Industria de aviatie din Romania

Started by Ionut, September 26, 2011, 01:04:05 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

iuli

-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

QuoteOpt aeroporturi, situate în zone strategice ale României, zac aproape goale. Se mândresc cu cel mult două zboruri pe zi. Un aeroport se mândrește cu o medie de un pasager pe zi. Este vorba despre aeroportul internațional "Delta Dunării". Păzit strașnic, de dimineață până seara, de cei 45 de angajați, aeroportul, care ar trebui să fie frecventat de turiști străini și români, este pustiu. Nicio companie aeriană nu zboară în mod regulat pe acea pistă. Nici măcar TAROM.
[...]
La și de la Tulcea au zburat, în 2012, 378 de pasageri. În medie, un pasager pe zi. Directorul aeroportului, de aproape 20 de ani, Constantin Albu explică: "Nu am putut începe operarea cu companii ce doreau să aibă baza pe aeroportul Tulcea din cauza platformei prea mici de îmbarcare-debarcare sau cu companii care aveau ca reglementări ale autorităţii aeronautice de care aparţineau ca lăţimea pistei să fie de 45 de metri şi nu de 30 cât are în prezent". Constantin Albu subliniază: "Se lucrează la scrierea unei cereri de finanţare pentru accesare de fonduri europene".
sursa
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

bgd77

Si se mai face unul la Brasov (deocamdata pista). Sper sa nu aiba aceeasi soarta.

iuli

Hai sa ne gandim la cateva aeroprturi care in alte parti din lume ar avea un trafic macar sezonier comparativ cu Timisoara, ca sa nu zic chiar Otopeni. Ma refer de exemplu la Baia Mare care ar putea acoperi zona Maramuresului, Suceava pentru zona Bucovinei, Tulcea pentru Delta. Primele doua nu ar depinde de turisti doar intr-o anumita perioada a anului. Targu Mures si Sibiu au cat de cat trafic dar nu turistic, sau nu atat de mult pe cate le-ar putea oferi zona.
Aici e o problema de management, si ma refer aici de Consiliile Locale sau de cine apartin care nu se gandesc sa modernizeze cat de cat terminalele. Nu trebuie sa fie ultimul racnet, trebuie sa fie sic, mici, frumoase, curate, putin moderne. Asta se poate face usor cu bani europeni, chiar mai usor decat s-ar crede, dar dezinteresul e mare. Scuza cu pista pentru Tulcea e un mare rahat  :-[ Pe pista aia pot ateriza lejer turbopropulsoare (cu elice), de ce sa faci pista pentru 737 sau 320 cand poti transporta o idee mai putini pasageri cu un Dash 8 de exemplu? Macar daca ar ocupa 75% dintr-un ATR72  cu 2 curse saptamanale. Dar autoritatile nici macar nu se gandesc sa atraga curse, sa promoveze, sa liciteze, sa ofere ceva omului care coboara din aeroport.

PS. La final mi-am adus aminte si de un aeroport dezafectat care ar avea un potential gigantic pentru zona Vaii Jiului si Banatului pentru turism, Aeroportul Caransebes  :((
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

frunzaverde

#109
Quote from: iuli on July 23, 2013, 07:30:39 PM
Hai sa ne gandim la cateva aeroprturi care in alte parti din lume ar avea un trafic macar sezonier comparativ cu Timisoara, ca sa nu zic chiar Otopeni. Ma refer de exemplu la Baia Mare care ar putea acoperi zona Maramuresului, Suceava pentru zona Bucovinei, Tulcea pentru Delta. Primele doua nu ar depinde de turisti doar intr-o anumita perioada a anului. Targu Mures si Sibiu au cat de cat trafic dar nu turistic, sau nu atat de mult pe cate le-ar putea oferi zona.

BAY, SUJ si OMR au urmatoarele probleme mari:

- sunt destul de aproape de BUD incat o parte importanta de trafic se scurge intr-acolo. Mai ales in cazul SUJ si OMR.
- sunt destul de aproape de CLJ (150 km pentru OMR si BAY si 175 pentru SUJ) incat trafic se scurge si intr-acolo.
- OMR e suficient de aproape de TSR (160 km) incat trafic se scurge si pe-acolo.
- sunt suficient de apropiate incat isi fac concurenta unul celuilalt.

Drumurile care leaga OMR, SUJ si BAY de BUD/CLJ/TSR sunt decente sau bune.

Singura sansa pentru cele trei aeroporturi e consolidarea. Dar unde?
OMR are terminal nou.
SUJ are pista decenta.
OMR are populatia cea mai mare si e cel mai prosper dintre cele 3.
SUJ e cel mai bine plasat ca sa absoarba trafic din cele 3 orase, dar, in acelasi timp e cel mai mic dintre cele 3 orase.
BAY are ceva sanse in plus de turism.

Eu as paria pe SUJ. Pista cea mai buna dintre cele 3 aeroporturi, pozitionare buna pentru toata lumea (construita o varianta de ocolire a Satu Mare prin sud). Il vad "upgradat" pentru 4-500k pax/an, mai ales low-cost, pariind pe zona OMR-SUJ-BAY + sudul zakarpatiei  + estul Ungariei la concurenta cu Debrecen. OMR pastrat pentru cateva curse regionale si pentru GA (2xd OTP + 3xw VIE de exemplu). BAY inchis complet.

Pentru asta e insa nevoie ca cele trei judete sa scape de rivalitatea minune (si umflatul in pene ca prioritizezi SUJ in fata OMR si inchizi BAY, de exemplu). Reimpartirea teritoriala o sa rezolve rivalitatea, cel putin administrativ.

Dar oricum, succes ar insemna 150-200.000 pax/an, orice peste ar fi minune, si chiar nu vad de unde ar iesi. Vezi si Debrecen.

Si, in orice caz, sa zicem ca nu vom mai vedea niciodata cursa regulata Satu Mare - New York JFK. Sau Satu Mare - Montreal - Chicago. Sau alte minuni de-astea.

Quote from: iuli on July 23, 2013, 07:30:39 PM
Aici e o problema de management, si ma refer aici de Consiliile Locale sau de cine apartin care nu se gandesc sa modernizeze cat de cat terminalele. Nu trebuie sa fie ultimul racnet, trebuie sa fie sic, mici, frumoase, curate, putin moderne. Asta se poate face usor cu bani europeni, chiar mai usor decat s-ar crede, dar dezinteresul e mare. Scuza cu pista pentru Tulcea e un mare rahat  :-[ Pe pista aia pot ateriza lejer turbopropulsoare (cu elice), de ce sa faci pista pentru 737 sau 320 cand poti transporta o idee mai putini pasageri cu un Dash 8 de exemplu? Macar daca ar ocupa 75% dintr-un ATR72  cu 2 curse saptamanale. Dar autoritatile nici macar nu se gandesc sa atraga curse, sa promoveze, sa liciteze, sa ofere ceva omului care coboara din aeroport.

Despre Tulcea: Problema e ca nu se ocupa nici macar cele 2 curse saptamanale. A incercat Tarom de 2 ori (in 2005 si in 2010), nu s-a operat nici macar un zbor. A existat promovare din partea ROT, a existat promovare din partea ANAT, booking-urile erau de maximum 10 pe cursa cu 2 saptamani inaintea primului zbor, si media undeva la 3 booking-uri.

TCE pur si simplu n-are catchment area - tot judetul are 200k locuitori, si n-are cum sa atraga pasageri din alta parte (pentru constanteni OTP e la aceiasi distanta cu TCE, pentru braileni/galateni, dat fiind bacul peste Dunare TCE e la 2h, OTP la 3h-3h:30). Mai mult, de la Tulcea la Otopeni faci sub 4h cu masina mergand legal, bagand Tulcea in catchement-ul secundar al OTP. Din astia 200.000 doar vreo 80.000 sunt in mediu urban, restul absolut rural, si inca rural sarac. Nu vad cum ar putea genera TCE mai mult de 10-15.000 pax/an trafic 'reliable'.

Cat de turism in delta? Exista 5000 de locuri de cazare in Delta, specifice turismului de aventura. Sunt prea putine locuri disponibile de cazare ca sa te poti gandi chiar si la 1-2 chartere/saptamana. Mai mult, turistul de aventura rareori foloseste charterul (care implica inflexibilitate, si pe care n-ai cum sa-l scoti profitabil ca agentie de turism decat daca-i bagi turistului pe gat si un hotel). Mai mult, tipul asta de turist e destul de rar (rareori gasesti suficienti sa umpli un charter), si independent, asa ca vor depinde sine qua non de infrastructura existenta.

Mai mult, infrastructura de transport si de mediu din Delta n-are cum sa sustina mai mult de, hai sa zicem, inca 3-4000 de locuri de cazare. Adica inca maximum 15.000 de pax in plus care ar veni pe calea aerului. Si care s-ar imparti intre Bucuresti, Constanta si Tulcea.

Ar mai fi croazierele pe Dunare (din care 75% se termina la Budapesta, dar sunt vreo ~200 care ajung si in Delta, cu 50-100 de turisti fiecare). Aici se imparte piata de servicii aero intre Bucuresti, Budapesta, Tulcea, Istanbul, Odessa si Constanta. Cum majoritatea croazierelor de acest tip sunt "no airfare included", Istanbul, Bucuresti si Budapesta sunt puncte clare de terminus. Sunt cateva care se

Deci, per total: slabe sanse de trafic regulat pe TCE. Daca vor creste croazierele cu tinta "Delta Dunarii", vor creste si numarul de chartere, dar nu va fi niciodata o operatiune care sa aduca mai mult de cateva mii de pasageri anual. Anul asta au vreo 6 chartere programate, din care 2 au venit cu vreo 120 de pax fiecare.

Pista e 2000x30 PCN37. Suficient pentru un 73G sau un 320, mai ales daca vorbim de cateva chartere ocazionale. Sunt poze pe site-ul aeroportului cu diverse avioane care nu poate pe platforma la Tulcea.

Chestia cu scuza e insa simpla: daca directorii ar spune CJ adevarul aeroportul s-ar inchide imediat si ei si-ar pierde slujba. Ca adevarul e ca TCE n-are nicio sansa sa atraga trafic regulat; tot ce putem face e sa cautam cateva chartere in plus si poate sa organizam niste elicoptere cu subventii europene spre delta.

Quote from: iuli on July 23, 2013, 07:30:39 PM
PS. La final mi-am adus aminte si de un aeroport dezafectat care ar avea un potential gigantic pentru zona Vaii Jiului si Banatului pentru turism, Aeroportul Caransebes  :((

Caransebes e un Tulcea cu inca si mai mari probleme, fiind in imediata vecinatate a unui aeroport "mare". E suficient de aproape incat Ryanair and the bunch sa-l numeasca "Timisoara Est" daca doresc (desi au ARW ca optiune mai profitabila daca vor sa opereze in zona).

Sunt 99 km intre aeroportul Caransebes si aeroportul Timisoara. In 2 ani, hai 3, 50 din astia 99 vor fi pe autostrada (deja in august-septembrie vom avea prima bucata). Drumul e chiar si astazi excelent, sunt centuri ocolitoare si la Caransebes si la Lugoj.

Asa ca este foarte probabil ca cei 20.000 de locuitori din Caransebes sa prefere chiar si azi aeroportul din Timisoara in fata cel ipotetic din orasul lor (pentru ca TSR va oferi automat frecvente mai bune, destinatii mai multe si preturi mai mici). La fel si resitenii.

Valea Jiului e are 120.000 de locuitori cu totul, cat orasul Satu Mare. Insuficient pentru un aeroport, mai ales ca Valea Jiului e una din cele mai sarace zone din tara. Daca genereaza 10-15.000 pax anual... tot degeaba. Iar Banatul Montan are cateva zeci de mii de locuitori cu totul, insuficient pentru un aeroport.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

bgd77

Frumoasa analiza. Ai putea sa faci una si despre viitorul aeroport din Brasov?

iuli

Poate m-ai înțeles greșit. Eu nu făceam o analiză la traficul actual și nici la traficul regulat, ci mai degrabă la posibilitatea extinderii traficului prin agenții turistice, cu unul sau două zboruri dintr-un hub regional cu aeronave de maxim 70 de pasageri.
Analiza ta e corectă dar nu a prins esența la ce mă refeream eu.
Plus că în România nu există încă cultura transportulului aerian.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

Zborurile TAROM cu destinaţia Timişoara vor fi operate de pe aeroportul din Arad

QuoteÎn perioada 24august - 1septembrie 2013 aeroportul Traian Vuia Timişoara va fi închis pentru efectuarea unor lucrări de reparaţii şi de modernizare a pistei. În această perioadă cursele companiei TAROM din şi către Timişoara vor fi operate de pe aeroportul din Arad.

Menţionăm că TAROM nu va asigura transportul cu autobuzul dintre Arad şi Timişoara pentru nu produce întârzieri în orarul de zbor.

Pentru mai multe informații, pasagerii sunt rugaţi să contacteze TAROM, la numerele de telefon Call Center TAROM: 9361 (valabil pentru apeluri din Bucureşti): +4 021.204.64.64; +4 021.303.44.00 și +4021.303.44.44.

sursa

Cine face planespotting? Acum e momentul ca de pe A1 puteti poza superb avioanele pe pista din Arad ;)
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

Ionut

Parlamentul European a aprobat un proiect prin care pot scădea durata zborurilor şi preţul biletelor

Comisia pentru Turism şi Transport a PE a aprobat, joi, proiectul de rezoluţie privind crearea Cerului Unic European, o iniţiativă având ca scop scăderea preţului biletelor de avion, a duratei zborurilor şi a consumului de combustibil, precum şi reducerea emisiilor de carbon, informează mediafax.ro

Uniunea Europeană a lansat iniţiativa Cerul Unic European ca urmare a aglomerării spaţiului aerian, cu 27.000 de zboruri zilnice pe întregul continent. În prezent, spaţiul aerian european este neunitar, cu 28 de sisteme de control al traficului aerian şi 60 de centre de trafic aerian, fapt ce-l face ineficient, ducând la costuri suplimentare de 5 miliarde de euro anual, suportate de pasageri, potrivit unui comunicat al PE.

Prin crearea Spaţiului Unic European, UE îşi propune reducerea zborurilor cu escală şi a duratei curselor aeriene, scăderea consumului de combustibil şi a emisiilor de carbon. Proiectul de rezoluţie urmează să fie votat în plen, în cadrul sesiunii din martie.

sursa: Capital

iuli

Gură de oxigen pentru Fabrica de Avioane Craiova. Guvernul va plăti 125 de angajați cu 75% din salariu

QuoteÎncă o gură de oxigen pentru Fabrica de Avioane de la Craiova. Pentru a nu pierde specialiştii, Guvernul a decis să îi plătească pe cei 125 de angajaţi cu 75% din salariu în perioada în care fabrica nu are comenzi.

Conform proiectului, mai mult de jumătate din angajaţii fabricii de avioane ar urma să îşi piardă locurile de muncă. Mai exact, din cei 320 câți sunt în prezent vor rămâne 125.

În hotărârea recent adoptată de Guvern sunt prevăzuţi şi bani pentru susţinerea acestor angajaţi. Mai exact, statul se angajează să le plătească salariile în perioada de inactivitate.

În total, 8,5 milioane de euro vor fi cheltuiţi pentru susţinerea specialiştilor. Cele șapte companii din domeniul apărării ar urma să piardă 48% din personal. Astfel, s-a stabilit un număr de cel mult 1.500 de angajaţi.

S-au păstrat oamenii care pot asigura strictul necesar în desfăşurarea activităţilor de întreţinere, revizii, reparaţii, şi administrare a capacităţilor de producţie. Fabrica de Avioane Craiova are în prezent un contract cu Ministerul Apărării Naţionale pentru reparaţia a două avioane IAR 99. 

Sursa: Digi24
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog


Andie

Daca tot e vorba despre industria de aviatie vreau si eu sa zic ca la Bucuresti tocmai ce se dezvolta o scoala de mecanici in domeniul aviatiei. Se numeste European Aviation Institute si gasiti aici mai multe informatii despre ce cursuri si pregatire ofera  https://www.facebook.com/part147courses.

Avioane producem , mai nou pregatim si oameni care sa se ocupe de mentenanta ...sper ca suntem pe drumul cel bun.

iuli

Tensiunile din Ucraina revigorează indirect fabricile româneşti de avioane. Comenzile s-ar putea tripla

QuoteSituaţia tensionată de la frontierele Ucrainei contribuie indirect la revigorarea fabricilor de avioane din România. Ministerul Apărării Naţionale a notificat o parte din producătorii de tehnică militară din ţară că este posibil să îşi tripleze comenzile destinate armatei în acest an.

MApN a anunţat că trei societăţi - Avioane Craiova, Aerostar Bacău şi IAR Braşov - vor avea de două până la patru ori mai multe comenzi destinate Armatei Române. În plus, premierul Victor Ponta a anunţat că bugetul armatei pe 2014 va fi suplimentat cu 700 de milioane de lei pentru investiţii în modernizarea capacităţilor militare.

Vestea că vor avea mai mult de lucru nu a făcut decât să îi bucure pe cei 320 de angajaţi ai fabricii din Craiova. Cu toate că reparaţia completă a unui avion IAR 99 Şoim costă circa 4 milioane de lei, iar o parte din bani revin furnizorilor care livrează echipamente pentru modernizarea avioanelor, salariaţii sunt bucuroşi că vor avea de lucru în următoarea perioadă.

În acest moment, la Avioane Craiova se află în reparaţii două avioane IAR 99. Pe de altă parte, fabrica ar putea obţine luna viitoare atestatul pentru a repara şi avioane civile.

Sursa: Digi24
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

iuli

IAR Brașov amână contractul cu Airbus

QuoteIndustria aeronautică din România duce lipsă de comenzi, dar nici nu luptă pentru ele. Fabrica de elicoptere IAR Braşov, controlată de ministerul economiei a amânat luarea unei decizii privind colaborarea cu Airbus pentru producţia de elicoptere Super Puma în România.

Într-un comunicat trimis Bursei de Valori Bucureşti acţionarii companiei au decis să continue discuţiile cu Airbus.

Din câte se pare, IAR încearcă să îi convingă pe cei de la Airbus ca viitoarele elicoptere Super Puma, ce ar urma să fie asamblate la Braşov, să aibă componente produse tot de compania românească.

Cel mai probabil elicopterele ar urma să fie produse prin intermediul firmei Eurocopter România controlată din 2002 de de IAR şi Airbus.

Din 2008, Eurocopter a început să lucreze pe elicoptere Super Puma. S-a ocupat însă doar de repararea şi modernizarea lor. Însă dacă IAR şi Airbus vor ajunge la o înţelegere, pentru prima oară elicopterele vor fi asamblate de la zero în România.

Elicopterele Super Puma pot fi folosite atât în scop militar cât şi civil. Au două locuri pentru piloţi şi până la 19 locuri pentru pasageri.

Au o rază de acţiune peste 1.000 de kilometri şi pot atinge o viteză maximă de 345 km/h.

Sursa: Digi24
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog