News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ghrt

Depinde ce drumuri faci, nu ca lungime totală ci ca segmente. De exemplu am revenit din 324km, 179km, 437km, aseară şi azi. 2 alimentări cu benzină, maxim 20 de minute. Nu zic că nu se poate şi cu o electrică dar e o bătaie de cap în plus.
Cont (aproape) inactiv.

horyatm

Pentru a nu deteriora bateria la încărcări rapide ar trebui să încraci între 10-15 și 80% și puterea să fie cam cât capacitatea bateriei. Spre exemplu dacă ai o baterie de 50Kwh încarci cu maxim 50Kw putere. Ideal ar fi să încarci la puteri cât mai mici, dar nu întotdeauna este posibil.

De aceea e important să ai capacitate mare. Că degeaba ai o baterie de 40kWh, dacă ultimii 10% îi încarci cu sub 7kw putere. Deci autonomia de 300km pe care o aveai pomenită mai sus, la drumuri lungi e de fapt 200km între stații. E destul de riscant să mergi la limită, fiindcă e poribil ca stația să nu funcționeze sau să fie ocupată și atunci ai nevoie de baterie în plus pentru a ajunge la alte stații.

Pe de altă parte, legat de cei care fac drumuri lungi. E un confort foarte mare să ai bateria încărcată 100% în fiecare dimineață. Dacă acasă ai o stație de 11Kw - asta dacă locuiești la casă, cam orice baterie va fi încărcată 100% până dimineața. Iar dacă o autonomie de 500km să zicem, practic oricât de lungi ar fi drumurile, ar mai fi necesară o singură încărcare pe ziua respectivă. Fiindcă nu cred că faceți drumuri mai lungi zilnice de 7-800km.

Deci nu cred că ar fi un impediment.

Problema e, cel puțin momentan, că mulți au trecut la mașini electrice recent, iar stațiile nu s-au construit în același ritm cu cererea. Deja există aglomerări și vor mai fi. Pe de altă parte cererea depășește cu mult oferta. Până și Teslele Model 3 s-au vândut ca pâinea caldă, deocamdată termenul de livrare pentru mașinile comandate în ultimele luni este iunie 2022. Cei care au comandat Model 3 în mai 2021 la lansare, le-au primit prin septembrie-octombrie. La Dacia Spring s-au comandat în primele zile la lansare tot stocul de mașini alocate pentru România. Încă nu există capacitate de producție suficient de mare pentru a onora toate comenzile. Da, există probleme în tot sectorul auto, însă eu în septembrie când am întrebat de Dacia Spring, mi-a spus că termenul de livrare e de cel puțin 1 an, pe când la alte modele pe combustie era de 3-6 luni.

Una peste alta e timp pentru dezvoltarea stațiilor de încărcare, dar parcă se mișcă cam greoi. În continuare lipsește rețeaua Ionity... Tesla se dezmorțește cu încă 2 stații la Cluj și Brașov, dar probabil vor fi mult timp doar Tesla-only. Se mișcă, dar puțin greoi. Între timp Audi a anunțat că ultima mașină pe combustie pe care o vor lansa va fi în 2026, iar în 2030 vor renunța cu totul la mașinile pe combustie.

Să sperăm că și în România tranziția va fi una cât mai lină și sper să nu ajungem că vor fi cozi la stații...

dumbravaandrei

la priza de acasa incarc cu 2,6KW/h, iar ce ajunge in baterie dupa 10h de incarcare (cam cat dureaza un somn, cu tot cu pregatirile aferente), sunt cam 25 KWh. Adica lejer cam 160 Km autonomie. In realitate stai mai mult acasa decat un somn. De ce cu 2,6KW/h si nu cu 3.7KW/h? Pentru ca nu am incredere in firele din peretii casei. Casa asa am luat-o, nu am construit-o eu, motiv pentru care tin limitata incarcarea la 12A.

Cat despre 1000 de km pe saptamana... cred ca la mine media e mai mare. Puteti calcula si singuri din sheet-ul Consumption_log, dar de principiu fac cam peste 1000 km pe saptamana. Se vede din avion ca nu folosesc masina "prin oras" ci o folosesc la drum lung. Sincer, pentru mers pana la alimentara folosesc bicicleta, chiar daca am 2km pana acolo. Din pacate, e singura miscare pe care o fac.

Cu deterioratul bateriei, s-a tot rostogolit un mit urban cu "State of Health", pe care fiecare il calculeaza dupa conditiile meteo, nu ale bateriei. Producatorii de baterii, recomanda urmarirea a 3 parametri importanti:
1) Viteza de incarcare
2) Viteza de descarcare
3) Capacitatea de stocare
Producatorii de baterii inca nu au ajuns la un model predictibil in care sa poata specifica gradul de uzura / degradare a unei baterii bazat pe viteze de incarcare si tipuri de incarcari. Tot ceea ce pot sa zica e ca atata vreme cat efectul termic este unul redus la nivel de celule, acestea nu se deterioreaza. Ei calculeaza SoH dupa deviatia procentuala a celor 3 parametri, parametri care pot exprima ori deteriorarea celulelor de stocare, ori deteriorarea conductorilor din ansamblul bateriei.
Producatorii de masini, in schimb, pentru ca trebuie sa ofere o garantie limitata in timp, pun tot neamul de bazaconii in acest SoH dupa propria lor analiza de risc, analiza care de multe ori include riscuri non-tehnice. Una din bazaconii e modul de calcul al unui ciclu de incarcare si liniarizarea acestuia. Va puteti da seama foarte usor de aceste matrapazlacuri dupa bateriile oferite de cei de la LG Chem care au parametri total diferiti in functie de producatorul auto, desi fisele lor tehnice de producator sunt identice.


Cat despre capacitatea bateriei, este tot timpul o dezbatere si concluzia care pare ca devine universala este ca daca ai o masina cu autonomie reala de peste 300 KM care sa permita o viteza de incarcare de 400km/ora (in conditiile in care si ai infrastructura asta), atunci nu mai este relevanta capacitatea bateriei. Acest lucru trebuie corelat si cu infrastructura de incarcare, pentru ca o baterie mare inseamna consum mai mare pe care daca nu il poti compensa cu viteza de incarcare, este mai mult piatra de moara decat avantaj.  De asta Model 3 / Kona / ID3 au succes in Romania, ca sunt masini cu consum de 15KWh/100 Km si acumulatori aproape de 60 KW, ceea ce inseamna ca nu stai asa de mult la statiile de incarcare (daca nu iti propui sa incarci peste 80%, ceea ce oricum e o mare pierdere de timp la incarcarea rapida, dar un castig la incarcarea lenta)


Un set complet de date cu consum, timpi de incarcare, cum incarc si cati km fac, puteti gasi aici. Puneti filtru pe Furnizor=Engie si Charger=Schuko si ai sa vezi toate incarcarile mele de acasa. Am incercat sa elimin referintele din documente ca tipa excelul cand il public pe internet.
Detalii, experiente gasiti pe electromobilitate.
Despre cum arata o parte din drumurile pe care le fac, le puteti vedea pe #realEVTraffic. Din pacate, dashcam mi-am luat prin decembrie 2021, dar cu siguranta or sa mai apara trasee noi

adiarc

mulțumesc tuturor celor care ne impărtășesc experienta  personala...cand trec la electric voi fii mult mai informat sa iau cele mai bune decizii
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

Mamutu

Tesla a incepiut sa deschida statiile si pentru masini non-Tesla, la un pret mai mare si cu locatii decomandata numai in Olanda Franta si Norvegia. Treptat este posibil sa se intample si mai aproape de noi. Locatiile le gasiti pe site-ul Tesla.

https://www.tesla.com/ro_ro/findus?v=2&bounds=54.74688179415083%2C11.767748617285351%2C50.03815873119485%2C-5.107251382714648&zoom=7&filters=party

dumbravaandrei

Trag de timp... trebuia sa deschida toata reteaua din europa pana la 31.12.2021, asa le-a impus CE.

horyatm

Personal eu nu cred că vor deschide prea curând toate stațiile lor. Deocamdată din ce am analizat au deschis stații care sunt relativ una aproape de cealaltă. În ideea că pentru șoferul Tesla există o stație în apropiere și nu trebuie să aștepte după șoferi Non-Tesla. Deocamdată un motiv în plus să cumperi Tesla este rețeaua de SC exclusivă. Nu vor renunța prea ușor la acest atu.

Mai multe despre stațiile Non-Tesla.

https://www.tesla.com/ro_RO/support/non-tesla-supercharging

Comparații prețuri statții Non-Tesla vs Ionity.

https://insideevs.com/news/545314/charging-price-tesla-ionity-fastned/

horyatm

Povestea Tesla Zona IT. Știu că unii au mai publicat videoclipuri ale acestui canal.



Earthchild

"Toți avem salariu hibrid. Jumătate merge pe benzină, jumătate pe curent."

dumbravaandrei

Chiar suntem strategi, la cate deseuri alimentare generam, investim si in biogaz  O:-) O:-) O:-)

Mamutu

O idee care mi se pare geniala e detaliata in articolul de mai jos. Folosirea energiei potentiale a apei prin incarcarea cu apa la altitudine a unor camioane electrice, coborârea la o stație mai jos situata si transformarea energiei potentiale a apei in electricitate prin regenerarea oferita de motorul electric.
In vale bateria va fi schimbata cu o baterie aproape goala (care ii va permite insă camionului sa ajunga sus) iar bateria plina va fi legata in rețea...
Repetati.
Aparent pretul e mai mic decat al energiei obtinute prin baraje, tot ce iti trebuie e un loc unde sa incarci camionul cu apa si un drum intre doua locatii cu altitudini diferite...
Ma gandesc ca se vor putea folosi si camioane autonome in perspectiva apropiata.
Tehnica e folosita deja in exploatari miniere situate la altitudine, camioanele electrice castiga energie la coborarea cu bena plina si apoi trebuie sa descarce bateria in vale.

https://cleantechnica.com/2022/03/13/new-hydropower-scheme-for-electric-trucks-look-ma-no-dams/

punktnet

Facem istorie :)

[url http://maps.google.com/maps?q="44.637188,25.598133999999998"](GPS)[/url]


[url http://maps.google.com/maps?q="44.63705397222222,25.597843972222222"](GPS)[/url]


[url http://maps.google.com/maps?q="44.637062972222225,25.597963"](GPS)[/url]


[url http://maps.google.com/maps?q="44.637062972222225,25.597963"](GPS)[/url]



Powered by API/PUM imgur uploader
Just kidding.

Mamutu

Dupa cum stiti saptamana care s-a terminat astazi s-a deschis oficial fabrica Tesla Berlin.
O filmare cu drona e foarte sugestiva asupra procesului de productie:


dr4qul4

just WOW!!!
Cand vezi ce utilaje SF folosesc, nu poti sa nu te intrebi cum de au terminat atat de repede fabrica?

Dupa ce vezi asa ceva, realizezi ca avantajul lor concurential principal nu este pilotul automat, bateria sau motorul ci...procesul de fabricatie, care este foarte greu de replicat chiar si de producatorii mari (pentru roductia de masini electrice).
Tesla va ajunge cat de curand cel mai mare producator de automobile, calculat dupa cifra de afaceri (masini vandute).
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024