[CJ] Centura Metropolitana Cluj-Napoca

Started by alexV, September 23, 2015, 11:09:33 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

gsimon

https://www.monitorulcj.ro/administratie/100462-boc-lovitura-dupa-lovitura-la-adresa-lui-drula-a-furat-2-miliarde-eur-alocati-clujului-a-venit-aici-la-carciuma-nu-a-inaugurat-nicio-autostrada-o-catastrofa

Emil Boc:

,,Noi am făcut în locul ministrului Drulă partea de centură, noi am făcut în locul lor, am obținut acordul de mediu, suntem mai avansați cu acest proiect cu 2/3 din orice alt proiect din PNRR, inclusiv Autostrada Moldovei, noi suntem mult mai avansați decât ei. Ministrul Grindeanul face și tace și ne-a prins pe locul trei din fondurile 2021-2027 din Programul Operational de Transporturi, de acolo va fi sursa de finanțare.  :zen:

alexV

Trecand peste viclenia scarboasa a primarului care il primeste cu bratele deschise pe George Simion, si care promite de 7 ori dar nu face nici macar o data (in cel mai bun caz paseaza altora proiecte), i-au scapat lui Boc in interviul de la radio 2 informatii neculese de presa:

1. licitatia pt centura ar face-o DRDP Cluj nu CNAIR.
2. ca licitatia ar porni in vara asta. (n.a. necredibil fiindca nu este aprobat POT 2021-2027 deci nu este nici farama de finantare angajata)

florin74

Un mincinos si demagog ordinar. In afara sa asfalteze ceva strazi si sa le vopseasca frumos, dar cu o tona de PR, altceva nu stie. Astea sunt singurele lui mari proiecte de infrastructura finalizate de cand e primar.

Andrei O

Cu acest minunat primar si cu administratia lui, Clujula devenit un  oras care arata bine pentru oamenii din alte parti ale tarii, desi mai nou este un oras anti cetatean. Cat timp oamenii il vor numi un oras "european" tot aici vom ramane. Cu nimic.  :)

nicolaem

alex, am evitat sa urmaresc ping pongul politic dar is curios daca:
- acum ca avem acord de mediu e gata SF-ul sau proiectantul mai are ceva de facut? mai sunt doar avizele din ministere?
- daca e prins in POT 2021-2027 e in impediment legal sa fie facuta licitatia in vara inainte de aprobarea POT?

cristi5

#740
@nicolaem

Azi am aflat ca lansarea se poate face si fara sa existe concret finantare. Se completeaza un formular F1 "fisa de fundametare proiect propus la finantare din fonduri europene" si ministerul (fondurilor europene?) verifica daca proiectul e in masterplan (sau in "planul investitional", nu stiu exact ce inseamna asta)

Fireste ca hartia aia nu valoreaza nimic dar *formal* e suficient pt licitatie.

Asta nu e neaparat pozitiv. Ca cineva gen MT, CNAIR, premier sau Dragnea poate decide ca se lanseaza sau ca, dimpotriva, mai asteapta.  Nu exista deci o alocare transparenta, clar planificata, a fondurilor EU.

Si daca ne uitam la harta API si vedem ce de investitii cu finantare EU sunt in Cluj , nu e exclus ca decizia politica centrala sa fie *impotriva* CMC. Am auzit asta inclusiv despre Tureni A3-DN1: fain proiect dar sunt cam multe la Cluj. De la directorul CNAIR de atunci. Ca sa fie clar ca nu vorbesc ipotetic.



De-aia ziceam pe topicul de "autostrazi, discutii si proiecte" ca ce se lanseaza e oarecum arbitrar si tine mult de politic, nu e neaparat legat de cu prioritati logice, fonduri disponibile etc.

Ca exemplu, avem A13 Sibiu-Fagaras. SF gata, AM gata, lansare nu. La fel, pe CF, Craiova-Calafat. Dosar complet (nu discut calitatea), coridor european principal, lansare nix. Fiind CF, fara valoare politica, intr-o zona saraca si periferica a tarii, cu pret foarte mare (raport cost/beneficiu politic urias) sansele de lansare sunt aproape de zero.

Asa ca "SF finalizat" nu inseamna "licitatie". Dar proiectul poate fi "prins" in anumite fonduri EU dupa lansarea licitatiei.

nicolaem

merci. imi era teama de acest "prea multe la cluj" de asta eu nu am vrut si nu imi doresc acel metrou. cred ca e peste ce poate duce orasul.

cristi5

#742
Fara a fi impotriva CMC, eu vad riscul ca, fara transport in comun rapid (su chiar si cu!) orice artera rutiera adaugi la Cluj, se va umple rapid cu masini. Din experienta Stockholm-ului unde un tunel sub partea de sud a orasului a redus traficul pe "calea Floresti" din zona... cam un an. Dupa care s-a umplut la loc, era ambuteiaj si sus si in tunel.  Solutia a fost taxarea intrarii in oras (cu camere). De fapt insuficienta, dupa aia au pus taxa si pe autoatrada de centura. Intr-un singur loc deocamdata dar nu m-as mira sa mai apara. Si mai construiesc inca un inel de centura, mai indepartat...

Spre deosebire de interurban, pe o investitie urbana intr-un oras asa congestionat ca Clujul sau cum era Stockholmul, au de unde sa apara vehicule "noi" care sa blocheze si drumul nou si cele existente. Oameni care acum lasa masina acasa vor fi incurajati de noua investitie. Plus atragerea de populatie, cat tot vrea Clujul sa aiba un milion, etc.

In schimb transportul public pe sine, complet separat de rutier, e ideal pt Cluj. Capacitati mult mai mari, nepoluant, densitate mare de populatie, etc. Chiar daca va dura 10 ani pana se da primarul cu primul metrou, e bine ca se incepe acum, si nu peste 5 ani, ca atunci ar fi fost 15 ani in total, etc.

PS:
Si sa nu uitam ca toate arterele noi adauga poluare. Am inchiriat un apartament pe Racovita, strada cu sens unic in urcare. Chiar si acum vara cand "nu e trafic" iti muta nasul gazele de esapament. E drept ca lumea urca cu 70 in loc de 50...

RobertH

Pai nu stiu de ce unii vad centura ca pe proiectul minune pentru traficul din Cluj. Cu ce te va ajuta centura daca tu stai in Manastur si trebuie sa te duci la munca in Marasti sau prin centru?

Centura va unii cartierele sudice de Apahida,Baciu si Floresti, va ajuta navetistii si traficul de tranzit. Nu pe cei care au treaba in oras, in special prin centru pentru ca se tot renunta la benzile auto in favoarea benzilor dedicate BUS.

Americanul Clujean

#744
Păi, RobertH, nu-i fix asta ideea? De exemplu, eu stau acum la Timișoara. Nu avem nicio centura pe partea de est și sud al orașului. Sunt foarte multe mașini de tonaj mare și alte mașini care sunt obligați să traverseze orașul. Este un coșmar și avem străzi distruse.

La orele de vârf toate mașinile sunt în oraș, și asta înseamnă mai mult timp parcurs în trafic pentru cel ce vrea să ajungă din Ciarda Roșie la Calea Șagului.

Tot așa la Cluj centura o să scoată o grămadă de mașini din oraș, ceea ce înseamnă mai puțină aglomerație pentru tine, și poate un drum cu mai puțin stres și cu mai puțin timp pierdut. Centura o să-i beneficieze pe toți.

Încă un plus, îți dă încă o opțiune. Să zicem că ești la Vivo și ai treabă în Mărăști, vezi Waze și vezi că orașul îi blocat de trafic, dar e liber pe centura. Te urci pe Centura lângă Cora, și în câteva minute ai ajuns la Calea Someșeni, te dai jos acolo, și te îndrepți spre Mărăști, poate mai ușor fiindcă ai avut încă o opțiune.

Nu o să rezolve fiecare problema, dar o să-ți dea o soluție clară pentru foarte, foarte mulți din oraș. Uită-te la harta centurii să vezi numai câte drumuri de legătură vor fi. Atunci gândește la câți oameni vor lua centura să ajungă acasă de la un anumit loc în loc să meargă prin oraș... deci, o să te ajute să te duci din Mănăștur până la Mărăști.

qionescu1

#745
@RobertH

Fără discuție este. Pe lângă ce a zis @americanulclujean, cartierele din partea sudică a orașului (adică majoritatea populației din Cluj) au legături foarte proaste între ele și altele. Vezi și legătura între Mărăști și Gheorgheni de exemplu. Jalnic, doar pe Mihali și centru...

RobertH

#746
Nu am zis ca nu e necesara sau nu va ajuta la trafic. Am zis ce si cristi a observat. Orice trafic greu si de tranzit scos din oras va fi inlocuit in maxim cativa ani de masini personale si se ajunge la exact aceleasi valori de trafic in care se blocheaza orasu. 

Cu asta am eu o problema. E vandut proiectu ca si o minune care ne va aduce traficul din Cluj la valori normale, ceea ce nu e adevarat deloc. Nu daca restu masurilor lipsesc. Inca e foarte posibil sa se atraga mai mult trafic si sa vedem strazi blocate care inainte nu erau pentru ca avem conexiuni noi. Gen pe strada Funzisiului pe la noul giratoriu de langa Lidl.

Centura e esentiala dar trebuie sa vina la pachet cu transport in comun, mai multe benzi BUS+bike, scoli si servicii in apropiere pentru a elimina din cat mai multe motive pentru a avea nevoie de o masina in oras.
 

alexV

Inca putin si ultimul aviz pt centura iese. Cel de la siguranta rutiera. Apoi circuitul birocratic uzual: CTE CNAIR > CTE minister > aviz interministerial > aprobare investitie in guvern. Licitatie nu mai devreme de septembrie. E perioada vacantelor, poate nu misca nimic restul verii.

nicolaem

pf ar fi perfect si in octombrie sa liciteze.
oare in cate sectoare o impart? ii totusi lucrare de peste 1mld euro

horatiu.cosma