News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

2 Members and 5 Guests are viewing this topic.

istvan78

Quote from: vancouver on December 10, 2015, 01:08:00 PM
In cazul in care o firma factureaza gresit (sau intentionat) lucrari dintr-un an ca fiind efectuate in alt an, ...

Ne-ai auzit gandurile??  :D

Europiu

@vancouver (sau altcineva) Da-mi voie sa intreb altceva: care este statusul legal al unui caz de genul "factura pe lunile X-Y-Z, pentru lucrari ale caror AC s-a primit in luna Z"? Dupa mine, strict legal vorbind, eu nu am voie sa spun ca am lucrat in perioada X-Y, right?
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

pasadia

@ vancouver: poate ma insel (caz in care invit pe cine stie mai bine sa ma contrazica) dar pentru decontarea de pe POS-T 2007-2013 conteaza ca DATA PLATII sa fie cel tarziu 31 decembrie 2015. Si din cate inteleg eu este vorba despre data platii dinspre Ministerul Finantelor (AMPOS-T) catre beneficiarul finantarii (adica CNADNR), nu despre data platii de la CNADNR la constructor (plata care, evident, a precedat data platii de la MF catre CNADNR).

Deci strict pentru decontarea pe POS-T, lucrurile sunt extrem de intarziate. Trebuie sa apara AC pentru ca constructorul sa faca factura, Inginerul sa o avizeze, CNADNR-ul sa o plateasca si apoi AMPOS-T sa avizeze catre MF decontarea catre CNADNR. Toate acestea in urmatoarele 3 saptamani, caci altfel zero absorbtie.

In rest, in ceea ce priveste restul lucrarilor si a facturilor, nu putem decat sa speram ca pe POIM vor deconta cat mai repede. Desi si in cazul asta am dubii - chiar daca exista deja AM POIM, nu am auzit pana acum ca AMPOIM sa fi semnat cu CNADNR contractele pentru finantare (nici nu cred ca e posibil inca, nu cat timp nu stiu exact valoarea lucrarilor pentru care vor solicita finantare pe POIM). Deci ce nu se va factura acum, in decembrie, ma astept sa se factureze tarziu anul viitor, cel mai devreme dupa luna martie-aprilie. Deci iti dai seama cum arata cash-flow-ul la constructorii de pe A10 si A1.

TibiV

#2778
Quote from: vancouver on December 10, 2015, 01:08:00 PM
Asadar, chiar daca firmele emit o anumita factura in februarie 2016, dar ea este aferenta unor lucrari din 2015, atunci intra pe buget 2015. Iar plata poate ca are loc abia in mai sau iunie 2016. Data platii nu are chiar nici o importanta.

@pasadia: nu contează data plății, ci data facturării recepției...

Se pare că lucrurile stau în felul următor:
Ca să poată intra pe bugetul 2015 lucrarea trebuie să fie recepţionată în 2015.
În cazul nostru este vorba de recepție parţială, desigur, adică să aibă OK-ul inginerului şi acceptul beneficiarului.
Astea nu se pot obține dacă lucrarea nu are AC.
Deci dacă AC iese pe 1 ianuarie, atunci nu mai ai cum să o facturezi pe 2015.

Sursa acestor explicaţii este Gheorghe Gherghina.
Dacă el m-a minţit, atunci vă mint şi eu...



Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

Una e bugetul statului roman (unde Gherghina e expert) si alta e bugetul UE (pe care sincer sa fiu cred ca el nu il pricepe deloc). Ca atare ceea ce spune Gherghina nu are aplicatie in legatura cu ce am spus eu (si anume absorbtia, decontarea pe POST).

alecu26

Exact asta a facut de exemplu Spania cu fondurile europene. Dar acolo o faceau toate institutiile implicate pentru '"greater good"" de a absorbi fonduri. Daca venea de sus ordinul ca pe nu stiu ce proiect trebui absorbita nu stiu ce suma pana la data X, toata lumea semna in lant, de la Vladica la Opinca. Inclusiv lucrari neexecutate, dar care evident se executau dar 1-2 luni mai tarziu.

pe langa fondurile neabsorbite, exista si pericolul de a dezangaja fonduri (cum s-a intamplat la noi) si inclusiv de a primi mult mai putin in ciclurile urmatoare.

Din pacate pentru noi, din telul de a urmari Polonia ca exemplu, vom fi fericiti daca vom mai fi in trasa Bulgarilor, ca si ei deja ne dau lectii.
Drumurile noastre POATE;

TibiV

Quote from: pasadia on December 10, 2015, 02:14:28 PM
Una e bugetul statului roman (unde Gherghina e expert) si alta e bugetul UE (pe care sincer sa fiu cred ca el nu il pricepe deloc). Ca atare ceea ce spune Gherghina nu are aplicatie in legatura cu ce am spus eu (si anume absorbtia, decontarea pe POST).

Treaba cu bugetul statului român este de foarte mare interes, deoarece cu cât îndesăm mai multe facturi pe 2015 cu atât rămân mai puţine pentru jalnicul buget 2016.

Iar cu fondurile europene este fix la fel.
UE nu deconectează pe POS-T decât lucrări efectuate până la 31 decembrie 2015.
Iar din punctul lor de vedere efectuate înseamnă recepţionate, exact ca în cazul bugetului.

Banii oricum sunt plătiţi întâi, integral, din bugetul de de stat, după ce primeste avizul AM POS-T.
După aia hârtiile se trimit de AM POS-T la Bruxelles. Ăia mai verifică o dată şi apoi rambursează statului român cota lor de cofinanţare.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Marea problemă nu este ce fac de acum până la sfârșitul anului, ci ce au făcut deja şi nu s-a facturat din lipsă de AC, care nu există din lipsă de aviz de mediu... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

stangabriel


alecu26

#2784
Deci ăsta e final? Ca nu mai înțeleg nimic. Ce valoare juridica/ practica au amendamentele? Pana la urma cele 2 miliarde în plus s-au dat. Rămâne doar sa se mute dintr-un proiect în altul.
Drumurile noastre POATE;

stangabriel

Nu e final, saptamana viitoare se da votul pe total.

dr4qul4

#2786
Cele 2 miliarde sunt doar "apa de ploaie". Aceste amendamente sunt doar glume proaste.

Eu tot sper sa vad alocati (acum, nu altadata) inca 400 mil lei (din care 75% fonduri ue) pt  proiectele cu sanse reale de a fi cheltuite: A1 si A10.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

NGC

#2787
Quote from: TibiV on December 09, 2015, 11:59:18 PM
Să dea Domnul ca postările lui NGC20 în săptămânile următoare să fie Moş Crăciunul nostru... :)
Presupun ca te refereai la plati.

Au intrat "pe teava" de cateva saptamani bune si asteapta sa fie achitate facturi de circa 250 milioane RON pentru lucrari la A1, A3, A4 si A10. Probabil ca mai urmeaza.

Asadar, pregatiti-va ghetutele ca vine Mosul! :D
Va anunt cand ii vad sania in zona. :lol:

vancouver

Quote from: TibiV on December 10, 2015, 02:08:10 PM
Quote from: vancouver on December 10, 2015, 01:08:00 PM
Asadar, chiar daca firmele emit o anumita factura in februarie 2016, dar ea este aferenta unor lucrari din 2015, atunci intra pe buget 2015. Iar plata poate ca are loc abia in mai sau iunie 2016. Data platii nu are chiar nici o importanta.

@pasadia: nu contează data plății, ci data facturării recepției...

Se pare că lucrurile stau în felul următor:
Ca să poată intra pe bugetul 2015 lucrarea trebuie să fie recepţionată în 2015.
În cazul nostru este vorba de recepție parţială, desigur, adică să aibă OK-ul inginerului şi acceptul beneficiarului.
Astea nu se pot obține dacă lucrarea nu are AC.
Deci dacă AC iese pe 1 ianuarie, atunci nu mai ai cum să o facturezi pe 2015.

Sursa acestor explicaţii este Gheorghe Gherghina.
Dacă el m-a minţit, atunci vă mint şi eu...

Integral corect.

Mai repet si eu inca o data ideea principala: DATA FACTURII SI DATA PLATII NU CONTEAZA IN NICI O CONTABILITATE. Valabil nu numai in constructii. Daca discutam de o marfa, conteaza DATA LIVRARII. Daca discutam de un serviciu, data la care a fost efectuat. Prin data se intelege o perioada de timp, care poate sa fie si mai mare (1 luna, 1 sapt., etc...).

In cazul fondurilor europene 2007-2013 avem urmatoarele constrangeri:
- lucrari efectuate in mod real cel tarziu pana la 31.12.2015
- deconturi trimise la CE pana la 31.03.2016
- pana la 31.12.2016 trebuie ca lucrarea se fie permanent functionala (fara deficiente importante, care sa puna in pericol functionarea)
- undeva in cursul anului 2017 trebuie inchis complet programul POS-T 2007-2013 si facute ultimele ajustari si raportari (atunci vom sti absorbtia finala a României)

Deci, daca vrem sa ne legam de facturi / plati, acestea trebuie efectuate pana la final de martie si trimis decontul (cererea) de plata la CE tot pana la final de martie.

IN CAZURI ABSOLUT EXCEPTIONALE se pot obtine derogari de +6 luni fata de termenul de mai sus. De ex. Aciliu s-ar incadra aici, dar trebuie dosar de explicatii. De aceea cred ca CNADNR a si scris pe situl lor, A1 inchis Saliste-Cunta pana in iunie 2016. Deci, presupunand ca reusesc sa remedieze acolo problema pana la 30.06.2015 si dau din nou drumul la trafic, si nu se mai intampla nimic "rau" pana la 31.12.2016, atunci probabil banii pot intra integral pe 2007-2013.

----------------------------------------------------------------------------------

Legat acum de separarea pe ani:

In constructii putem defalca o lucrare in componente pana la un nivel rezonabil - de ex. putem plati o grinda in 2 parti: confectionare + montare, dar se poate si mai fin: cofrare + armare + betonare + transport + montaj + suprabetonare. Nu cunosc daca pentru CE se poate merge asa de fin, adica daca se poate receptiona separat o grinda prefabricata, dar care inca nu este montata la locul ei. Sau poate chiar sa se poata receptiona doar carcasa de armatura pregatita sa zicem in avans pentru n grinzi, dar care nici macar nu sunt betonate. Sau invers, receptia grinzii sa se poata face numai atunci cand intregul pod este gata si testat cu un convoi de camioane...

Eu ma ocup personal de realizarea de situatii de lucrari lunare. Fara sa existe vreo lege scrisa in acest sens, cam toata lumea procedeaza astfel: un element de constructie se incaseaza integral atunci cand este betonat. Daca este pus doar cofrajul sau chiar si armatura gata, nu se incaseaza nimic. Pe de alta parte, unele lucrari se fac si dupa betonare, cum ar fi udare cu apa, protectie cu folie, decofrare, protejare, masuri prot. muncii. De obicei insa, la data inchiderii unei luni exista si lucrari abia incepute, unde exista doar cofraj si/sau armatura, dar pentru care nu se incaseaza nimic, si exista lucrari pe care se incaseaza toti banii, desi mai sunt activitati post-betonare. In ansamblu cele 2 componente de regula se compenseaza.

Ce vreau sa spun: o defalcare perfecta pe ani nu se va putea face niciodata. Si evident ca se poate "trage" mai intr-o parte sau alta (lucrari incipente sa fie decontate integral sau lucrari finalizate sa nu fie decontate pe motive de lipsuri minore).
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

pasadia

Ma bucur ca ai dreptate. Doar te rog sa ii explici aceasta dreptate si lui cutter si celor din API care au pus pe FB acest document remis MT.

Citez din el:

QuoteTimisoara - Lugoj lot 2

- rezolvarea situatiei cu consultantul astfel incat sa poata fi emise facturi pana vineri, ultima zi pentru a fi prinse in decontare pe POS-T 2007-2013

Tu spui ca:

QuoteDeci, daca vrem sa ne legam de facturi / plati, acestea trebuie efectuate pana la final de martie si trimis decontul (cererea) de plata la CE tot pana la final de martie.

Logica mea imi spune ca nu puteti avea amandoi dreptate concomitent. Dar mai stii?

Lui cutter ii cerusem sa-si explice punctul de vedere (nu ca nu l-as fi crezut, si eu stiam ca el are dreptate si tu nu) printr-un mesaj public inca de joi seara. Plus un mesaj privat trimis tot atunci. Insa ambele demersuri au ramas fara raspuns, ba mai mult vineri mi s-a spus ca am o problema de atitudine. Eu stiu ca nu o am si ca voi va contraziceti unul pe altul, dar asta nu mai conteaza acum. Bine ca sunt eu Gica Contra.  :lol: