Trenuri in Romania: discutii diverse si proiecte

Started by andrey_tm, June 29, 2018, 05:23:05 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

etravel

Quote from: frunzaverde on January 31, 2019, 04:50:36 PMLa intors, simti...
Corect, m-am intors cu masina, de asta nu am simtit nimic : )). Am presupus ca le-au eliminat si pe cele de pe firul 2 dar mno, logica nu se aplica peste tot.

frunzaverde

#46
Quote from: Xenos on January 31, 2019, 02:41:37 PM
Sunt convins că un serviciu predictibil din perspectiva calităţii. curăţeniei şi numărului vagoanelor (de ex. un tren cu minim 4 - 5 vagoane modernizate, curate) sau cu automotoarele alea moderne cu care tot suntem ameninţaţi  :lol:, asigurat la cel mult 1 oră 30 - 2 h interval ar câştiga mulţi călători DACĂ ar mai scădea puţin timpul de parcurs. 2 ore 45 e totuşi prea mult pt 166 km! Dacă însă oferi 2 h sau 2 h 10 min şi psihologic poţi vinde altfel chestia asta şi este mult mai tentantă.

E predictibil. L-am folosit doar de vreo unsprezece ori in decembrie. Clasa a II-a, clasa I e "bad value for money" in Romania. CFR cu doua exceptii (1xATC, 1xSoftrans). In rarele dati in care sunt in Romania, practic fac naveta Bucuresti - Brasov. Serviciul e absolut predictibil, serviciul oferit de toti este urmatorul:

1. Trenul pleaca la timp, si ajunge la timp. Trenul a ajuns mai des timpuriu decat sa intarzie.

2. Trenul este in general curat, la standarde mult superioare multor spatii publice romanesti (atat de stat cat si private). Uneori straluceste de curatenie - in 1643 am mers cu un vagon care efectiv sclipea. O singura data am avut norocul de un tren semi-jegos, ar fi necesitat o smotruiala serioasa. Culmea, era un tren cu formare si plecare din Brasov. Budele au in general hartie igienica si sapun si sunt rezonabile de folosit. O alta data am avut ghinionul de un vagon cu tapiteria foarte tocita pe scaune. Nasul si-a cerut scuze, a zis ca este vagon pus la suplimentare (avea numarul corect pentru o suplimentare, era vagonul 32), si ca urmeaza sa fie trimis la revizie dupa sarbatori pentru RK. Chiar si cu tapiteria foarte tocita, era curat si absolut ok de folosit - era doar un vagon tocit de uzura; nimic neobisnuit in alte locuri din Europa.

3. Este cald in tren. Uneori este prea cald, pentru ca cineva se plange ca e frig si curent, boala romaneasca. Problema cu caldura in Romania este foarte curioasa - in toate hotelurile romanesti pe unde-am calcat in ultimii ani, iarna vor sa tina temperatura la 27-32 C... Am fost nevoit sa pornesc AC-ul in Ibis, pentru ca nu puteam reduce termostatul altfel.

4. Prizele functioneaza corect. Telefonul meu nu s-a plans niciodata, si functioneaza in continuare, dupa multiple incarcari de la transformatorul fabricat la Electroputere si trimis prin priza UIC la vagon.

5. Lumina functioneaza corect. Uneori uita sa o nasul aprinda la Tunelul Mic. Alteori nu. Se vede care nas este "pe ruta" si care e "detasat" - aia cu experienta se asigura ca toate becurile sunt aprinse la Darste/gara Predeal.

6. Veceurile sunt rezonabile. Nu am prins veceuri infundate sau imputite, chiar la trenuri de lung parcurs. Experienta mea este ca WC-urile la clasa a II-a se vor imputi indiferent de civilizatia calatorilor, la parcursuri lungi. Un WC la 40+ de calatori nu are cum ramane curat 10+ ore. Indiferent ca-i Franta, Germania, Suedia, Norvegia, SUA... E aceiasi problema cu zborurile long-haul : budele vor fi imputite la sfarsit, si n-ai ce-i face (50.000 mile zburate in medie pe an m-au invatat atata lucru). Ca sa le golesti si cureti iti trebuie echipament special cu vid si vreo 45 de minute de "munci". Asa ca daca te sui intr-un tren venind de la Baia Mare/Satu Mare/Viena si te-astepti ca buda sa miroasa a trandafiri, nu o sa se intample asta. N-ai ce-i face. Situatia s-a imbunatatit masiv fata de mijlocul anilor 2000, sau chiar fata de 2011.

7. Garile (Gara de Nord Bucuresti si Gara Brasov) arata absolut decent. Au primit reparatii, si o semi-renovare, inclusiv spoiala, care le fac sa arate absolut decent si pe interior si pe exterior. Nu sunt niste locuri primitoare, dar cate locuri publice din Romania sunt? Si, de altfel, cate gari din lume sunt primitoare? In Gara de Nord exista si o cafenea decenta (pe tunel spre Coloane, vizavi de linia 4), si exista optiuni absolut decente de mancare, cumparaturi rapide etc.. In Gara Brasov fauna si flora pare ca depinde in functie de ce trenuri sunt la peron... Daca e un tren spre Zarnesti, e o problema, daca e unul spre Mica Ungarie, e civilizat... Gara Brasov ar merita o cafenea decenta, mai ales ca pasajul garii e folosit foarte mult din cate am observat, de brasovenii care vor sa ajunga "in partea ailalta".

8. Automatele de bilete merg fara probleme. Interfata lor nu este superba, dar este perfect functionala. Vanzare Rapida -> Brasov/Bucuresti Nord -> Primul Tren -> cl. a II-a -> Card -> PIN -> bilet. Vanzarea online functioneaza la fel de bine. Interfata e proasta, dar la fel, functionala. La Softrans si la ATC interfetele sunt MUULT mai rele.

9. Co-calatorii sunt o "sectiune transversala" prin populatia Romaniei. Doar ca probabilitatea sa dai peste oameni civilizati este mult mai mare decat sa dai peste oameni necivilizati. Am avut ca vecini de la oameni care se duceau la snowboard la Predeal (si se plangeau de cat de "alb" e la Bucuresti si cat de "gri" e la Predeal) la studenti care facusera noaptea alba venind Iasi - Bucuresti - Busteni (i-am intrebat de ce n-au luat trenul direct, sau macar de ce n-au schimbat la Ploiesti si au ramas mirati de ambele alternative) la corporatisti care lucrau tot drumul si pensionari. Interesanta a fost reactia a unor indivizi (vorbeau engleza si greaca in grup) pentru care tura cu CFR-ul a fost prima calatorie cu trenul vreodata.

10. Este semnal 3G sau 4G pe toata distanta. Inclusiv in Tunelul Mare. Nu stiu reteaua (roaming, se schimba automat pe ce-i mai bun).

11. Cadenta este buna. Nu astepti mai mult de 2h daca ai scapat un tren. Cand am scapat eu trenul (17:45), urmatorul (cu care am mers) era in 15 minute (18:00), daca-l scapam si pe ala , era unul dupa inca 6 minute (18:06). Apoi in 39 de minute (18:45). Ar fi (pentru mine) util un tren foarte tarziu din Bucuresti - de exemplu un 22:30 cu sosire la 1:00 AM in Brasov, dar imi inchipui ca n-ar umple nici macar o Malaxa cu pasageri cu preferinta mea.

12. Trenul face intre 2h30 si 2h45. Este mult mai rapid decat pe sosea. Sa-l duci la 2h-2h10 nu creste atractivitatea - nu esti in raza de naveta zilnica, dar esti in raza unui day-trip confortabil.

13. Sunt si chestii rele. De ce dracu nu anunta statiile? Il doare pe nas sa urle "Urmeaza Azuga!" prin microfon? CFR are un standard foarte prost de a si afisa numele statiilor inspre tren. O prostie.

14. Apoi, as vrea posibilitatea de a cumpara o friptura, o salata, o inghetata, o bere, sau macar o cafea la bord. Doar in doua cazuri s-a putut - o data de la personal CFR care se plimba cu un cosulet, o data la vagon restaurant. Automatele de cafea Softrans nu merg.

Si cateva poze:

O experienta "normala" pe ruta, cu 1631:


O experienta "excelenta" pe ruta, cu 1643:


Cea mai rea experienta pe ruta, cu 1632. Uzat, si curatenie facuta doar "de suprafata":


Si Softransul, cea mai inghesuita experienta pe ruta. Asta era singurul mod in care se putea sta in vagonul ala. Macar au retapitat scaunele si facut curat:


Si cateva imagini interesante.

Nu-ti place CFR-ul? Softransul? Regiotrans? Nici Astra? Si vrei sa mergi cu trenul Brasov - Bucuresti? Incearca MAV! Acum si pe trafic exclusiv intern (stateau degeaba in Brasov vagoanele, asa ca le foloseste CFR pentru o pereche Brasov - Bucuresti - Brasov. Trenul e facut exclusiv din vagoane MAV).


Gara Brasov are o arhitectura foarte interesanta - brutalism-modernist din anii '60. Vopsirea si repararea au iesit chiar bine pentru a pune in evidenta arhitectura:


Roata norocului, varianta feroviara:


Vrei sa mergi cu nasul locomotiva cu aburi? TFC nu iti da ocazia, dar iti da ocazia sa experimentezi fumul si funinginea!
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

etravel

Quote from: frunzaverde on January 31, 2019, 05:52:49 PM
4. Prizele functioneaza corect. Telefonul meu nu s-a plans niciodata, si functioneaza in continuare, dupa multiple incarcari de la transformatorul fabricat la Electroputere si trimis prin priza UIC la vagon.
Corect. Daca inainte mai auzeam pe la prieteni de incarcatoare si telefoane arse din cauza prea multilor volti de la prizele din vagoane, de niste ani prizele functioneaza corect, de am ajuns sa car bateria externa efectiv degeaba. Desigur ca atunci cand voi pleca fara baterie externa la mine sigur nu vor mai functiona in vagonul ala, pentru ca legile lui Murphy se verifica de fiecare data.
Quote from: frunzaverde on January 31, 2019, 05:52:49 PM
8. Automatele de bilete merg fara probleme. Interfata lor nu este superba, dar este perfect functionala. Vanzare Rapida -> Brasov/Bucuresti Nord -> Primul Tren -> cl. a II-a -> Card -> PIN -> bilet. Vanzarea online functioneaza la fel de bine. Interfata e proasta, dar la fel, functionala. La Softrans si la ATC interfetele sunt MUULT mai rele.
Apropo de automatele de vandut bilete - de fiecare data cand ma nimeresc intr-o gara in jurul unei sarbatori legale care presupune mari miscari de calatori, e amuzant sa vad cozile de zeci de persoane nervoase care vor sa cumpere un bilet de la casa, in timp ce automatul zace efectiv liber sau cel mult cu doi-trei tineri in fata lui, care il butoneaza plictisiti, desigur fara sa cumpere bilet. De fapt, cam de fiecare data singurul care cumpara bilet de la automat sunt eu.
Quote from: frunzaverde on January 31, 2019, 05:52:49 PM
10. Este semnal 3G sau 4G pe toata distanta.
Singura retea care are 3 si 4G de calitate si pe toata distanta, inclusiv pe portiunea grea din punct de vedere radio Sinaia Sud - Posada este Orange. Restul in proportie variabila, dar din ce in ce mai restransa. Uite ce diferenta de acoperire apare in Cellmapper pe portiunea "rurala" Bucuresti - Ploiesti Triaj intre Orange si Vodafone, de exemplu - click pe linkuri.
Quote from: frunzaverde on January 31, 2019, 05:52:49 PM
Inclusiv in Tunelul Mare. Nu stiu reteaua (roaming, se schimba automat pe ce-i mai bun).
In Tunelul Mare nu are nimeni semnal, poate cel mult ecouri de 2G pe primii 100 metri in tunel. Uite maparea 4G pe care am facut-o in multiple ocazii din vagon, se vede clar portiunea pe care este tunel din cauza lipsei de semnal. Dar e un aspect mai putin relevant, acoperirea in Romania in toate benzile de frecventa e oricum net mai buna decat in majoritatea tarilor din vestul Europei, unde ori nu ai semnal, ori de multe ori nu ai semnal de buna sau chiar cea mai buna calitate chiar in orice vagauna, cum ai in Romania.
Quote from: frunzaverde on January 31, 2019, 05:52:49 PM
13. Sunt si chestii rele. De ce dracu nu anunta statiile? Il doare pe nas sa urle "Urmeaza Azuga!" prin microfon?
Dar majoritatea sunt amabili si iti spun precis unde trebuie sa cobori, daca ii intrebi.
Quote from: frunzaverde on January 31, 2019, 05:52:49 PM
14. Apoi, as vrea posibilitatea de a cumpara o friptura, o salata, o inghetata, o bere, sau macar o cafea la bord. Doar in doua cazuri s-a putut - o data de la personal CFR care se plimba cu un cosulet, o data la vagon restaurant. Automatele de cafea Softrans nu merg.
Macar pe rutele turistice gen Bucuresti - Brasov sa fi pus un vagon restaurant cu preturi decente, ca sa nu imi mai fac plinul din orasul de plecare, faute de mieux. La ce tren ai avut vagon restaurant?
Quote from: frunzaverde on January 31, 2019, 05:52:49 PM
Nu-ti place CFR-ul? Softransul? Regiotrans? Nici Astra? Si vrei sa mergi cu trenul Brasov - Bucuresti? Incearca MAV! Acum si pe trafic exclusiv intern (stateau degeaba in Brasov vagoanele, asa ca le foloseste CFR pentru o pereche Brasov - Bucuresti - Brasov. Trenul e facut exclusiv din vagoane MAV).
Foarte tare ca scot vagoanele respective la o tura de produs, tot au timpi morti de stationare.



vancouver

Quote from: etravel on January 31, 2019, 10:02:27 PM
Macar pe rutele turistice gen Bucuresti - Brasov sa fi pus un vagon restaurant cu preturi decente, ca sa nu imi mai fac plinul din orasul de plecare, faute de mieux. La ce tren ai avut vagon restaurant?

E in declin peste tot vagonul restaurant. Daca ar fi privatizat DB-ul, atunci de mult nu mai avea asa ceva. Doar pentru ca este inca de stat inca rezista. Si prin alte parti la fel. E vorba ca e un vagon intreg neproductiv, care nu produce bilete, iar din activitatea de restaurant nu se poate face profit, e imposibil la costurile unui vagon de tren.

Dar, nu trebuie un vagon intreg restaurant. Este suficient ca o zona mica, de ex. cat 9-12 locuri din vagonul de clasa I, sa fie separata de restul si acolo sa se faca un mini bar cu vanzare de bauturi calde, cu automat de cafea, cupor cu microunde care sa incalzeasca ceva supe si sandwich-uri, bauturi racoritoare, snacksuri. Cu 2 mici mese dreapta stanga la care sa se poata sta in picioare pentru cine nu vrea sa ia mancarea in vagon si vrea sa stea la un pahar de vorba.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

etravel

@vancouver, si solutia cu zona de minibar e perfect fezabila, cu conditia sa ai ce cumpara. De fapt am vazut unele vagoane la CFR compartimentate asa. Era insa o zona moarta, pentru ca nu am vazut vreodata sa vinda cineva ceva acolo.

frunzaverde

#50
Quote from: etravel on January 31, 2019, 10:02:27 PM
Macar pe rutele turistice gen Bucuresti - Brasov sa fi pus un vagon restaurant cu preturi decente, ca sa nu imi mai fac plinul din orasul de plecare, faute de mieux. La ce tren ai avut vagon restaurant?

La 473 a fost restaurant - ciudata plasarea vagonului, la coada trenului. Mancarea a fost foarte buna, si preturile absolut normale la cap. Cosuletul cu produse a fost la 1623, venea fix dintr-un spatiu tip bar cum ai descris. Oferta destul de slaba - cafea instant, ceai, chipsuri, alune si alte prostioare d-astea.

Alta remarca - plin de politie peste tot - atat in gari (unde (aproape) au disparut si cersetorii si "taxi, doriti un taxi, taxi ieftin, negociem"), cat si in trenuri (unde alergau in mod activ dupa toti vasilicii, plugusoarele, sorcovele si alte bazaconii similare). Softrans a avut politica cea mai dura cu "vasilicii" (stiam ca apar dupa anul nou, dar pare ca s-a extins chestia asta). Nasul l-a tras deoparte pe nenea cu miel in brate, l-a anuntat ca nu e voie cu septel in vagoanele Softrans si l-a amenintat cu diverse (accent puternic oltenesc) si a vorbit ceva prin statie cu mecanicul trenului. Ca rezultat, trenul a facut ONI 1 minut in Valea Larga pentru debacarea pasagerului clandestin. A recuperat pana la Ploiesti intarzierea.

Acelasi tren a plecat intr-un mod foarte amuzant din gara Brasov. La minutul de plecare, se pune in miscare trenul... Doar ca o ia la drum spre Sighisoara. Franeaza. Mai incearca odata. Tot spre Sighisoara vrea trenul. Frana iar. Iese mecanicul in fuga, se duce la postul de comanda din spate, regleaza ceva, se intoarce, si de data asta pleaca in directia corecta.

Quote from: vancouver on January 31, 2019, 10:14:44 PM
E in declin peste tot vagonul restaurant. Daca ar fi privatizat DB-ul, atunci de mult nu mai avea asa ceva. Doar pentru ca este inca de stat inca rezista. Si prin alte parti la fel.

Adevarat - la fel e si la avioane - multe companii aviatice nu doar ca au renuntat la a da mancare gratis, dar au si desfiintat cuptoarele, astfel incat e imposibil sa obtii o masa calda chiar si daca esti dispus sa platesti pentru ea. Si vorbim aici uneori si de zboruri de 7-8 ore...

La trenuri mi se pare mai degraba decat un serviciu profitabil un semn de civilizatie care sa atraga pasagerii spre trenuri de mediu si lung parcurs (stiu, si alea sunt o specie "pe cale de disparitie", tot din ratiuni de profitabilitate), mai degraba decat o sursa in sine de profit.

Existenta unui restaurant la bord pe mine ma face sa aleg mai usor trenul pe, spre exemplu, Hamburg - Muenchen, 5 ore jumatate, in loc de avion (1 ora si 15). Sau pe Stockholm - Copenhaga (5 ore fata de 1h20). Un bufet la care mananc mancare congelata bagat la microunde nu ma satisface, si ma trimite la avion... Iar pe rute mai lungi/lente gen Bucuresti - Budapesta sau Budapesta - Muenchen, inexistenta unui vagon restaurant (si posibilitatea de dormit peste noapte) ma trimite direct la avion...

Quote from: vancouver on January 31, 2019, 10:14:44 PM
Dar, nu trebuie un vagon intreg restaurant. Este suficient ca o zona mica, de ex. cat 9-12 locuri din vagonul de clasa I, sa fie separata de restul si acolo sa se faca un mini bar cu vanzare de bauturi calde, cu automat de cafea, cupor cu microunde care sa incalzeasca ceva supe si sandwich-uri, bauturi racoritoare, snacksuri. Cu 2 mici mese dreapta stanga la care sa se poata sta in picioare pentru cine nu vrea sa ia mancarea in vagon si vrea sa stea la un pahar de vorba.

Pentru trenuri de mediu-parcurs, e o idee foarte buna. CFR Calatori are cateva vagoane de genul asta - e o combinatie bar + vagon clasa a 2-a (se fac de obicei impreuna cu cl. a 2-a, nu cl. 1 pentru ca barul genereaza trafic, aglomeratie si galagie, si la cl. 1 vrem sa oferim liniste si pace si confort). Oferta la CFR este insa foarte, foarte proasta, atunci cand functioneaza.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dr4qul4

Poate nu ar strica pentru inceput sa puna 2 automate. Unul bineinteles de cafea si celalalt cu apa/suc si ceva snacks-uri/dulciuri, chiar sandviciuri.
Nu ar fi masa calda, dar nu ai mai fi nevoit sa cobori din tren ca sa nu mori de sete.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

frunzaverde

Quote from: dr4qul4 on February 01, 2019, 01:10:04 PM
Poate nu ar strica pentru inceput sa puna 2 automate. Unul bineinteles de cafea si celalalt cu apa/suc si ceva snacks-uri/dulciuri, chiar sandviciuri.

Asa are Softransul. Chestia e ca mai mult sunt stricate, pentru ca nu sunt facute sa fie miscate, mecanismele din interior fiind sensibile la miscare. Ba chiar unele din ele au senzori care detecteaza miscarea (ca strategie anti-furt).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Xenos

@frunzaverde: mulţumesc mult pentru detalii, a fost reconfortant pentru vechiul amator de trenuri din mine să citesc o perspectivă optimistă şi echilibrată! :)

De altfel, în considerarea unor argumente similare am avut curajul să trimit un grup de profesori români şi germani cu trenul la Braşov, tocmai pentru ca duminică să nu se înfigă în aglomeraţia de la Predeal-Azuga-Buşteni vreo 2 ore...
Plusul a fost că trenul a fost extrem de punctual. Minusul? Deşi era clasa I (de, profesori importanţi...) se stătea ca în troleibuz pe holul trenului de către studenţii fără loc...să ai vineri după-amiaza la 3 un tren de doar 3 vagoane spre Braşov mi se pare inadmisibil...

Eu cred că dacă ar face vreo 15 min mai puţin şi compunerea trenurilor ar fi mai generoasă şi mai predictibilă s-ar câştiga mulţi clienţi pe ruta asta, în detrimentul maşinii.
Totodată, poate părea amuzant, dar eu vara aş pune o navetă Câmpina - Sinaia - Buşteni - Azuga - Predeal - Braşov, pentru turiştii care vor să circule între staţiuni fără să stea ore în şir pe DN1, care e complet blocat în acel sezon. Navetă adică vreun Desiro care să circule de colo-colo toată ziua!

etravel

Quote from: frunzaverde on February 01, 2019, 12:40:35 PM
. Nasul l-a tras deoparte pe nenea cu miel in brate, l-a anuntat ca nu e voie cu septel in vagoanele Softrans si l-a amenintat cu diverse (accent puternic oltenesc) si a vorbit ceva prin statie cu mecanicul trenului. Ca rezultat, trenul a facut ONI 1 minut in Valea Larga pentru debacarea pasagerului clandestin.
E bine ca l-au debarcat, e rau ca l-au debarcat in plina pustietate, plus ca acolo opresc foarte putine trenuri. Puteau sa-l lase macar la Posada.

GML

Quotese stătea ca în troleibuz pe holul trenului de către studenţii fără loc...

Studentii au bilet gratuit si la clasa I?

frunzaverde

#56
Quote from: GML on February 01, 2019, 07:22:37 PM
Studentii au bilet gratuit si la clasa I?

Nu.

Quote from: etravel on February 01, 2019, 04:42:13 PM
E bine ca l-au debarcat, e rau ca l-au debarcat in plina pustietate, plus ca acolo opresc foarte putine trenuri. Puteau sa-l lase macar la Posada.

Avea tren in ambele directii in mai putin de doua ore - daca-l lasa la Comarnic sau Campina ii era mai usor si nu se-nvata minte.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Phenol

Quote from: etravel on January 31, 2019, 10:02:27 PM

Quote from: frunzaverde on January 31, 2019, 05:52:49 PM
13. Sunt si chestii rele. De ce dracu nu anunta statiile? Il doare pe nas sa urle "Urmeaza Azuga!" prin microfon?
Dar majoritatea sunt amabili si iti spun precis unde trebuie sa cobori, daca ii intrebi.


Ma gandesc cine ar trebuii sa faca acest lucru? Pe IR 1818/1819 (care e Desiro) anunta conducatorul trenului (nu de fiecare data, dar am prins de cateva ori mecanic care anunta fiecare gara si specifica si timpul de stationare (pentru fumatori) chiar si gari precum Margina sau Aurel Vlaicu). Daca nu ma insel la trenuri cu vagoane controlorul de bilete ar trebuii; la MAV se practica, doar ca vorbesc doar in maghiara chiar si pe trenurile internationale.

andrey_tm


GML

#59
@Phenol

Si pe IR1545 anunta conducatorul urmatoarea statie, si daca stam mai mult, nu numai 1-2 minute.
Dar de ex.la MAV de multe ori am prins pe IC, ca vagonul avea si un monitor, unde scria numele statiei, si cand sosim (sau daca avem intarzieri).