Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 20 Guests are viewing this topic.

pasadia

Eu nu stiu ce cifre vezi tu pe harta CESTRIN-ului (inca odata, recunosc faptul ca e din 2010) dar toate acele cifre sunt sub acel 33000 care e indicat de suedezi ca fiind MZA-ul pentru anul deschiderii si versiunea accelerate a dezvoltarii. Si poti sa inmultesti tir-urile cu ce coeficient vrei, poti sa multiplici traficul cu 100 de investitii in productie (desi sincer, nu va fi nevoie de mai mult de 50 de hale noi de productie in automotive pentru a descoperi ca nu mai e forta de munca nici acolo). Concluzia e una si aceeasi: pe orice ruta s-ar construi o autostrada intre Transilvania si Moldova va bate vantul pe ea rau de tot. La naiba, cateodata am impresia ca bate vantul inclusiv pe Sibiu - Deva si pe asta chiar o parcurg deseori. Cand voi fi nevoit sa scad viteza in nodul Sebes poate voi incepe sa cred ca e trafic prin Ardeal, dar pana atunci zic mersi entru tempomat si pentru siguranta.

Da stiu, A8-ul daca e sa se faca va fi terminat prin 2035. Dar oare voi va amintiti care e proiectia UE cu privire la populatia estimativa a Romaniei pentru acel an?

pasadia

Probabil ca mesajul asta ar fi mers mai bine pe A7 sau pe cel cu planuri, dar il pun aici in continuarea hartii de mai sus cu capatul dinspre Craiova al DX-ului proiectat acum mult timp. Capat care moare in centura, fara continuare directa mai departe.

Si fac comparatia cu CF - practic avem acolo Craiova cap X. Si stau si ma intreb daca nu ar fi mai bine ca viitorul studio sa mearga pana la Craiova cap Y (adica sa include si ocolitoarea Craiova si sa propuna practic debutul pentru continuarea proiectului spre vest). Si la fel ma intreb cum sunt impartite SF-urile pe A7: avem Ploiesti - Buzau, dar e Buzau cap X sau cap Y? La fel la Focsani.
Si de fapt nu ar fi fost mai bine daca proiectele erau gandite altfel: adica Buzau cap X - Buzau cap Y un proiect distinct (astfel incat sa poata fi executat mai repede, cu noduri la capete si sa serveasca traficului de transit cat mai rapid)?


TibiV

Quote from: pasadia on December 07, 2016, 12:52:51 AM
nu ar fi fost mai bine daca proiectele erau gandite altfel: adica Buzau cap X - Buzau cap Y un proiect distinct (astfel incat sa poata fi executat mai repede, cu noduri la capete si sa serveasca traficului de transit cat mai rapid)?

Pai Bacau nu este exact ce spui ?... "Bacau cap X - Bacau cap Y"... ?... ;)

Doar ca pe rutier notiunile de "cap X" si "cap Y" sunt irelevante...i

Pe rutier trantesc un giratoriu cu 500 de metri inainte si "am schimbat capul X"...
Oblig tot traficul  sa faca viraj strans de 90 de grade.. Si iaca am facut noul cap X/Y...

Dar cate giratorii ai vazut tu pe CF ?!... ;)

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Dan027

#3888
Quote from: TibiV on December 07, 2016, 12:23:04 AM
1. Moldova este in continuare izolata (NU avem nici macar A7 Nord-Sud, ce sa mai vorbim de lgaturi Est-Vest ?...

2. Sunt judete intregi din vestul si centrul tarii in care investitorii cauta disperati forta de munca pe care nu o gasesc... Exista berechet in est. Dar acolo nu investeste nimeni. De ce? Vezi punctul precedent.

3. Nu te "suspectez" pe tine, dar sigur va aparea undeva argumentul "moldovenii aia lenesi vor prefera sa bea la bodega pe venitul minim garantat" decat sa mearga la munca.
Imposibil. Stii de ce? Se va gasi un nefericit care isi va lua "job" la una dintre noile "transnationale nou create in zona". Inevitabil, va castiga mai mult. La fel de inevitabil, nevasta lui se va lauda cu asta la vecine!
Aveti idee ce impact va avea asta pe piata muncii ?... ;)

1. Nu doar Moldova este izolata, iar Moldova nu se rezuma doar la Iasi. Intrebarea este daca Iasiul este mai important ca alte orase? Sau cum stabilim importanta unui oras?

2. Nu mai exista atat de multa forta de munca capabila nici in est, cei care erau capabili si cu chef de munca au plecat in "tari straine" pentru un trai mai bun si sunt slabe sansele sa se intoarca pentru niste venituri mai mici. Nu toate industrile au nevoie de autostrazi ca sa se dezvolte.
Autostrazile nu se fac pe baza unor presupuneri incerte de crestere a economiei, oricine poate sa zica despre un oras ca va bubui economic si ca va trage toata tara in sus dpdv economic daca i se construieste autostrada.
Autostrazile se fac pentru a satisface nevoia de mobilitate a populatiei si a marfurilor.
Ce investitii vroiau sa vina in Iasi si nu au venit din cauza infrastructurii?

3. Momentan principiul enuntat de tine functioneaza de minune dar drept exemplu sunt dati cei ce muncesc prin strainatate.

Eu personal sper la o descentralizare cat mai mare a fondurilor astfel incat fiecare oras/judet sa isi construiasca din taxele pe care le colecteaza ce considera necesar pentru dezvoltarea sa. Nu mi se pare corect sa finantez din taxele mele proiecte care sa nu ma avantajeze si pe care le consider mai putin importante decat alte investitii de care sunt direct interesat.
E foarte usor sa zici ca vrei nu stiu ce autostrada cand banii nu vin de la tine.

dumbravaandrei

#3889
1. Iasi este cel mai important si mai mare oras din Moldova fara discutii, la mare distanta de celelalte orase. Si ca populatie si ca economie si ca hub si ca servicii si ca ce mai doresti tu :). Insa nu este si cel mai mare judet ;)
2. Da, in studiul ala de fezabilitate se face si o preconizare/prognoza a economiei pentru a calcula si impactul (analiza cost-beneficiu) investitiei
3. Cat despre forta de munca, parerea mea e impartita. Ce e drept multi au plecat in tari straine desi nu neaparat pe munci calificate. Problema moldovei e ca nu prea are oameni de calificare medie. E o zona a extremelor unde ori esti necalificat (majoritatea) ori esti supra-calificat (studii superioare, universitare si post-universitare). Asa ca e un spatiu mare de dezvoltare si pe zona aceasta. Lumea acolo e dornica de bani, mai putin important ce presteaza.
4. Multi au dorit sa investeasca, in special capacitati de productie JIT (just in time) dar pentru a scoate produsele din moldova catre alte fabrici din vest, atat pe cale rutiera cat si pe cale feroviara dura mai mult de 18 ore doar pana la granita, de asta au si renuntat. Avionul nu se foloseste la transport industrial decat in cazuri foarte bine delimitate si definite.
5. Dintre toate regiunile tarii, pana acum moldovenii au cel mai mare grad de mobilitate si sunt cei mai dispusi la relocari pe termen mediu. Nu o spun eu, o spun statisticile.
6. Da, e nevoie cat mai repede de A8, A7 si neaparat in urmatorii 15 ani de A13 pana la Bacau. Acum sa vedem deblocata A8 la nivel de SF ca mai-mai a depasit CoBra la nivel de promisiuni :)
7. Cat despre cifrele Cestrin: Sunt curios cum la momentul actual am putea avea fizic cifre mai mari... Nu au pe unde sa circule atatia. La recensamintele astea trebuie sa tinem cont ca sunt facute pe infrastructura actuala, nu pe cea viitoare. Nu stiu daca la infrastructura veche aveam pe undeva 33.000 dintr-un drum 1x1 sau 2x2 corcit cum e DN2 (stiu ca nu e 2x2). Nici la ora actuala nu cred ca avem pe undeva 33.000 cu exceptia intrarilor in Bucuresti. Asta inseamna ca nu o sa avem trafic de autostrada sau ca inca nu trebuia sa facem autostrazi?  :o
8. Cat despre efectul A8... sa se dea prima cupa de pamant in zona moldovei si veti vedea impactul imediat :)
9. Terestru Moldova nu ca este izolata dar parca am avea garduri iar la poarta vamesi ucraineni. Singurele doua miscari de dezmortire a fost ambele ale Blue-Air-ului cu bazele de la Bacau si Iasi. Iar da... compania asta aeriana este foarte apreciata si foarte bine vazuta in regiune acolo.
10. A12: Nu e neaparat rau ca acum Autostrada se opreste in oras, va trebui si o descarcare sanatoasa in oras acolo. Problema e ca pe imaginile puse pe thread-ul de A12 nu vad un nod inainte de Craiova care sa permita desprinderea astfel incat orasul sa poata fi ocolit ori prin nord ori prin sud...

L.E
11: Galati-Braila: Fara indoiala este una din aglomeratiile urbane mari din zona. Dar pe langa investitii in infrastructura ii trebuie si o reactivare a sectorului economic. Macar un domeniu sa mearga struna acolo. Din pacate, dpdv economic totul functioneaza la limita insolventei in zona. Problema celor doua orase este legata strict de restructurarea economiei din zona si orientarea catre servicii si centre logistice iar productia nu neaparat sa fie mai multa ci mai diversificata. Asta este efectul mono-industrializarii zonei timp de multi ani (unde practic au fost doar ramaura siderurgica si cea de transport naval). Dar pentru asta chiar iti trebuie APL agere la minte care sa gandeasca dincolo de numarul de votanti.

Dan027

#3890
Eu nu as neglija binomul Galati-Braila, care din punctul meu de vedere are un potential mai mare decat Iasiul.

L.E
^
"Fara indoiala este una din aglomeratiile urbane mari din zona." - este cea mai mare aglomerare metropolitana din tara dupa Bucuresti.
"Macar un domeniu sa mearga struna acolo." - industria navala a crescut simtitor in zona.
"Problema celor doua orase este legata strict de restructurarea economiei" - pai cum pe cei din Iasi care nu au o industrie care sa exporte tare mult pe rutier ii tine infrastructura in loc iar pe cei din Galati+Braila ii tine lipsa restructurarii economiei? :) ... o sa ramai surprins dar numai Galatiul exporta mai mult decat Iasiul :)

Poate am inteles eu putin gresit ce ai zis, dar daca zici ca Galati+Braila nu are nevoie de infrastructura pentru ca au si alte probleme te inseli, se afla intr-o situatie asemanatoare cu Iasiul doar ca nu sunt un centru universitar atat de puternic.

Nu mi se pare normal ca unora sa le zicem sa isi rezolve problemele prin APL-uri iar altora sa le fie rezolvate prin proiecte de la centru.

dumbravaandrei

[off-topic]
Iasiul are o economie bazata pe servicii tocmai datorita prezentei universitatilor. Serviciile au cea mai mare valoare adaugata. Scopul unei afaceri este sa obtii profit prin valoarea adaugata prestata. Faptul ca ai cifre mari de export nu inseamna neaparat ca si poti avea bunastare din ce exporti. Din pacate, Galati si Braila exporta bunuri fara valoare adaugata suficienta iar ponderea serviciilor este mica. Din pacate exportam mai mult materie prima si la materia prima valoarea adaugata este destul de mica de abia poti oferi un salariu si sa-ti platesti taxele. De asta treuie o restructurare economica pentru a permite crearea de valoarea adaugata. In Romania, daca iei un produs cu 1 leu si il vinzi cu 1,36 lei se numeste doar rulaj. Ai platit ceva salariu din el, ai mai dat si TVA si tu nu ai iesit cu nimic, esti pe 0.
Iar acum revenind la nivel de judet... In 2014, jud. Iasi avea un PIB de 20,2 mld. RON (locul 7 dupa Cluj, Prahova, Brasov,Constanta,Timis si Bucuresti). Galati avea undeva pe la 12,9 mld. RON (locul16) iar Braila 6,9 mld RON (locul 30). Cifrele exacte pe 2015 probabil le vom vedea prin ianuarie-februarie 2017. Probabil ca Iasi va fi undeva pe la 22-23 mld si va pierde un loc sau doua din motive de Ilfov si Bihor iar Galati poate va urca pana pe la 14 mld iarasi pierzind un loc iar Braila va ramane pe la 7-7,5 cu riscul de a pierde un loc din cauza/gratie Harghitei.

[On-topic]
Da, va trebui si autostrada la Galati si Braila, in sensul asta se va face si podul peste Dunare continuat de ambele parti cu un DX care daca vom avea bani il vom upgrada la profil de A. Dar problema in zona Galati-Braila e cu totul alta decat infrastructura iar economia din zona are nevoie de restructurari dure si rapide.

Dan027

#3892
Quote from: dumbravaandrei on December 07, 2016, 12:29:37 PM
Din pacate, Galati si Braila exporta bunuri fara valoare adaugata suficienta iar ponderea serviciilor este mica. Din pacate exportam mai mult materie prima si la materia prima valoarea adaugata este destul de mica de abia poti oferi un salariu si sa-ti platesti taxele.
Pai nu are nici un fel de infrastructura ca sa poata exporta altceva decat materie prima... cerealele le trimiti imediat prin port, dar tirurile cu produse de panificatie nu poti sa le trimiti daca nu ai un drum rapid.

http://www.analizeeconomice.ro/2015/12/cu-cat-au-contribuit-judetele-si.html
Pib Galati = 13,7 mlrd euro, Pib Braila =8,08 mlrd eur, Pib Iasi = 20,7 ... deci Galati+Braila (21,78) > Iasi (20,7)
Populatia este comparabila la nivel de judete (800+ mii in Galati+Braila si aproape 800 mii in Iasi). Produsul intern brut pe cap de locuitor este si el aproape identic.

Atat servicile IT din Iasi cat si agricultura din Galati+Braila fac bani din aproape nimic (valoare adaugata mare), dar servicile IT nu au nevoie de autostrada pe cand produsele agricole trebuie transportate cumva.

Daca vrei vorbim si de populatia urbana care e mult mai mare in cadrul binomului Galati+Braila... sau de numarul de salariati care este cu 20% mai mare in Galati+Braila decat in Iasi... sau de raportul de bani primiti / dati la bugetul national?

Nu stiu de ce incercati sa discreditati anumite proiecte doar pentru ca vati stabilit o viziune asupra tarii asteia. 
Daca ar fi lasati fiecare sa isi construiasca autostrazi cu banii pe care ii produce, bilomul Galati+Braila ar avea autostrada inaintea multora...

alexandru_m

Dan, stai usor sa nu te accidentezi.

Cum Dumnezeu poti compara sectorul IT cu panificatia ca si valoare adaugata!?! Pana produci o paine trebuie sa ai un teren  (cumparat sau arendat) pe care sa il lucrezi (arat, discuit, insamantat, irigat, eventual stropit). Stai un an pana creste graul, apoi il seceri. Transporti pana la moara unde il faci faina, apoi il duci la o fabrica unde il prelucrezi folosind alta materie prima. Costuri peste costuri. Salarii peste salarii, fabrici, hambare, depozite, ingrasaminte, seminte, etc, etc.

Nu ai cum sa compari nici cheltuielile, nici veniturile de dupa. Sora mea lucreaza in Irlanda la o firma de gaming care face bani cu lopata (tocmai a mai cumparat un joc cu vreo 5.5 milioane de euro). Toata divizia de traduceri pt Europa este formata din 25 de oameni. Asta ca sa iti faci o idee de cati hamsteri la PC e nevoie pt a tine in picioare o asemena afacere.

Exportul de cereale este export de materie prima si nimic mai mult.

In alta ordine de idei, o autostrada pana in Iasi deserveste toata Moldova. Una pana in Galati-Braila ce mai deserveste in afara de aceste 2 orase?

Dan027

#3894
^
Galati+Braila nici nu are infrastructura sa atraga vreun investitor care sa prelucreze cerealele cultivate in zona.
Nu vad unde e problema ta cu agricultura, se pot face bani frumosi si din agricultura, nu la fel de multi ca in IT dar nu asta era discutia.

"In alta ordine de idei, o autostrada pana in Iasi deserveste toata Moldova. Una pana in Galati-Braila ce mai deserveste in afara de aceste 2 orase?"
Stabilim si noi un coridor transeuropean pana la Moscova (Atena-Sofia-Bucuresti-Galati+Braila-Chisinau-Kiev-Moscova) ca sa aiba pe unde sa isi aduca rusii tancurile...
:banana:
De ce trebuie sa compari o viitoare autostrada spre Galati/Braila cu A7? ... de ce avem noi impresia ca orice proiect intra in competitie cu ce exista deja si ne atacam aiurea?!

Petecul asta de autostrada din A7 la Galati+Braila nici nu ar costa tare mult, sunt 70-80 km la campie... Cu putin sprijin cele 2 judete si cele 2 primarii ale municipilor resedinta de judet si-ar permite sa o faca.

Masterplanul trebuia sa fie mai suplu si sa dea libertatea autoritatilor locale sa isi faca ei ramificatile prin care sa se lege la sistemul de autostrazi national... Asa o sa vada ei una alta prin masterplan si o sa zica ca nu are rost sa miste ei ceva la nivel local ca oricum se face de la Bucuresti, iar banii pe care ii au prin bugetele locale o sa ii futa pe panselute...

Ce  voiam eu sa punctez in toata discutia asta este ca in Romania nu exista doar Bucuresti, Cluj, Constanta, Timisoara si Iasi.
Mai avem si Craiova, Galati+Braila, Brasov...

TibiV

#3895
Dan027,

"Ar trebui facuta autostrada X" - de acord... Ar trebui facute TOATE autostrazile din MPGT. Pe forumul asta nu o sa spuna nimeni ca NU trebuie facuta o autostrada. Doar ca nu inca. Caci avem o "mica problema": nu avem bani pentru toate in acelasi timp...

"Agricultura aduce valoare adaugata" - Hmmmm... "Prelucrarea cerealelor din zona"?... Bagam cereale de 100 si scoatem prouduse de 105 ?... Nu prea ai dat pe la cursurile de economie...

"Autoritatile locale trebuia lasate sa isi faca ramificatiile proprii la autostrazi" - Serios ?!... Arata-mi primar/presedinte de CJ care va prefera sa "iroseasca" banii destinati "Targului/Festivalului mieilor/ridichilor/pestilor/berzelor/crangurilor/soarelui/lunii etc. etc." pe un "rahat" precum asfaltarea unui DJ (nu visam la DC)...
Abordarea asta m-a convins ca esti foarte tanar si nu intelegi ca un ciclu electoral are doar 4 ani. Ergo, nu are sens ca eu primar/presedinte CJ sa imi bat capul cu un proiect, sa cheltuiesc bani "din bugetul meu actual" pentru un proiect a carui panglica "va fi taiata" de succesorul meu. Banii aia ii pot cheltui mult "mai eficient" (pentru mine).
Cei mai multi ("autoritatile locale") nu sunt in stare de lucrari minime la ceea ce "este in ograda lor" (asfaltari DJ/DC), lucrari care "se incadreaza" in ciclul electoral si le-ar putea aduce beneficii "electorale" directe, si tu vrei ca ei sa gandeasca mai departe de sfarsitul mandatului ?!?!...

Bine, exista si exceptii. La Oradea.  Dar omul ala de acolo va fi reales pana cand va renunta el (sau se va pensiona) pentru ca a facut tot ce a promis, s-a tinut "caineste" de proiectele lui.
(Si sa nu uitam ca nu da banii primariei pe "Festivalul florilor de lamaita..." ;)



Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut

#3896
Pun declaratia/articolul ca sa fie. Ca de 150 km nici nu poate fi vorba.
Nu va enervati, ca nu merita.




Ministrul Transporturilor: Am deschis doar 18 km de autostradă anul acesta.
Nu s-a putut mai mult. Alți 150 km ar putea fi deschişi în 2017


"Vor fi numai 18 kilometri, anul acesta. Nu s-a putut mai mult. Anul viitor o să fie 150 de kilometri. I-am numărat, i-am reconfirmat. Cam la 117 din ei lucrurile sunt foarte avansate. La vreo 30 kilometri o să trebuiască să manageriem cu multă insistenţă cum am făcut-o până de curând pe DN5 şi am reuşit în 5 luni să facem ce nu s-a făcut în 10 ani. Dacă o să reuşim aceeaşi performanţă cu lucru în echipă cu constructori şi cu toate autorităţile o să facem 150", a spus Buşe.

El a precizat că s-au lansat în licitaţii peste 500 kilometri de autostradă, în 2018 depăşindu-se 1.000 de kilometri.

Capital

Ionut

Sincer nu stiu daca sunt corecte cifrele. Poate @NGC20 sa ne spuna. :D




Sub 100 de milioane euro scoși din buzunar în 2016 pentru autostrăzi

Suma plătită efectiv constructorilor de autostrăzi se cifrează la 25% din cea planificată cu acest scop la începutul anului. Datele privitoare la stadiul financiar al lucrărilor de autostrăzi, valabile pentru perioada ianuarie - noiembrie 2016, arată că au fost plătiți constructorilor doar 430 milioane lei, respectiv sub 100 de milioane de euro. Din suma plătită pot fi construiți aproximativ 10 kilometri de autostradă, dacă socotim un preț minim de 10 milioane euro pe kilometru pentru construirea de autostrăzi.

O știre Agerpres din luna ianuarie 2016 arăta că CNADNR adică Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România are planificați la execuție, anul acesta, 467,27 kilometri de autostradă, conform contractelor de lucrări în derulare sau aflate în procedură de licitație din anul 2015. Bugetul total alocat depășea 1,73 miliarde de lei. Aceasta înseamnă că au fost plătiți pentru construirea de autostrăzi de peste patru ori mai puțin bani decât a fost stabilit inițial.

Digi24

NGC

Pana in 01.12.2016, pentru autostrazi au fost emise ordine de plata in valoare de 711,839,390.80 RON fara TVA si 685,601.67 EUR fara TVA, din care 194,915,114.76 RON fara TVA ca si avans.

Oricum, in Decembrie se vor achita inca destule facturi restante.

NGC

Nu stiu de unde au scos cifrele, dar poate aplica tactica CNAIR cu "am depus documentatia la ANAP" si asteapta ca cineva sa le dea cifrele corecte pe forum, dupa care modifica articolul si gata.