[CT] Arhitectura constanteana 1850-1950

Started by Harry, December 09, 2014, 10:14:06 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Harry


Harry

In cursul zilei de ieri am vizitat perimetrul cuprins intre strada Zorelelor- Unirii - Politia Judeteana-Bulevardul Mamaia.
O zona care ascunde numeroase cladiri valoaorase din punct de vedere arhitectural. Este si cazul acestei bijuterii art deco streamline.
Vila in cauza este mai mult ca sigur un Goldstein. Dincolo de tematica pachebotului, modul in care este desenat livingul (partea semirotunda ce iese in exteriorul cladirii) este identic cu cel al VILEI R. ARUIA. De asemenea pe usa, care este cea originala, sunt 3 hublouri cu design si proportii identice cu hublourile de pe vila mentionata anterior, BLOCUL PANOPOULOS 1 si PANOPOULOS 2.


Harry

La inceputul anilor '30 la intersectia bulevardului Mamaia cu bulevardul I. Gh. Duca, dupa planurile prolificului arhitect constantean Hari Goldstein se ridica o superba vila art deco cu elemente mediteraneene.
Vila este desfasurata pe demisol, parter si etaj.
Dupa nationalizare gazduieste cabinete medicale. Asta a fost ceea ce a salvat vila si a conservat-o destul de bine pana in prezent.
















Harry

In perioada interbelica, comuna I. C. Bratianu devine cartier al Constantei. Una din cele mai importante investitii din acest nou cartier a constat in construirea unei clinici medicale. Pentru proiect se apeleaza la reputatul arhitect Ioan Capsuneanu. Acesta proiecteaza un imobil in stil streamline deco. Cladirea desfasurata pe parter are forma literei T.












Harry

In perioada interbelica, pe strada Calarasi, dupa planurile reputatului arhitect constantean Ioan Capsuneanu se ridica un superb imobil streamline asemanator cu un hotel proiectat tot de Capsuneanu in statiunea Mamaia - actualul sediu Radio Vacanta.
In prezent imobilul gazduieste sediul companiei de apa.


Harry

In data de 22 decembrie 1931 in cadrul unei sedinte de consiliu local se aproba preluarea terenului si  demararea procedurilor pentru proiectul construirii Aeroportului Constanta.
Este vorba de un lot de teren amplasat in zona de sud-vest a orasului. Terenul fusese cedat orasului de catre Ministerul Industriei si Comertului.
Aeroportul urma sa dispuna de aerogara, depozit de benzina, statie radio si hangar.
In data de 25 februarie 1933 consiliul local aproba planurile aeroportului. Proiectul este realizat de catre arhitectul Constantin Dragu. In data de 16 iulie 1936 se face receptia aerogarii, iar pe 3 noiembrie in acelasi an lucrarile la intregul complex sunt finalizate.
Soarta aeroportului constantean a fost pecetluita odata cu instaurarea regimului comunist.
Acestia trantesc pe terenul aeroportului un gigant industrial - CET Constanta. In mod miraculos cladirile aeroportului scapa de demolare.
Cea mai valoroasa fiind fara indoiala aerogara. O mica dar cocheta cladire in stil art - deco. Aceasta era alcatuita dintr-un ax central, 2 sali de asteptare, un birou si turnul de control. In prezent aceasta se prezinta inca destul de bine. Din pacate scrisul de pe fatada a disparut, iar catargul este indoit.

Cateva poze cu stadiul actual al cladirii, realizate de catre arhitectul Radu Cornescu.














Harry

Pe strada Unirii am gasit un interesant ansamblu de doua imobile (unul art deco si un in stil mediteranean*) ce provin cel mai probabil de la mijlocul anilor 30. Ambele cladiri prezinta elemente decorative si finisaje de calitate semn ca cel mai probabil poarta semnatura unor arhitecti constanteni renumiti.
Se remarca, la vila art deco, modul in care a fost tratata casa scarii si itnrarea in vila, corpul respectiv dand o nota de monumentalitate si masivitate. Acest mod monumental de a realiza intrarea se regaseste la unele din cele mai reprezentative edificii art deco din lume, ele simbolizand puterea pe care a dobandit-o omul la inceputul erei industriale. Regasirea acestui element specific mai degraba unor cladiri publice, la aceasta vila denota talentul, viziunea si creativitatea arhitectului.

____________________
*asupra imobilullui in stil mediteraneean voi reveni intr-un post viitor


Harry

In cartierul Faleza Nord am gasit o micuta casa de prin anii '30 sau poate chiar '40. Casa in sine nu are o arhitectura deosebita dar se remarca cateva elemente: catargul art deco, decoratiunile de tip mediteraneean de deasupra ferestrelor si ancora de la strada - semn ca a apartinut unui "om al marii".
La o examinare mai atenta a elemntelor decorative enumerate mai sus apare o ipoteza. Initial casa sa fi fost mult mai bogat decorata si in perioada comunista sa se fi intervenit asupra fatadei.






Harry

In cartierul Faleza Nord am gasit o micuta dar bine realizata casa in stil art deco. Desfasurata doar pe un singur nivel, casa prezinta cateva elemente interesante cum ar fi acoperisul - terasa (probabil circulabila) si impozantul catarg. Dupa frontispiciul pe care este prins catargul si dupa alte cateva elemente decorative credem ca imobilul are acelasi arhitect ca al casei cu ancora.
La final trebuie sa felicitam proprietarii pentru ca au pastrat usile originale.


Harry

Fasia cuprinsa intre bulevardul Mamaia si Mare pana spre Pescarie a inceput sa se formeze ca si cartier pe la mijlocul anilor '30. In periplul de zilele trecute am putu vedea si analiza evolutia cestui cartier. Casele vechi sunt in mare parte doar parter, locuinte simple vernaculare, printre care se regasesc destule cu elemnte art deco si moderniste dar si cateva in stil neoromanesc insa la fel de modeste ca suprafata. Imobilele nu sunt bogat decorate, fiind de altfel prima generatie de case ale unui nou cartier, cartier care era cel mai probabil muncitoresc. Exceptie fac cateva vile mai impunatoare, insa cele mai reprezentative edificii raman Spitalul Militar, Sediul IPJ si Scoala I. Gh. Duca (actuala universitate). Trebuie mentionat ca in jurul acestui cartier se aflau mai multe unitati militare (dintre care 3 formidabile baterii de coasta),  centrala termoelectrica si mai tarziu in timpul celui de al doilea razboi mondial un aerodrom militar. Toate acestea nu il faceau un cartier atractiv pentru oamenii cu stare ai Constantei acelor vremuri, oameni care preferau zona centrala, strada Eminescu (unde au fost ridicate adevarate manshion-uri) sau tanara statiune Mamaia.

Mai jos va prezentam o casa tipica pentru Faleza Nord anii '30-'40. E o casa mica, simpla, cu cateva elemente art deco, insa este o casa eleganta.


Harry

Scoala I. Gh. Duca

Povestea noastră este o reîntoarcere în perioada martie 1934 - decembrie 1937 în primul mandat al primarului Horia Grigorescu.
Datorită taxei speciale instituită pe petrolul exportat prin port, în cele două mandate ale sale care totalizează doar 4 ani, Grigorescu reuşeşte să finalzeze proiecte de o anvergură foarte mare. Cazinoul din Mamaia, Abatorul de Export, hotelul Rex, Bulevardul Regina Maria (Mamaia de astăzi), Biserica "Sfinţii Constantin şi Elena", planul cadastral, consolidarea falezelor, extinderea reţelei e canalizare, pavarea şi plantarea cu pomi de-a lungul a 30 km de străzi ale oraşului, numeroase blocuri şi şcoli.
Astfel Grigorescu ia decizia ca pe noul bulevard Regina Maria să se realizeze o şcoală modernă, cu toate dotările necesare.
Cel care primeşte lucrarea este arhitectul Ioan Căpşuneanu. Născut în anul 1903, promotor al modernismului si art deco-ului, acesta îşi pune semnătura pe numeroase clădiri din Constanţa.
Capsuneanu proiectează o şcoală în stil art deco unicat în oraş. Şcoala, pe numele său "I. Gh. Duca" era desfăşurată pe parter, etaj şi terasă. Superba terasă era umbrită de pergole. Pentru a da şcolii un caracter marin, Căpşuneanu alege ca motiv pentru gardul imprejmuitor şi porţile de acces tematica pachebotului - balustradele şi colacul de salvare. Însă ceea ce îi dă unicitate şcolii este bazinul de înot.
Acesta se întindea în lateralul şcolii având deschidere directă la bulevard.
Şcoala inaugurată în 1937 era o adevărată mândrie pentru oraş, primar şi arhitect.
Din păcate sosirea comunismulu a adus cu sine arestarea lui Căpşuneanu şi nişte decizii care au făcut să dispară farmecul clădirii. Astfel in locul terasei se amenajează un etaj şi o mansardă şi se extinde clădirea cu o aripă nouă care nu avea nici o treabă cu arhitectura iniţială. Bazinul de înot este la rândul lui umplut cu pământ şi deasupra se amenajează o alee şi spaţii verzi. După revoluţie se realizează o extindere a Bibliotecii total nenspirată, noua aripă obturând vizibilitatea asupra unei laturi a vechii şcoli interbelice.

Iată câteva imagini realizate chiar în 1937 în ziua inaugurării şcolii.







si imagini de acum
















Harry

În perioada interbelică, oameni din high class care doreau să îşi petreacă verile la mare, însă departe de agitaţia oraşului au ales să contruiască în jurul Constanţei o serie de vile şi conace. Din păcate acum majoritatea sunt abandonate şi se în stadii avansate de degradare ca urmare a tăvălugului comunist şi a indiferenţei de după 1990.
O astfel de vilă se află chiar la ieşirea din Constanţa spre Valul lui Traian, pe partea dreaptă imediat cum treci de autostrada A4.
Construită în perioada interbelică "Villa Anna - Maria" sau Vila Duduca era înconjurată de o superbă livadă. Vila era desfăşurată pe demisol, parter şi etaj parţial şi beneficia de terase spaţioase atât la fiecaree nivel cât şi pe acoperiş.
La demisol se aflau bucătăria şi sala de mese, la parter era camera de zi, o baie şi o debara, în timp ce la etaj se găsea dormitorul şi a doua baie.
Cine a fost Anna - Maria numită şi Duduca, care este povestea ei şi a vilei nu ştim. Cert este că în comunism vila este naţionalizată şi oficial devine sediul cenzurii deşi era folosită pe timp de vară ca vilă de protocol pentru nomenclatură. În această perioadă arhitectura vilei este stricată de modificările aduse, vila fiind etajată şi mai apoi mansardată. Spre sfârşitul perioadei comuniste să până în anii 90 serveşte drept adăpost pentru mai multe familii nevoiaşe.
În anii 90 un incendiu violent distruge complet acoperişul de lemn. Ne mai putând fi locuită şi necesitând reparaţii capitale vila este abandonată ajungând o ruină.
Zilele trecute am revenit la vilă pentru a fotografia ce a mai rămas din ea. Uşile şi ferestrele precum şi orice alt element din lemn sau metal au fost deja furate. De asemenea gunoaiele acoperă aproape complet pardoseala.
Pe alocuri varul comunist a căzut de pe pereţi scoţând la iveală tencuiala decorativă originală care împodobea pereţii.  Motivel florale, linii drepte sau spirale toate au fost realizate cu măestrie şi atenţie de meşterii pricepuţi ai vremurilor de odinioară.
Deşi acoperită cu mormane de gunoaie pardoseala originală s-a conservat excelent. pe o plăcuţă de la parter aflăm şi provenienţa ei : Fabrica Damadian Constanţa. Armeanul Damadian era unul din oamenii de afaceri prosperi ai Constanţei interbelice. Acesta locuia în Piaţa Ovidiu într-o impresionantă vilă, vilă ce astăzi este restaurată, iar la parter funcţionează restaurantul La Historia de Argentina. Revenind la Damadian, acesta deţinea cea mai mare fabrică de ceramică din Constanţa. Aceasta era amplasată în afara oraşului, la marginea unei livezi. Pe locul livezii şi a fabricii în comunism avea să se amenajeze baza RATC de pe strada Soveja (zona Delfinariu).
La exterior balsutradele terasei de la parter au dispărut fiind distruse de căutătorii de fier vechi. Singura porţiune de balustradă rămasă este la etaj. Vorbim de o porţiune de 1 m lungime zidită între doi pereţi.
La final lăsăm pozele să vorbească despre drama acestui imobil, având totuşi speranţa că într-o zi vom afla povestea Duducăi şi a vilei de la marginea Constanţei.

O imagine de epoca din colectia Radu Cornescu




Harry

La intersectia strazii Sarmisegetuza cu Marc Aureliu se afla o eleganta vila modernista care poarta semantura lui Harry Goldstein. Imobilul este unul destul de mare fiind desfasurat pe demisol, parter, doua etaje si terasa circulabila.
Vila atrage atentia prin trei aspecte. Modul unic prin care a fost tratat coltul, grilajele din geton ale geamurilor de la demisol, geamuri foarte inalte de altfel. Si in cele din urma usile de acces care sunt identice cu cele de la o alta vila semnata Goldstein. Cea de la intersectia Mamaia cu I. Gh. Duca.






Harry


Harry

Printre cladirile interbelice din Mamaia care au supravietuit buldozerelor comuniste se afla si aceasta superba vila art deco.
Vila imbina armonios elementele mediteraneene cu cele purt art deco avand tematica pachebotului: balustradele, gardul, poarta de acces si catargul.