Trenuri de ecartament îngust

Started by nenea_hartia, September 02, 2012, 08:29:51 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cristi5

#45
O cale ferata ingusta absolut spectaculoasa, pierduta in anii 2000 dupa 100 de ani de exploatare



Date fiind apropierea de castelul Corvinestilor, peisajele minunate, primul pod in curba din Transilvania, etc, potentialul turistic e remarcabil.

Un reportaj recent al lui c o r v i n pe forumtrenuri

http://www.forumtrenuri.com/t4989-cfi-hunedoara-govajdia-reti537oara

Si pe facebook, imagini foarte interesante cu aceasta mocanita si altele din jud Hunedoara

https://m.facebook.com/MocanitaHunedoara


Phenol

Se pare ca se va redeschide circulatia Mocanitei si pe Valea Ariesului:

QuoteÎn 2017, celebrul tren ar urma să circule în scop turistic între Lunca Arieşului şi Baia de Arieş pe o distanţă de 23 de kilometri. Anul viitor, Mocăniţa va "şuiera" pe un traseu mai lung, între Buru şi Lupşa, pe 52 de kilometri.

Din pacate infrastructura necesita lucrari serioase pe acolo, daca nu vremea si vegetatia, locuitorii zonei au ajutat mult la distrugerea ei.

Majoriatea trecerilor de cale ferata sunt asfaltate:

La intrare in Buru

Sau aici, langa Ocolis

Cel mai surprins am fost cand am ajuns la Valea Posaga si am vazut ce au facut acolo localnici. Intr-un fel inteleg, gabaritul este redus din cauza podului, dar astfel se pun ei in pericol de fiecare data cand trec sub el.

Pe Street View inca era pusa doar o singura bucata de lemn, insa in Septembrie 2016 cand am trecut acolo erau 3 bucati de lemne suprapuse intre reazeme si suprastructura (folosesc bine nomenclatura?):





Healine-ul articolului este cu o poza a Mocanitei tocmai in locatia asta:

Halta Posaga:



Totusi sper, ca planurile omului sa se realizeze si sa avem din noua Mocanita in circulatie pe distanta Buru - Lupsa, i-ar in viitor poate si de la Turda.

Io

#48
Acum multi ani am mers intr-o zi cu citiva colegi de scoala la Cetatea Finis, jud Bihor. Daca bine-mi aduc aminte din Gara Finis pleca o linie cu terasament ingust pentru transport de lemn. Nu sint sigur ca memoria nu-mi joaca feste insa parca am vazut un vagon coborind gravitational pina la depozitul de busteni situat, iarasi, daca bine-mi amintesc, linga gara. Poate aici.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.


rizzuh

#50
QuoteNumită adesea ,,Mocăniţa de pe Valea Vaserului", Calea Ferată Forestieră din Vişeu de Sus se află chiar în nordul României, la graniţa cu Ucraina şi reprezintă o bogăţie atât din punct de vedere tehnic, cât şi cultural. Pe o rută de aproape 60 kilometri distanţă circulă – pe lângă locomotive Diesel – până astăzi locomotive cu abur înfocate cu lemn, lucru prin care CFF Vişeu de Sus (prescurtare de la Calea Ferată Forestieră) devine cunoscută în întreaga lume ca fiind ultima cale ferată forestieră adevărată, care funcţionează cu abur.

Linia care a fost construită dupa ecartamentul austro-ungar de 760mm, duce într-o vale de o sălbăticie fermecătoare, de-a lungul râului Vaser, peste poduri şi prin tunele. Calea ferată trasează o zonă împădurită enormă, unde nu există drumuri sau sate, ci este locuită doar de urşi şi lupi.
Utilizarea resurselor de lemn de pe Valea Vaserului s-a iniţiat de la începutul sec. al XVIII-lea, sub imperiul austro-ungar. Coloniştii vorbitori de limba germană au pătruns primii în pădurile virgine şi cu ajutorul plutăritului au adus lemnul tăiat la gaterele din Vişeu de Sus.

În 1932 s-a început construcţia la Calea Ferată Forestieră, care în comparaţie cu plutăritul însemna un enorm progres tehnic.
Căile ferate forestiere s-au răspândit în acea vreme în toată Europa, în special în zona carpatică. Principiul lor de funcţionare era simplu: urmând cursul râului, a fost necesară o rază îngustă a curbelor (de aceea calea ferată are ecartament îngust); era în aşa fel organizat încât trucurile goale pentru lemn erau trase de locomotivele mici în sus, pe când trenurile cu mare încărcătură coborau la vale, înspre gater, doar din când în când ajutate de locomotive şi înfrânate.

Deşi în majoritatea ţărilor europene, cel mai târziu după anul 1945 căile ferate forestiere au fost înlocuite cu drumuri forestiere, în România acestea s-au menţinut destul de mult.

În 1970 administraţia silvică publică se practica pe o distanţă de peste 3000 km, până în anul 1986 România chiar a mai fabricat noi locomotive cu abur pentru căile ferate forestiere şi în 1989 încă au mai existat peste 15 căi ferate forestiere cu puţin peste 1000 km de şină.
Schimbările economice de după '90 au avut efecte fatale asupra CFF-urilor naţionale de atunci: pe parcursul a câtorva ani au fost toate scoase din funcţiune, demontate, locomotivele şi vagoanele date la fier vechi sau vândute.

Singura cale ferată forestieră care astăzi mai funcţionează este Mocăniţa de pe Valea Vaserului. Ea îşi îndeplineşte până astăzi scopul său iniţial de cale ferată forestieră, transportul lemnelor. Exploatarea feroviară este realizată din anul 2003 de firma română R.G.Holz Company S.R.L., căreia îi aparţine de asemenea şi suprafaţa depoului şi majoritatea vagoanelor şi locomotivelor. La fel ca şi înainte, calea ferată şi o mare parte din pădurile de pe Valea Vaserului sunt în proprietatea statului.
(text copiat de pe site-ul CFF Viseu de Sus)

Celebrele bilete cartonate Edmondson, folosite de catre CFR pana prin 2004-2007. Pe CFF Viseu inca sunt folosite, au o presa manuala foarte sanatoasa care stanteaza data pe bilete. 114 lei / persoana "all-inclusive" (adica cu mancare: platou grill la Paltin, plus 1 bucata racoritoare, cafea si gogoasa pe drum; tarif de Paste, in extrasezon este mai ieftin, incepand cu 95 lei sau 55 lei doar calatoria).


Locomotiva cu abur, Elvetia. Nu o luam pe aceasta, vom lua trenul urmator, dar poze tot putem face pana pleaca la 9:00. Astazi sunt 3 trenuri cu abur, Elvetia (1954), Cozia (1986) si Bavaria (1954). Noi vom calatori cu a doua, Cozia.


Toate locomotivele cu abur de astazi sunt din clasa "Resita", 150 CP, viteza maxima 30 km/h. Oricum nu vom merge cu mai mult de 20 km/h, calatoria de 21,6 km/h pana la Paltin dureaza putin peste 2 ore, deci 10 km/h viteza comerciala.


Mergem sa ne suim in tren. Este un miros placut ca de foc de tabara - locomotivele mananca in principal lemn cu putina garnitura de carbune (4-5 mc3) si multa bautura (6000 litri) pentru un drum dus-intors.


Am plecat! Privelistea este frumoasa, dar experianta din tren este extraordinara: sunetele pe care le scoate locomotiva, celebrul flurier cu abur, mirosul, etc... 😍





Pe drum facem mai multe popasuri pentru pipi, am oprit de 3 ori. La jumatatea drumului de urcare se alimenteaza locomotiva cu apa (si niste lemne din primul vagon); inapoi nu mai este nevoie, este in general la vale. In general toate haltele au inca o linie pentru incrucisare, deci ar fi halte de miscare in terminologia CFR. Cealalta linie nu pare intretinuta, asa nu am facut poze pentru ca nu e nimic de vazut.


Incredibil cat de complicat este mecanismul de transmisie intre motor si roti. Motorul (cu 1 cilindru abur / laterala) este in dreapta jos.


Cupla. Foarte pericoloasa, trebuie tinut un bat cu gauri in ambele capete (foarte tehnic) cu mana in timp ce se face cuplarea la vagon. S-au pierdut multe degete si maine de-alungul timpului (Wikipedia: link & pin coupling)


Cozia este cea mai noua locomotiva cu abur, fabricata in 1986 la Reghin. Acelasi model Resita ca surorile mai batrane din 1954.


Ala mic este flurierul. Face o galagie...


Papica. Deh, este cale ferata forestiera, este normal sa arda cat mai mult lemn si cat mai putin carbune, ca doar lemnul este disponibil din belsug.


Plecam din nou spre Paltin.


Si am ajuns la Paltin, capatul de linie pentru traseul turistic. Linia continua pana la Izvorul Boului, km 46,3. Aici vom sta 1h30m sa mancam ceva, sa vizitam micul muzeu si sa ne bucuram de priveliste. Pe linia 1 se vede o duba-drezina - mai multe detalii in urmatorul reportaj ;)


Powered by API/PUM imgur uploader


Si o filmare in drum spre Paltin (cu sunet!) :D

rizzuh

Doua poze cu drezina. Interesant ca inca are numarul de inmatriculare; oare rovinieta este platita? Are RCA? :lol:






Powered by API/PUM imgur uploader

rizzuh

#52
La Paltin ne intalnim cu primul tren, tras de Elvetia, pregatit pentru plecare.




Locomotiva nu a fost intoarsa (nu cred ca exista triunghi), a fost cuplata cu fata la vagoane si va merge inpoi cu spatele


La Paltin sunt 3 linii; pe prima este trenul care urmeaza sa plece, pe a doua vine urmatorul, pe a treia este dubo-drezina


Powered by API/PUM imgur uploader

Trenul #3 Bucovina soseste la Paltin


Imediat dupa pleaca trenul #1 Elvetia


Putin mai tarziu sosesc trenul diesel si automotorul Rossia (sunetul de tractor nu are acelasi farmec ;) )

Io

^^ "trenul diesel si automotorul Rossia (sunetul de tractor nu are acelasi farmec)".
Spunea cineva asa: "o locomotiva diesel e o masina. O locomotiva cu abur e un spectacol"  :)
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

TibiV

#54
rizzuh,

+1

:cheers:

(Io are dreptate...Urata este Rossia...)

Iar Adrian Rosca are o poza "belea" din 2014 cu drezina... "Racnetul Carpatilor" !
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

rizzuh

Da, este foarte urata.

Iar drezina aia... :lol: Macar duba e duba, muncitoare. In schimb uite acum e asta, drezina-limuzina ;)


TibiV

#56
Ce za zic... :o
Limo-drezina este demna de antologia Cailor Ferate World-wide !...
(Parca este o Volga neagra, de NKGV ?...)
:lol:

:cheers:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)


carutasul

E cea din gara Sinaia sau e alta?

rizzuh

Sinaia? :o Mai ai de mers catre Mocanita, nu ajungi asa de repede ;)

Este la Viseu de Sus, la 60 km de Sighetu Marmatiei si 23 km de Borsa.