Accidente si incidente aviatice in Romania si in lume

Started by Ionut, January 20, 2014, 08:40:25 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Io

^
Cred ca nu. Exista, cred, citeva motive foarte puternice pentru care Airbus n-a sarit la gitul Boeing si nici n-o va face (cu scuze pentru romgleza inevitabila in domeniu):
1 - industria aviatiei e construita pe incredere. In constructorii de avioane, in autoritatile de reglementare, in cele care emit licentele de zbor, in cele de control etc. increderea este coloana vertebrala a intregii afaceri. Ori de cite ori se pune problema punerii sub semnul intrebarii a asteia e "bad for business" pentru toata lumea. Pentru motivul asta nu vei vedea din partea Airbus nici macar vreo aluzie, vreo sugestie cit de mica la vreo "safety breach" sau la vreo teama de a zbura cu un Boeing. S-ar intoarce impotriva lor. Asta e si unul dintre motivele pentru care discursul e intotdeauna "in sus"/upwards gen "noul aparat e cu atit mai eficient, cara cu atitia mai multi pasageri sau tone, are cu atit "range"-ul mai mare, e mai silentios" si niciodata "avionul meu e mai bun decit al celuilalt";
2 - "type rating differences": cind o companie aviatica decide sa cumpere sa spunem 737 e pentru ca ea nu cumpara doar aparatele, piesele de schimb si celelalte, cel mai probabil cumpara tot Boeing pentru ca are deja experienta cu Boeing si, foarte important, are personal (si piloti si la sol) pregatit si certificat sa zboare Boeing. Concret, daca un pilot are certificare Boeing 737-800, asta ii permite sa zboare orice 737 de la 300 pina la Max. (Daca vrea sa treaca de la unul la altul trebuie sa faca doar un "difference training", adica sa (re)citeasca ce-i diferit insa nu are neaparata nevoie de training in simulator). Ca sa schimbe pe echivalentul Airbus toti pilotii vor trebui sa faca "type-rating course" vreo 2 luni de zile, inclusiv in simulator (foarte costisitor), timp in care ei nu vor produce nimic! Pentru motivele astea o companie aeriana va schimba producatorul (in aceeasi clasa) doar daca sint cistiguri financiare semnificative;
3 - au existat intr-adevar mai multi actori semnificativi, Boeing, McDonnell Douglas, Lockheed etc insa de prin 2005 exista un duopol Boeing-Airbus. Cele doua companii concureaza pe aceeasi piata in segmente identice (short haul, short to medium haul, ... long haul) insa trebuie sa se adapteze una la cealalta din ratiuni de costuri. A construi o aeronava noua presupune investitii de 10-15-20 de miliarde de dolari pe cind costul de upgrade a tipurilor existente e de 1.5-2. Concret: prin 2008 Airbus a venit cu A320 Neo (acronim de la New Engine Option) mai eficient la consum cu ~ 15-20% fata de 737. Inundati de comenzi (market share in 2016 Airbus 59% - 4508 aparate, Boeing 40.5% - 3073 aparate) managementul Airbus au gindit ca daca Boeing va fi impins mai jos de 40% va fi obligat sa produca un alt aparat si mai bun ceea ce ii va obliga si pe ei sa ... si se va ajunge la un ping pong foarte usturator financiar pentru ambii. Semnalul a fost dat de catre Airbus direct propunind in vazul lumii aparate catre American Airlines si foarte probabil managementul Boeing a ordonat imediat imbunatatirea 737 (aparat proiectat in anii '60 totusi fata de cel al Airbus proiectat in anii '80). Si probabil asa a rezultat 737 Max. Toata lumea a cistigat fiindca a economisit cite o caruta de bani.
Ar mai fi: tehnologiile noi. Au introdus materiale compozite (mai usoare si mai rezistente) cam in acelasi timp, cam tot in acelasi timp au introdus motoare mai noi si mai eficiente etc. Atita vreme cit o fac cam in acelasi timp e ok pentru ambii.
Probabil ca urmatorul pas, introducerea AI il vor face tot in acelasi timp. Nu e cazul deocamdata, tehnologia nu e matura, deocamdata Inteligenta Artificiala nu e in stare sa deosebeasca un cocker spaniel de un snitel de la KFC.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Harry

La inceputul lunii iunie 1935, locotenentul aviator Gheorghe Ostapov si adjutantul aviator Vasile Nagacinscki de la flotila de lupta Pipera se suiau la mansa avioanelor pentru a lua aprte la un atrenament de rutina, o simulare de dog fight.

O eroare umana in aprecierea distantei a facut ca cele doua avioane sa se ciocneasca in zbor prabusindu-se pe Soseaua Colentina. Ambii piloti au decedat pe loc.




kitsune

#587

Procurorii Secţiei Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au dispus clasarea dosarului privind elicopterul prăbuşit în lacul Siutghiol, în decembrie 2014, eveniment în urma căruia au murit medicul Laura Vizireanu, asistenta Gabriela Harton, pilotul, comandor Petre Corneliu Cătuneanu, şi copilotul, căpitan-comandor Ginel Claudiu Crăcănel! La solicitarea cotidianului ZIUA de Constanţa, oficialii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au precizat, prin nota de răspuns 351/VIII-3/2020, că împotriva soluţiilor de clasare nu au fost formulate plângeri în procedura prealabilă. Caz închis!

Elicopterul avea la bord un echipaj format din: pilot:
cmdr. Cătuneanu Petre Corneliu, care avea o experienţă de 2.900 ore de zbor
copilotul cpt. cmdr. Crăcănel Ginel-Claudiu, care avea o experienţă de 1.600 ore de zbor
medicul Vizireanu Laura
asistentul medical Harton Gabriela.

Potrivit Ministerului Afacerilor Interne, pe data de 16 decembrie 2014, elicopterul EC 135 din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne, aflat în serviciu la Punctul de Operare Aero-medicală Constanţa, a decolat de pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu la ora 16.06, după realimentare, îndreptându-se către locul de staţionare, pe Aeroportul Tuzla, în condiţii meteo normale pentru zbor.

Anterior, elicopterul realizase o misiune de salvare aero-medicală. Accidentul aviatic s-a produs în timp ce aeronava survola lacul Siutghiol. Respectivul lac are o lungime de 7,5 km, lăţime medie de 2,5 km, adâncime variabilă între 6-7 metri, fund acoperit de mâl, iar în ziua de 15 decembrie, temperatura apei era de 2 grade Celsius.

Aceste date sunt importante în condiţiile în care, conform Manualului Internaţional de Căutare – Salvare şi specificaţiilor din diagrama acestuia, în situaţia dată, supravieţuirea conştientă ar fi putut fi de cel mult 12 minute, iar supravieţuirea generală, cel mult 20 de minute, în apă, la temperatura de 2 grade Celsius.

Conform Ministerului Afacerilor Interne, aeronava nu îndeplinea condiţiile tehnice pentru a opera pe mare, nefiind dotată cu pilot automat şi baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor.

Secundele terorii

La ora 16.11, s-a primit primul apel la 112 care a anunţat că un elicopter SMURD s-a prăbuşit în lacul Siutghiol. Menţionăm că la orele 16,12 şi 16,14 s-au primit şi alte apeluri la 112 prin care a fost anunţată prăbuşirea unui elicopter SMURD în lacul Siutghiol. La ora 16,11, ISU Constanţa alertează forţele din subordine şi ordonă trimiterea la locul accidentului a acestora, concomitent cu raportarea la Centrul Operaţional de la nivelul IGSU, fiind luate măsuri conform procedurilor operaţionale pentru acest tip de eveniment.

Conform procedurilor IGSU, timpii de reacţie pentru alertare sunt de 3 minute, iar viteza medie de deplasare a autospecialei la faţa locului este de 60 km/oră. Distanţa de la ISU Constanţa până la malul lacului este de 10 kilometri.

Din cauza condiţiilor de trafic, echipajele ISU au ajuns la locul evenimentului în aproximativ 15 minute.

La ora 16.17, prima ambulanţă din cadrul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Constanţa a ajuns la locul accidentului.

La ora 16.18, a fost alertată echipa de scafandri din cadrul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa şi a Centrului de Antrenament al ISU Constanţa.

La ora 16.31, după aproximativ 20 minute de la momentul alarmării, se lansează prima barcă pneumatică de 10 persoane pentru căutare-salvare a ISU - al cărei motor porneşte la sfoară, şi nu la cheie. Motorul nu a pornit, dar barca a fost oricum utilizată în intervenţie cu ajutorul vâslelor.

La ora 16.40, ISU Constanţa activează Planul de cooperare cu Ministerul Apărării Naţionale.

La ora 16.45, este recuperată din apă prima victimă – dr. Vizireanu Laura – de către echipajul ISU din prima barcă; s-au început manevrele de resuscitare şi victima a fost transferată într-o barcă civilă cu motor, însoţită de un paramedic SMURD care a continuat manevrele de resuscitare până la preluarea pe mal de către echipajul de ambulanţă. Personalul ISU din prima barcă rămâne la faţa locului pentru a continua acţiunea de căutare-salvare.

La ora 16.47, la 35 de minute de la anunţarea accidentului, se lansează la apă cea de-a doua barcă cu motor a ISU Constanţa.

La ora 21.18, este găsit de scafandrii ISU Constanţa copilotul Crăcănel Ginel-Claudiu, la circa 10 metri dreapta de locul unde ulterior a fost găsită carlinga, imobilizat în scaunul elicopterului, la adâncimea de 4 metri, în condiţii de vizibilitate redusă.

La ora 23.50, este găsită a treia victimă, pilotul Cătuneanu Petre Corneliu, la aproximativ 10 metri de carlingă.

La ora 03.30, este găsită cea de-a patra victimă, asistenta Harton Gabriela Claudia, prinsă în centură în carlinga epavei.

La ora 04.10, se încheie operaţiunea de căutare-salvare şi se iau măsuri pentru conservarea locului faptei, în vederea continuării cercetării la faţa locului pe timpul zilei.


Continuarea pe Ziua de Constanța

PS: am pus mai mult de 250 caractere pentru că articolul este de fapt o citare a datelor furnizate de oficialități, informația fiind publică, nu o creație a autorului articolului ca să beneficieze de copyright.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Harry

"Conform Ministerului Afacerilor Interne, aeronava nu îndeplinea condiţiile tehnice pentru a opera pe mare, nefiind dotată cu pilot automat şi baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor."

^^De ce nu zice ziua ca imediat dupa ce s-a predat catre SMURD multe dotari au fost scoase de pe elicopter. Pe langa asta nu aveau ce cauta deasupra lacului, s-au dus sa vada apusul, plm. Apoi lipsa de comunicare dintre institutii a fost poate cea mai mizerabila parte din toata povestea asta.

Cat despre lac adancimea maxima este de aproximativ 20 m.

ghrt

Cont (aproape) inactiv.

kitsune

#590
E elicopterul pentru care a intrat Nicușor la "țuhaus", cumpărat pe fonduri pentru un program transfrontalier Ro-Bg, alte specificații decât la SMURD.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TibiV


Din categoria "weird incidents".
Aeroportul Ndjamena, Ciad...



https://www.hotnews.ro/stiri-defense-23875789-suhoi-25-racheta-hercules.htm

Un avion Suhoi Su-25 lansează din greșeală o rachetă pe pista unui aeroport, ratează un Hercules al Forțelor franceze și lovește o clădire, omorând patru civili
de Victor Cozmei
Duminică, 19 aprilie 2020, 17:50

Un incident tragic a avut loc în urmă cu câteva zile pe pista unei baze aeriene militare din Ciad. Un avion de vânătoare Suhoi Su-25 a tras din greșeală cu o rachetă în momentul în care era realimentat. Racheta a trecut la câțiva metri de un avion C-130 Hercules al Forțelor aeriene Franceze și a lovit o clădire, omorând mai multe persoane între care și doi copii.

Incidentul a avut loc la baza aeriană parte din aeroportul internațional al capitalei Ciadului NDjamena. Avionul Su-25 tocmai era realimentat, iar pe imaginile video de pe camerele de securitate se vede cum o rachetă este lansată, trece direct printr-una dintre cisternele de realimentare și trece la câțiva metri distanță de un avion C-130 Hercules al Forțelor Aeriene Franceze.

Nu este clar dacă în avionul francez erau în acel moment persoane sau dacă existau tehnicieni are lucrează în sau împrejurul aeronavei.

Racheta virează puternic la dreapta și lovește o clădire din apropiere, omorând cel puțin patru persoane, dintre care doi copii, și rânind alte câteva, potrivit The Aviationist care precizează că racheta a lovit casa comandantului adjunct al Gărzii prezidențiale, generalul Mahamata Salaha Brahima.

Cauzele incidentului nu se știu încă, iar autoritățile din Ciad au demarat o investigație.


Stirea originala din The Aviationist arata ca se intampla si la "case mari":
https://theaviationist.com/2020/04/18/watch-rocket-accidentally-fired-by-chadian-air-force-su-25-frogfoot-nearly-hits-french-c-130h-at-ndjamena-airport/

Watch: Rocket Accidentally Fired by Chadian Air Force Su-25 Frogfoot Nearly Hits French C-130H at NDjamena Airport
The rocket missed a French Hercules but hit a house killing four civilians.


On Apr. 17, 2020 a rocket accidentally fired by a Chadian Air Force Su-25 Frogfoot parked at Base Aérienne Kossei NDjamena, Chad, struck an empty tanker truck, missed a French Air Force C-130H from the Escadron de transport (Transport Squadron) 2/61 Franche Comté, and landed in the house of Deputy Commander of the Presidential Guard, General Mahamata Salaha Brahima, killing two children and two adults, and wounding two others.
Video from a surveillance camera has leaked online on several platforms (including Lelombrik.net). It shows the moment the rocket fires, passes through the tanker and misses by few meters the French Hercules.

The causes of the incident are being investigated.

Someone suggested it would have been better if the rocket had hit the Hercules: this might be true but we can't really say based on the video, because we don't know if people were working inside or around the C-130.

The unusual incident somehow reminds the one that involved a Belgian Air Force F-16 on the ground at Florennes that was destroyed when the M61A1 Vulcan 20mm cannon on board another F-16 was accidentally fired on the ground by maintenance personnel on Oct. 12, 2018.

Back then we wrote that the accident appeared to be quite weird: "it's not clear why the technician was working on an armed aircraft that close to the flight line. Not even the type of inspection or work has been unveiled. For sure it must have been a check that activated the gun even though the aircraft was on the ground: the use of the onboard weapons (including the gun) is usually blocked by a fail-safe switch when the aircraft has the gear down with the purpose of preventing similar accidents. [...] Because strict weapons safety protocols, especially with live ammunition, are in place during ground handling it is extremely rare for maintenance personnel to accidentally discharge an aircraft's weapon."
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Marius

Quote from: rota on July 10, 2019, 01:25:34 AM
Incident GRAV pe Aeroportul Otopeni: Pneurile unei aeronave au explodat la aterizare

Marţi, la ora 19:42, la aterizarea aeronavei care efectua cursa Satu Mare - Bucureşti Henri Coandă, s-a produs o explozie la anvelopele trenului principal de aterizare, informează CNAB

Sursa

A fost facut public raportul final al investigatiei:

http://www.aias.gov.ro/images/publicatii/rapoarte-de-investigatie/20190709_RF_YR-ATF_RO.pdf

elphax

deci lasase frana de mana ca sa puna tava cu mancare pe ea ? sau ceva asemanator ?

AlexOP

Mersi de sharing, interesant material in raportul acesta si structurat bine, nu a fost o lectura obositoare. Mi-am adus aminte ca am zburat cu ATR in perioada respectiva cu incidentul  :lol:  Chiar daca raportul prezinta cauzele favorizante si cauza  determinanta vad ca evita stabilirea unei "root cause" dar compenseaza cu recomandarile care acopera toate problemele descoperite cu acest incident.

Nu sunt specialist in domeniul aviatiei si nici nu sunt la zi cu legislatia din Romania dar recomandarea nr.11 mi se pare interesanta, se pare ca nu exista cadru legal pentru prelevarea de probe pentru analize toxicologice de la piloti in cazul unui incident grav sau accident de aviatie.

Intreb poate stie cineva din domeniu raspunsul, avand in vedere ca apar doar recomandari si nu sunt puse termene pentru implementarea acestora oare dpv legal care este puterea acestui raport?

rizzuh

Quote from: elphax on July 09, 2020, 07:02:09 PM
deci lasase frana de mana ca sa puna tava cu mancare pe ea ? sau ceva asemanator ?

Da, sau pe post de reminder:

QuoteS-a reținut din discuții și cu alți piloți faptul că, în cadrul detașamentului ATR, există un obicei de a folosi maneta frânei de urgență/parcare într-o poziție intermediară pentru a sprijini Jurnalul Tehnic de bord al aeronavei (ATL) pe timpul completării sau tava cu mâncare.

De asemenea, s-a mai reținut ca și practică neconformă (dar intrată deja în rutină), folosirea deplasării manetei frânei de urgență din poziția ,,Off" în scopul aprinderii lămpii sale aferente de avertizare pe post de ,,reminder" (atenționare) pentru unele elemente din Checklist-uri, rămase deschise sau neefectuate.

oc7avian

Accident aerian pe aeroportul Băneasa

Un Boeing 767-300ER al companiei Omni Air a rămas pe pista aeroportului din Băneasa după ce trenul principal de aterizare din partea stângă a suferit avarii după aterizare, relatează BoardingPass.ro.

Cei 80 de pasageri care se aflau la bordul avionului au fost debarcați cu ajutorul toboganelor. În prezent aeroportul Băneasa este închis temporar. Avionul, care zbura de la Kabul, Afghanistan, urma să decoleze de la Băneasa spre Washington, DC, după realimentare.


Link filmare aterizare (Facebook): https://www.facebook.com/cojocarivitalie/posts/10158759307339533



dumbravaandrei

Un elicopter militar american a aterizat forțat în Piața Charles de Gaulle din București
Quote
Un elicopter aparținând Armatei americane a trebuit să aterizeze forțat în nordul Bucureștiului, în Piața Charles de Gaulle, chiar pe șosea, unde a doborât stâlpi de iluminat.
Elicopterul de tip Black Hawk participa la pregătirile pentru Ziua Aviației, care va avea loc pe 20 iulie.
[/size]Acesta poate fi văzut în imagini cum dintr-un grup de elicoptere care zburau deasupra Bucureștiului pierde din altitudine și aterizează forțat pe unul dintre principalele bulevarde din Capitală, în Piața Charles de Gaulle.

[/size]