa ne dea portocale. Compara spatiile cu densitate apta de transport public in Belgia (practic toata tara e ori spatiu urban, ori suburbie mare) cu cele din jurul Bucurestiului, sa vezi ce-ti iese.

Sau mai bine, citeste postul asta, unde am facut analiza geospatiala: https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=441.msg163515#msg163515

@fulger nc : Codurile QR in scopul pe care il zici sunt un esec total - citeste sursa pe care ti-am dat-o. Nu inteleg pe ce baze te contrazici, si de ce: ti-am dat si resursa. Nu le foloseste nimeni, cel putin in Europa si SUA, in scopul in care zici - a fost o moda trecatoare acum vreo 10 ani, un esec lamentabil, s-a dus... Pana si administratiile publice, care adopta tehnologiile astea 2-3 ani mai tarziu decat restul lumii, au renuntat... Tehnologia e folosita azi cu cu totul alte scopuri; cand am vazut anul asta un meniu QR la un restaurant din cauza de COVID, mi-a luat 5 minute sa imi amintesc cum se face...

Si se pare ca nu cunosti aproape deloc Gara de Nord. Culoarul lung, central, este ingust, si lung. Nu ai unde sa faci spatiul necesar cozilor care se vor forma inerent la casele de bilete. Vei inghesui oamenii care vor sa se duca la tren intr-un spatiu ingust, cu cei care asteapta la cozile de bilete. Si, pentru informarea ta, sunt doua corpuri cu case de bilete la Gara de Nord - nu ai cum sa le ratezi. Si din nou, Gara de Nord nu e o imensitate monstruoasa, este o gara relativ mica! Trebuie sa fii beat sau prost sa nu gasesti casele de bilete. In maximum 5 minute.

La fel, daca ai treaba la Basarab - Grozavesti, se poate (si s-a putut dintotdeauna) iesi si intra inspre Basarab - Grozavesti. Si se traverseaza peste linii - nimeni nu merge pe la "capat" - exista placi de traversare intre toate liniile la capatul ala - si au existat... dintotdeauna. E o solutie complet necivilizata, si nu chiar sigura, care ar trebui inlocuita cat de curand. Dar se practica.

Si, daca vii din Regie / Grozavesti / Basarab pe jos, si intri in gara dinspre Basarab, nici macar n-ai treaba sa ajungi in gara efectiva. Tactica tipica este sa intri in gara la Basarab, sa-ti cumperi bilet cu plecare din Nord (se poate si s-a putut din anii '90 incoace), sa treci "peste peroane" pana la linia la care ai nevoie. Nu intri si nici nu vezi gara. Este o barbarie, dar este practica comuna - trenurile oricum trec cu maximum 20 km/h pe-acolo (instructional), asa ca riscurile sunt minimale. Acolo sustin 100% o renovare completa - cu pasaj subteran si case de bilete.

Si te plangi ca oamenii care ies cu bilet se inghesuie cu cei care vin in gara? Pai tu vrei sa-i inghesui pe cei care intra in gara cu cei care ASTEAPTA sa-si cumpere bilet, o situatie mult mai grava. Tu vrei sa inghesui sala de bilete - care peste tot in lume, apropo, e izolata de culoarul principal al garii - fix peste culoarul principal al garii. Este efectiv stupid. Pre ca iti pasa mai mult de rahaturi de forma fara fond - ca pana la urma curatenia garii e o forma fara fond; oricat de rau s-ar face nu e mai jegoasa decat, de exemplu, metroul din New York unde colcaie sobolanii sau BART-ul din San Francisco, unde calci pe seringi folosite daca n-ai grija, decat de utilitatea pentru calator - propui sa-i inghesui intr-un spatiu impropriu, unde sa se calce efectiv in picioare fluxurile, ca sa castigi niste lei din chirii, ca sa-ti faca pe plac un rahat de signalistica la care nimeni nu se uita. Care ar fi oricum niste lei inutili - gara nu e in vad decat pentru calatori (am stat la 100 metri de gara 20 de ani, stiu ce spun, chit ca Carrefour-ul al mare e la 10 minute pe jos de intrarea Dinicu Golescu in gara).

Multumesc frumos, dar prefer ca gara sa fie gara, decat o struto-camila (mai jegoasa de 10.000 de ori ca GdN) precum Bruxelles Sud - unde pentru ca sa incapa magazine de blugi si costume si genti de dama, au inghesuit totul, incat mergi prin niste culoare inghesuite, vai de ele, si prost iluminate, ai sala de asteptare chinuita fix pe culoarul in T care duce la peron, o mizerie totala. Plus plina de dubiosi de toate felurile...

In plus, birourile care exista, sunt ori intr-un corp separat, izolat de restul garii (se intra printr-un gang de la peronul 1 sau prin laterala stanga, ori la etaje. Si sunt efectiv "spatii de birouri" pentru minimul necesar garii. Majoritatea personalului CFR a fost mutat "la palat" in momentul deschiderii garii noi.

Si pare ca nu citesti ce scriu:

- spatii de lounge exista, dar nu are de unde sa vina cererea, ca sa deschizi asa ceva. Singurul loc unde exista cerere este in locurile unde exista control de securitate si antitero la tren. Sper sa nu fie vreodata nevoie in Romania de asa ceva.
- Ti s-a spus ca arcul interior nu poate fi folosit la transport public, porticul monumental nu a fost construit pentru a sustine greutati de genul asta, si oricum volumele de transport public care ajunga acolo, din cauza tramei stradale, sunt mici si unidirectionale.

Si nu, nu imi pasa ca gara sa fie "curata ca un aeroport". Nicaieri gara nu e "curata ca un aeroport", pentru ca nu se poate - are alt fel si alte volume de trafic. Imi pasa sa fie functionala; si macar relativ aerisita.

Adica prefer o gara gen Stockholm C. sau Copenhaga H. versus un "pseudo-mall" gen Oslo S. sau Brussels S... Chiar si exemplele relativ de succes (ca Zurich Hbf, unde au construit mallul ca o "anexa") sunt nu chiar ok, ca tot au inghesuit spatiul alocat garii, si inghesuit fluxurile (sa vezi ce-i acolo sambata si duminica). Poti, intr-adevar, sa construiesti o gara de la zero, care sa fie mall si gara simultan (gen Viena Hbf.), dar acolo e cu totul altceva (si si acolo mi se pare destul de nasoala impartirea, mai ales la ore de varf, ai de mers, si mers, si mers).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!