Soluții pentru descongestionarea traficului pe Valea Prahovei

Started by voicul, January 03, 2020, 10:04:18 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

rocklee

o mare vina a anbuteajelor pe valea prahovei ..o poarta autoritatile locale ...dezvoltarea haotica a statiunilor ...fara un plan urbanistic de dezvoltar a localitati coerent si prevazut din timp cu un culoar de o centura ocolitoare .....

iar acum dezbatem care ar fi solutile ...pe care ei trebuiau sa le rezolve din timp... >:(

dumbravaandrei

#271
Pfff.... chiar nu a mai vazut nimeni cum se dezvolta o vale de munte?!?


Plec de la urmatoarele premize si clarificari:
1) Localitatile Predeal, Azuga, Busteni si Sinaia se aprovizioneaza aproape exclusiv din depozitele din Brasov. Argumentul este destul de simplu - in caz de ambuteiaj, coada este mai mica dinspre si spre Brasov pana la aceste localitati decat daca masinile de aprovizionare s-ar deplasa dinspre Ploiesti/Bucuresti.
2) Dincolo de orice proiect de autostrada / drum expres, precum si dincolo de orice incompetenta in administrarea locala (eu nu as zice incompetenta, dar unele primarii colcale de coruptie), avand in vedere si importanta nationala a acestei zone, nu strica un mic desant administrativ "de la centru" pentru a impune solutii corecte. Pentru ca problema traficului de aici nu este problema nici a brasoveanului, nici a prahoveanului. Este o problema cel putin nationala.
3) La ilegalitati si decizii luate in interes personal nu se raspunde decat cu boase. Nu se raspunde "politically corect". Se raspunde chirurgical, "taind in carne vie" acolo unde este cazul.
4) A3 pe VP e departe rau, cam cel putin la 10 ani de a se contracta orice urma de lucrari de infrastructura mare prin Sinaia/Busteni/Azuga, asa ca nu e tarziu nici acum sa se faca ceva care sa mai amelioreze din probleme.


Ce as face eu (iau traseul dinspre Comarnic spre Brasov)?
1. Pe centura Sinaia, fata de traseul actual:
    - Modificarea giratiei de la Penny astfel incat sa faca viata mai usoara si pentru camioane.
    - Trecerea de pietoni de la gara as muta-o printr-o pasarela chiar pe partea cu gara. Oricum cobori pe scari acolo, asa ca impactul pentru pieton e fix 0.
    - La capatul centurii spre Busteni, as mai sapa in versant si as face o giratie cu banda dedicata Bucuresti-Brasov (delimitata prin stalpisori sau balize). Practic, mai trebuie facuta o banda acolo. Bineinteles, se poate intra si in albie, dar presupun ca birocratia e mai simpla pentru sapatul in munte decat pentru umplerea unei albii


2. In magnifica metropola Busteni (ca aici pare a fi problema in mare parte)
    - De aici, as crea un DN nou, in coridorul de protectie CF. Un DN nou, profil 1+1, cu toate lucrarile de arta necesare astfel incat pana la Cateaua Lesinata sa nu mai poti iesi/intra in Busteni (cu 2-3 traversari denivelate peste CF pe langa lucrarile necesare construirii in malul albiei). Cred ca suntem cu totii de acord ca ne putem lipsi de dughenele din acea parcare si putem amenaja o intersectie cu giratie in care sa avem si o banda dedicata pentru directia Bucuresti-Brasov. Tot DN-ul asta nu ar avea de ce sa coste mai mult de 10mil EUR (sunt ~5km de traseu - cate lucrari de arta poti sa ai). Stiu ca trebuie facute exproprieri dar alta cale mai usoara nu este... Daca are careva o problema ca la un moment dat o sa iasa Prahova din matca, se poate face un stavilar la Cumpatu - e destul loc si geografia avantajeaza o astfel de lucrare.
    - Actualul trase al lui DN1 l-as reda comunitatii ca alee/ bulevard local sa-si puna gherete si pe mijlocul strazii ca atata turism stim sa facem in 2021 :)


3. In Azuga avem problema podului de rezolvat si a drumului spre gara. O denivelare a intersectiei de la gara este posibila pentru ca se poate cobora cota DN-ului cu 1-2 m pentru a asigura loc de trecere camioanelor, accesul la blocuri se poate face dispre gara.


4. Predeal avem doua probleme: una serioasa si una de oameni puturosi si indolenti
    - Problema de oameni puturosi si indolenti este intersectia cu DN73. Bine ca tinem postul ala de politie acolo si parcarea aia idioata in care nu am vazut niciodata altceva decat masina politiei si dusterul unei firme de paza. Se poate face o intersectie decenta acolo astfel incat cei din directia Bucuresti-Brasov sa poata avea banda dedicata, eventual mutata intersectia 20m mai spre Brasov, ca este suficient loc. La ora actuala, ad-hoc, daca nu e vre-un purtator de cascheta prin zona, acea parcare este folosita ca "banda de circulatie".
    - Problema serioasa pentru cateva saptamani de zapada este accesul spre partie: Ori trebuie mutat accesul prin Bulevardul Libertatii si amenajata acolo o intersectie cu benzi de preselctie, ori aceeasi intrsectie trebuie realizata la subtraversarea CF. Eu as prefera pe la subtraversare (Liceu) acolo fiind iarasi doua parcari pe partea cu CF care stau absolut degeaba.


5. Trimisa politia locala si aia rutiera la plimbare. La dirijat traficul ne descurcam mult mai bine si fara ei... oricum nu par a se sincroniza cei din Predeal cu cei din Azuga/Busteni/Sinaia...


In paralel:
1. P&R la Sinaia si limitarea accesului cu automobilele spre zone "fierbinti". Adica de la Cabana Schiorilor incolo sa nu mai ai ce cauta cu masina. Deloc. Vrei sa ajungi la cota, lasa-ti masina in P&R si de acolo ia autobuzul. La fel si pe partea cealalta, sa ai voie cu masina maxim pana la intrarea pe DC120 (drumul spre Dichiu).
2. P&R la Busteni/Azuga/Predeal plus dezvoltarea transportului Local. In toate localitatile astea, daca vrei sa ajungi la un traseu montan sau la partie, mai toti turistii se deplaseaza cu masina de la pensiune pana la acestea. Oare cum ar fi daca pe strada s-ar plimba 5 autobuze/microbuse si nu 70-80 de masini. Ca nu tre sa pleci cu tot bagajul pe partie.
3. Daca nu esti rezident, impuse pensiunilor taxa de parcare pe vehicul de 50 ron/zi, taxa supervizata de primarie. Sistemul asta l-am vazut in anumite statiuni din Austria in Skt. Johann im Pongau si pare sa functioneze (acolo fiind 20-30 eur/zi).
3. Trenuri. Multe, curate si rapide cu locuri pentru biciclete/schiuri/placa.


Toate astea nu cred ca or sa coste mai mult de 30-40 mil eur, cu tot cu dezvoltarea transportului local.

myid

@pasadia - indeed, nu ne cunoastem decat din online.
Nu pot insa sa nu remarc opacitatea si agresivitatea cu care iti sustii ideile.
Chiar nu observi ca incercam sa gasim un mod constructiv de a dezbate si a gasi solutii "impreuna", ca trebuie sa faci concesii de foarte multe ori pentru binele comun?

La fel se intampla si pe facebook, unde alaturi de alti membrii distinsi ai societatii brasovene ( Paul Ciocan, Gruia Hilohi (respect), si multi altii), desi avem viziune comuna si solutii comune, din cauza agresivitatii, nu reusim sa convingem o masa mai mare de oameni de directia in care ar trebui sa mergem. Ne batem intre noi ca chiorii pentru detalii minore, obtinem frustrare si in final abandonam lupta unul cate unul, nereusind sa ne grupam si sa ne sustinem reciproc.
E valabil si la nivel macro intre Asociatii (PRO Infrastructura si ASCORO) unde se intampla acelasi lucru, desi avem idei 99% la fel, nu reusim sa deschidem calea catre un dialog si o forta comuna.

dumbravaandrei

Quote from: rocklee on January 05, 2021, 10:51:40 AM
o mare vina a anbuteajelor pe valea prahovei ..o poarta autoritatile locale ...dezvoltarea haotica a statiunilor ...fara un plan urbanistic de dezvoltar a localitati coerent si prevazut din timp cu un culoar de o centura ocolitoare .....


As adauga si faptul ca inca este mult prea ieftin sa vii cu masina ca sa te dai cateva ore pe partie sau ca sa faci o plimbare prin parcul cazinoului. :)

Liviu M

Ce-mi place mie cand toate "solutiile" sunt pentru favorizarea tranzitului in defavoarea localnicilor. Si aici includ atat solutiile cu pasarele/pasaje "miraculoase" (am mai scris de cat de sinistre mi se par pasarelele pe care le-am vazut pana acum), cat si marirea vitezei in localitati cu ziduri "de protectie" pe mijlocul strazii.
Dupa parerea mea, pe un forum "cu viziune" singura solutie care trebuie cautata/promovata e scoaterea tranzitului din localitati.
Cum s-ar putea face asta (repede si usor *)) in Comarnic/Busteni (+ Poiana Tapului)/Azuga/Predeal mi-e neclar, da' asta nu inseamna ca solutia la "lipsa de mobilitate" a tranzitului e restrangerea mobilitatii localnicilor. Mai ales cand tranzitul inseamna ajuns in statiunea urmatoare pentru gratare.

*) Complicat si de durata e A3, clar.

LE In timp ce scriam au mai aparut idei de ocoliri, asa ca s-a mai echilibrat balanta (tunelul lui vancouver era deja), da' nici astea nu-s chiar usoare/rapide.

pasadia

@Liviu M - tu personal consideri că și propunerea privind interzicerea virajului la stânga prin separarea de sens și crearea de U-turn-uri în capetele Busteni-ului e o soluție care defavorizează localnicii?

Din perspectiva mea soluția asta nu îi defavorizează căci chiar dacă îi obligă la un ocol cu mașina, acest ocol îl vor parcurge rapid pentru că ambuteiajul va fi scos din interiorul localității și mutat, eventual, în funcție de soluția aleasă, la capete. Adică vor fi cozi în Poiana Țapului sau în Azuga înainte de intrarea în U-turn, strict pe sensul de mers spre Bușteni, însă nu vor fi cozi in Bușteni.

@Xenos m-am gândit la experimentul științific. Îți propun ca într-o zi de duminica (sau sâmbătă) să merg să filmez 3 intersecții și 3 treceri de pietoni. De la sud la nord:
- intersecția cu str. Telecabinei
- trecerea de pietoni din preajma intersecției cu str. Cuza Voda
- intersecția cu str. Griviței
- trecerea de pietoni din fața primăriei
- trecerea de pietoni de la Artsani (zona intersecției cu str. Viitorului)
- intersecția cu str. Nestor Ureche

Optim ar fi ca orele de observație sa nu fie în momente în care traficul e blocat complet și când nu exista polițiști care să dirijeze circulație (deci probabil dimineață, între 9:00 și 12:00). Pe filmările rezultate urmărim câte mașini se opresc din cauza pietonilor și câte se opresc din cauza virajului la stânga din sau înspre DN1. Dacă sunt mai multe din cauza pietonilor pun 500 RON la bugetul API. Daca sunt mai puține pui tu câți bani vrei la bugetul API dar mai ales ceri celor din API & ASCORO să solicite public, împreună, CNAIR-ului să renunțe la pasajele subterane pentru pietoni.

Evident experimentul științific poate fi rafinat. Îl invoc pe @cristi5 sau oricine altcineva dorește să defineasca într-un mod mai științific parametrii experimentului. Și după cum am spus ofer măcar 3 ore într-o zi de week-end pentru a măsura ce e de măsurat. Nu dețin adevărul, dar nici nu îmi e rușine să îl caut.

Liviu M

Nu ma refeream la soferii localnici, :D ci la localnici in general. Pus semafoare cu 20 secunde pietoni si 3-4 minute masini, facut pasarele la misto, mutate/comasate trecerile de pietoni, cresterea numarului de benzi si vitezei prin localitati cu tot disconfortul generat de asta (zgomot, poluare, pericol crescut de accidente)...


pasadia

Aia cu 3-4 minute de verde pentru mașini (și implicit roșu pentru pietoni) nu am inteles-o nici eu, am explicat mai sus care cred că e opțiunea normala.

vancouver

Bravo @dumbravaandrei. In sfarsit o postare cu propuneri clare si concrete.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

dr4qul4

Ca sa fie o propunere buna ar fi trebuit sa mentioneze si ce se va face la Comarnic. Acolo este primul dop. Centura Sinaia functioneaza fara probleme tocmai pentru ca vin putine masini de la Comarnic.
Si la intoarcere se blocheaza la Comarnic, dar doar pana la ora 20. Dupa raman putini oameni pe strazi si se circula si acolo.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

oc7avian

Din păcate există doar 2 webcam-uri în Bușteni care sunt spre DN:

https://www.alpinexpert.ro/live/busteni-dn1
și peste drum, orientat fix spre sud
https://www.digi24.ro/camere-web/busteni-gara

Când e aglomerat, centura Sinaia funcționează doar cu poliție. Nu ai prioritate la intrare/ieșire (cu excepția intrării dinspre București). Alaltăieri București -> Brașov aveam raportat pe Waze ambuteiaj și mult roșu la ieșirea de pe centură. Am avut mare noroc că tocmai venise poliția și a dat drumul la toată coloana (adică n-am mai stat la Stop). Asta când fluxul de trafic București -> Brașov era mic (am făcut 2:45h). Culmea, la ieșirea din Sinaia în DN1 nu era coloană, dar intersecția aia funcționa ca un dop. Dar când e aglomerat pe centură, Waze-ul de bagă prin Sinaia. Asta dereglează fluiditatea traficului și mai rău.

RaduG




În imagine un vagon cu container frigorific COOP (cel mai mare lanț de retail din Elveția) atașat unui tren de pasageri pe ruta St-Moritz - Tirano, faimoasa Bernina railway, cale ferată patrimoniu Unesco. Filmul aici:

Ce vreau să evidențiez este că în tratarea acestei probleme a descongestionării, n-ar trebui să ne axăm strict pe soluții rutiere, ci să gândim puțin outside the box, și să luăm exemple de bune practici de la cei care le-au implementat deja.
În loc să ne gândim dacă să facem distribuția pe valea Prahovei din Brașov sau Ploiești cu tirul, am putea să vedem în ce măsură s-ar putea grupa, cel puțin firmele mari, și să facă un vagon/container pe zi pentru fiecare oraș de pe traseu. Pe care îl decuplezi de pe coada trenului în gara respectivă. Trec suficiente trenuri de marfă să poți organiza o aprovizionare decentă, chiar și cu mărfuri perisabile, dacă pui toate părțile implicate la un brainstorming în MT. Chemi CFR-ul, marii retaileri care au spații pe valea Prahovei, industria HORECA, primarii de pe traseu, le propui asta și vezi ce iese.
La fel pentru transportul de persoane, CFR-ul ar putea cumpăra garnituri noi, pe care să le pună în circulație la un interval decent, de 30 de minute să zicem, iar mulți dintre cei care stau azi 7 ore în mașină până la Sinaia ar lua trenul, dacă ar fi convinși că li se oferă un serviciu de calitate.
Merg puțin mai departe, nu știu dacă tehnic e posibil să cari tiruri cu trenul pe sub linie electrificată, dar s-ar putea gândi un sistem ca la Eurotunelul pe sub Canalul Mânecii, cu o stație de încărcat tiruri în tren la Ploiești și una la Brașov. S-ar economisi timp, carburanți s-ar reduce poluarea. Repet, dacă tehnic e fezabil. Dacă nu, măcar niște mini terminale de containere CF, decente și rapide, pentru nevoile de distribuție.

pasadia

Deci cum spuneam - acum 15 ani lucrăm oarecum in domeniu. Și știam firme care făceau distribuție pe valea Prahovei: unii papetărie (caiete, pixuri, formulare contabile, etc...), alții materiale de instalații (centrale, țeavă PE, cupru sau PVC, fitinguri), alții piese de schimb pentru service-uri, alții medicamente.

Acum îmi închipui cum toți ăștia se duc in triajul Brașov să își pună marfa una peste alta  într-un vagon urmând că în Sinaia altcineva (nu știu cine) să o descarce și să o distribuie la 4 librarii, 3 depozite de instalații și vreo 7 farmacii.

Pe bune, despre ce discutam?

RaduG

Ai dus puțin în extrem, deși exact asta face Fan Courierul, și nu se plânge atât că dintr-un camion are de livrat la 20 de adrese. Sau firmele de distribuție, care dintr-o livrare acoperă x buticuri. Ar trebui să sții asta dacă spui că ai lucrat în distribuție. Stiința logisticii a evoluat destul de mult, în port de exemplu vin nave cu mii de containere și crede-mă că toate ajung fix la destinație, nu se pierde nici măcar unul. Și multe dintre ele sunt shared, adică conținutul lor este distribuit la 2 sau mai mulți destinatari, ajung în antrepozite vamale de unde ești chemat să-ți ridici marfa.
Eu nu susțin că am soluția, doar am făcut o pledoarie pentru lateral thinking. Dacă COOP a văzut-o fezabilă, sunt convins că și marile lanțuri de retail din RO o pot face, dacă li se pune la dispoziție un minim de infrastructură decentă și un serviciu rapid, de calitate și cu o frecvență predictibilă.
Infrastructură care poate fi pusă în practică rapid și cu costuri incomparabile mai mici decât modificările de DN, să nu mai zic de autostradă.

RobertN