Trenuri de ecartament îngust

Started by nenea_hartia, September 02, 2012, 08:29:51 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


TibiV

Video in link...
https://stirileprotv.ro/stiri/travel/valea-hartibaciului-una-dintre-cele-mai-pitoresti-si-mai-putin-explorate-zone-din-judetul-sibiu.html

Quote
Valea Hârtibaciului este una dintre cele mai pitorești și mai puţin explorate zone din județul Sibiu.

Acolo, din luna aprilie, un mic tren turistic circulă pe o cale ferată îngustă. Este o "mocăniţă", cum li se spune acestor garnituri feroviare, şi vă poartă printre dealuri domoale până în satul Hosman.

Puteți admira natura care reînvie, puteți descoperi biserica fortificată, legendele și obiceiurile locului, şi vă puteți bucura de o masă copioasă în aer liber.

În urmă cu mai bine de 13 ani, câţiva voluntari optimişti şi-au propus să readucă la viaţă calea ferată îngustă care traversează Valea Hârtibaciului. După multă muncă, au ajuns să o pună în funcţiune între fosta gară Cornățel şi satul Hosman. Garnitura circulă numai în week-end, dar atunci este mereu plină.

Mihai Blotor, Asociaţia Prietenii Mocăniţei: ,,De fiecare dată e altfel. Dacă veniţi cu trenul de dimineaţă la 9:45, aveţi şanse să găsiţi ceață de pe Valea Hartibaciului, aveţi şansa ca la pădurice să sară căprioară în spatele trenului, dacă veniţi mai târziu, vedeţi fazanii pe linie. La podul doi vedeţi castorii."

Călătoria durează aproape o oră, iar la capătul ei turiştii sunt poftiţi "la pas", printr-un sat săsesc care reînvie. Uliţele sunt străjuite de case frumos ordonate, iar biserica fortificată aşteaptă sus pe deal, să fie descoperită. Oaspeţii află legendele locului, şi poveşti despre obiceiurile comunităţii.

După drumeţia lungă pe dealurile şi uliţele aşezării săseşti, turiştii sunt poftiţi la un "picnic din brișcă", cum se spune în zonă.

Turul ghidat cu picnicul inclus costă 150 de lei pentru adulţi şi 75 de lei pentru copiii de peste 7 ani. Cei mai mici nu plătesc deloc. Oaspeţii se declară cuceriţi.

Iniţiatorii proiectului speră să lungească traseul mocăniţei şi să includă în excursiile oferite tot mai multe obiective.

Cristian Cismaru, Asociaţia My Transylvania: ,,Lumea venea în valea Hartibacului să urce în mocăniţa, să se bucure de o călătorie cu trenul, şi atunci ne-am gândit cum ar fi să rămână mai mult în vale şi să-i ţinem câteva ore în sat ca să călătorim slow. Atunci a venit idea să vorbim cu comunitatea din Hosman să dezvolte o ofertă turistică în jurul vizitei bisericii şi a produselor locale."

Localnicii sunt gata să arate turiştilor meşteşugurile locurilor, cum lucrează pământul, cum cresc animalele, ori cum se fac brânză sau mierea. Cei care vin în zonă pe cont propriu sunt la fel de bine primiţi.

Mocăniţa circula numai în week-end, din aprilie până în octombrie. Traseul porneşte din gara Cornețelu, aflată la 25 de km de Sibiu. Biletul costă 25 de lei pentru un adult şi 10 lei pentru copii. Excursia care include şi turul ghidat şi picnicul durează 4 ore. La final, mocăniţa te aduce acolo unde ţi-ai lăsat maşina. În zona se afla şi alte sate demne de descoperit, de pildă Nocrich, Alțâna şi Marpod. În timpul plimbării puteţi admira în zare munţii Făgăraş, ale căror creşte sunt încă acoperite de zăpadă. Dacă vreţi să rămâneţi peste noapte, o cameră dublă cu mic dejun va costa 100 de lei, la câteva pesiuni sau chiar în hostelul bisercii fortificate din Hosman.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

b1

A fost livrată o locomotivă nouă pentru mocănița Sibiu-Agnita











,,Moș Crăciun a venit puțin mai repede la Mocănița Văii Hârtibaciului, ceea ce e de înțeles atunci când ai de livrat un cadou de 14 tone! Iar pentru că cei nouă reni ai săi au refuzat categoric să se înhame la așa grozăvie, l-a adus cu tirul. Așa se face că, ieri dimineață (sâmbătă – n.red.), a descălecat la Cornățel o minunăție de locomotivă diesel-hidraulică nou-nouță, proiectată și construită de S.C. Calea Ferată Îngustă SRL la Crișcior, care continuă lunga tradiție a fabricării de locomotive de cale îngustă în România. Botezată L12H-001, locomotiva pe două osii are o inimă Deutz de 84 kW (120 CP) în 6 cilindri cu răcire pe aer și transmisie hidrodinamică, fiind capabilă de o viteză de 17 km/h, și va asigura tracțiunea trenurilor turistice și de lucru pe Valea Hârtibaciului, începând cu sezonul 2022", se arată într-o postare de pe pagina de Facebook Asociația Prietenii Mocăniței.

Locomotivă nouă pentru mocănița Sibiu-Agnita, cu bani europeni:
Locomotiva face parte din proiectul "Un tren pentru Mocăniță", depus de Asociația Prietenii Mocăniței în parteneriat cu comuna Marpod la GAL Microregiunea Hârtibaciu și finanțat cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR).

L12H-001 este prima locomotivă nouă livrată căii ferate înguste Sibiu-Agnita după 47 de ani (ultima a fost L45H 87-0038-7, livrată în 1974). De asemenea, este și prima locomotivă de cale îngustă construită în România pentru piața internă după 31 de ani (ultima a fost L45H-099, livrată în 1990 pentru termocentrala Doicești). În prezența producătorului, s-a făcut recepția, instructajul, punerea în funcțiune și proba de traseu, la care locomotiva s-a descurcat exemplar.

Sursa.
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.

nenea_hartia

@b1: mulțumesc. Mai există și vești bune. :)

Vlad94

Urmaresc Asociatia Prietenii Mocaniteide la inceput. Nu va imaginati prin cate au trebuit sa treaca pentru a ajunge astazi aici.

SB76UFO

Prietenii Mocăniței, apel către sibieni: Să readucem la viață depoul mocăniței din Sibiu!
După preluarea depoului mocăniței din Sibiu, voluntarii Asociației Prietenii Mocăniței s-au trezit în fața unei clădiri aflată într-o stare dezolantă: cu bucăți de grinzi putrede și rupte, cu tot ce a fost din fier sau alt metal furat, inclusiv cu pereții "jupuiți" de rețelele electrice.
Deși este unul dintre monumentele istorice ale orașului Sibiu, acesta a fost vandalizat de-a lungul anilor atât de localnici cât și de chiriașii ocazionali sau de "investitori strategici". Placa turnantă i-a fost dusă la fier vechi, au fost demontate toate șinele de la interior, precum și câteva de la exterior, rezervorul de apă mai are doar placa de bază, rezervorul de păcură a dispărut complet, la fel și coloana hidraulică și strungul, până și firele electrice au fost smulse din pereți. Acoperișul este într-o stare precară, cu multe găuri și cu o structură șubredă, câteva grinzi fiind putrede din cauza infiltrațiilor", anunță Prietenii Mocăniței.
Au deja planul construit pentru reparații, însă au și nevoie de puțin ajutor din partea comunității.
"Ne așteaptă multe provocări și aici, dar suntem bucuroși că putem să conservăm și să restaurăm și acest activ important al mocăniței. Planul nostru pentru depou este de a-l folosi pentru scopul său inițial - întreținerea și reparația materialului rulant al mocăniței, adică locomotivele, vagoanele și drezinele pe care le deținem, dar până atunci avem multe de făcut. Primele sarcini sunt curățenia la interior, defrișarea și igienizarea la exterior, reintroducerea utilităților, reparația acoperișului și securizarea incintei. Toate acestea le facem pe bază de voluntariat, așadar lansăm un apel pe această cale către sibienii pasionați de trenuri, de istoria locală, de arhitectură sau pur și simplu dornici de o faptă bună să ni se alăture pentru readucerea la viață a acestei bucăți a patrimoniului construit al orașului", se mai arată în postare.
Cei interesați să ajute sunt rugați să scrie pe Facebook la Asociația Prietenii Mocăniței.


Sursa
"Prostia este eternă și invincibilă"

b1

Judecătoria Câmpulung Moldovenesc trage pe dreapta Mocănița de la Moldovița



Magistrații de la Judecătoria Câmpulung Moldovenesc au pronunțat o sentință al cărei efect va fi oprirea circulației pentru Mocănița de la Moldovița.

Judecătorii au respins acțiunea confesorie formulată de reclamanta SC Cale Ferată Îngustă SRL, în contradictoriu cu pârâta Paula Simonela Hloșciuc, din comuna Moldovița, deoarece magistrații au stabilit că societății îi lipsește calitatea procesuală activă, informează publicația Glasul Sucevei.

La data de 15 iunie 2021, SC Cale Ferată Îngustă SRL a chemat-o în judecată pe Paula Simonela Hloșciuc, dorind ca aceasta să fie obligată la respectarea dreptului de superficie constituit încă din anul 2006, pe durata existenței liniei ferate înguste, prin înțelegerea cu proprietarul de la acea vreme al terenului pe care este amplasată linia de cale ferată îngustă destinată transportului feroviar de agrement Moldovița. Reclamanta a arătat că este proprietara căii ferate înguste pe care circulă trenul de agrement Mocănița, cale ferată pe care a preluat-o de la Ocolul Silvic Moldovița și pe care a renovat-o în totalitate, iar proprietarul UAT Moldovița i-a acordat dreptul de folosință începând cu  anul 2005. Însă anul trecut, Paula Simonela Hloșciuc a anunțat că a devenit proprietara unei suprafețe de teren de 190 mp, pe care este amplasată linia ferată îngustă care se întinde pe o suprafață de 4.000 mp. ,,Am demonstrat că Mocănița circulă pe terenurile noastre fără acceptul nostru. Noi nu ne dorim ca Mocănița să nu mai existe, ci ca proprietarul ei să încerce să găsească o soluție de compromis", a declarat ea.

Mocănița de la Moldovița, subiect de scandal și în trecut:
Traseul Mocăniței de la Moldovița a fost blocat în luna mai 2021 de mai mulți localnici care revendică o suprafață de 190 mp de teren, inclusiv pe o porțiune de câțiva metri pe care trec șinele (vezi foto).

Un bolovan de mari dimensiuni a fost amplasat peste șine, iar circulația garniturii a devenit imposibilă, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. După aproape o săptămână, bolovanul a fost îndepărtat, iar Mocănița a putut circula din nou.

Sursa.
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.

dan tm

Este destul de ciudat ca cineva sa se trezeasca si sa revendice o portiune de teren pe care se află șine de tren îmcă de pe vremea Imperiului.
Se stie ca una din primele măsuri ale Imperiului într-un teritoriu era să măsoare si sa întocmească planuri topografice si cărti funciare.

Astfel lucrurile ar trebui sa fie destul de clare în zona.

Doar daca linia ferata s-a construit mai tîrziu pe vremea Romaniei si nu s-a mai obosit nimeni cu dezmembrari si despagubiri.

nenea_hartia

^ Din câte știu, clădirea gării Tutana de pe calea ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea a fost retrocedată :o , așa că orice pare posibil...

District EA

Săgeata Verde în Ghioroc (12 aprilie 2023)

40-0802-5

@District EA ce program de circulatie are? Sau mai bine zis, cam in care perioada a anului te bucura de ea? :D

District EA

#86
Din păcate nu mai are un program de circulație. Totul depinde de turiștii care vizitează depoul muzeu din Ghioroc. Datorită faptului că a fost clasată în patrimoniul cultural național: categoria juridică tezaur, e eveniment că mai iese din depou, doar până la "ciupercă" adică zona stației de tramvai Ghioroc. Și după cum se aude, un cunoscut mi-a spus că ar avea probleme (mai mici sau mai mari) la angrenajul unui boghiu.




Powered by API/PUM imgur uploader


tom_sawyer

Mocănița din Moldovița ajunge la mănăstirea omonimă

Administratorii mocăniței Moldovița au deschis vineri sezonul turistic, concomitent cu prelungirea traseului acesteia cu cinci kilometri până la frumoasa mănăstire.

Prelungirea traseului face ca mocănița să circule 16 kilometri începând de vineri.

https://clubferoviar.ro/mocanita-din-moldovita-ajunge-la-manastirea-omonima/

Vlad94

#89
O filmare de pe noul traseu de la Moldovița