[CT] Arhitectura constanteana 1850-1950

Started by Harry, December 09, 2014, 10:14:06 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Harry

#30
In perioada interbelica, la Pescarie, chiar pe malul apei (pe atunci nu exista peninsula din zona, aceasta fiind amenajata in comunism cu pamant adus de la canal) dupa planurile reputatului arhitect Ioan Capsuneanu se realizeaza un imobil modernist cu unele elemente art deco. Desi este un imobil simplu ca design, nu putem sa nu remarcam feroneria casei scarii care prezinta motivul soarelui.
Prin intermediul arhitectului Radu Cornescu va putem oferi o imagine cu imobilul, imagine ce provine cel mai probabil de la inceputul perioadei comuniste.







Harry

Pe strada General Manu, in apropierea intersectiei cu strada Sarmisegetuza se afla o mica si destul de simpla vila art deco. In ciuda lipsei elementelor decorative, vila are un aspect placut dat de simetrie, iar desfasurarea orizontala este intrerupta elegant de nota verticala data de modelul usii care se continua cu casa scarii si se termina cu catargul.


Harry

#32
Pe bulevardul Tomis, peste drum de Scoala de Arte Theodor Burada se afla un mic bloc modernist cu doua etaje si terasa. Acesta dateaza cel mai probabil de la sfarsitul anilor '30 - inceputul anilor '40.




Harry

In imediata apropiere a blocului prezentat anterior  se afla un alt bloc realizat tot in stil modernist. Imobilul cu 3 etaje provine probabil, la fel ca si vecinul sau, din perioada de sfarsit a anilor '30, inceput de ani '40.





Harry

Pa la sfarsitul anilor '30 sau inceputul anilor '40, pe bulevardul Regina Maria de atunci, Mamaia de astazi, este ridicat un spital militar. Cladirea in stil modernist se mai pastreaza si astazi intr-o stare excelenta. Singura pierdere este usa originala care a fost inlocuita cu una din termopan.




Harry

Multa lume traieste cu falsa impresia ca in Romania industria a fost adusa de comunisti. Nimic mai fals. Industria romaneasca isi are bazele in perioada interbelica. Puternic conectata la tot ceea ce insemna occident Romania avea o idustrie variata de la masini (Chrysler, Ford etc) pana la trenuri, avioane, mobila etc.
Nici orasul Constanta nu facea exceptie de la regula. In avea perioada zona industriala a orasului se contura in partea de sud vest. Zona in care se aflau depozitele de petrol ale Societatii Petroliere Astra Romana, atelierele de reparatii ale CFR, Abatorul etc.
In comunism aceasta zona este abandonata si cade in uitare. Insa o plimbare prin spatele garii ne dezvaluie mult fabrici, ateliere si depozite de dinaintea lui 1950. Din pacate multe dintre cladiri, unele cu o valoare arhitecturala deosebita, zac acum in ruina.
Este si cazul acestei fabrici din imaginile de mai jos.

foto: Radu Cornescu & reverse
















Harry

In perioada interbelica, in partea de vest a orasului, in prezent in spatele garii, Societatea Petroliera Astra Romana ridica un parc de depozite petroliere. Trebuie mentionat ca petrolul romanesc in perioada interbelica era exportat prin portul Constanta, aici primarul Grigorescu insitutie chiar o taxa speciala pe petrolul exportat, din banii stransi realizand numeroase cladiri: scoli, blocuri, abatorul de export, Cazinoul din Mamaia etc.
In comunism, dupa construirea terminalului din zona de sud a orasului, vechile depozite sunt dezafectate. In prezent aflate in proprietatea Oil Terminal, depozitele sunt in mare parte in stare avansata de degradare. Cu toate acestea privind la o viitoare urbanizare a zonei, trei astfel de rezervoare pot fi pastrate si transformate intr-un mic muzeu al industriei petroliere romanesti.

foto: reverse & Anamaria Trandafir


















Harry

In perioada interbelica, pe strada Traian, fostul prefect al Constantei Petre Grigorescu, ridica un superb imobil cu 2 etaje si mansarda. In formatul initial cladirea avea la parter doua garaje care dupa nationalizare au fost transformate in spatii locative.



Si o imagine de epoca din colectia Radu Cornescu.


Harry

In perioada interbelica pe strada Mircea cel Batran se ridica un complex de cladiri avand ca destinatie : Detasament de Pompieri. Ansamblul este alcatuit dintr-un corp central , un pavilion, si patru garaje. Unul din imobilele care gazduieste garajele are si un foisor de foc. Acesta fiind amplasat la distanta de strada nu se poate observa decat din intersectia cu strada Decebal, asa ca putini constanteni stiu de existenta lui.










Harry


Harry


Harry


Harry

imobil industrial interbelic din portul vechi






Harry


Harry

In perioada interbelica, reputatul arhitect Victor Stephanescu realizeaza o a doua bursa. Aceasta este amplasata la mica distanta de bursa veche, cladire ce poarta semnatura aceluiasi arhitect. De data aceasta Stephanescu decide sa realizeze o impunatoare cladire art deco. Designul si vitraliile trimit mai degraba la art deco-ul sobru  New Yorkez decat la cel vesel si plin de culoare din Miami.
In prezent cladirea are mare nevoie de reabilitare si consolidare.