Ministrii Transporturilor: propuneri, promisiuni, rezultate

Started by Ionut, November 19, 2018, 11:52:49 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

@mirceaeliade : in domeniul feroviar, echipa Drula a fost un dezastru similar cu echipele anterioare, daca nu chiar mai rau.

A existat o combinatie de amatorism, neimplicare, sloganistica goala, si lipsa de interes care a facut mult rau, printre altele prin irosirea TOTALA a sansei numite PNRR. O lovitura mai mare ca asta greu s-a mai intamplat in trecut.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

etravel

Quote from: frunzaverde on October 07, 2021, 04:36:04 PMirosirea TOTALA a sansei numite PNRR.
Irosirea mega-sansei PNRR s-a facut la nivel de stat, nu de MT.

alin2pas

Există o explicație și pentru asta. Pe PNRR nu se poate băga decât ce se poate finaliza până în 2026. Pe rutier există cât de cât o strategie pe termen lung, un masterplan, au fost lucrări gândite dinainte, cu toate acestea vor fi autostrăzi și DX care vor fi la limită. Pe feroviar nu s-a mișcat nimic de prea mult timp pentru a putea acum dintr-o dată să bagi totul în viteză. Pe transporturi în general s-au obținut mai mulți bani decât sperau multă lume, spre deosebire de agricultură.
Cu PNRR s-a demonstrat altceva: țările unde au avut oameni competenți să se ocupe de PNRR au finalizat mult mai repede dosarul. La noi a mers mai greu, cu poticneli, ceea ce ne arată fie că au fost și alte interese la mijloc, pentru că sunt bani care nu trebuie justificați atât de detaliat ca la celelalte fonduri europene, fie că în ministere sunt prea puțini angajați competenți și prea mulți care nu au ce căuta acolo. Un ministru și câțiva secretari de stat nu sunt tot ministerul, acolo mai sunt sute de angajați care trebuie să știe și să vrea să-și facă treaba.

elphax

Nu comentez ce a lucrat ministrul pe feroviar, nu urmaresc domeniul.
In schimb stiu sigur ca Romania a luat pe transporturi sume mari de bani  comparativ cu alte state - sa nu uitam ca PNRR a fost gandit pentru modernizare, redresare, digitalizare, ecologizare, nu pentru dezvoltare acolo unde nu exista nimic. Si meritul mare a fost al celor care au coordonat PNRR pentru ca au primit aprobare sau derogare de la UE justificand ca suntem subdezvoltati fata de restul Europei.
Si da, pe metrou de ex. nu au luat aproape nimic pentru ca nu este interval de timp suficient pentru implementare.

etravel

Exista pe acest forum o arie dedicata PNRR? Sa continuam acolo, sunt multe de spus.  ;)

frunzaverde

#680
@elphax - tocmai ca PNRR-ul aprobat e fix pe dos decat zici.
Sunt:

1. sume uriase bagate pentru metrou (M4 sud la Bucuresti si metrou Cluj) - cu zero la suta sanse de implementare
2. sume uriase bagate pentru lucrari de tip coridoreala feroviara cu demolare si reconstructie totala (Cluj - Oradea si Arad - Timisoara - Lugoj - Caransebes) - cu zero la suta sanse de implementare
3. doua proiecte ultra-high-risk, cu aproape zero-gain : hidrogeneala pe Bucuresti - Pitesti, unde problema principala e la marfa, nu la calatori, si marfa + hidrogen nu se impaca deloc, si Resita - Voiteni - Timisoara, o vicinala banateana facuta la presiunea primarilor din zona, care oricum e inutila, pentru ca Resita - Caransebes - Timisoara va fi oricum muuuult mai rapida in momentul in care va fi finalizata coridoreala de la punctul 2.

Singurele lucruri utile vin de-abia de-aici in jos:
4. o electrificare utila (Videle - Giurgiu), dar si una profund inutila daca nu se regandeste rolul liniei (Constanta - Mangalia). Pe CT-Mangalia, daca nu e scoasa linia din patternul de sezoniere si-atat (ceea ce linia cum e azi si cum o vede PNRR atat poate, ca nu are capacitate destula pentru naveta, si nici viteza si geometrie pentru a concura drumul), puteai obtine acelasi outcome cu cateva locomotive cu baterii de 100 km.
5. cateva carpeli cu bani foarte, foarte putini, facute parca intentionat sa iasa kilometri cat mai multi cu bani cat mai putini. In loc sa se bage aici "partial renewals' / "renewals with partial upgrades", s-a ales sa se bage bani in coridoreli, si pentru astea sa se faca o categorie separata, cu bani super-putini, care ajung de doua buloane, trei prezoane si doua kile de balast la kilometru, deci efectiv bani aruncati.

Asta e problema... Ca lucruri implementabile au fost eliminate sau downgraded in idiotenia de categorie "negociata cu trambita" quick wins (care in loc de quick wins e de fapt carpaceala primitiva, cu 10-20-30.000 euro pe kilometru, deci fix pix nimic), si s-au bagat aberatii care sa iasa la scor.

Pe feroviar exista la sertar o gramada de idei si proiecte. Inclusiv un plan national de RK, care se poate implementa relativ usor - exista pentru toata reteaua un document clar de "inlocuire la rand". De asta, de exemplu, refactia totala a unui fir pe Buzau - Faurei nu a avut nevoie nici de 5 tone de proiecte si nici de sefeuri si nici de nimic altceva. La fel, se pot face relativ usor proiecte de electrificare, de modernizare si upgrade poduri, de standardizare GSM-R etc. etc. Pentru multe exista deja documentatii, dar n-au fost bani.

@alin2pas : PNRR a fost gandit ca document eminamente politic, nu administrativ. In majoritatea UE cu aprobare rapida, documentul echivalent a fost construit de o echipa la nivelul cel mai inalt guvernamental, nu delegate domeniile "mai putin interesante" la birocrati din ministere, cum s-a facut in RO.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Xenos

@frunzaverde and all:

Pe feroviar exista la sertar o gramada de idei si proiecte. Inclusiv un plan national de RK, care se poate implementa relativ usor - exista pentru toata reteaua un document clar de "inlocuire la rand". De asta, de exemplu, refactia totala a unui fir pe Buzau - Faurei nu a avut nevoie nici de 5 tone de proiecte si nici de sefeuri si nici de nimic altceva. La fel, se pot face relativ usor proiecte de electrificare, de modernizare si upgrade poduri, de standardizare GSM-R etc. etc. Pentru multe exista deja documentatii, dar n-au fost bani.

Asta ar trebui sa fie viitorul investitiilor la CFR, impreuna cu abandonarea coridorelii, inclusiv pe M 500, 502/401 etc.

Si da, desi este extrem de frustrant, mediocru Drula pe feroviar, porcariile din PNRR sunt o inselatorie (metrouri, coridoare etc.). Tare pe rutier, slab pe feroviar, păcat. Speram să se întoarcă și încă sper, dar poate citește și prin topicul ăsta.

etravel

Quote from: Xenos on October 07, 2021, 09:01:36 PM
Speram să se întoarcă și încă sper, dar poate citește și prin topicul ăsta.
Sigur se va intoarce.
In ceea ce priveste subiectul nerealizarilor pe feroviar, sa nu uitam ca mandatul a fost de doar 8 luni. Lasand subiectul PNRR la o parte, cam cate credeti ca se pot face in acest interval de timp? 

horatiu.cosma

A fost clar și pentru noi din momentul zero la minister că e nevoie rapid de o schimbare de paradigmă pe feroviar, în special în direcția revenirii la programul de RK-uri, așa cum se făcea înainte de 2000, fapt ce am comunicat-o public de nenumărate ori, luptându-ne atât la realizarea bugetului pe 2021, cât și la rectificare să creștem substanțial alocarea bugetară pe astfel de lucrări. Și am reușit să punem vreo 250 de milioane, infinit mai mult decât în ultimii 20 de ani, evident, mult prea puțin raportat la nevoi.

În cele 8 luni am presat continuu CFR-ul să miște licitația pentru Buzău-Făurei, să miște noi licitații de acorduri cadru pentru șină, traverse, schimbătoare de cale, să își pună în ordine trenul de lucru și cel mai important, în PNRR am blocat un miliard de euro pentru astfel de RK-uri, quick wins (care înseamnă eliminarea restricțiilor și limitărilor de viteză de pe unele magistrale, era SF-ul spre finalizare), electrificări, centralizări. Sigur, unii văd partea goală a paharului (că au rămas în PNRR coridoreli), noi încercăm să o vedem pe aia plină, în care dintr-o variantă inițială a PNRR DOAR cu coridoreli am reușit în contextul dat să rupem un miliard de euro pe următorii 5 ani pentru ce trebuie cu adevărat rețelei, o sumă pe care nu o visau CFR-iștii pentru asemenea lucrări după cum au mers lucrurile până acum.

A fost foarte clar pentru noi că trebuie să țintim să trecem de la starea de fapt "20 de ani cu bani de semințe pentru RK și deprofesionalizare masivă în CFR" la "600 de km anual de RK-uri conform strategiei așa cum se făcea în anii 90", însă trebuie să fim realiști, nu se poate face treaba asta peste noapte.

Eu am un mare respect pentru frunzaverde și pentru toată contribuția lui și a colegilor, însă ar ajuta pe toată lumea să fim ceva mai ancorați în realitate și în contextul existent. Cel mai ușor e să aruncăm cu noroi și să ne demoralizăm, însă schimbările reale într-un sistem anchilozat se întâmplă cu "picătura chinezească", frustrant de lent, cu mici victorii de etapă. Așteptările au fost evident mari, inclusiv din partea noastră, pot spune că am petrecut mai mult timp pe feroviar (întreaga echipă) decât pe rutier (ca să vedeți cât de distorsionată poate fi imaginea publică față de efortul din spate), am pus niște semințe care sperăm că se vor vedea în anii ce vin și la finalul zilei rămân pentru noi mesajele unor CFR-iști de la firul ierbii care au văzut efortul nostru și care pot scoate la lumină roadele acestei munci.

frunzaverde

#684
@horatiu.cosma : Iti respect munca pe rutier, dar pe feroviar, marotele astea de PR ieftin ("moment zero", "paradigma", "sinergii" si "congruente") repetate la nesfarsit nu le fac adevarate. Din pacate:

1. Alocari de investitii, uite-aici la buget, titlul VIII.1:

2021: 117 milioane de lei : http://www.cfr.ro/files/bvc/BVC%202021.pdf
2020: 83 milioane de lei :  http://www.cfr.ro/files/bvc/BVC%202020.pdf
2019: 360 milioane de lei : http://www.cfr.ro/files/bvc/BVC%202019.pdf
2018: 59 milioane de lei

Deci nici vorba de infinit mai mult, ci sume super-modeste, in linie cu sumele din anii 2015-2020, si sub ce s-a intamplat in 2011-2013, cand dupa ce reteaua a intrat in colaps, s-au alocat bani seriosi pentru stabilizare (redeschizandu-se Balota, Ciceu-Adjud, Sibiu-Fagaras, care fusesera distruse de calamitati, refacandu-se podul Putna Seaca si eliminandu-se provizoratul de lemn cu 5 la ora, prevenindu-se inchiderea Filiasi Strehaia etc.).

Aici intra RK-ul, printre altele. Restul, fonduri proprii ale CFR.

Licitatiile intra tot aici : licitatia de sine, traverse, si macazuri nu e o noutate : sunt o continuare a acordurilor cadru care au mai fost, intotdeauna (si acum la fel) pe aceleasi valori meschine, utile pentru aceiasi 12-15-20 km de RK... Valori de genul 5000 traverse pe saptamana (e nevoie de 4000 pentru un km de cale dubla, si ar trebui schimbate vreo 10000 pe zi), valori de genul 40-50-60 km de sina (cand necesarul doar de mentenanta e de 500-700 km pe an) si tot asa... M-am uitat pe ROGOP pana prin 2016, si n-am gasit vreo "paradigm shift"

Ati alocat un picut mai mult pentru RC, adica carpelile locale de linii in 2021, dar nimic wow nici acolo, sunt ani mai buni, sunt ani mai prosti, 2021 a fost "pe la medie", hai, poate un pic "paste medie" cum ar zice un clasic in viata. Dar sunt atat de meschini banii aia, ca nu conteaza... Pe 2021, asta e bugetul negociat de voi, contrasemnat de voi, verba volant, scripta manent, stiti voi.

Si, mare parte din ei, au fost azvarliti pe "teatru TV", pe butaforia potemkiana (= minciuna cu excavator) de la Ciocanesti - Sabareni - Chitila, unde s-a scos sina veche, s-a dat cu grebla pe terasament un pic, s-au adus traverse noi, si s-a montat sina veche pe traversele noi. Sina veche care era problema reala, traversele erau ok (pe firul celalalt, cu acelasi terasament, dar cu sina frantuzeasca, se circula ok) : sina era insa sovietica, Azovstal, uzata, limitata la 50 km/h ca crapa din cauza otelului prost. Deci Cooperativa Munca-n Zadar cum ziceau parintii nostri - s-au dat la gunoi vreo 10000 de traverse degeaba. Atat. Ultima oara cand am mai vazut aberatii din astea era pe vremea lu' Ceasca - cand se turna pe A1 beton peste asfalt ca trecea coloana si nu era asfalt la district. Nu zic ca voi ati facut aberatia : dar voi ati girat-o inclusiv public, si trebuia (ca se vede din palat cu binoculul santierul, nu e la Viseu sau Sighet) sa va prindeti in pana mea ca ce se face acolo e teatru ieftin ca unii sa-si salveze scaunele...

2. Ziceti ca ati vazut din momentul zero ca e nevoie de o "schimbare de paradigmă". Pacat ca n-ati facut mare lucru in legatura cu asta. Ba mai mult, actiunile voastre au facut pe dos fata de declaratii, prelungind coridoreala, si inventand noi coridoreli:

- coridoreala Constanta - Mangalia, o chestie profund inutila fara dublare, pentru ca, pentru cateva sezoniere pe an, ar fi fost rapid, ieftin si banal cumparatul a 10 locomotive cu baterii cu autonomie de 100 km si incarcare rapida la Constanta. Cum locomotivele oricum se schimba in Bucuresti sau cel mult in Brasov, 10 locomotive ar fi fost destule pentru sezoniere. Si la linie simpla, transport local Constanta - Mangalia nu se poate face competitiv, maximum un tren pe ora, lent, garile fiind deja departe de punctele de interes.

- coridoreala Voiteni - Resita -  o linie inutila, lenta, aproape exclusiv rurala, care leaga Resita de Timisoara si e folosita acum pentru simplul fapt ca coridorul e decrepit. Daca coridorul ramanea decrepit, hai, poate intelegeam (era aberant, ca linia e primitiva, e o linie vicinala, gandita sa asigure transportul satenilor la viteza mica spre Timisoara, la costuri reduse, la inceput de secol 20, pe un traseu de te doare capul). Ati ales sa bagati bani in ea (si nu putini, e una din investitiile top-5) si in coridorul paralel - deci cel putin un proiect redundant si inutil... V-ati uitat vreunul din voi, cinci minute, pe unde trece linia aia? Cum arata linia in sine? Cum are zone in care e practic un tramvai chinuit printre case? Si alte zone in care se cocoata improvizat (ca atat au fost banii pentru sateni) pe dealuri instabile?

- hidrogeneala in locul electrificarii - o tehnologie incredibil de scumpa, netestata, unde hidrogenul SCUMP este incredibil de poluant, cel nepoluant fiind INCREDIBIL DE SCUMP, care pe 20-30 de ani de-acum incolo, are zero la suta sanse sa fie exploatat comercial la trenuri de marfa sau trenuri de lunga distanta. O aberatie costisitoare, facuta probabil din fudulie, ca alta explicatie nu exista, care o sa coste o retea falita si "early adopter tax", pe care RO nu si-l permite  (RO care are trenuri din vremea regilor)...

Apoi ati lansat in studiu coridoreli pe tot ce inseamna magistrale, pe CEF, blocand accesul la fonduri UE pana la pastele cailor (cand studiile vor fi gata si sertarizate), si ingreunand alte solutii (pentru ca orice SF viitor va trebui sa identifice de ce nu s-a implementat SF-ul anterior pe fonduri UE). Explicati-mi si mie cum e aia schimbat de paradigma cand lansati studii noi pentru paradigma veche (coridoreala), si propuneti proiecte noi pe aceiasi paradigma pe un orizont de 20 de ani in viitor (gen Ilva - Suceava)?

Asta in conditiile in care Romania, in 2019-2020, explicit a zis ca nu mai vrea coridoreli pe viitorul POIM, care se va numi POT ( https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2020/07/7809a76648585e195992ef0239798351.pdf ). Documentul care zice ca nu se va mai face coridoreala e din 6 iulie 2020, apropo, deci nici vorba ca ati venit voi si ati gasit paradigma veche in neschimbare - deja de oprirea coridorelii se vorbea OFICIAL, in propuneri clare cu UE...

Practic, lansand SF-urile astea, si promovand coridoreli peste tot, ati cimentat coridoreala ca strategie pentru CF pentru inca 15-20 de ani de-acum incolo... Tocmai cand in strategiile guvernamentale incepuse timid o perioada de "reassessment" anti-coridorist, care ajunsese inclusiv in documentele PO-urilor... V-au prins vrajitoarele (alta reclama veche), si v-au fraierit, cam asta e explicatia mea...

Explica-mi si mie Horatiu, si poate si Drula, cum treceti de la 20 km + coridoreala la 600 km de RK in conditiile in care ati prioritizat coridoreala si ati facut zero km pentru RK? Trenul de lucru PTH cumparat ca "demonstrator" a stat anul asta tot timpul ca n-a fost sina. Trenurile noi de lucru au fost amanate inca vreo 3-4 ani, ca sa se faca nu stiu ce studii, in conditiile in care exista un singur producator in UE, si trei globali. Asta in conditiile in care tot timpul anului a existat un contract cadru activ la CFR pentru sina 60 si 49, cu inca cateva mii de tone de sina in contract, care nu s-a executat. Parca 6000 tone de sina mai sunt in cadrul din 2019 neexecutati ca nu ati gasit bani de sina...

Si sina, care e problema care arde cel mai rau (traverse mai se gasesc, ca se produc si in tara, e mai greu dar se gasesc), nu e scumpa, dar cat timp cineva nu cauta banii necesari pentru o achizitie pe lunga durata, la volume decente, nu o sa vina. Volume decente = NU contracte cadru care incep de la cat produce un laminor in cateva minute - ca la alea o sa vina fix pix la licitatie (ma rog, o sa vina acelasi vesnic livrator austriac care livreaza la piata balcanica cu livrari la misto pentru licitatii din astea, facute pe valori misto, de CF butic de colt, de un deceniu jumate).

3. PNRR. Nu exista nici o parte plina a paharului. Nici una.

In primul rand, nu inteleg de unde faza cu "greaua mostenire", in conditiile in care documentele bugetare ale UE care stau ca baza pentru PNRR au fost aprobate pe 10 Nov. 2020, iar agrementul pentru NextGenerationEU (PNRR efectiv) au fost aprobate de UE pe 18 Dec. 2020. Ce grea mostenire, cand nici UE nu stia cum va arata PNRR pana in data respectiva? Cand voi erati deja la butoane?

Da, poate erau notite pe servetel : dar in tot UE, PNRR a fost un proiect guvernamental, politic, al guvernelor curente, adica, in speta, al vostru. Voi si nimeni altcineva ati decis si aveti 100% raspundere pentru PNRR. De altfel, PNRR ca proces, a inceput pentru statele membre, de jure, in decembrie 2020 (PNRR nici macar ca idee nu exista in UE pre-Covid, si primele discutii de PNRR au aparut la nivelul UE spre sfarsitul verii 2020, dar cu esecuri in negocieri si cu 'informale' - formal nu era nimic in decembrie).

Voi si nimeni altcineva ati negociat PNRR-ul (data de prezentare a propunerilor nationale fiind in aprilie). Voi ati ales sa bagati coridoreala, si nimeni altcineva. Cand ati venit voi la putere, multe tari, cu NextGenEU aprobat mai devreme decat RO, nici macar nu-si facusera grupul de lucru pentru NextGenEU (Suedia si-a facut, de ex grupul de lucru pe 22/12/2020). Asa ca nu inghit "mostenire grea"...

Apoi Quick Wins din PNRR nu au vreo legatura cu RK. Quick Wins sunt carpeli punctuale, schimbari ale unui macaz intr-o halta, inlocuirea unui podet de 10 metri etc. etc.... Pe majoritatea liniilor prinse la quick wins, unde aveti valori de 10-20.000 euro / km de linie prezentata, atat se poate face - un bulon, o traversa, un macaz la 10 km. Vorbim de alocari atat de meschine, si impartite pe atat de multi kilometri de linie, incat efectul va fi caca-maca. Asta a si frustrat UE, ca nu vede cum ar putea asa ceva sa aiba vreun impact. Pentru ca ce ati propus voi in PNRR nu are legatura cu Quick Wins nici macar asa cum a fost discutat  si gandit in in trecut in SF (RK in principiu), ci e doar carpeala rapida, care sa tina cateva luni, poate 1-2 ani, pana cand, in cea mai optimista optiune "vine coredorul", cum s-a facut la macazuri in Gara de Nord, care a tinut 1 an si 6 luni.

Singura linie cu "quick wins" unde sunt bani cat-de-cat decenti e Craiova - Bucuresti, dar si acolo, sunt cam o treime - o jumatate din cat ar costa un RK minimal... Deci tot carpaceala rapida, la preturi care nu permit o lucrare normala de refactie, cu tren de lucru...

PNRR (NextGenerationEU) are, culmea, RK prevazut inclusiv in ghiduri, si tari ca Slovacia, au ales sa-l foloseasca. Se numeste renewal with partial upgrade. Dar, voi ati ales sa-l folositi doar la hidrogeneli (unde explicit folositi termenul reinnoiri, (reinnoire e denumirea "comerciala" CFR-istica pentru RK, care e denumirea interna)), nu la lucrari pe alte linii si magistrale (care magistrale sunt oricum TEN, deci no problem)...

Si apropo, nu e nici un miliard pe quick wins, ci 452 milioane de euro. Dar astia 452 milioane de euro sunt atat de raspanditi, si aruncati pe mii de kilometri ca efectul va fi nul... Restul pana la miliard sunt hidrogeneala, electrificarea fara dublare pe Constanta - Mangalia, aberatia Resita - Voiteni, si centralizarile, multe in statii care mai de care mai dubioase (unele deja cu CED, altele in zone complet izolate de alte centralizari gen Viseu, Bascov in pregatirea Rm. Valcea - Valcele, dar ma rog, pare ca cine a scris documentul ala n-avea mari idei de cum arata reteaua feroviara, si voi n-ati verificat). A, si 2.6 miliarde in doua coridoreli cu sanse zero barat sa fie finalizate pana in 2026.

A, si la centralizari, ati zis explicit in PNRR ca montati... Centralizari Electrodinamice, tehnologie de anii '70, care de-abia se mai fabrica. Sper sa poata revizui cineva... Ca altfel o sa fie sublim. Bine, nu ca ar conta, la ce statii au fost alese.

Vorbim de material rulant? Unde toata lumea cumpara MR nou, unde pana si Bulgaria a aratat ca se pot cumpara locomotive noi, de la licitatie la livrare, in sub 12 luni... Doar Romania cere bani sa modernizeze epave suedeze de muzeu, cu tehnica arhaica (diode, ca televizorul pe lampi a strabunicii), locomotive de creatie 1960, si vagoane din RDG decrepite, creatie 1975-1985...

Sau despre ce altceva vorbim? De sistemul de ticketing licitat de ARF care deja exista la CFR SA, functional, multi-operator, platit de CFR Calatori, si pe care statul il va mai plati... inca o data, tot la Infofer, tot pentru XSELL? Desi, intre noi fie vorba, e destul de varza?

4. Deprofesionalizare : Eu unul nu inteleg ce profesionalizare ati facut voi cu un secretar de stat care in fata mea a aratat ca e dezinteresat de CF. A aratat si in fata lumii - s-a facut de rusine la maxima audienta la ProTV, nimic secret... Apoi l-ati schimbat cu altul, la fel de dezinteresat, contabil, cu un CV care scuze, e jenant (cu gaura inainte de angajare la stat!), nu stiu unde l-ati gasit, am inteles ca l-ati luat de la un aeroport. V-am zis de el pe pagina 38, threadul asta. Omu' era la fel de interesat de CF cat sunt eu de constructii de masini grele pentru uz industrial = 0 barat. Am avut onoarea sa vorbesc cu el vreo 10 minute. Am zis si pe forum ca nu-i ce trebe, si ca e practic "omul de pe strada", discutia cu el mi-a confirmat ca n-avem mare lucru de discutat, nici legat de CF, nici in privat.

Daca va interesa, nu v-ati fi luat ca consilier pe CF un nene care face ca slujba marketing de containere pe calea ferata, care nu intelege ce-i aia viteza stabilita, limitare si restrictie, dar vrea "sa se scoata limitari". Cu ce sa va consilieze un om ca asta?...

Daca va interesa, l-ati fi dat in pana mea pe Vizante (care initial suna bine dupa CV, dar rapid s-a aratat absurd de slab) afara in ziua in care a casapit 1/10 din reteaua CFR Calatori cu satarul, aleator, si in nestire, taind trenuri utile si pastrand aberatii la miez de noapte... La naiba, cand a lasat doua trenuri Constanta - Bucuresti la 50 metri de A2 in camp o noapte intreaga fara lumina, fara aer conditionat, si fara apa, si apoi dimineata s-a ratoit la presa, l-ati fi dat dracu afara... Mai ales ca si ProTV si Antena, si rudele sinistratilor ajunsesera la tren. Ca nu era mare scofala - trenul s-a oprit din lipsa de curent cu drum de servitute la baza terasamentului, cu un sat la 2 km distanta, cu glisiera de la A2 la cativa zeci de metri. Unii calatori, cu destinatie Bucuresti, au si facut autostopul la autostrada, pe BU, majoritatea insa, de Craiova, Arad, Targu Jiu, au stat in tren, ca n-aveau ce face... In pana mea, eu l-as fi tras de urechi cand facea actiune de PR pe bani multi cu youtuberi pentru Bucuresti - Constanta, cu zeci de oameni wined-and-dined si cu autocar platit, cand pe partea aialalta se plangea ca n-are buget si nu poate plati salarii si taie trenuri.

Nu mai zic : Am fost mintit in fata de oameni din echipa voastra. Jignit in fata. Si-n public. Nu povestesc mai mult, ca e trista povestea (de fapt povestile), si poate multe lucruri nu ar trebui spuse public (desi sunt tragi-comice unele faze, de stan si bran: e superb sa-i vezi fata lui Pintea cazand cand realizeaza ca exista cineva din afara sistemului care intelege ca restrictiile sunt ascunse ca limitari permanente neinregistrate scriptic de CFR ca sa nu supere politicul) - dar @Horatiu, daca chiar ma respectati, nu ma tratati asa cum m-ati tratat. M-ati fi ascultat. Ati fi facut ceva cu sfaturile mele. Ati fi facut ceva cu semnalele de alarma trase. Si ati fi luat in serios critica mea constructiva, nu v-ati fi batut joc de ea si de mine. Nu ati fi ascultat de oamenii care va livrau miciunele placut mirositoare in fata omului care va livra adevaruri neplacute, care, da, puteau. Si da, inteleg, dar asta e, realitatea pute, si e greu sa asculti critica, si e greu sa ti se spuna ca gresesti, dar asta e ce e.

Realitatea cam e ca pe feroviar ati dat-o rau in bara. Rau de tot. De la chestii urgente si scumpe, gen continuarea proiectelor Pascanizari, PUMA/ICOL, DA cu RG (platit de nou modernizari la piese de muzeu, la bani de vehicule noi) cu licitatii noi, si pana la chestii strategice inradacinarea coridorelii inca zece ani, pana la mostenirea voastra la dezastru - hidrogeneala (o prostie de la cap la coada) si Voiteni - Resita, ati luat deciziile nepotrivite, la locurile nepotrivite, cu oamenii nepotriviti. Fata de 2020, pe feroviar, doar minus : e mai rau pe toata linia.

La marfa nu mai zic : e clar ca CFR Marfa e moarta-n drum, ca are niste lest insurmontabil (datorii la comisie si ajutor de stat nelegal) - tot ce se face acum e cheltuit bani pe un zombie. Se continua in paguba "one day at a time", cu blocaj financiar urias (care afecteaza CFR SA prin neplata TUI), in locul unei decizii, ORICAREI decizii - ori inchis cu lichidare, ori reorganizare totala in firma noua... Una din doua, dar sa fie una, ca CFR Marfa bouncing back chiar nu se poate.

Ca si pe aerian - tot nu inteleg ce i-a trecut in cap lui Drula sa inaugureze cu pompa niste automate de scanat pasaportul la OTP, dupa ani in care chiar tu radeai de fazele alea cu panglici. Apropo, automatele alea nu merg daca ai iphone, ca-s prost setate si uita sa opreasca NFC-ul dupa ce ti-au scanat pasaportul, si activeaza wallet-ul automat, dar ma rog... Mie unuia mi-ar fi fost jena daca as fi fost ministru... Jena de OTP, care arata ca dupa bombardament. Jena de calatori, ca si Tirana are aeroport mai ok ca OTP. In pana mea, nici macar prin Africa Subsahariana n-am vazut numarul portii scris cu carioca pe foaie, doar la OTP... Dar asta-i alta poveste...

Si daca chiar ma respectati, ar trebui sa incepeti, incepand cu Drula, si cu Paul Barabas (in special) cu scuze. Stiti voi pentru ce si de ce. Ar fi primul pas sa va recuperati respectul meu fata de voi. Votul, mai vorbim, dar nu cred ca vreodata il mai vedeti.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

MarianD

Fosta echipa din MT nu a inteles ca nu e vorba doar de achizitii, ci si de schimbari de mentalitate.
Spune Horatiu ca "au sadit pentru anii ce vor sa vina".
Ha!
1. ARF e inca in picioare.
2. Contractele cu băeții dăștepți din CF merg in continuare (Reloc, Remarul 16 Februarie, Pascani, etc.)
3. Directorimea din CF va ramane tot aia si isi va face aceleasi mendere (vezi numai ce face Preoteasa)
4. AFER si institutiile din subordine vor casapi in numele propriilor interese la fel ca pana acum.
5. OPSFPR va utiliza in continuare personal iesit la pensie (teoretic inapt, ca de aia iesi la pensie) pentru activitatile curente, cu consecinte GRAVE care se vad (scapare tren pe Valea Jiului, trecere peste semnal l Fetesti, betie cu demolare Carcea, lovire tren lucru Cotesti, etc.) in conditiile in care legislatia nu propune amenzi si penalitati DURE pentru OTF care incalca cu buna-stiinta legea.

https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/concluziile-anchetei-in-cazul-trenului-cazut-in-rapa-viteza-de-peste-130-kmora-si-mecanici-bauti-911346
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/mecanicul-locomotivei-care-a-provocat-accidentul-feroviar-de-la-fetesti-dupa-ce-a-consumat-alcool-a-fost-retinut-1615949
https://www.feroviarul.ro/accident-feroviar-la-cotesti-judetul-vrancea-regionala-galati
https://clubferoviar.ro/cfr-repara-viaductul-carcea/

6. Achizitii noi de MR intr-un timp previzibil NU!
7. Reprofesionalizare sistem feroviar NU!

Serios, poti sa argumentezi ca esti mare si tare (nu fac atac la persoana, chiar nu ma intereseaza acest aspect) cand sistemul e praf? Decenta in afirmatii si in comportamentul public se impune altfel... Trebuia spus "am facut ce am putut, ar mai fi fost multe de care nu ne-am ocupat".

alexV

Ai fost in biroul ministrului sa discutati idei din domeniul feroviar.
Aici pe forum scrii ca nu au preluat nimic din viziunea ta, si pretinzi scuze pentru ofensa?

E cel putin dificil sa lucreze cineva in echipa cu tine. Mult noroc cu ceilalti din politicia, erau mult mai eficienti pe feroviar, cel putin dadeau ordonanta de urgenta sa suspende TVA-ul in Romania cateva ore pana le intra trenul cu motorina in tara. (Recorder.ro)

Sincer, imi pare rau de ideile bune comunicate prost. Sper ca in viitor, de va mai fi ocazia, sa puteti discuta fara orgolii.

Sorinus

Oau, eu pe feroviar il respect pe frunzaverde mai mult ca pe oricine, si argumentele lui sunt imbatabile. Din pacate, mi-am pierdut speranta complet. Aveam un drum in weekend pana la Severin, un drum pentru care o data pe an foloseam trenul (de fiecare data cu frustrari, in general generate de intarzieri grosolane, starea garilor). Am pus comentarii legate de M900 de fiecare data cand am facut drumul. No more.

Pe Pitesti-Bucuresti, dupa reparatiile vietii, acum o luna a venit jegul de tren cu intarziere, am stat in halta cu balarii extra. Cand am ajuns la Basarab m-am simtit umilit si sarac.

Dar gata, chiar si un 'die hard' fan al caii ferate ca mine, o las balta.


frunzaverde

#689
@alexV - nu, daca de mine e vorba, nu pentru ca nu mi-au fost preluate ideile pretind scuze. Pana la urma e decizia lor politica daca doresc sau nu sa-mi preia ideile - au decis sa nu, sa continue cu un management la calea ferata cum au crezut de cuviinta, cu amatori si coridoreli. La schimb pentru asta mi-au pierdut si votul, si increderea si sustinerea, si dorinta de a le mai da vreun credit intelectual. Atat. Nimic mai mult. Cer sa mi se ceara scuze pentru chestii mult mai grosolane, pentru care singurul raspuns corect este, daca vrem sa fim decenti, scuze.

Cat despre "am fost in biroul ministrului" - da, am fost. Nu stiu de unde stii ce s-a discutat, ca stiu eu sigur-sigur ca n-ai fost acolo, ca stiu exact cine a fost acolo. Iti spun eu ce nu am discutat - despre idei macro la nivel feroviar. N-a fost timp de asa ceva, a fost mai degraba un schimb de cordialitati, intre doi membri API si doi ex-membri API si cam atat. Cam tot atunci, de altfel, mi-am aratat disponibilitatea sa colaborez cu oamenii, de rea-credinta cred ca e ultima chestie de care as putea fi acuzat: am fost refuzat, chiar si dupa ce am livrat niste munca gratis, care a fost rau primita. Foarte rau primita, pana la un punct la care munca mea (si a mai multora din API) si timpul meu (ca nimeni nu a fost capabil sa isi dea 5 minute sa verifice un raspuns cu minim due dilligence, dar m-au putut pune la 5 ore de drum si o zi pierduta) au fost batjocorite.

Cat despre "e greu sa se munceasca cu mine in echipa" : nu, nu e greu, cat timp ne inhamam la acelasi lucru, in aceiasi barca, si toti partenerii din echipa isi fac treaba. Cand insa cel platit (si bine platit) sa stie niste chestii nu are nici cea mai vaga idee de abecedarul domeniului, dar are idei crete si un orgoliu urias, atunci e o problema. Mai ales cand eu sunt in postura de voluntar neplatit, care n-are nici timp, si nici chef sa faca educatie de baza pe gratis cu oamenii care sunt platiti cu bani bunicei sa stie domeniul a priori... Si mai ales cand oamenii astia inepti au orgolii pana la luna si inapoi.

Nu o sa stau sa explic care-i diferenta intre VS si VC sau care e diferenta intre limitari si restrictii unui consilier ministerial pe feroviar, pentru ca nu doar ca nu sunt platit, dar omul ala, de vizavi de mine, e platit sa le stie. Si nu le stie. Nu o sa-i explic unui om care trebe sa dezvolte strategii de achizitii material rulant ca un DA e piesa de muzeu cu tehnologie practic interbelica, si ca nu poti sa bagi bani de locomotiva noua in echipament atat de vechi, in conditiile in care inclusiv nea Fane Manivela de pe peron intelege asta. Sau hai, am rabdare sa explic odata - dar ori bagi la tartacuta, ori pa-si-pusi baiete, ca nu sunt dom' invatator la clasa de invatamant primar feroviar...

La fel, e imposibil sa muncesti cu mine in echipa, dar absolut imposibil cand sunt inselat in vreun fel. Cand, de exemplu, mi se spune ca trag la scopul X, pentru ca apoi, fara ca eu sa fiu de acord, scopul X sa se transforme in scopul Y, complet diferit de scopul X, la care eu nu doresc sa particip. Nu am nici o datorie, mai ales cand sunt neplatit, sa particip la, sa zicem, promovarea jocului de baseball, cand eu m-am inhamat la, sa zicem, fabricarea de unelte agricole... Chiar daca tot restul echipei vrea sa se ocupe acum de baseball. Daca imi pasa, incerc sa ii intorc pe oameni la calea initiala; si daca vad ca nu se poate, plec... Si da, pot fi incredibil de contondent cand ma simt inselat.

Si e imposibil pentru mine sa lucrez intr-o echipa in care o parte din echipa livreaza, sau ia de bune, in ciuda evidentelor, minciuni. Sunt dispus sa le explic de ce sunt minciuni, sa vin cu date, sa... Dar daca decid sa creada minciuni, nu putem avea incredere...

Cat despre "daca nu-ti convine cu astia, noroc cu ailaltii, ca aia or fi mai buni" : E o eroare de logica formala, care pare ca va place mult la multi : https://academy4sc.org/video/fallacy-of-relative-privation-all-problems-are-relative/. Ceilalti, in opinia mea, sunt EXACT LA FEL, dar nu conteaza - cum sunt ceilalti nu afecteaza cum sunt astia. Eu unul (si vad ca nu sunt singurul), pe feroviar, nu am vazut VREO schimbare, cat de mica, in bine, in 2021 fata de "ailalti". In rau, am zis mai sus. Plus "laissez faire" la un nivel inca si mai rau ca in trecut, ceea ce a dus la aberatii demne de Kafka, gen cel mai bun vagon de dormit, unul din putinele vagoane de dormit non-epava din CFR, a circulat in 2021 doar pe trenuri de zi, ca un director CFR avea ambitz. Dar astea-s chestii marunte pana la urma.

Si "colaborare" nu a fost, dar absolut deloc, intre mine si echipa Drula. Si nici nu cred ca ar putea sa fie. Am incercat, mi s-a intors spatele si mi s-au aruncat zoaie. E clar : valorile mele si valorile lui sunt clar altele, si nu vad de ce, si cu ce as putea sa particip la implementarea valorilor lui.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!