Conexiunile retelei CFR cu liniile cu ecartament larg din Ucraina si R.Moldova

Started by TibiV, June 10, 2022, 01:39:20 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

Chișinău, 15 februarie 2023 – Guvernul Republicii Franceze ar putea oferi Republicii Moldova asistență financiară pentru modernizarea infrastructurii feroviare, pe tronsonul Chișinău-Ungheni. La ședința de astăzi, membrii Comisiei politică externă și integrare europeană au avizat pozitiv inițierea negocierilor în acest sens.

Potrivit documentului, suma asistenței financiare va fi de peste 75 milioane de euro. O parte din bani vor fi oferiți împrumut de Trezoreria franceză. De asemenea, Bpifrance Assurance Export va oferi un credit bancar, în numele și pe contul Guvernului Republicii Franceze.

Delegația din țara noastră care va negocia Protocolul financiar dintre Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Franceze va fi condusă de Secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Din componența delegației vor face parte reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, ai Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, ai Ministerului Justiției, ai Agenției Proprietății Publice și ai Î.S. ,,Calea Ferată din Moldova".

multimedia.parlament.md

TibiV

75 milioane de euro?!...

Nu ajung nici pentru inlocuirea macazelor/schimbatoarelor de cale...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

75 milioane de euro ajung pentru 45-50 km de RK la linia simpla Ungheni - Chisinau, adica jumatate din distanta Ungheni - Chisinau. Mai degraba ii vor folosi sa repare zonele cu probleme de fundatie din zona Ungheni si sa revizuiasca zonele cu maximum de "durere". Nu au ambitii coridoristice, gen tunele si alte lucrari la 10 milioane de euro / km ca Romania.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!


dan tm

https://www.rp.pl/transport/art38059971-ukraina-chce-wybudowac-europejskie-tory

Până la sfârșitul anului 2023, urmează să fie construită o linie de cale ferată cu ecartament european, care va permite accesul direct de la Varșovia la Lviv. Apoi următoarele secțiuni: tot în direcția Kievului.
Fără diferența de ecartament, transportul feroviar din Polonia sau România către Ucraina ar putea fi mult mai rapid fără a fi nevoie să transbordeze pasageri și mărfuri în ,,porturile uscate" de la graniță. Sinele cu ecartament de 1520 mm, un standard stabilit în vremea țarismului pentru a evita invazia căilor ferate dinspre vest, au devenit o pacoste în Ucraina modernă. Blocada porturilor din Marea Neagră înseamnă că țara trebuie să-și exporte mărfurile, inclusiv cereale, prin alte rute.
Efect? În ultimele zile, coada de camioane din fața punctului de trecere a frontierei Rawa Ruska-Hrebenne din partea ucraineană a fost de peste 20 de kilometri. Mărfurile care sunt transportate pe calea ferată trebuie reîncărcate la terminalele de reîncărcare la frontieră, de exemplu în Medyka.

Mai întâi la Lemberg...
Căile ferate joacă un rol important în Ucraina, deoarece aproximativ 40 la sută din mărfuri sunt transportate prin ele. Bunuri (pentru comparație - în Polonia doar aproximativ 10%). Prin urmare, Ucraina a început deja să construiască căi ferate conform standardului european de 1435 mm. În primul rând, se va construi o porțiune lungă de câțiva kilometri de la Hrebenne în Polonia până la Rawa Ruska în Ucraina.
– Vom extinde această secțiune de-a lungul liniei cu ecartament larg existent până la Lviv până la sfârșitul anului 2023. În viitor, acest lucru va crea oportunitatea de a opera trenuri directe Varșovia-Lvov fără schimbarea trenurilor sau schimbarea șasiului, a declarat Vladimir Shemaev, directorul Oficiului pentru Proiecte Internaționale a Căilor Ferate Ucrainene (Ukrzaliznytsia), pentru Rzeczpospolita.
Cu toate acestea, din perspectiva transportului de marfă, alte proiecte par a fi mult mai importante pentru vecinii noștri estici. Este vorba despre construirea unei linii de la Medyka la Lviv și de la Dorohusk prin Jagodin la Kovel. Deși calea ferată cu ecartament standard se extinde în acest fel doar pe câteva zeci de kilometri adânc în Ucraina, ea conectează sistemul feroviar european cu noduri feroviare importante și puncte de transbordare a mărfurilor.
- Aceste tronsoane sunt cele mai urgente pentru noi și nu vom amâna construcția lor. Terminăm discuțiile cu organizațiile financiare internaționale despre fondurile pentru aceste investiții – informează Vladimir Shemayev.

Deși reconstruirea întregii rețele feroviare ucrainene la standardul de 1435 mm este o perspectivă foarte îndepărtată și incertă pentru moment, mai multe astfel de linii ar putea fi construite într-o duzină de ani. Căile Ferate Ucrainene a semnat deja un contract cu Portul Central de Comunicații polonez pentru un studiu de fezabilitate al liniei de mare viteză Varșovia-Lvov (independent de construcția secțiunii menționate mai sus a liniei ,,normale" către Rawa Ruska). Un alt plan este construirea unei linii expres Varșovia-Kiev.

Posibile beneficii pentru ambele părți
- Aceste proiecte nu sunt ușoare. Astfel de linii probabil nu ar înlocui liniile de astăzi, ci ar fi construite alături de acestea. Trebuie să ne gândim și la profitabilitate. Când războiul se termină și avioanele decolează, ruta de la Varșovia la Kiev ar trebui să fie o adevărată linie de mare viteză pentru a concura cu un avion care parcurge acea rută în 1,5 ore, explică Vladimir Shemaev.
Potrivit lui Jakub Majewski, președintele asociației Pro Kolej, planurile Ukrzaliznytsia ar putea fi foarte benefice pentru economia poloneză, în primul rând din cauza îmbunătățirii traficului de marfă peste granița blocată în prezent.
– Este, de asemenea, o oportunitate pentru companiile feroviare poloneze de a intra în Ucraina cu propriul material rulant. Majewski prezice că companiile poloneze

 tradus cu google

carutasul

bine, nu prea cred că se poate face asta "în 2023" (deși având în vedere că e război procedurile sunt mai simple) dar e un pas pe calea cea bună. Mai ales că au prizonierii ca mână de lucru ( glumesc, desigur, deși probabil conversia inversă așa au făcut-o rușii, parcă aș avea o satisfacție... :) )

P.S. Dacă se reînființează trenul de Berlin, musai trebuie să oprească la Mizil, ca să nu se supere nenea Iancu :)

bgd77

Un video de la Europa Libera despre redeschiderea liniei Basarabeasca - Brezino din Ucraina, care face legatura cu Romania, prin Moldova:

Pe langa cadrele cu infrastructura si trenuri, sunt si cateva secvente pe la final care arata de unde se face conducerea centralizata. (sa ma corectati va rog, daca m-am exprimat gresit)

frunzaverde

In terminologie feroviara romaneasca ii zice "centralizare electrodinamica" sau, mai simplu, biroul de miscare. Unde impiegatii lucreaza la luminoschema. "Conducere centralizata" este atunci cand nu ai birou din asta, si toata conducerea se face prin ordin scris catre mecanic la cap de linie - cea mai primitiva metoda, folosita doar pe linii infundate si secundare cu trafic minimal.

Terminologia moldoveneasca e diferita, eu unul n-o cunosc, din pacate.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dan tm

Moldovenii folosesc instructii in rusa din cite stiu.

Insa nu am vazut in filmarile din fosta URSS si nici in instructii( nu mai stiu unde am vazut instructia lor pe net) semnale mecanice.
Au si semnale luminoase pitice nu stiu cum nu le acopera zapada iarna.

tom_sawyer

Segmentul de cale ferată Chișinău-Ungheni, cu o lungime de 107 km, va fi modernizat cu sprijinul Guvernului francez. În acest sens, Executivul de la Chișinău a aprobat inițierea negocierilor asupra proiectului Protocolului financiar dintre cele două state.

Documentul prevede acordarea unui împrumut de 75,7 milioane de euro din partea Guvernului francez, care va completa pachetul de 33 de milioane de euro împrumut și 30 de milioane de euro grant, oferite de Comisia Europeană, BERD și BEI, în cadrul inițiativei europene ,,Solidarity Lanes". 

Lucrările de reabilitare a sectorului Chișinău-Ungheni, care este parte a tronsonului Vălcineț-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari, cu lungimea totală de 446 km, prevăd repararea infrastructurii, procurarea mașinilor necesare pentru mentenanța rețelei feroviare, precum și schimbarea sistemului de semnalizare.

Urmare a îmbunătățirii infrastructurii feroviare, va fi sporită siguranța feroviară, va crește viteza de circulație și va fi redusă durata curselor de transport al pasagerilor și mărfurilor. În același timp, asigurarea acestor cerințe va contribui la îmbunătățirea transportului național și internațional de pasageri, creșterea cotei de piață a serviciilor feroviare de transport de mare tonaj, reducerea gradului de uzură a drumurilor și reducerea emisiilor de carbon.

midr.gov.md

https://gov.md/sites/default/files/document/attachments/subiect-07-nu-169-maeie-midr-2023_0.pdf

tom_sawyer

,,Unul din pașii fără precedent și extrem de importanți pe care Republica Moldova îi face în asocierea cu UE este includerea rețelei de infrastructură din Moldova în hărțile de infrastructură extinsă ale UE, așa-numita TEN-T. Asta urmează să fie semnată în curând, pentru că așteptăm finalizarea unui studiu pentru un proiect strategic foarte important în zonă – o linie de cale ferată Lvov-Iași-Chișinău-Odesa cu ecartament european", a declarat comisarul.

Adina Vălean a precizat că acest proiect va fi finanțat în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, la care a aderat și Rep.Moldova, prin semnarea acordului respectiv.

radiomoldova.md

tom_sawyer

Vorbind în podcastul Europei Libere ,,În esență...", șeful ÎS ,,Calea Ferată din Moldova", Oleg Tofilat, afirmă că R. Moldova ar putea începe tranziția de la ecartamentul larg la cel normal peste zece ani. Până atunci, însă, sunt necesare investiții pentru a menține viabil sectorul feroviar. 

Șeful CFM menționează că, pe filiera moldo-comunitară, este în derulare un studiu de prefezabilitate, după care va urma unul de fezabilitate, în privința ,,unui coridor pe ecartament normal [european] Chişinău-Iaşi-Suceava-Lviv-Krakovets."

moldova.europalibera.org


dan tm

Tovarasul a schimbat tabăra, acum va face  pregatirile pentru schimbarea ecartamentului. S-au trezit astia de peste Prut băgati în seama de restul lumii acuma cu razboiul. Practic deranjati din gheșefturile cu rusii se orienteaza si schimba tabăra.

https://moldova.europalibera.org/a/oleg-tofilat-r%C4%83zboiul-ne-face-s%C4%83-%C3%AEn%C8%9Belegem-cu-totul-altfel-ce-%C3%AEnseamn%C4%83-sectorul-feroviar/31919569.html

,,În transportul feroviar e mai dificil de introdus mecanismele de piață. Pot să vă dau drept exemplu țara vecină, România, unde transportul feroviar degradează, chiar dacă este acces la fonduri pentru infrastructură ș.a.m.d., pentru că nu poți introduce mecanismele de piață așa de repede și nu neapărat ele au să lucreze așa de repede. Și dacă o să ne uităm, de exemplu, în cât timp circulă trenul de călători Iași-București, el circulă în 6 ore în România, chiar dacă ei de mai bine de 15 ani sunt membri ai Uniunii Europene și au acces la bani, dar nu se lucrează atât de ușor și să nu credem că dacă noi pur și simplu o să schimbăm structura, asta o să înceapă să lucreze

Ecartamentul european în primul rând este necesar pentru traficul de călători. Chiar dacă ajungi în Iași în două ore, să zicem, oricum până la București de la Iași ajungi în 6 ore. Și asta nu e bine, ecartamentul european trebuie să vină odată cu includerea Moldovei în coridoarele de tranzit europene de marfă și de călători ca să fie adusă în regulă infrastructura care conduce spre Moldova și ca să fie adusă în regulă infrastructura care merge din Moldova mai departe.


Nu poți să mergi de la Bălți până la Ungheni pe ecartament larg, ca pe urmă să treci pe cel îngust, înseamnă că trebuie să ai de la Chișinău la Ungheni și larg, și îngust, cu excepția cazului că schimbi în toată țara pe îngust, dar asta ar fi o inepție destul de mare, pentru că afacerile noastre pe feroviar sunt cu Ucraina, nu cu Europa și așa va fi încă mult timp înainte și să fie clar că transportul feroviar de mărfuri în Europa nu este cel mai important, Europa transportă mult mai mult cu camioanele.

tom_sawyer

^
Când a făcut declarațiile de mai sus (iunie 2022) nu se discuta atât de serios despre introducerea ecartamentului normal în Ucraina.

tom_sawyer

On April 6, a test-trial trip on the 1435 mm Euro gauge from Poland to Rava-Ruska (Ukraine) was successfully completed.

The Minister of Infrastructures of Poland Andrzej Adamczyk and the Deputy Prime Minister for Reconstruction of Ukraine, the Minister of Development of Communities, Territories and Infrastructures Oleksandr Kubrakov were on board the first trip together with the railwaymen.

We will remind you that the connection is planned to be opened for passengers in the summer and to organize a convenient transfer hub on Rava-Ruska between trains from Warsaw on the European track 1435 mm and trains from Lviv on the Ukrainian track 1520 mm.

In perspective, the project of extending the European track directly to Lviv will be considered.

sursa


Stația CFR Galați, linia largă ajunge până în dreptul clădirii de călători. Se poate amenaja o abătută + peron dedicat pentru transferul călătorilor între cele două ecartamente. Dacă va exista vreodată cerere pentru ruta București-Odesa(-Kiev).

Linia din dreapta, de lângă gard, este de ecartament larg - 1520 mm
(primele 3 poze: vedere spre cap X/spre București; gara este în spatele fotografului)






Ne întoarcem la 180°:

Linia din stânga (aceeași cu cea de mai sus), de lângă gard, este de ecartament larg - 1520 mm
(vedere spre cap Y/spre clădirea de călători/depoul de locomotive)



Powered by API/PUM imgur uploader