Accidente si incidente aviatice in Romania si in lume

Started by Ionut, January 20, 2014, 08:40:25 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TibiV

Da, Marinescu era deasupra... :(
Cel putin asa mi-a spus Rotaru.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Cristi N

Quote from: bogdymol on June 12, 2017, 01:50:32 PM
Un MiG-21 LanceR s-a prabusit astazi langa aeroportul din Constanta. Pilotul s-a catapultat si a supravietuit.



Stirea + mai multe foto&video aici.

Comunicatul MApN aici.

Intre timp a fost publicat si rezultatul anchetei: stol de pasari aspirat in motor.

Sursa: Blog AP

Ionut

#467
Nu ma pricep la statistica, dar cred ca ai sanse mult mai mari sa castigi jackpot-ul la loto decat sa mori in accident de avion. Ceea ce e bine.




Aviation Safety Network releases 2018 airliner accident statistics

The Aviation Safety Network today released the 2018 airliner accident statistics showing a total of 15 fatal airliner accidents, resulting in 556 fatalities. Despite several high-profile accidents, the year 2018 was one of the safest years ever for commercial aviation, Aviation Safety Network data show. Yet, last year was worse than the five-year average. This makes 2018 the third safest year ever by the number of fatal accidents and the ninth safest in terms of fatalities. The safest year in aviation history was 2017 with 10 accidents and 44 lives lost.

Given the estimated worldwide air traffic of about 37,800,000 flights, the accident rate is one fatal accident per 2,540,000 flights.



Aviation Safety

cristi5

#468
De pe la TV: zborul Varig 254 in 1989.

https://en.wikipedia.org/wiki/Varig_Flight_254

Pilotul a introdus vector gresit (linia aeriana schimbase formatul cand el era in concediu). Copilotul, in loc sa introduca propriul vector de pe planul de zbor, a copiat de la pilot... N-au observat niciunul ca zboara spre vest (270 grade) in loc de nord-est (27 grade) cu toate ca era soare, luna...

Toata natia braziliana (inclusiv pilotul, copilotul si controlorul de zbor) era cuprinsa de febra unui meci de fotbal cu Chile, prelungit de portarul cilian care s-a taiat cu o lama in speranta ca brazilienii vor fi acuzati ca nu pot asigura securitatea partidei, ca sa piarda la masa verde...

https://en.wikipedia.org/wiki/El_Maracanazo

Asa ca si cand si-au dat seama ca ceva nu e in regula, nimeni nu a declarat urgenta (cum cerea procedura). Pilotii erau optimisti ca vor gasi aeroportul, vedeau pe radar un rau care ei credeau ca e Amazonul dar era un afluent. Avionul a ramas fara combustibil si a aterizat fortat in jungla amazoniana,  13 morti, 41 supravietuitori.

Fireste ca nimeni nu stia unde e avionul, ca il cautau in zona destinatiei... In documentar se spune ca pilotul a facut pipi pe transponderul de urgenta, proiectat sa se declanseze la contactul cu apa... Dar se pare ca niste pasageri au reusit sa ajunga la o casa dupa doua zile...

rota

Un avion cargo Boeing 707 s-a prăbuşit în apropierea Teheranului

O aeronavă de transport marfă Boeing 707, la bordul căreia se aflau nouă persoane, s-a prăbuşit luni în apropierea aeroportului Fath, situat la vest de Teheran, relatează Euronews.





Aeronava cargo s-a prăbuşit în apropierea oraşului Karaj din provincia Alborz.

,,Nu avem momentan informaţii clare despre accident", a declarat Pirhossein Kolivand, directorul Serviciului de Urgenţă din Iran.

Conform informaţiilor apărute în presa iraniană, persoanele aflate la bordul aeronavei au fost găsite decedate. Mai multe echipaje de salvare au fost trimise la locul incidentului.

,,Nu ştim momentan dacă este o aeronavă iraniană sau străină", a declarat un oficial local pentru postul de televiziune naţional din Iran.

Mediafax

Bucovina sustine autostrada A7
Pariu 500 lei: UMB termina tot Buzău - Focșani, 4 loturi, 82 km pana in 5 iulie 2025!

cristi5

#470
Accidentul de la Balotesti (1995) acum la "Dezastre in aer" pe National Geographic Romania

http://www.cias.gov.ro/images/rapoarte/1995.03.31%20Accident%20A310-324%20YR-LCC%20Balotesti%20Ilfov.pdf

Stie cineva daca s-a publicat vreun transcript al inregistrarilor de voce din cabina? In raport nu apare, si mi se pare crucial, deoarece capitanul a fost incapacitat (infarct sau similar) iar copilotul a fost probabil distras de situatia colegului lui...

Capitanul luase in grija controlul tractiunii, care avea o defectiune cunoscuta, ce aparea aleator la A310... Printr-un concurs de imprejurari specific accidentelor aviatice, defectiunea  s-a manifestat tocmai la decolarea la care capitanului i s-a facut rau.

O operatie relativ simpla (controlul automat al tractiunii nu functiona corect uneori, deci tractiunea trebuia supravegheata si ajustata cu mana la nevoie), dar copilotul coplesit de situatie nu a putut-o prelua. Tractiunea asimetrica a intors avionul peste cap si l-a dus in picaj. Fiind in nori (si probabil nu-i venea sa creada ce ii aratau instrumentele) copilotul nu a putut judeca situatia... Coborarea a durat 19 secunde.

La cata spaga se da la medic in Romania, se poate exclude complet "ungerea" controlului medical? Pe de alta parte inteleg ca un infarct poate aparea fara niciun semn prevestitor.

frunzaverde

Quote from: cristi5 on January 24, 2019, 09:15:49 PM
Stie cineva daca s-a publicat vreun transcript al inregistrarilor de voce din cabina? In raport nu apare, si mi se pare crucial, deoarece capitanul a fost incapacitat (infarct sau similar) iar copilotul a fost probabil distras de situatia colegului lui...

Da, au fost publicate in una din anexele la raportul in limba romana, pe care momentan nu-l gasesc. In raportul in engleza le-au pus ca parte integranta a "Flight history" pe paginile 8-10. Transcriptul intreg in romana a fost postat pe PPRuNe (https://www.pprune.org/safety-crm-qa-emergency-response-planning/493511-tarom-371-crash-95-a.html), il copiez aici: 

Quote from: CVR ROT 371
Listing convorbiri echipaj:
==========================

TURN: Tarom 371, cleared to take off to maintain runway heading.
COMANDANT: Packurile nu le scoatem?
COPILOT: Nu.
COPILOT: Binenteles ca nu i-am dat drumul la ceas..
COMANDANT: (ironic) Grav.
COPILOT: Deci "take off"..Da?
COPILOT: Checked
COMANDANT: Thrust, SRS, heading..V one!
COPILOT: Rotate
COMANDANT: Pune mana pe mansa, tin eu motoarele.
COMANDANT: Positive!
COPILOT: Gear up!
COPILOT: Tarom 371 after take off.
(gear retraction noise)
COPILOT: 371 cleared directly to Sierra Tango Juliet..
Da-mi un direct to Sierra Tango Juliet!
COMANDANT: Mansa putin..
COMANDANT: Viteza..
COPILOT: Two-fifty in sight..flaps up!
COPILOT: Slats in!
COPILOT: Ce-ai ma?!
COMANDANT: (inaudibil)
COPILOT: Arm command one!
bip! bip! bip!
(pilotul automat refuza sa se cupleze)
COPILOT: Ba, s-a stricat ala...
COPILOT: Aaaaaaaaaahhhhhhhhhh!!!!!!
(zgomotul impactului)

Quote from: cristi5 on January 24, 2019, 09:15:49 PM
Capitanul luase in grija controlul tractiunii, care avea o defectiune cunoscuta, ce aparea aleator la A310... Printr-un concurs de imprejurari specific accidentelor aviatice, defectiunea  s-a manifestat tocmai la decolarea la care capitanului i s-a facut rau.

Problema era specifica YR-LCC (aparea si la un alt numar redus de A310-uri si A300-uri de productie timpurie, dar nu cru frecventa cu care aparea la Tarom). Delta a vandut avionul cu problema mentionata in log-ul de mentenanta (scrie in raport). Tarom impreuna cu SWISSAIR (partenerul de mentenanta din epoca) nu a reusit sa-i dea de cap - iar defectiunea aparea atat de frecvent incat pilotii nici macar nu se mai oboseau sa inregistreze problema in log si sa ceara reparatia defectului (si asta scrie in raport). Problema a aparut si la zborul anterior (BKK-DXB-OTP), nefiind inregistrata in log (dar fiind inregistrata in FDR si comunicata si pasagerilor!). Si probabil aparea la majoritatea zborurilor (daca te uiti pe istoricul log-ului, aparea extrem de frecvent la inceputul operarii aeronavei, dupa care, incet-incet, dispare, probabil pentru ca "merge si-asa, ba, oricum nu-i fac nimic"). Doar ca nimeni nu se mai ocupa de inregistrarea problemei; pusesera o placuta si o nota cu actiunea corectiva si cu asta basta.

Quote from: cristi5 on January 24, 2019, 09:15:49 PM
Tractiunea asimetrica a intors avionul peste cap si l-a dus in picaj. Fiind in nori (si probabil nu-i venea sa creada ce ii aratau instrumentele) copilotul nu a putut judeca situatia... Coborarea a durat 19 secunde.

Edificatoare este nota BEA (Franta) si VICI (Belgia) atasata raportului care adauga o informatie esentiala la raport : faptul ca cel mai probabil primul ofiter s-a confuzat de starea orizontului artificial, care functioneaza "pe dos" in ruliu. FO-ul nostru venea direct de pe IL62, si nu a zburat niciodata pe masinarii "vest"; CPT-ul (care s-a imbolnavit/murit/lesinat) era cel experimentat in masinarii vest (zburand in prealabil pe 1-11-uri si pe 707-uri). Daca ipoteza BEA e corecta, practic pilotul a bagat avionul in pamant...

Probleme cu calitatea programului de instruire si  tranzitie pe A310 clar au fost. Tarom era sa bage un 310 (YR-LCA-ul) "in pamant" la CDG in septembrie 1994 pentru ca comandantul nu intelegea functionarea sistemelor automate de protectie a zborului, si prim-ofiterul nu a intervenit din cauza atitudinii ierarhice prevalente la Tarom (lipsa de CRM). Aici avem inregistrarea vocilor lor:



Si tot programul de conversie spre A310 a pilotilor estici a fost problematic si "insuficient". In 1991 tot o eroare de pilotaj cauzata de prost instructaj a facut un A310 al Interflug sa faca acrobatii aeriene cu pasageri deasupra Moscovei. O simulare aici:



Quote from: cristi5 on January 24, 2019, 09:15:49 PM
La cata spaga se da la medic in Romania, se poate exclude complet "ungerea" controlului medical? Pe de alta parte inteleg ca un infarct poate aparea fara niciun semn prevestitor.

Problemele medicale ale pilotilor in timpul zborurilor nu sunt raritati. Poti gasi nenumarate exemple din Europa sau SUA. In plus, in "est" se practicau controale medicale de rutina practic zilnice (oricum, mult mai frecvente decat standardul international) pentru personalul navigant. Controalele medicale obisnuite se faceau intr-o institutie dedicata, pe-atunci (si cred ca si acum) parte a spitalului militar din Bucuresti. Spaga se lua, dar nu pentru "apt de zbor", ci pentru tratamente de lux pentru rude si prieteni (la vremea respectiva dotarea in Spitalul Militar cu echipamente era "lux" fata de orice altceva din Romania). Nu de alta, dar mare parte din personalul de-acolo zbura frecvent...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

ATERIZARE DE URGENŢĂ pe Aeroportul Otopeni: Un avion Wizz Air de la Catania spre Bucureşti a anunţat ,,Mayday"

,,Aeronava care opera zborul Wizz Air W6 3152 de la Catania la Bucureşti Otopeni a afişat mai multe mesaje de atenţionare în timpul zborului. Conform procedurilor de siguranţă, comandantul zborului a declarat Mayday şi a solicitat prioritate pentru aterizarea imediată pe aeroportul din Bucureşti unde a fost întâmpinat de echipe medicale şi de pompieri în concordanţă cu procedura standard. Aeronava a aterizat în siguranţă la ora locală 20:37 şi a fost tractată la locul de garare unde pasagerii au fost debarcaţi. Tehnicienii vor verifica aeronava pentru a identifica şi elimina cauzele mesajelor. Echipajul a acţionat conform procedurilor de siguranţă în condiţiile în care siguranţă pasagerilor, a echipajului şi a aeronavelor a fost şi va fi întotdeauna prioritatea Wizz Air", au detaliat reprezentanţii companiei aeriene.

Mediafax

rizzuh

Quote from: cristi5 on January 24, 2019, 09:15:49 PM
Accidentul de la Balotesti (1995) acum la "Dezastre in aer" pe National Geographic Romania

Episodul poate fi vizionat pe pagina oficiala de Facebook a serialului documentar: https://www.facebook.com/ACImayday/videos/2246033692277002/


Ionut


TibiV

#476
Gata, de acum nu mai zboara in UE...

12 MAR 2019
EASA suspends all Boeing 737 Max operations in Europe

Following the tragic accident of Ethiopian Airlines flight ET302 involving a Boeing 737 MAX 8, the European Union Aviation Safety Agency (EASA) is taking every step necessary to ensure the safety of passengers.

As a precautionary measure, EASA has published today an Airworthiness Directive, effective as of 19:00 UTC, suspending all flight operations of all Boeing Model 737-8 MAX and 737-9 MAX aeroplanes in Europe. In addition EASA has published a Safety Directive, effective as of 19:00 UTC, suspending all commercial flights performed by third-country operators into, within or out of the EU of the above mentioned models.

EASA Press Release

https://www.easa.europa.eu/newsroom-and-events/news/easa-suspends-all-boeing-737-max-operations-europe

Stiu ca este mai degraba pentru alt topic, dar daca tot s-a discutat aici...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Eurocopter

Pana cand ajung MAX-urile la Tarom problemele vor fi rezolvate de mult...

Boeing e prea puternica si modelul de avion mult prea rulat ca sa ne confruntam cu un esec de anvergura al acestei versiuni. Pur si simplu se va revizui/decupla MCAS-ul ala si la revedere.

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)