News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

hefaistos

Aici de acord cu tine ba chiar mai mult, nu e recomandat TREBUIE se le facem, dar s anu ne entuziasmam ca asta va duce la electrificarea parcului auto de pe la noi.
Pe mine ma framanta altceva. 150 de kW nu e mult dar nu e nici de colo. Cum vor face racordarea la retea?
Le vor plasa in apropierea localitatilor si vor trage de acolo curent? Vor pune transformator si vor trage cablu pentru fiecare locatie (din reteaua de inalta tensiune sau din cea de medie tensiune)? Vor face "cablu autostrazii" pe care vor insira statiile de incarcare?
Recunosc, nu am nici un fel de experienta pe zona asta, sunt idei ce mi-au trecut prin cap.   
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.

frunzeti

Quote from: naivu on June 06, 2021, 09:02:06 PM
E destul de neclar:
150kW inseamna 75kW pe CCS si 75kW pe CHAdeMO?
DC si AC, 2 masini simultan inseamna 1 masina la DC (fie CCS, fie CHAdeMO, la puterea maxima) si 1 masina la AC (cu 6-7-11-maxim 22kW)?

E puterea totala a stației. Dacă e o singura mașina conectată la stație poate lua toată puterea (prin Chademo sau CCS), iar dacă se mai alătură alta, puterea se împarte în funcție de puterea maxima pe care o pot lua mașinile.

dr4qul4

daca aproape toti si-au luat varianta de (nu prea) fast-charge la Dacia Spring de 30 Kw, atunci statia aia de 150 KW cu 6 prize e perfecta.
:lol:
Hai sa continuam pe topicul de EV.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

dr4qul4

Sa continuam aici discutia despre tipul de statii de incarcare necesare a fi instalate in spatiile de servicii de pe autostrazi. Adica peste vreo 5 ani ( discutia s-a extins pe topicul A7).
Trebuie sa ne gandim si care va fi peste 5-10 ani proportia masinilor dupa tipul incarcarii.
Probabil va mai creste, dar eu unul nu cred ca ne vom permite Tesla sau BMW, modele si dotari de varf (pentru ca nici astea acum nu au 100kw incarcare).
Mai degraba peste 5-10 ani la noi vor ajunge SH masinile electrice care se vand acum in Europa de Vest:
- Kona - 7.2 kw si 50 kw fast
- Leaf - 7kW - 22 - 50- 150.
- Ioniq - 7-22-50 kw
- ID4  - 11kw- 126kw
La ID4 observ baterie de 77KW si consum de aproape 17kw/100. 
O statie de incarcarcare cu 6 prize pare a fi alegerea corecta. Vor fi destui cei care vor mai avea nevoie de extra 10-20 kw pt a ajunge la destinatie. Dar statia aia trebuie sa fie adaptabila, adica sa trimita 150 kw spre o priza (daca masina de acolo permite si este singura), sau 30 kw X 5prize + 7kwx1 priza daca atat pot duce masinile.

Parca nu as avea chef sa ma plimb pe jos prin Mizil rugand un localnic sa-mi "vanda curent".
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

ovicor

@ Hefaistos, cel mai recomandabil si plauzibil ar fi sursa proprie solara/ eoliana. Pe DC e, clar, nevoie de o baterie stationara de inmagazinare, redresorul functionand "in tampon", adica incarcand permanent pana la saturatia bateriei stationare. Desigur, un racord de MT cu trafo este necesar pentru diferenta de energie si complementaritate in alimentare cu AC.

naivu

#2360
^^ID3 (varianta medie cu 58kWh), Peugeot 208 (doar 50kWh) au 100kW DC fast-charging; dar in principiu statiile de 50kW vor fi OK. Total de acord cu statia adaptabila: cand sunt putini, putere maxima, cand sunt mai multi, cat sa ajunga la toti!
^si mie imi place energia solara/eoliana, dar baza este in conexiunea la reteaua nationala! Consumul zilnic poate fi imens si, cum pofta vine mancand, cei 150kW la 6 prize pot deveni 150kW la fiecare priza sau, mai degraba, 1500kW la 60 prize. O statie de servicii ar putea ajunge sa consume cat o mica localitate!
LE: daca numarul de BEV ar deveni comparabil cu cel de ICE, cateva procente bune din consumul national de energie electrica s-ar realiza in statiile de fast charging de pe A/DX-uri.

hvm

Avand in vedere cat dureaza un SF/PT/AM/AC/executie impreuna cu toate licitatiile necesare pentru un proiect de investitii in Romania, eu zic ca trebuie facut totul acum, ca sa il avem peste 3-4-5 ani. Fiindca daca ne trezim in 5 ani ca avem nevoie, si ne apucam, o sa fie gata probabil in 10, sau o sa fie ca la Margina (facem la urgenta cat ne permite legea ca sa nu cerem toata hartogaraia determinata de SF/PR/AM/AC/Executie si licitatii.... Iar pe urma nu mai face nimeni nimic pana nu crapa maseaua ca e prea complicat, dureaza prea mutl si poate face altul .... Si iar o sa ne trezim cu o carpeala pe post de solutie de avarie....
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

voicul

Dar mentenanta o sa fie inclusa/facuta de cineva?
La un moment dat In Ungaria, nu mergea statia de GPL si pana la urmatoarea am ramas fara GPL. Am mers pe benzina, dar la electrica nu poti face asta.

E un inceput, dar 6 locuri e nimic.
Inainte de pandemie mergeam la IKEA si erau la priza 4 masiuni din 4 maxim. Inclusiv PHEV-uri alimentau. Mai prindeai si pana la 2 locuri libere, depinde de zi.
Dar pe A7/la drum lung nu poti sa zici mai merg 1km si incarc acolo!


E foarte probabil sa apara cozi si daca stai 1h dupa cel din fata si 1h sa incarci si tu ceva ...

Mamutu

VW ID4 se poate deja testa prin aplicatia Bolt.
Daca vreunul dintre voi ajunge sa o testeze il rog sa ne spuna si noua impresiile lui.

https://oferte.volkswagen.ro/id4-bolt

punktnet

Noul Megane 5 zis si Vison E-tech, m-am "dat" putin cu el prin atelier, in curand il scot si pe drum.
Enjoy







Powered by API/PUM imgur uploader
Just kidding.

voicul

Curand sare din clasa - pare ca dimensiuni cat un SUV compact.

Lasand asta la o parte: ceva specificatii poti sa dai/ai?
Bateria capacitate si/sau autonomia.

TibiV

Quote from: hefaistos on June 07, 2021, 08:24:39 PM
Pentru a creste cota de piata de la 2e litium de 15-20 de ori. Deja este o criza in acest domeniu ce se reflecta in cresterea pretului. Din septembrie 2020 pana acum s-a dublat iar viitorul e incert. Pentru ca nu e! Dureaza pana dezvolti mine si capacitati de rafinare (care fie vorba intre noi sunt extrem de poluante). Deci astept sa vedem de unde vei scoate (impreuna cu comisia europena, pentru ca si ei militeaza neconditionat pentru "electrice") diferenta de litium in urmatorii 5 ani. Da, si politicienii europeni sunt dusi cu capul uneori.

+1 pentru ca ai subliniat cateva mici probleme...


Comentarii personale:
1. este suficienta o "scurta tura" pe feroviar, ca sa vedem cat de dusi cu capul sunt politicienii europeni (hint: ERTMS....)
2A. "obsesia" electrica in acest moment mi se pare prea.... obsesie. Daca vine duhul din lampa si transforma instant toate masiniile cu MAI in masini electrice, nu o sa mai avem curent nici macar pentru incarcat telefoanele mobile. Iluminatul la opait ( opaiț... chestia aia cu seu, deseori de origina animală...) ar fi un avans...
2B. resursele necesare sunt imense, iar reciclarea lor este la fel de sigura ca la PET-uri. Bine, exista "organizatii" care se ocupa de reciclare in mod regulat. Langa Bucuresti au "head-quarters" in Jilava-Sintesti. Dar cam "pute" cand o fac...
3. "solutia finala" nu este electrificarea in draci, pe sursele energetice primare cunoscute acum. Doar mutam o parte din gunoi sub pres. Solutia reala este reproducerea (pe Terra) a sursei de energie a Universului (si, evident, a Soarelui nostru, care a facut Terra sa functioneze de vreo 4 miliarde ani...): fuziunea controlata. Faci electroliza apei la 10-20-50 dolari/litru de H2, si din litrul ala de H2 scoti prin fuziune energie de 0,5 dolari/MWh... Doar ca va mai dura muuuuult pana acolo....

Imi pare rau, dar ca inginer de MAI nu sunt de acord cu "entuziasmul electric generalizat". Da, este o varianta "de nisa", dar cam atat...
Electricele nu iti pot asigura asigura "long range". La un camion Diesel, cu echipaje de schimb, poti merge lejer mii de kilometri.
Pana prostului nu poate fi rezolvata cu un bidon, ci doar cu o "teleasca" (multi dintre colegii care stiu aviatie cunosc termenul...)

Da, pentru traficul urban de zi cu zi "electrica" este perfecta.

Ca sa fiu mai "plastic": multi colegi si-au exprimat preferinta pentru vacante in sudul Balcanilor. Distante de ~1000 km. Cu cat s-ar lungi DURATA daca ar trebui sa stai "legat de priza" o ora, doua sau trei, de 2-3 ori pe parcursul calatoriei?
Nu mai vorbesc despre cazul in care vrei sa participi la Paris-Dakar...

Nu mi-o luati in nume de rau, dar nu cred ca "electricele" vor putea rezolva niste mari probleme - de la autonomie redusa, pana la lipsa capacitate de a reincarca, chiar si pe timpul noptii, TOATE autovehiculele dintr-un oras. Daca este metropola, este si mai rau...

ATENTIE!
Eu NU spun ca este bun modelul actual...
In care extragem din pamant resursele pe care le-a acumulat in zeci de milioane de ani... Petrol si gaze.
Din contra, ne batem joc de putinul pe care istoria (biologica si geologica) ni l-a lasat. Pe care le transformam in "plastice"...
Si cu "rezultatul muncii noastre" (aka PET-uri, pungi si pungute, dresuri de femei, brichete, caserole de mancare, bara din fata/spate a unui automobil etc. etc. etc. etc.... ) infestam tot ce misca. Rauri, lacuri, mari si oceane...
Si in timpul asta "eliminam" specii care au trait pe planeta asta cu mult inainte de nasterea strabunicii lui Lucy, mama noastra, a tuturor...

La nivel "local" exista bancul ala cu "Romania... Frumoasa tara! Pacat ca-i locuita!..."

La fel s-ar putea spune, la nivel global: "Terra.... Pacat ca-i locuita!... Dar in timp poate se rezolva de la sine..."...  :(

LE

Am recitit acum postarea cap-coada...
Este off-topic cam peste tot.
Ii las lui Ionut decizia....
(Deh, karma monarhului...  ;) )


Mama proștilor este mereu gravidă... :)

voicul

Presiunea asta pe resursele limitate inseamna si mai multa poluare.
Ca il scoatem azi sau maine litiu/cobalt tot atat este. Dar daca fortam sa il scoatem pe tot azi evident ca trebuie mai multe resurse Mai multe resurse inseamna mult mai multa poluare, nu mai multa eficienta.
Ceea ce nu prea e asa ECO.

Ca la masinile termice: poti ajunge si cu 110 si cu 200 in acelasi loc. Difera doar timpul si poluarea.

dumbravaandrei

#2368
TibiV.... vezi ca s-a mai actualizat ingineria intre timp....


Cand vad ce idei au unii pe aici, imi aduc instant aminte de bancul ala cu fetita si savantul in avion.
Energia, cat e nevoie va fi produsa si eventual distribuita. Cererea si oferta vor regla dimensionarea infrastructurii energetice, asa cum au facut-o si pana acum.
Pr

In alta ordine de idei, de pe 27.11.20210 si pana la ora actuala, cu Kona mea de 64KWh am facut putin peste 38.000 km. Am ajuns si in cele mai izolate locuri din tara asta (Herghelia Lucina, Maliuc, Adamclisi, Tarna Mare (SM), catune din Apuseni, Radauti-Prut), am mers prin cele mai vitrege conditii meteo (de la ger de -29C pana la ploi torentiale), am calcat-o exact ca pe o masina "normala". Niciodata nu am oprit special pentru a incarca. Masina se incarca ori peste noapte de la priza casnica (priza normala, de 32/16A din care am setat incarcatorul sa traga cu maxim 12A) sau priza Type 2 de la hotelul unde ma cazez, ori se incarca in timp ce mananc, fac o pauza de cafea/nevoi biologice sau rezolv alte treburi.
Astia care vorbiti de "long range"... voi cate ore puteti conduce fara sa faceti o pauza? Nu de alta, dar poate sunt eu defect si dupa 14 ani de soferie in care am facut minim 30.000 km/an (am facut si mult mai mult, am avut doi ani cu peste 100.000 km) inca nu m-am dezvatat sa fac o pauza de macar o ora dupa 3-4 ore de condus.




Ma voi mai intoarce la "fumegatoare" doar in conditii exceptionale (in lipsa de orice altceva).


hefaistos

Sa incepem cu o gluma:
^
" TibiV.... vezi ca s-a mai actualizat ingineria intre timp.... (...)
In alta ordine de idei, de pe 27.11.2021 si pana la ora actuala, cu Kona mea de 64KWh am facut putin peste 38.000 km."
Vad ca ingineria s-a actualizat si la capitolul calatorie in timp.
Dincolo de asta ceea ce spui tu este corect cu o singura mentiune. Daca tu nu vrei sa realizezi ca masina ti-a dictat lucrile unde sa opresti e problema ta dar realitatea asta e. Inclusiv ca-ti alegi locurile de aczare dupa disponibilitate de incarcatre pe timp de noapte. Sau cum ti-a scapat, faci pauze (lungi) de nevoi fiziologice. Si cred ca stii cum e sa-ti planifici traseul si sa nu te poti abate 100 de km fara sa verifici daca ai unde sa incarci. In rest ai dreptate.
Asta nu are nici o legatura cu ceea ce spune TibiV si spun eu si care se refera la economia si ecologia universului "electric".
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu suplimentar 200 lei: Se deschide traficul pe Lot 4 - Centura Focsani înainte de 15 iunie 2024.