Conexiunile retelei CFR cu liniile cu ecartament larg din Ucraina si R.Moldova

Started by TibiV, June 10, 2022, 01:39:20 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


cristi5

Mda, 2022, dar pare sa aiba argumente economice

QuoteDeci, linia Chișinău-Ungheni cu ecartament european nouă nu ne dă practic nimic. De ce? Pentru că Moldova arată așa că pentru ca să mergi de la Bălți la Giurgiulești ai de trecut pe traseul Chișinău-Ungheni. Nu poți să mergi de la Bălți până la Ungheni pe ecartament larg, ca pe urmă să treci pe cel îngust, înseamnă că trebuie să ai de la Chișinău la Ungheni și larg, și îngust, cu excepția cazului că schimbi în toată țara pe îngust, dar asta ar fi o inepție destul de mare, pentru că afacerile noastre pe feroviar sunt cu Ucraina, nu cu Europa și așa va fi încă mult timp înainte și să fie clar că transportul feroviar de mărfuri în Europa nu este cel mai important, Europa transportă mult mai mult cu camioanele. Dacă în balanța de mărfuri a Ucrainei transportul feroviar ocupă mai mult de jumătate, în Europa îi 7-8%, cam așa. E foarte diferit. România foarte puțin transportă pe feroviar marfă, chiar marfă care trebuie să meargă cu trenul, vorbim de cereale, materiale de construcție etc. Ele merg în mare măsură cu camioanele și asta-i diferența cea mare. Deci, ecartamentul acesta noi trebuie să-l construim atunci când am adus într-o stare normală calea ferată și următorii noștri pași sunt în a ne încadra în politicile europene // politica mare de decarbonizare europeană, care prevede reducerea emisiilor nocive în transport cu 55 la sută până în 2030 și asta înseamnă că călătorii trec de la aeronave și autocare personale la tren, iar mărfurile trec de pe camioane pe trenuri și pe căi navigabile interne. Și iată în acest context acest ecartament 1435 o să ne prindă bine, dar aici este vorba de o perspectivă de 6-7 ani, iar într-o perspectivă de 10-12 ani, când vom avea coridoare de înaltă viteză, datorită ecartamentului îngust noi vom putea ajunge la București, să zicem, în vreo 4 ore, cu o viteză medie de peste 100 de kilometri. În transportul feroviar, frontierele joacă un rol foarte important, pentru că ele introduc costuri mari, fiindcă trenul care merge repede se oprește pentru a trece controlul de frontieră pentru o oră – o oră și jumătate. Asta-i prima. Și a doua – costurile fixe sunt foarte înalte, pentru că e scump să tragi o linie modernă, e foarte scump materialul rulant, un vagon de călători costă de la un milion la un milion și jumătate. Vă imaginați ce înseamnă o garnitură de 10-12 vagoane în comparație cu un autocar, de exemplu, sunt prețuri de 3, 4, 5, poate chiar și 10 ori mai mari. Respectiv, în cazul trenului este vorba de: 1) confort și 2) costurile fixe spun că trebuie să ai cantități foarte mari de călători. Efectiv, într-un viitor de 10-12 ani acele destinații la care noi ajungem acum cu avionul, multe vor trece la tren. Vorbim în primul rând de București, Kiev, probabil Istanbul, Grecia, pentru că Istanbulul se află la doar 700 de kilometri de Chișinău. Dacă ne imaginăm viteza medie de 160 de kilometri pe oră, a ajunge în 5, 6, 7 ore în Istanbul nu-i nicio problemă, iar dacă ajungi în 7 ore sau chiar în 10 ore la Istanbul, probabil că nici nu te mai gândești la avion, pentru că trenul îți oferă cu totul alt confort și cu totul alte posibilități, întrucât trenul merge din centru până în centru."

carutasul

tot timpul în spatele argumentelor economice de tipul ăsta se mai ascund și motivații politice. Însă probabil că ar fi o idee să meargă cu ambele tipuri de ecartamente ca măsură de tranziție. Normal că ei acum au relații mai puternice cu Ucraina, probabil însă și Ucraina va dori să treacă într-un oarecare viitor la ecartament european pentru că dacă moldovenii au legături cu Ucraina, Ucraina are cu Europa. Depinde și ce trafic mai au ei pe calea ferată internă. Deocamdată de aia nici nu au trafic feroviar cu România, că trebuie să facă schimbarea de boghiuri, e o problemă de tip oul sau găina...   


tom_sawyer

Calea ferată din apropierea podului Fălciu-Cantemir peste râul Prut va fi reabilitată în acest an. Vladimir Bolea: ,,Am început lucrările"
22.02.2025

Calea ferată din apropierea podului Fălciu-Cantemir peste râul Prut va fi reabilitată în acest an, anunță ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea. Astfel, pe acest sector de cale ferată vor putea fi transportate vagoanele cu produse agricole de export sau vor putea fi importate produse din România. Ministrul a precizat, într-o emisiune de la Jurnal TV, că autoritățile române au reabilitat podul, iar pe partea moldovenească un sector de un kilometru și 800 metri de cale ferată este nefuncțională.

,,Am început lucrările de reabilitare, am tăiat toți copacii de pe acea linie din 1993 și acum s-a început procesul de dezasamblare, pentru că toate traversele au putrezit în totalitate. Noi dezasamblăm toată linia, mai reparăm ce este de reparat și facem procesul din nou de reabilitare a acestui tronson de un kilometru 800 de cale ferată, cu posibilitatea de a încărca și a descărca pe această cale ferată", a spus Vladimir Bolea.

,,Am luat decizia împreună cu domnii de la MIDRU România să facem în felul următor: dacă avem agenți economici din Republica Moldova care vor să încarce cereale și alte tipuri de produse cu destinație România, porturi sau oricare, atunci vin vagoanele românești, intră pe partea noastră. Atunci când sunt produse pentru Ucraina sau pentru import în Republica Moldova, atunci vagoanele noastre trec pe partea română și se încarcă de acolo de la pistele de încărcare. Este un prim pas ca să facem trecerea funcțională", a menționat Vladimir Bolea.

Potrivit lui Vladimir Bolea, resursele financiare pentru reabilitarea căii ferate ar putea fi alocate din cele 100 de milioane de euro, acordate de Guvernul de la București Republicii Moldova.

radiomoldova.md

tom_sawyer

După 30 de ani, în care circulația feroviară a fost închisă, trenurile vor circula, din nou, pe podul Fălciu – Cantemir, începând cu acest an. Inițial vor fi transportate mărfuri cerealiere, iar treptat piața comercială va decide ce tip de mărfuri se vor transporta spre România și Ucraina. Împreună cu partenerii noștri, creăm noi lanțuri logistice de transport a mărfurilor moldovenești.
facebook.com/igorgrosupentrumoldova











Powered by API/PUM imgur uploader

tom_sawyer

"Aflat în delegație la Chișinău, am fost împreună cu domnul Vladimir Bolea, viceprim-ministrul și ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, Mircea Pașcăluță, secretar de stat, oficiali din domeniul feroviar din ambele state si reprezentanți ai operatorilor de transport, la podul feroviar Fălciu-Cantemir și la stația feroviară Prut 2, pentru a face o evaluare la fața locului a capacităților tehnice și logistice ale stației de operare cu containere pe de o parte, dar și la stadiul lucrărilor de reparații la linia feroviară cu ecartament european de legătura la Pod. În paralel cu proiectele comune RO-MD de infrastructură rutieră pe care le avem în desfășurare în diferite stadii, printre care și construirea primului pod rutier la nivel de autostradă peste Prut de la Ungheni, denumit Podul de Flori, a cărei execuție începe pe 26 aprilie, vizăm și dezvoltarea infrastructurii feroviare, printre care relansarea transportului feroviar pe podul Fălciu-Cantemir prin redeschiderea liniei feroviare și a punctului de trecere a frontierei în control coordonat", a scris Scrioșteanu pe pagina sa de Facebook.




















Powered by API/PUM imgur uploader