News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Accidente si incidente aviatice in Romania si in lume

Started by Ionut, January 20, 2014, 08:40:25 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

survola


ghrt

Aia e înfloritură retorică, ceva gen "greaua moştenire" din comunicatele ministeriale post-decembriste. N-au cum să compenseze moartea lui Soleimani şi a celor de la ceremonie cu pasagerii avionului.

În comunicat scrie clar că şefii Gărzii Revoluţionare trebuie să meargă la televiziune să explice poporului cum de s-a produs eroarea.

Au reacţionat (cu recunoaşterea) destul de repede după ce le-a fost clar că nu vor putea muşamaliza, trebuind să accepte în comisie statele ai căror cetăţeni au murit şi pe Boeing. Acum probabil e un joc frenetic de găsire a unor ţapi ispăşitori credibili.
Cont (aproape) inactiv.

Neufunk

Ucrainienii au dat joi in 2001 un Tupolev rusesc dar nu au recunoscut niciodata vina. In 2014 procesul inca era in curs. Poate ca si iranienii ar fi incercat ceva in alte circumstante, dar la momentul actual nu prea pot.

Cat despre "unitatea de elita", obiectivul principal acolo este un laborator R&D rachete balistice. Este rezonabil sa te gandesti ca un asemenea laborator ar fi una dintre tinele unei potentiale riposte americane (Iranul a lansat rachetele balistice spre Irak la ora 3 dimineata). Avionul a fost dat jos la 6:18 dimineata. Operatorii sistemului Tor probabil aveau morcovul infipt extrem de adanc, avand in vedere ca ei ar fi fost primii distrusi in caz de atac (in timpul unei operatiuni de tip SEAD) si probabil erau si obositi (asta probabil va aparea in investigatie). Avionul ucrainean avea o interziere de aproximativ 1 ora (probabil ca a contribuit si asta - daca iranienii aveau programul zborurilor).

Un accident extrem de nefericit dar accidente similare s-au mai intamplat (si nu numai rusii/ucrainienii si iranienii fac d-astea - vezi Iran Air 655 / Itavia 870) si probabil se vor mai intampla.

TibiV

#573
At the wrong place, at the wrong time...

Spunele astea familiilor...
Halal accidente...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

Oricum, extrem de "fail safe" e un sistem care permite unui singur om să lanseze așa ceva (și se vede cu ce consecințe). Mă întreb, oare prin alte părți e la fel? Un John, Jean, Ion sau Ivan poate trimite în sus o rachetă la fel ca Omar Djalili ăsta care a apăsat "din greșeală" pe buton, fără o confirmare, o a doua opinie, ceva?
Portocaliul și Volodya au tot așa voie să apese de capul lor pe butonul din valiză? Că în cazul ăsta suntem pierduți.

"You give a monkey a stick, inevitably he'll beat another monkey to death with it."
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

ghrt

A fost un caz în anii '70 când operatorul american a încurcat cartelele şi a transmis formal tuturor unităţilor nucleare americane că a început războiul nuclear. Toată lumea a râs. Întrebarea a rămas, ce ar fi fost dacă făcea asta operatorul sovietic? Sau mai nou cel iranian?
Cont (aproape) inactiv.

Neufunk

#576
Nu, butonul din valiza este un mit. Valizele sunt doar niste "telefoane" securizate prin care liderii politici pot lua legatura cu comandamentul militar pentru a discuta. Codurile din valiza sunt doar niste coduri de autentificare prin care se confirma utilizatorul. Ordinul final este trimis de catre comandamentul militar, nu de politic.

Si oricum, politicul nu poate compune planul de atac dupa cum vor ei, ci doar sa aleaga dintre optiunile prezentate de armata. Este un sistem foarte sigur si variatii ale acestui sistem sunt utilizate de toate puterile nucleare (cu exceptia NK, despre ei nu stim - poate ca americanii/chinezii/rusii stiu cum este si acolo, dar informatia inca nu a "transpirat" catre noi, muritorii).

cristi5

Au dat vina pe un singur om (gen acarul Ibrahim Paun) or mie imi vine f greu sa cred ca asa ceva se poate lansa de singura persoana, si fara ordin.

ghrt

Tor M1 nu sunt nucleare, n-ai de ce să verifici operatorul. Sunt de apărare antiaeriană, secundele sunt vitale.
Cont (aproape) inactiv.

dr4qul4

Dar in armata nimic nu se face fara un ordin. Operatorul e un simplu executant. Va decide singur sa traga doar atunci cand ramane singur.
Tor M1 are nevoie de un echipaj de 3. Echipaj care oricum nu ar fi tras fara sa primeasca un ordin de mai sus. Doar in caz de razboi si atunci cand comunicatiile sunt cazute vor trage fara ordin.
Dar asta nu inseamna ca nu a crezut unul ca va ajunge erou.
Daca era ceva  gandit "mai sus" loveau si ei alt avion. Nu unul ucrainian plin de iranieni.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

frunzaverde

#580
Sistemul Tor M1 e complet mobil - e un lansator de rachete montat pe o senilata (arata ca un tanc urias masinaria). Echipajul la modelul curent e format din trei oameni (sofer, comandant, operator sisteme).

Odata trimisi in misiune, si echipamentele armate, cei trei (ma rog, doi din trei, ca al treilea doar conduce monstrul, pot lansa rachete fara interventie externa - sistemul este complet autonom. In fapt, nu e nevoie de doi oameni, e gandit sa poata fi operat de un singur om daca e nevoie (de exemplu, daca unul din servanti este omorit). De altfel, echipamentul poate lansa fara interventie umana - unul din modurile de functionare este "complet autonom" - in care isi achizitioneaza tintele in mod automat bazat pe radarul instalat, si lanseaza rachete fara interventie umana.

Radarul principal este un radar primar (adica senilata emite un semnal radio, se loveste de avion, senilata detecteaza returul, afiseaza rezultatul; deci acelasi semnal chit ca e F16, Mig29 sau Boeing 737), de calitate relativ modesta, model sovietic. Teoretic este dotat cu un sistem de identificare al avioanelor aliate (si neutre) - adica elemente de radar secundar - sistem rusesc (compatibil cu sistemul rusesc 60Р/40Р). Chestia e ca trebuie sa mearga instalatia (e foarte posibil sa nu fi mers). Si mai trebuie sa si stie cineva sa-l opereze. Si mai trebuie sa mai il si porneasca acel cineva competent.

Dar chiar si asa, gasitul acarului "Reza Paun" ar sfida bunul simt. Cine sunt vinovati? Toti - asa ceva n-ar fi trebuit niciodata sa se intample". Asa ceva nu face o mare putere regionala (cum se cred), asa ceva fac soldati rebeli betivi in Donbass (desi si aia aveau mai multa scuza decat iranienii, in perioada aia macar armata ucrainiana facea parasutari de inaltime in zona frontului).

Incepem cu ala care a apasat "botonul", soldatul servant... Putea sa se uite in sus, pe cer. Sau in telefonul cu Flightradar 24, daca altceva n-avea... Sau sa sa-si aduca dracului aminte ca e langa un aeroport international, si ca chestia aia cu luminite (ca ar fi trebuit sa aiba inclusiv luminile de decolare aprinse...) de deasupra e plina de nevinovati, nu plina de bombe...

Pe urma continuam cu comandantii lui, care nici unul nu s-a gandit, cand au pus sistemul pe alerta maxima, sa nu trimita rachetele sol-aer in alerta maxima...  Pe urma cu sefimea aeroportului Teheran - Imam Khomeini, care nu s-a gandit sa retina avioanele pe sol, desi stiau ca e alerta de atac aerian. Pe urma aia care i-au pregatit pe racani, si nu le-au explicat ca e o idee proasta sa traga cu rachete dupa civili. Apoi sefimea aia mare, care a decis de mult ca prioritatea principala e "forma" si facutul de bani din afaceri, nu pregatirea propriu zisa (in Iran e singurul loc unde veti vedea parade militare cu tancul pe camion, ca s-ar face altfel de ras ca jumate din echipamente nu merg...). Ca cineva competent nu porneste sistemele de aparare aeriana langa un aeroport civil deschis traficului... Si aia care au facut sistemul prin care militarii nu comunica cu civilii...

Si la sfarsit, vinovatul e nea ayatolahu', care-si tine oamenii in semi-sclavie si ignoranta religioasa, si care, de frica, si-a facut doua armate paralele (ca ii e frica de revolutie). Armata clasica, si un fel de securitate comunista din Romania, dar mult mai mare, si militarizata complet - Sepah - care serveste si la oprimat propria populatie. Ambele armate sunt prost antrenate, prost echipate, prost organizate, lipsite de echipamente (sa vedeti ce petarde zboara; majoritatea fortelor aeriene sunt compuse din avioane pre-revolutie, adica 40-50 de ani vechime...), si, cel mai grav, nu comunica unii cu altii (se suspicioneaza), si sunt in constanta competitie una cu alta pentru resurse... O reteta a dezastrului.

Poate isi dau seama iranienii ca Sepah-ul nu este politia imbatabila, care stie tot, si te pune in streang pentru orice greseala la adresa regimului de teroare religioasa. Si isi dau seama ca e un tigru de hartie, o sleahta de incompetenti. Si scapa de mizeria de ayatolah si de regim mizerabil care intuneca istoria de mii de ani a unei civilizatii care a dat lumii atat de multe...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

ghrt

^^ N-am de unde să ştiu cum lucrează TOR M1 şi armata iraniană, dar din ce cifre sunt disponibile. Raza de acţiune a rachetei este de 12km. La viteza avionului de 800km/h, 12km se parcurg în mai puţin de 1 minut. Cu alte cuvinte nu ai timp de un lanţ lung de luare a deciziei, să informezi, să gândească cineva departe, să vină răspunsul, să ordoni operatorului. Ai un minut, poate 2 să vezi ţinta, să o setezi şi să tragi.

Mă aştept ca armata iraniană să fie un exemplu de incompetenţă. De exemplu generalii iranieni au tras cu rachete în Irak, se întrebau dacă va exista vreo ripostă, dar nu au închis spaţiul aerian iranian.

Apropo de tancurile pe camion, înainte de '89 inspecţie la unitate militară în RO: au venit şefii, erau aliniate toate tancurile şi camioanele, au intrat şefii în clădire, au pornit câteva motoare să facă zgomot şi au tras cu tractorul tancurile şi camioanele la loc în garaj. Au ieşit din nou şefii, au văzut că e totul funcţional, a ieşit bine inspecţia. Să nu ne mirăm deci.
Cont (aproape) inactiv.

Io

In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

ghrt

Revenim la Boeing: 737MAX se mai amână o perioadă, până în vară. Ştirea este atât de proastă încât acţiunile B. au fost oprite de la tranzacţionare.

Prin altă parte am citit că Airbus face eforturi să pornească încă o linie de producţie.
Cont (aproape) inactiv.

punktnet

Din păcate pentru pasageri, lipsa unor competitori puternici pe piață va duce în curând la un inevitabil pol de putere ce va duce la consecințe tot către noi, direct sau indirect
Just kidding.