[CJ] Centura Metropolitana Cluj-Napoca

Started by alexV, September 23, 2015, 11:09:33 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 5 Guests are viewing this topic.

qionescu1

#705
Asta cu cât se construiește în jurul Clujului e abordare greșită. Chiar stupidă când vorbim de A3 sau de efectrificarea căii ferate Cluj-Oradea pentru că autostrăzile și căile ferate sunt ale României nu ale Clujului, mai mult sunt coridoare europene. De ex. ce mai e A8 fără A3? Așa am putea zice și de Sibiu, faptul că A1 trece prin județ înseamnă că s-a investit prea mult în Sibiu până acum? Sau dacă Bucureștiul a atras atâtea investiții ar trebui să amânăm București-Alexandria nu?

A3 la 20-30 de km vest de Cluj este o legătură foarte slabă, ajută mai mult pe cei ce ocolesc Clujul decât pe clujeni. Singurele proiecte ale Clujului sunt centura metropolitană și metroul, prin finanțări diferite POT și PNRR. Dar și aici se face o confuzie, investițiile se pun în cârcă regiunii și ne trezim depunctați artificial pe alte proiecte vitale în zonă. Cluj-Napoca nu trebuie confundat cu regiunea de nord vest, regiune nu foarte bogată și fără prea mari investiții.

În ceea ce privește minciunile lui Boc ar merita un răspuns public pe măsură în care să i explice pe îndelete cum din orașul de 5 stele de vreo 15 ani lipsesc cu desăvârșire investițiile în infrastructura mare, cum a dus centura de est pe unde a vrut el și ce a însemnat și înseamnă azi. Și cum cele mai importante realizări vin doar cu presiune de la societatea civilă

alexV

Ca tot veni vorba de centura: am fost invitat sapt trecuta la sediul proiectantului pentru o discutie la final de an despre stadiul proiectului.

1. Costul s-a stabilizat la 800 mil euro fara TVA. Ultima stire e ca centura si drumurile de legatura faza 1 au obtinut avizul de la siguranta circulatiei, si acum se lucreaza pentru obtinerea aceluiasi aviz pentru drumurile de legatura faza 2 (cele ce trebuie construite de primarii, nu CNAIR). La intrebarea: cand predati SF-ul asa cum ati facut la drumul de legatura de la Tureni, cei de la Explan au zis in 3-4 luni. Deci la 3 ani jumate de la semnarea unui contract cu termen 12 luni :)

2. Acordul de mediu isi urmeaza calea separat de SF. De vazut cand vor stabili autoritatile consultarile publice finale.

3. A fost o incercare a administratiei Boc sa bage centura pe PNRR, concret au cerut proiectantului introducrerea de piste de biciclete (GREEEEN !!). Pistele au fost adaugate (n.a. spectaculos de inutil, cu pasaje pentru biciclete pe piloni care cresc costurile totale), centura nu a intrat in PNRR, dar am ramas in brate cu pistele. Sa le acceptam acuma asa cum sunt, ce sa zic.

4. Chestii tehnice, tuneluri:
Tunelul lung, L= 400m, va avea baza si o mare parte din pereti intr-un filon de gresie. Am vazut mostra din foraj, pare roca dura la pipait, e gri inchis :) Am retinut ca era un fel de marna care a beneficiat in plus de temperaturi ridicate si presiune, in scoarta pamantului, in perioada cuaternar, si a devenit gresie. Planseul va fi in argile. Adancimea tunelului e mica.
Tunelul scurt, L= 200m, va fi in intregime intr-un filon de calcar, similar cu piata ponce ce se vindea pe lotoral. Roca alba, poroasa, relativ usoara. Adancimea tunelului e 50m de la cel mai inalt punct, si va fi executat prin "minerit".
Tunelul de pe legatura catre Baciu (1+1) la limita padurii de stejari pufosi, e tot in calcar, probabil tot prin minerit din cauza ca un eventual cut and cover ar intra in aria protejata.
Al doilea tunel (noutate pt mine) de pe legatura catre Baciu are si rol de ecoduct. Vreo 170m, in curba. Le-am marcat pe astea doua mai jos



5. Iluminatul e propus sa fie integrat in parapete pe majoritatea drumului, solutie moderna si absolut noua in Romania, ca sa reduca poluarea de lumina in zonele urbane si paduri.

6. Au modelat fluxurile de trafic pe toate bretelele in toate nodurile, si proiectat pante variabile ale bretelelor tinand cont si de necesarul de stocaj.

7. Au modelat vizibilitatea pe toata centura, fiindca au inclus panouri fonice in axul central care posibil sa obtureze vizibilitatea. Ca regula generala: trebuie sa ai vizibilitate neobturata minim 140m in curbe; Asta e distanta minima necesara pt a reactiona in caz de nevoie, la 100km/h. Din nou, lucruri super avansate la noi in tara.

Concluzia e ca suntem la doar cateva luni distanta de finalul SF-ului si AM-ului si chiar autorizatiei de construire. Dar finantarea lipseste, si aia arde. Politicienii locali nu fac nimic intre timp, doar arunca vina  si asteapta. Cred ca asteapta cadou sa se lanseze  POT 2021 - 2027  si sa vada ca CMC e scrisa acolo.

Urmarim in continuare stirile cu avizele ce vor veni. Intr-adevar declaratiile politice cum a exemplificat florin, cu politicianul Tarcea, sunt revoltatoare.

bacovia

O alta specie de papagal, respectiv Dl. Tise, a bagat acum duma cu centura nordica ce va uni Rascruci de Nadaselu. Mai mult ca sigur CMC va ramane in analele infrastructurii la nivel de praf in ochi.

LRadu

^^ Multumim de rezumat. De la ce s-a generat intarzierea aceasta la 3 ani jumatate in loc de 1 an? Din cate pare poriectantii sunt destul de eficienti.

^ pe de alta parte, declaratii politice sau nu o centura pe Nord este absolut necesara, si cat de repede. Deja nordul orasului se sufoca destul de puternic, in mare parte din cauza traficului de tranzit (e plin muncii / oasului / autogara / calea baciului ) de tiruri si cel mai probabil si de masini in tranzit. Cat ne tinem noi de europeni ca oras si in 2022, sa treaca tiruri si traifc de tranzit la 3 km de zona ultracentrala e o rusine. Si problema prinicipala este ca nici nu exista o perspectiva de rezolvare rapida.
Tinand cont de dezvoltarea care va veni in zona de nord (multe ansambluri, Chinteni-ul incepe sa explodeze), si de cat a durat proiectarea la centura Sud e absolut necesar sa se proioritizeze proiectarea centurii Nord.

Si la cum se vede, realist vorbind, pana cel putin prin 2028 nu vom avea o solutie de rezolvare a traficului din oras. O sa ne sufocam.

StefanCelMare

Partea de nord atrage și trafic de marfă, aici fiind foste platforme industriale. Chiar dacă majoritatea nu mai sunt active, șansele să dai de depozite în zonele Iris, Bulgaria etc sunt mult mai mari comparat cu alte cartiere.
Centură pe această zonă, e destul de greu de realizat, terenul neconstruit fiind deluros, și deja și pe acele dealuri se construiesc case.
Era vorba la un moment dat de o șosea suspendată deasupra căii ferate. Ar fi probabil una din puținele opțiuni pentru a degreva zona.
Alternative nu prea sunt decât dărâmarea multor case, adică exproprieri, ceea ce este cam nefezabil. În SUA, când s-au făcut porțiunile urbane ale autostrăzilor, au fost băgate intenționat prin cartiere sărace. Ăia nu comentau, și costurile de expropriere au fost reduse. Eu zic că soluțiile de genul ăsta nu prea se mai pot aplica la Cluj.

alexV

Quote from: LRadu on December 27, 2021, 10:52:00 AM
De la ce s-a generat intarzierea aceasta la 3 ani jumatate in loc de 1 an?

Era normal sa liciteze cu timp de livrare 3 ani, SF+PT+AM+AC. Atat dureaza. Bine, daca era dupa Boc, le dadea 3 saptamani si apoi dam vina pe Drula.

Un proiect de asemenea anvergura are multe cerinte de conciliat. Mai ales ca e in urban, nu pe campuri. FIecare autoritate care da aviz a avut solicitari de modificare. Fiecare cetatean afectat direct de santier, si care a fost vocal in dezbateri, a fost ascultat, mici sau mari modificari au fost aduse, si i s-a explicat ca altfel nu se poate.

Cred ca birocratia a durat/dureaza mai mult decat partea tehnica.

qionescu1

De unde diferența de costuri între ceea ce zice MT(580 mil) și proiectantul (800 mil)? Lipsă de comunicare?

vasile.silion

#712
Referitor la "centura de nord" propusă de Tișe, cred că nu s-a înțeles bine ideea. Nu e vorba de o șosea nouă, ci de o "mini-centură" cum s-a exprimat dânsul, aș zice eu o pseudo-centură, realizabilă prin modernizarea DJ 170 B (între Topa Mică și Așchileul Mic -aproximativ 8 km). Acest drum, odată modernizat, face legătura între DN 1F și DJ 109, recent reabilitat până la Răscruci (proiectul "Drumul Bistriței") la DN 1C. Deci, prin modernizarea a doar 8 km de drum, deschizi o nouă variantă nordică de ocolire a Clujului, pe relația DN 1F -DN 1C (SJ - BN, dacă vreți). Eu cred că merită.

Iată un extras din articolul din Știri de Cluj:
"Este vorba despre "realizarea unui drum de legătură, o mini-centură între DJ109 (comuna Așchileu) și Drumul Național 1F (drumul de la Sălaj spre Cluj), la Topa Mică. Este de fapt o variantă de ocolire a municipiului Cluj-Napoca prin partea de Nord. Noi tot vorbim de partea de Sud, dar mai este și acea parte care nu are o centură", a precizat președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, la o emisiune radio.

Din Aschileu, centura va merge pe drumul județean 109 și va face legătura cu DN 1C, fiind astfel scos o parte din traficul care care vine dinspre Sălaj și vrea să ajungă spre Dej.

După ce va fi finalizată Autostrada Transilvania, această mini-centură va putea juca un rol important pentru a scoate traficul din Cluj-Napoca, pe partea de Nord. Acum cei care vin de la Sălaj și vor să iasă spre Apahida, trebuie să treacă prin Baciu - Maramureșului - Bulevardul Muncii - Apahida. La anumite ore, traficul pe zona de nord este infernal.

Centura de Nord este inclusă în Strategia de Dezvoltare Teritorială a Județului și este un obiectiv realizabil până în 2030."
https://www.stiridecluj.ro/economic/tise-lucram-la-o-centura-de-nord-care-sa-lege-autostrada-transilvania-de-dn-1c-prin-aschileu

Vreau sa mai precizez că am comentat acum vreun an pe pagina de Facebook a CJ Cluj, propunând modernizarea DJ 170B, tocmai pe considerentele de mai sus, și, spre surprinderea mea, am primit un răspuns pozitiv la acel comentariu, spunându-mi-se că este deja in atenția CJC acea idee.
,,România are un sens întrucât o începem. Trebuie s-o creăm lăuntric, pentru a putea renaște în ea. Plăsmuirea acestei țări să ne fie singura obsesie." Emil Cioran

qionescu1

#713
CJ Cluj are noroc. A modernizat DJ109 fără nicio legătură cu A3 sau alte conexiuni sau centură de nord. Nici prin gând nu le-a trecut vreodată asta. O arată și abordarea de a azi de a crea o mini centură de nord prin modernizararea DJ170B adică o legătură practic între A3/DN1F și DJ109.

Are avantajele de existență a unui DJ care doar trebuie modernizat pe o distanță scurtă de 6-8 km, deci poate fi realizat rapid fără prea multă birocrație. Mai rămâne conexiunea la A3, nu știu dacă e prevăzut nod acolo și cum negociat CJ cu proiectantul A3 legătura.

Dezavantajul e că nu va face față când se va deschide A3, când o mare parte din nordul țării (inclusiv Moldova) va cauta să ocolească Clujul înspre/dinspre vest, este îndepărtată (exact la limita județului), trece prin toate localitățile din zonă și nu e legătură de viteză. Nu știu cum l-au modernizat dar cam așa arăta înainte prin unele zone mai dificile...




Powered by API/PUM imgur uploader


StefanCelMare

Traficul Moldova - UE merge și acum mult pe Dej-Jibou.
Deși dacă te uiți pe Google Maps pe relația Iași - Budapesta, dă ruta cea mai rapidă prin munte (Cârlibaba - Borșa - Sighetu Marmației - Satu Mare).
Opțiunea 2 este prin Tg. Neamț - Toplița - Deda - Tg. Mureș - A3 până la Gilău.
Sincer eu pe opțiunea 2 aș merge, e mult mai OK drumul ca trecerea prin munte pe Nord, pe unde nu ai nici benzinării, nici hoteluri sau restaurante in mare parte.

qionescu1

De acord, sunt mai multe rute. Pentru nordul Moldovei, până la A8 (dacă și când), va fi ruta cea mai uzitată după terminarea A3, pt că e normal să vrei să folosești cât mai multă autostradă. Ocolul pe la Tg Mureș fără A8 nu se justifică.

Dar azi e suficient să te uiți ce trafic e pe Bd Muncii, și mă refer la traficul greu ca să îți dai seama ce pontențial are legătura asta. Va ajuta dar nu va fi suficient pentru ce se vrea, mai ales că lângă Tetarom III se mai face un parc industrial de 80 hectare.

Bogdan_Cluj

Ati vazut ca deja au aparut pe FB "Gigei Contra"?
Cum ca zona e ceva zona speciala cu ceva case "unice" facute din chirpici sau nu mai tin minte din ce sunt ele facute, si ca daca se baga trafic greu pe acolo se vor distruge.

calino

Asta fata de alte sate unde casele din chirpici erau facute in serie si nu sunt unicate?  :D
Casele alea din chirpici daca nu sunt parasite si in proces de autodistrugere atunci probabil urmeaza curand!

dragos76

Și totuși, nu au dreptate? Ar fi bine să ne dea detalii cineva care chiar cunoaște în amănunt zona, dar din ce văd și eu pe street view îmi pare că se dorește implementarea unui drum de legătură pe o infrastructură ce nu ar fi potrivită pentru asta. Similar cum s-a propus/discutat cu nodul de la Ciurila și folosirea DJ-ului 107R prin Făget ca drum de legătură pentru Cluj. Cât timp drumurile astea trec la greu prin localități, indiferent că ar fi case de lux sau maghernițe de chirpici pe margine, nu prea cred că e o soluție bună.

vasile.silion

DJ 109 este reabilitat între Așchileul Mic (de fapt de la limita de județ Sălaj/Cluj) până la Răscruci. Deși reabilitat, trece prin multe localități, ceea ce-l face mai puțin adecvat pentru traficul greu.
Cam toată lumea are Facebook,  în linkul de mai jos sunt câteva poze: https://www.facebook.com/376882935758661/posts/3723467454433509/
,,România are un sens întrucât o începem. Trebuie s-o creăm lăuntric, pentru a putea renaște în ea. Plăsmuirea acestei țări să ne fie singura obsesie." Emil Cioran