Accidente si incidente navale in Romania si in lume

Started by cristi5, January 13, 2019, 05:07:35 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kitsune

#135
Pare că i-a căzut mașina (sau comanda) cârmei, se observă că e blocată pe tribord și nu se mișcă (de aia și se duce mereu cu pupa spre stânga). Nu înțeleg de ce încă mai merge motorul și după ce a lovit cranicele. Nici norul de fum negru nu-l înțeleg. Motorul e electronic MAN 11S90ME-C9.2. Stai, S? Ce pisici caută S-uri pe containere? În fine.
Echipajul e indian, deci orice este posibil
În partea a doua a clipului, cei care filmează sunt filipinezi după vorbă, mâine am traducerea. Oricum, fitterul meu vorbește și malay și indoneziană, așa că nu e problemă.

@Mao, Queen Hind e la cheu la Midia. Ce se va întâmpla cu ea încă nu știm. Dar cine crezi că vrea un fier vechi ca ăla? Mai ales că acum e de investit iar o căruță de bani să-l aducă în stare de funcționare. Mașina inundată, tot ce e electric pe acolo trebuie scos, spălat, uscat, dacă nu chiar și înlocuit. Muncă de Sisif.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

dan tm

pliiz treci dincolo ,,la cheu" si explica ce sint S-urile?

navigatia a ramas complicata ca pe vremea lui Jules Verne.

kitsune

Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Quote from: ghrt on April 08, 2020, 09:08:41 AM
La accidentul acela arăta ca şi cum se blocase cârma pe direcţia greşită, iar ei au băgat putere în elice mărind efectul acesteia. Rmorcherul a fost depăşit de situaţie.

^^quote din alt topic

Da, aceeași părere o am și eu. Am scris mai sus mașina cârmei (sau comanda ei). Mai degrabă partea de comandă. Dar e ciudat că nici motorul nu se oprește, nici măcar după ce cade cranicul pe punte. Elicea încă se învârte. Pe telefon văd mai greu, dar mie mi se pare că e pe înainte (clockwise).
Filipinezii asta spun în video, "nu se oprește motorul", "o să se ciocnească", etc.
Viteza e mare, prea mare pentru o manevră de acostare, e pe la 6-7 noduri (îmi aduc aminte că Dead Slow la navele astea era cam pe la 5 noduri, dar exista o posibilitate de "cilinder cut-out" din regulatorul electronic, se reducea viteza cam pe la 3-4 noduri).
Acuma, cu cârma cam bandă dreapta, să bagi în motor (care se învârte în sensul acelor de ceas pe înainte) mai rău faci, că apare fenomenul ăla de virare din elice, am uitat terminologia, elicea duce vaporul mai spre dreapta datorită rotației elicei (am dormit 2 ore azi-noapte, nu se conectează neuronii).
Remorcherul e degeaba, da.
Am găsit o animație de pe AIS, interesantă.



Ironia soartei face ca astăzi să avem specialist de la Furuno (producătorul echipamentelor de pe comanda de navigație), ca să extragă datele din VDR (black box, dacă vreți), se pare că pe drumul încoace, într-o noapte, of 2 a trecut razant sau a atins o barcă pescărească chineză. Care ulterior s-a scufundat (allegedly). Deci am inceput cu declarații, probe, poze, etc. Plus asigurări, avocați, etc. Ancheta e in desfășurare, nu cred că o să iasă bine pentru of 2. Nici pentru cdt.
Încerc să văd și eu datele din VDR, le-am copiat dar nu am descărcat încă viewer-ul, e complicat. Poate scap un screenshot două, dar doar între noi, că e in desfășurare ancheta.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Cristi N

Daca imi aduc bine aminte de la curs virarea din elice se numeste efect de guvernare al elicei.  O:-)

TibiV

Elicea (in rotatie...) este un giroscop.
Unul al naibii de greu...

Nu intru in detaliile tehnice ale giroscopului....
Doar va reamintesc ca numele popular al giroscopului este 'titirez".
Adica chestia aia care se roteste sprijinita doar pe un varf, si nu isi schimba pozitia - cel putin atata timp cat nu scade viteza de rotatie...
Zeci de ani a fost baza navigatiei inertiale, in special in aviatie...

Nu stiu daca a avut vreun rol in accidentul respectiv, doar ridic problema - tocmai pentru ca toata lumea a observat ca elicea s-a rotit (prea rapid...) pe tot parcursul incidentului/accidentului.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

#141
Nu are efect giroscopic elicea, @TibiV, da, are masa imensă, dar turația e mică. Dacă cronometrezi o să vezi că e cam o tură la 2 secunde, până în 30 rotații pe minut, ceea ce corespunde cu un Slow Ahead (lucru confirmat și de AIS, că mergeau cam cu 6 noduri. Ăăă, 5 pale are elicea aia, în caz că te gândești să întrebi.
Giroscop pentru navigat avem și noi. De pe vremea defunctei flote, mizeria aia de KYPC 4 sovietică mi-a rămas în coșmaruri, ba prea cald, ba lichidul de la girosferă îl băuse electricianul la ultimul chef și completase cu apă chioară (altă densitate, se ridică sfera prea mult).
Azi e navă spațială girocompasul.

(și aici trebuia să pun o poză, dar mizeria asta de cartelă chinezească mi-a amestecat telefonul fără permisiunea mea, nu mai am google, am Baidu, nu am acces la galeria de poze din cloud, nu YouTube, nu Gmail, nu WhatsApp, bine că am WeChat. Dar nu renunț și sper să reușesc să pun poza aia).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

ghrt

^^N-are nici o treabă. Pur şi simplu elicea bate apa şi rezultă din asta o forţă laterală. De exemplu la bărcuţa mea, când trec în reverse mă aruncă destul de tare spre babord, apoi, pe măsură ce barca ia viteză, încep să lucreze chilele şi efectul devine insesizabil.
Când cuplez înainte nu există un astfel de efect, sau e insesizabil şi cu barca inertă.
Cont (aproape) inactiv.

kitsune


Pe rapid, extras dintr-o  circulară de informare.








Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

E și navă, e și macara. Rostock Crane collapse while load testing. Liebherr.

Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TibiV

"Prosti din toata lumea, uniti-va!"
(indemn cam tardiv - 90% sund deja la CNAIR)

Bune citatele.
Si Mark Twain, si Scott Adams...
:lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

Neoficial și cald (acum vreo oră și ceva).

(GPS)



Powered by API/PUM imgur uploader


Nava ce se vede în depărtare (da, știu, poză cu telefonul mobil, cam neclară, asta e). E o fostă soră, vândută grecilor și rebotezată. Cu noi în șantier acum. Echipajul foarte probabil full Filipino.
La sosirea aici ni s-a spus că pescajul maxim trebuie sa fie 7 m, atât e adâncimea lângă șantier. Prietenii filipinezi au terminat cu docul și ce s-or fi gândit ei, hai să punem 8 m pescaj (pot specula motivele dar nu acum). Așa că azi venind din doc, văd nava depărtată de cheu și trei remorchere trăgând de ea, fără să se clintească. Fiind navă soră, nu am nevoie să citesc pescajele, știu că dacă elicea e complet imersată pescajul pupa e 8,4 m. Adâncimea e 7 m. Deci, cineva acum va trebui să dea cu subsemnatul și e posibil să se mai intre o dată în doc să verifice dacă e ok pe dedesubt. Vopseaua e nou nouță, vreo săptămână-două. Aia de dedesubt, cea de pe coș are 3 zile.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

ghrt

Ceea ce mă miră, oamenii ăştia de ce nu reuşesc să raţioneze pe sfânta logică şi o tot dau pe sfânta magie? Că lucrurile astea nu-s aşa de complicate, au făcut şi un pic de şcoală pt diploma aia de navigator.
Cont (aproape) inactiv.

kitsune

Ce am observat eu, scoala din Filipine nu dezvoltă logica. Caligrafia, da. În ultima perioadă am început să  mai am ofițeri  tineri care sunt bine pregătiți și cu abilitățile formate. Dar foarte puțini. Și chiar și la aceștia tot simt lacunele. E și o chestie culturală, sunt obișnuiți să fie obedienți, nu contestă ordinele primite chiar dacă sunt greșite, nu au inițiativă, etc.
Sunt multe accidente navale cu filipinezi drept protagoniști (care sunt de-a dreptul mind-blowing), îmi vine în minte Rena și L'Astrolabe reef.
EMSA, agenția Europeană, le retrăsese la un moment dat certificarea brevetelor, sau amenințase că o va face, nu mai știu dacă au primit-o  înapoi sau nu, cert este că e și o decizie politică aici, nu ne putem permite să renunțăm la filipinezi, nu avem alternative (sau ce avem e mai rău)
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)