Ministrii Transporturilor: propuneri, promisiuni, rezultate

Started by Ionut, November 19, 2018, 11:52:49 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

mirceaeliade

Nu ma intereseaza sa fac politica, dar nu stiu unde altundeva sa intreb.  Realist vorbind, cel putin pentru cateva luni o sa fie un blocaj.  Si cel mai rau caz e ca se va prioritiza banii catre primari care l-au sustinut pe premier.  In cazul asta, la ce ne putem REALIST astepta sa se intample?  Vor intra in concediu constructorii lenesi care zic ca nu mai e caine la stana?  Se vor bloca deschiderile de noi proiecte de gen semnare PiSi4 si lansare/acordare la A7? Vor intra la sertar din nou proiecte Bv-Fag?  Ce crede lumea ca e realist sa ne asteptam?

pest1969

Nu cred ca pot sa apara astfel de blocaje. Cei 50 mld sunt o promisiune frumoasa a lui Citu pentru 2022 si dupa. In MT sunt inca oameni care au lucrat acolo si in 2020 cand lucrurile deja se deblocasera in mare parte. Conducerea CNAIR e aceeasi de aproape 2 ani, aici nu ar trebui sa avem sincope deloc.
Principala ingrijorare ar trebui sa fie legata de PNRR, pentru ca banii de acolo ar trebui sa vina conditionati de ceva reforme promise de guvern. Care reforme vor fi cam greu de implementat cu un USL renascut.

Ionut

La rutier avem acces la proiectele care acum sunt in faza de SF. Nu e o problema (momentan). Asta nu e la ministru, ci la CNAIR. Valabil și pentru CFR.

Hai sa revenim la subiectul thread-ului.

RaduG

,,Schimbarea lui Drulă, bucuria nebunilor"

https://republica.ro/schimbarea-lui-drula-bucuria-nebunilor

QuoteNucu Morar
Contributor comentator


Schimbarea lui Drulă, bucuria nebunilor
acum 2 ore





C Drulă - Inquam Photos / Octav Ganea
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Primul mandat al lui Cătălin Drulă la Transporturi s-a încheiat. Nu din cauza unui accident feroviar, nu din cauza unui avion prăbușit, nu că s-ar fi surpat vreo autostradă, ci ca urmare a unei crize politice stupide apărute din nimic, până la urmă.

Venit în decembrie anul trecut, anul ăsta n-a mai apucat paltonul la sediul din Dinicu Golescu 38. Ceferiștii nu-l regretă, dacă e să fiu elegant, așa după cum arată rețelele de socializare. Până la urmă ăsta nu e un semnal rău, majoritatea miniștrilor au plecat așa cum au venit, necunoscuți, nepricepuți, lipsiți de orice inițiativă, oameni care și-au bifat încă o funcție în CV-urile lor artificiale. O excepție a fost Băsescu, un om care a lăsat reforme profunde în domeniul feroviar, imposibil de uitat sau bagatelizat. Au existat voci care l-au comparat pe Drulă cu Băsescu, din acest punct de vedere.

Sectorul feroviar se zbate într-o ineficiență cronică, anchilozat în grupuri de interese, cumetrii, prietenii, pierderi financiare uriașe în creștere de la un mandat la altul. Orice analist onest cu un minimum de cunoștințe economice realizează că e vorba de o mare gaură neagră la bugetul de stat. E nevoie de reforme profunde, drastice, care să corecteze un sistem greșit de funcționare. Experiența trecutului ne arată că sistemul nu se poate reforma din interior, sistemul nu face decât să-și conserve status-quo-ul, complicând artificial lucrurile, astfel încât să nu poată fi corectat. Reforma nu poate veni decât din afară. Drulă a înțeles lucrul acesta și și-a asumat rolul de a acționa în consecință.

Există două direcții din care a fost atacat ministrul. În primul rând conservatorii, cei care nu-și doresc cu niciun chip schimbarea lucrurilor, profitorii mai mari sau mai mici începând cu simplii salariați, până la directorii generali și patronii de firme. Căciula bugetului de stat din care se iau bani pentru acoperirea pierderilor e mare și poate acoperi și incompetența și iresponsabilitatea și profituri uriașe. Manageri iresponsabili, în sensul că nu răspund pentru dezastrele financiare lăsate în urmă, reciclați în sistemul feroviar pe care continuă să-l păstorească, contracte date pe sprânceană, blocaje financiare penibile până acolo încât nu sunt bani de salarii pentru angajați. Toată această organizare de gașcă suferă la orice schimbare și se opune cu vehemență reformelor.

O a doua categorie care l-a criticat pe Drulă, mai ales în partea a doua a scurtului mandat, categorie din care fac și eu parte, este cea a celor care cred că reformele sunt prea lente, care nu sunt duse la capăt, reversibile, inutile dacă nu sunt complet implementate. Notez cu plus activitatea ministrului la Metrorex, extirparea unei căpușe ilegitime de pe corpul statului nu poate fi decât un lucru pozitiv. Tot pozitivă este și restructurarea cu schimbarea managementului de la companiile din subordine, cu toate că se putea merge până la desființarea lor. Reforma incompletă la CFR Călători și lipsa reformei la CFR SA. Infrastructura feroviară are nevoie de o infuzie masivă de capital, iar capitalul acesta poate fi luat din pierderile provocate de companiile din subordinea ministerului, cel puțin în parte. Ministrul are ca instrumente de coordonare a activității feroviare organisme precum AFER (Autoritatea Feroviară Română) și ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară). Tocmai de aceste autorități Drulă nu s-a atins deloc. Starea deplorabilă a căilor ferate de astăzi depinde și de aceste entități.

ARF-ul a reușit scoaterea chinezilor de la licitația pe care aproape o câștigaseră. Asta nu poate spăla autoritatea de acuzația că până acum nu a reușit să-și realizeze obiectul de activitate, achiziția de material rulant nou pentru căile ferate din România, ba chiar a blocat până acum acțiunea de înnoire a parcului de locomotive și vagoane. AFER-ul a rămas o instituție supradimensionată, clientelară, nereformată, condusă de un management pus de pe vremea PSD-ului. Sistemul ăsta de holding în care funcționează AFER-ul nu este potrivit unei piețe concurențiale. Armonizarea și integrarea în sistemul autorității feroviare europene (ERA) trebuie să fie prioritară. Având în vedere că în piața feroviară acționează inclusiv operatori de stat, nu ar fi un lucru rău ca ASFR-ul (Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română) să ajungă în subordinea prim-ministrului.

După plecarea lui Drulă de la minister reformele se vor opri. Nu peste mult timp se va ajunge exact în punctul în care am fost acum un an. Schimbarea regilor e bucuria nebunilor.

GIV

Salutare,

Fiindca s-a vorbit de ambele companii, AFER (Autoritatea Feroviară Română) și ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară) las comentariul aici intrebandu-ma cum de nu au devenit aceste companii o tinta in vizorul API, adica sa puna presiune spre eficientizarea, comasarea sau chiar desfiintarea lor? au produs atat rau infrastructurii feroviare la fel de mult cum a facut ionita si cuc la rutier,  (da, cuc a fost sef si peste feroviar ) si altii in trecut.

etravel

Quote from: pest1969 on September 09, 2021, 10:26:18 PM
Cei 50 mld sunt o promisiune frumoasa a lui Citu pentru 2022 si dupa.
Parca-l vad pe Criţu ca o sa tranteasca iar celebra replica " chestia asta era in  programul electoral, nu in cel de guvernare ". 

Lyvyoo

Din pacate unii clovni si-au gresit cariera si au ajuns in politica in loc de circ:
"Întrebat care este poziția sa referitoare la Ministerul Transporturilor, rareș Bogdan a spus că acesta este vital pentru PNL:
,,Trebuie să înțelegeți că 3 miliarde din banii atrași sunt pe toate cererile depuse de ministrul Bode și secretarii de stat din mandatul domnului Bode, iar 95% din șantiere, pe care le-a continuat și foarte bine că le-a continuat Cătălin Drulă, sunt cele începute sau continuate de ministrul Bode. Eu cred că Ministerul Transporturilor e vital să fie, așa cum era normal, să fie... (la PNL n.red.). Eu nu înțeleg nici azi de ce am pierdut Ministerul Transporturilor", a declarat Rareș Bogdan, care a adăugat că ,,ceea ce am pierdut în decembrie printr-o negociere proastă trebuie să recuperăm".

Sursa: https://www.g4media.ro/rares-bogdan-despre-viitorul-cu-usr-plus-nu-mai-renuntam-la-fonduri-europene-si-transporturi-stiind-ce-bani-sunt-la-bruxelles-ei-pot-lua-cultura-au-sustinere-publica-din-zona-culturala.html


horatiu.cosma

Legat de transparență, a pus la un moment dat CNAIR la ei pe site analiza multicriteriala de la Timișoara-Moravita și am pus link de descărcare într-o poziție publica pe FB. Pozitia a avut vreo 100.000 reach, descărcările documentației au fost sub 10.

In plus API a fost invitata constant la CNAIR pentru discuții despre stadiul proiectelor și în general nivelul de transparență a fost la cote maxime pentru întreaga societate civilă, la ședințele săptămânale pentru proiectele Moldovei a putut să participe fizic sau online chiar oricine și-a dorit asta. Chiar și la CFR au fost organizate o serie de discuții f2f cu întreaga conducere a companiei, a scris API despre asta.

Iar legat de tot ce s-au scris pe forum, a fost văzut și s-a ținut cont de ideile pozitive ridicate aici, doar că reforma și resetarea unui sistem închistat de zeci de ani nu se poate face peste noapte, cu atât mai mult cu cât susținerea în coaliție a fost cum a fost.

Dar eu cred că am reușit să facem niște pași sănătoși în direcția corectă, unii mai vizibili (CNAIR, refactii CFR, ISCTR, Metrorex), alții mai puțin vizibili, dar în spatele cărora au stat mii de ore de muncă și mult ficat sacrificat zi de zi, 14-16 ore regulat.

O mare satisfacție pentru echipa e și închiderea PNRR-ului pentru Transporturi. Sutele alea de pagini lăsate pe birou pentru Vâlceanu au in spate niste nopți nedormite, discuții foarte complexe cu directoratele tehnice ale Comisiei, in paralel cu altele la fel de complicate cu partenerii de coaliție care nu înțelegeau că varianta PNL de anul trecut era doar o fițuică electorală cu de toate ce depășea financiar tot PNRR-ul (doar lista de proiecte pe transport). Nimeni nu credea la începutul anului că o să reușim să luăm bani serioși pe rutier și uite că am reușit, cea mai mare alocare pe rutier dintre statele membre. E super important că am reușit să eliberăm următorul POIM de aproape 8 miliarde.

Și mai sunt multe de zis, dar vorba lui NGC, la momentul potrivit  :D.

carutasul

#653
eu zic că eroismul în vremurile noastre nu mai e ăla cu pușca în mână, pentru asta avem drone, ci să stai cu pieptul dezvelit în calea lăturilor aruncate din toate părțile și să îți vezi de treabă, făcând "ce trebuie". Sper că și de luna viitoare încolo, că orice altă variantă ar fi mai proastă ...
L.E. Și să reziști și tentației de a crede că doar tu le faci bine, e și asta o calitate, ca să subliniez și latura asta :)

dr4qul4

nu stiu cati oameni au timp sa mearga la sediul cnair sa studieze sute/mii de pagini. Mai ales in perioada asta.
Nu stiu daca ati observat, dar in ultimul an au incetat bombardamentele de furnizare de informatii de interes public.
Asta pentru ca ne asteptam sa transparentizati procesul de alegere a traseului din cardul SF-urilor.  Si chiar sa interveniti pentru a le corecta.
Inteleg ca realizatorul SF-ului are un anumit grad de decizie, DAR nu inteleg de ce nu e obligat sa-si motiveze alegerile.
Si aici ma gandesc ca un exemplu perfect este cocoasa de la Boita: De ce nu i-ati cerut sa motiveze, in scris, pe baza unor experti de mediu, cum au ajuns la concluzia ca 3300 de m2 de padure este mai importanta ca mutarea a milioane de m3 de pamant? Sau mai bine zis, cum a ajuns el la ponderea pe care a atribuit-o fiecarui criteriu?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

carutasul

în privința transparenței și eu cred că se putea face mai mult. Începând cu un purtător de cuvânt. Multe lucruri care s-au făcut ( bine sau nu) au nevoie de explicații, noi pe forum mai știm dedesubturi sau istorii, dar publicul larg uneori pur și simplu nu are de unde să știe. Facebook e bun, dar nu ține loc de...

bacovia

Mi-ar fi placut sa vad si niste plangeri penale pe numele unori fosti ministri sau directori CNADNR. Oare contractul Bechtel s-a gasit? :)
Ca tot someaza DNA, macar sa aiba ce lectura.

alexV

De mult, l-a publicat Catalin Homor in 2017 in ultima lui zi ca sef CNADNR. Este si pe forumul asta pe undeva.
Parca nu era nici stufos nici spectaculos. Detaliile probabil erau in anexe.

GIV