Trenuri in Romania: discutii diverse si proiecte

Started by andrey_tm, June 29, 2018, 05:23:05 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

AndreiB

Pana acum sectia Fetesti-Medgidia din M800 era declarata ca sectie saturata. Ma asteptam la noul mers sa introduca mai multe perechi de trenuri B-Ct, dar au ramas la fel. Inca e declarata ca sectie saturata? Mi se pare o eficienta proasta sa investim 1md de euro in M800 si sa rulam doar 6 perechi de trenuri pe ea.

cristi5

#61
Frunzaverde ne va spune detalii dar din cate stiu
- semnalizarea pt 160 km/h nu merge. Se merge cu 160 in conditii f speciale, cu f putine trenuri. Comisia a cerut 160 pt ca pt asta platise (partial).
- capacitatea de persoane Bucuresti-Constanta este limitata pt ca se iese din Gara de Nord pe un singur fir. Pana aici cred
https://www.openstreetmap.org/#map=18/44.47637/26.04810

Deci capacitatea e compromisa pe toata distanta Buc-Cta, nu doar pe Fetesti-Medgidia. Acolo se adauga probabil si cele 2 gari neterminate (una e Fetesti, cladirea garii e un dezastru "renovat" iar la linii nu s-a facut nimic)

Andi

Ei abia gasesc vagoane pentru suplimentarea trenurilor actuale, de unde trenuri in plus?

AndreiB

Chiar daca GdN - Baneasa e restrictionata la 2 trenuri pe ora pe sens, asta inseamna 30 de trenuri pe zi pe un sens. Sunt doar 6...

Nu avem vagoane, insa de la noul mers s-au adaugat 2 perechi de trenuri spre Galati via Urziceni, avem 2 trenuri separate internationale de noapte  pana la Budapesta, cand ar putea sa le comaseze etc etc

TibiV

Quote from: AndreiB on February 04, 2019, 04:59:22 PM
Chiar daca GdN - Baneasa e restrictionata la 2 trenuri pe ora pe sens, asta inseamna 30 de trenuri pe zi pe un sens. Sunt doar 6...
Poate sunt doar 6... de calatori.
CF este (fundamental) pentru marfa.

Intr-un microbuz Bucuresti-Constanta urci 2.000 kg pasageri+bagaje.

In ce microbuz urci 2.000 tone ? Fara bagaje, ca n-au....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

AndreiB

O fi fundamental pentru marfa, dar capacitatea unei linii cu 2 fire e enorma. Conform CFR SA - starea retelei: http://www.cfr.ro/files/ddr/Anexa%2017%20-%20Sectiile%20de%20infrastructura%20cu%20capacitatea%20saturata.pdf, capacitatea este de 50 de perechi de calatori si 100 de perechi de marfa. Ma indoiesc ca sunt mai mult de 100 de perechi de marfa care restrictioneaza capacitatea traselor de calatori pe M800. In nici un caz pana la 6.

cristi5

Cele de 160 cer conditii speciale care limiteaza si mai mult capacitatea. In fata lor linia trebuie sa fie libera...

Mai sunt cele de Tulcea, operatori privati etc

vancouver

Vara sunt vreo 14 perechi de trenuri IR, inclusiv cele care merg la distanta mare (sezonierele). Se adauga 2-3 perechi privati, vreo 4 perechi de regio si 2 de Tulcea. Total 22 de perechi la varf. Loc mai e destul. Cu certitudine nu starea liniei limiteaza numarul lor, ci proasta organizare a CFR (lipsa intelegerii ideii elementare de cadentare, ca baza a oricarei discutii pe CF) si lipsa materialului rulant. Si da, trenurile de 160 au conditii speciale de cale libera, e si normal in definitiv. Cele 2 perechi de 160 ocupa astfel maxim 2 x 30 de minute linia, adica 4% din timpul unei zile.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

frunzaverde

#68
Quote from: AndreiB on February 04, 2019, 03:19:46 PM
Pana acum sectia Fetesti-Medgidia din M800 era declarata ca sectie saturata.

Sectia Fetesti - Medgidia este declarata in continuare saturata : http://cfr.ro/files/ddr/Anexe%20%20DRR%202019%20RO/Anexe%20%20DRR%202019%20RO%20(PDF)/Anexa%2017%20-%20Sectiile%20de%20infrastructura%20cu%20capacitatea%20saturata.pdf

CFR motiveaza ca nu poate asigura trasele cerute tuturor operatorilor care au facut cereri de trase - spun ca capacitatea sectiei este depasita de cerere. Nu motiveaza prin lucrari; sectia in operare normala e declarata saturata. Intrebare retorica: poate nu trebuiau sa darame doua triaje si niste grupe de stocare si formare la marea reconstructie inutila?

Si da, la marfa cererea pe Bucuresti - Constanta este foarte mare. Este singura linie de aprovizionare-preluare a portului Constanta, prin care anual trec ~60.000.000 tone. La o cota de 50% feroviar, asta inseamna 82191 tone/zi feroviar, deci undeva la 41 trenuri de marfa de 2000 tone pe zi doar pentru port. Cifra e ceva mai mare, pentru ca mare parte din trafic este containerizata, si exista si trafic de containere goale.

Exista si trafic regulat de marfa care n-are treaba cu portul - exista navete (aproape) zilnice de alumina de la Tulcea pentru Slatina, exista navete de cereale intre silozuri, exista trafic pentru fabrica de ciment de la Medgidia, rafinaria de la Capul Midia, sticla de la Saint Gobain Calarasi, biodiesel de la fabrica din Lehliu, exista divers trafic general pentru Constanta...

Capacitatea maxima este 100 tpz, dar doar daca sunt toate operate in regim s/ss (100-120 km/h). Dar nu sunt. Sunt operate in diverse regimuri de viteza, unele foarte reduse, din diverse motive - echipament vechi, trenuri grele, produse periculoase...

Cat timp au fost lucrari situatia era groaznica - Bucuresti - Constanta ajunsese sa se faca in 36-48 ore, cu viteze medii de 4-6 km/h din cauza stationarilor, traselor anulate, etc.. Acum s-a revenit la o situatie mai de bun simt, dar e o linie intens traficata cu marfa.

Quote from: vancouver on February 05, 2019, 12:24:26 AM
Vara sunt...

Pe sectia cea mai aglomerata (Fetesti - Medgidia) avem asa, intr-o zi normala de vara:

1. 18 perechi trenuri IR Bucuresti - Constanta
2.  1 pereche trenuri IR Bucuresti - Tulcea
2.  3 perechi trenuri IR [Moldova] - Fetesti - Constanta
3.  6 perechi trenuri R, din care doua venite de la Bucuresti.

Total : 28 perechi / zi.

Capacitatea maxima este de 50; dar asta daca trenurile de calatori sunt prinse intre trase de marfa echilibrate si de viteza rezonabila. In realitate o parte importanta din traficul de marfa este limitat de starea parcului rulant (cazanare pline) chiar si la 40-50 km/h. Si exista gatuire si la Fetesti si la Ciulnita care limiteaza puternic capacitatea.

Quote from: vancouver on February 05, 2019, 12:24:26 AMlipsa intelegerii ideii elementare de cadentare, ca baza a oricarei discutii pe CF

Cadentarea n-are absolut nici o legatura cu managementul traselor. Mai degraba scade capacitatea unei linii, pentru ca te forteaza sa repeti trase constante in mod foarte periodic, ceea ce iti limiteaza optiunile in a varia regimurile de viteza ale liniei.

Si cadentarea asta NU ESTE un panaceu. Inteleg, in Germania si Austria se practica "la greu", in multe cazuri pe rute pe care n-are ce cauta un astfel de trafic. Chestia e ca nici OeBB si nici DB nu sunt monumente de eficienta. Cadentarea are, de altfel, un domeniu de aplicare foarte nisat - 1. trafic business pe distante scurte si medii, dispus sa plateasca un premium substantial pentru frecventa si 2. trafic de naveta periurban. Nu e cazul.

Utilitatea cadentarii pe Bucuresti - Constanta in sezon e foarte modesta. Nu vorbim de trafic intens de business, ci de trafic leisure, de weekend - majoritatea pasagerilor sunt interesati de cateva zone orare : dimineata spre Constanta (mai ales joi-vineri-sambata-duminica), seara spre Constanta (cu varfuri joi-vineri), seara dinspre Constanta (cu varfuri duminica si luni) inapoi. E un pattern de volum si nu de frecventa.

Trafic intens de afaceri, care sa ceara cadentari de diverse feluri, si sa beneficieze vom avea cand Constanta va avea o economie mai de doamne-ajuta decat cea de-acum... Adica nu doar un port si o rafinarie, care genereaza volume modeste de trafic "de afaceri". La tipul de trafic de-acum, cadentarea risca sa strice - pentru ca:

1. risti sa nu ai disponibile vagoanele necesare pentru volumele mari din zona "plina" a zilei, cand ai nevoie de capacitate masiva;
2. in loc sa ai trase suficiente de calatori in perioadele de varf, le "intinzi" pe toata ziua; linia fiind ocupata, in loc sa ai un tren la 30 de minute la orele de varf, nu poti avea decat "cadentatul" pentru ca altfel nu mai ai pe unde baga marfa.

Quote from: vancouver on February 05, 2019, 12:24:26 AM. Si da, trenurile de 160 au conditii speciale de cale libera, e si normal in definitiv. Cele 2 perechi de 160 ocupa astfel maxim 2 x 30 de minute linia, adica 4% din timpul unei zile.

Sunt 4 perechi pe zi (2 x CFR, 1 x Softrans, 1 x Regio Calatori) trasate la 160 km/h, plus inca niste trase de 150 cu masuri similare dar de mai scurta durata. Masurile sunt exceptionale, nu e nimic "normal in definitiv" aici - si implica curatarea unui numar de blocuri si in fata si in urma trenului de orice alt tren.

Asta reduce si mai mult capacitatea liniei, pentru ca ai pe de-o parte trase deranjate si pe de alta trase complet blocate, pentru siguranta. Asta pe langa deranjamentul cauzat de un regim de viteza mult peste restul vehiculelor de pe linie.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

nirolf

#69
Quote from: Xenos on February 01, 2019, 01:27:42 PM
Totodată, poate părea amuzant, dar eu vara aş pune o navetă Câmpina - Sinaia - Buşteni - Azuga - Predeal - Braşov, pentru turiştii care vor să circule între staţiuni fără să stea ore în şir pe DN1, care e complet blocat în acel sezon. Navetă adică vreun Desiro care să circule de colo-colo toată ziua!

Și eu m-am gândit la asta (nu neapărat până la Câmpina), am avut de câteva ori nevoie și trenurile alea la 2h unul de altul care nici nu știi când vin de fapt (depinde de unde vin) te descurajează și te trimit la mașină. Ba chiar am mărșăluit după o tură câțiva km pe DN înapoi spre mașină pentru că am lălăit-o și nu mai aveam tren.

Un Desiro la juma de oră / o oră seara târziu ar fi genial! Mă cazez în Bușteni că e mai ieftin dar dau o fugă și în Brașov, iar a doua zi înainte să plec mănânc ceva la restaurantul ăla mișto din Predeal (și merge și niște vin dacă nu conduc). Plus ture cu bicicleta pe care nu le fac pentru că ar trebui să merg câțiva km pe DN1.

Fără să studiez mersul trenurilor, care de unde vine, pe unde i s-a stricat locomotivă, doar mă duc la gară și iau următorul tren.

Ar fi fezabil? Măcar pentru week-end mă gândesc, o stațiune nu e prea ofertantă pentru un week-end, cred că mulți se plimbă între ele. Și Brașovul e tentant pentru sâmbătă seară. Iar la cât de aglomerat e traficul pe DN1 cred că ar fi ușor de marketat de către CFR, eventual cu 2 EMU noi.

frunzaverde

#70
Quote from: nirolf on February 05, 2019, 01:48:56 AM
Un Desiro la juma de oră / o oră seara târziu ar fi genial

Un tren ca sa completeze orarul curent cu alte cateva (5-6/zi, nu mai multe) frecvente ar incapea. Un tren dedicat la ora, nu are unde sa incapa printre trenurile de calatori curente, printre zecile de marfare etc. etc..

Orarul nu mi se pare deloc rau pentru pendulat intre statiuni:
Sinaia -> Brasov seara este exceptional : 19:10, 19:14, 19:38, 20:04, 20:20, 20:45, 22:24, 22:40, 23:22
Brasov -> Sinaia seara e ceva mai rau: 18:40, 19:20, 19:45, 19:51, 20:19. As mai baga doua trenuri dupa asta.

In alte transe orare, vorbim de orare de la acceptabile la excelente. Pe Brasov - Sinaia exista, de la 5 dimineata pana la 20 seara doar doua momente in zi in care trebuie sa astepti peste o ora dupa tren. Si atunci, in cel mai rau caz, e 1h35 intervalul. Intervalul mediu de succedare este de 34 de minute intre 5:00 si 20:16; asa ca si daca un tren are intarziere, de obicei nu-i problema sa-l iei pe urmatorul fara sa-ti strice rezervarea la restaurant sau timpul pe partie.

De exemplu, intarzie 473? 15532 pleaca dupa 33 de minute. Intarzie 347? E 16034 cu formare in Brasov la 20 de minute "in urma". Doreai sa iei 1746? E un 1731 la 35 de minute in urma, tot formare in Brasov. Nu e ca si cum daca intarzie "trenul tau" la Brasov nu mai ai optiuni intr-un timp adecvat. Si n-o sa intarzie toate decat daca e un deranjament masiv.

Da, am auzit sugestii de tren la 15-30 minute, dar astea sunt utopii fara baza in realitate, cand vorbim de infrastructura existenta si de cererea de calatori si marfa pe ea. Si nu, nu se strica locomotivele la 90% din trenuri. Experienta mea cu predictibilitatea pe Brasov - Bucuresti si retur a fost excelenta multi ani la randul.

Ce ar fi necesar ar fi mai degraba vagoane mai multe, si un bilet unic intre cei 4 operatori care fac serviciu...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AndreiB

#71
Problema de bilete e mare si datorita regimului de rezervare obligatorie. De revelion am incercat sa mergem cu 347 de la Sinaia la Predeal. Nu mai erau bilete nici fara loc. Am urcat in tren si platit tariful din tren si am stat la vagonul restaurant.

Eu as face un abonament comun in weekend de o zi/tot weekendul tarifat undeva intre 2 bilete dus la tarif normal si 2 bilete intors la tariful redus de weekend, valabil pe toata ruta Sinaia-Brasov, la orice tren la clasa a 2-a, la orice operator. Sa ti-l poti lua de la aparat din gara/aplicatie turistica din zona. Venitul sa se imparta pausal la toti operatorii, in functie de nr de trenuri operate.

Ar fi incredibil de flexibil - iti iei un day pass/weeekend pass si te duci unde vrei tu, fara cozi, fara "nu mai sunt locuri" etc. In momentul actual nr de pasageri intra-VP e neglijabil, cred si din lipsa biletelor flexibile.

As face si o aroganta si as sugera ca ar trebui sa fie valabil si in transportul local din statiuni/Brasov, cu un add-on.

Sorinus

Dar intre Fetesti si Medgidia sunt 5HM-uri (Ovidiu, Dunarea, Cernavoda, Saligny,Mircea Voda), fiecare cu minim 2 abatute. Ar mai fi si Ramificatia Borcea, daca s-ar utiliza podul vechi de la Borcea in continuare. Fetesti si Medgidia au multe linii, mai ales Medgidia, nu pot sa ''tina'' trenurile de marfa cat trec cele de persoane? E atat de mare traficul de marfa?

Aveti idee cat % e fata de 1989 ca tonaj?

nirolf

Exact, pretul este o problemă pentru că plătești degeaba practic supliment pentru IR, prețul e de 3 ori mai mare. La o familie cu 2 copii cred că e mai ieftin cu taxiul. Iar vagoanele de IR nu sunt chiar cele mai potrivite pentru trafic local.

Apoi faptul că în anumite momente vin des nu e ajutat că ai goluri de 2h de 2-3 ori pe zi, plus seara după 8 când e mai important. Dacă mă duc sâmbătă seara în Brașov nu vrea să mă întorc la 8, mai ales că gara e departe de centru. Aici integrarea cu transportul local ar ajuta într-adevăr.

Și traficul de marfă e chiar așa mare? Am stat într-o sâmbătă seară în gară la Predeal și timp de o oră nu s-a mișcat nimic, erau 2 marfare care staționau și cam atât.  Am avut hotelul aproape de gară și am fost dezamăgit de cât de puține trenuri am văzut în 2 zile.

AndreiB

Daca e chiar asa mare problema si nu se pot face imbunatatiri de semnalizare, optimizare trase (e.g. marfare lente numai noaptea, ziua numai navete rapide de containere), ar trebui sa ne gandim la un fir III, Fetesti-Medgidia. Peste Dunare sunt deja 3 fire.

Insa numarul mare de trenuri in sezon nu opreste CFR sa puna mai multe trenuri in extrasezon. Macar un tren la 2 ore si tot e mai bine decat 6 trenuri pe zi.