Siguranta circulatiei feroviare in Romania

Started by cristi5, April 08, 2017, 03:57:36 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dagda

Se pare ca a fost vina mecanicului care ar fi franat prea tarziu.
Si totusi trenul a ramas blocat in statie pentru ore bune, iar mecanicului i se va retine un procent din salariu... oare nu se putea solutiona mai eficient toata problema?

dan tm

Trenul  nu a ramas fara frine, indusii au frinat trenul la semnalul de iesire.
Solutia a fost ca trenul circulat cu 2 ore intirziere in trasa unui personal.

nu stim ce a fost acolo, ca sa ratezi Birladul este ceva, mai ales ca indusii nu l-au frinat la semnalul de intrare, deci acolo a actionat butonul.

S-a mai ratat de catre mecanicii de accelerat Craiova Triaj, dar Birladul...
poate i s-a facut rau...


TibiV

Poate chiar nu au "tinut" franele...
In cazul asta se pare ca mecanicul nu a "scos sigurantele" la indusi.
Deci este mult mai rau.
Mecanic treaz, indusi functionali...

Indusii au dat comanda (probabil ca si mecanicul, "pe manual"...) dar franele "nu si nu".

Asta mi se pare cel putin la fel de ingrijorator ca la Carcea...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

#198
Quote from: TibiV on September 10, 2018, 12:26:39 AM
Indusii au dat comanda (probabil ca si mecanicul, "pe manual"...) dar franele "nu si nu".

Eu nu asta inteleg ca s-a intamplat. Inteleg din discutie ca mecanicul si-a facut datoria la semnalul de intrare, dar a uitat sa si opreasca trenul la peron, si l-a oprit Indusi-ul semnalului de iesire. Daca asta s-a intamplat, atunci toata tehnica a functionat corespunzator; omul a gresit si tehnica "l-a salvat" cu prima ocazie.

Quote from: Dagda on September 09, 2018, 06:10:03 PM
Se pare ca a fost vina mecanicului care ar fi franat prea tarziu. Si totusi trenul a ramas blocat in statie pentru ore bune, iar mecanicului i se va retine un procent din salariu... oare nu se putea solutiona mai eficient toata problema?

Ratatul unei statii e o chestie destul de comuna, mai ales in tari unde practica comuna e sa nu se puna semnalul pe rosu la opriri comerciale (in unele locuri, de exemplu UK, practica e sa se puna rosu chiar daca parcursul e liber in fata si macazurile sunt puse corect pe iesire).

Procedura aici (in Suedia) este ca daca a ratat statia (fara vreo alta abatere de la normele de siguranta a circulatiei) trenul continua normal pana la urmatoarea statie din parcursul regulat. Mecanciul anunta prin statie dispeceratul central (sistemul de control trafic feroviar in SE e foarte diferit de Romania) ca a ratat statia.

Calatorii sunt coborati la urmatoarea statie din parcurs, si transportati cu urmatorul tren/autobuz/taxi la destinatia ratata.  Calatorii din statia ratata sunt transportati cu urmatorul tren (si daca au de stat peste noapte, hotel si toate cele).

Toate costurile se imputa mecanicului neglijent; dar in principiu cam asta e singura sanctiune pentru asa ceva (e o greseala operationala, nu una de siguranta).

In Romania nu inteleg de ce o asemenea eroare a dus la blocat traficul cu orele. Si totusi, cum dracu ratezi Barladul? Nu e Halta Carpati sau P.O. Cocarlatii din Deal, sa nu-l vezi. E ditai gara.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

Incetinesti la semnalul de intare dar uiti sa opresti la cel de iesire ?!?!....

Aparent mecanicul era treaz si nu si-a "tunat" masina.
Poate si-a pus bibelouri pe bord, dar nu a umblat la indusi...

NU POTI SA UITI sa opresti intr-o gara mare.
Nu a uitat sa opreasca in "Halta Cucurigu din Deal".
Banuiesc ca la o gara atat de mare si mecanicul are 2-3 minute sa isi intinda picioarele, sa ia un pahar cu suc/cafea de la IDM...

Din ce am citit pana acum, el a intrat pe "galben" si a vrut sa franeze ("si-a facut datoria"). Insa "frana manuala" nu a tinut...
La iesire era evident pe rosu, si l-au oprit "indusii".
Deci se pare ca buba a fost undeva pe traseul de comanda al franei. Manual nu a mers, automat (indusi) a mers....

In cazul asta chiar sunt curios sa citesc rapoartele AFER...

PS
Inca nu a intrat operational IC2-ul lui TC....
Sa vezi cat vom avea de discutat dupa...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

rizzuh

Poate nu a franat nici la intrare, doar a actionat butonul de "taci ba Indusi". Sau poate frana a functionat doar cand a fost aplicata brusc si total (franare de urgenta), orice varianta intermediara era prea slaba. Sau... vedem ce spune ancheta, nu cunoastem toate detaliile, dam degeaba cu presupusul ;)

dan tm

#201
Trenul e raportat  in sistem ca frinat de indusi la semnalul X2. nu se dau alte detalii.
daca e adevarat si  l-au frinat indusii, inseamna ca daca nu actionat corespunzator butonul si avea viteza peste aceea stabilita la semnalul de intrare il frinau si acolo indusii.


Daca raportarea e adevarata si l-a frinat inductorul sint mai multe ipoteze:
-intre semnalul de intrare este posibil sa se fi defectat robinetul de frinare(sint ceva discutii pe alt forum ca EGM sint cam defectuoase pe acest capitol)

- a patit ceva mecanicul si nu a mai actionat nimic(am fi aflat din presa)
- a uitat sa opreasca desi e greu de crezut deoarece ar fi insemnat sa  nu vada calatorii pe ambele parti ale liniei.

Ramine de vazut.

TibiV

Am mai spus undeva "mai sus"...
Chestia asta este cu atat mai grava cu cat mecanicul "NU era sub infuenta...." si (Slava Domnului) nici nu a "eliminat" indusii...

Probabil vorbim despre "cedarea" materialului...
Dar una este sa imi cedeze mie etrierul de frana "pe stanga fata" si alta este sa se inample asta la un tren....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

etravel

#203
Quote from: frunzaverde on September 10, 2018, 08:58:05 PMDaca viteza maxima de pe livret este 150 si tu ai mers cu 151 km/h, ti se face raport de incident feroviar, si poti sa-ti cam iei adio de la permisul de condus locomotive (fosta autorizatie) si slujba.
Mda, vechiul sistem bastinas extrem de punitiv.
Quote from: frunzaverde on September 10, 2018, 08:58:05 PM
Raport d-ala facut de AGIFER (echivalentul romanesc al NTSB) cu zeci de pagini. Iti pot arata unul pentru depasit cu 1 km/h si altul pentru 3 km/h.
Te rog chiar, pe PM daca nu se poate altfel.

carutasul

apropo de asta, pe vremuri când lucram la "Mecanică Fină" un coleg susținea ( nu știu dacă e legendă urbană, dar partea adevărată e că ei proiectau aparatura asta) că vitezometrele erau intenționat calibrate să arate un pic mai mult, pentru a-l proteja pe mecanic. ( eu tot îl tachinam, "iar a întârziat trenul 5 minute din cauza ta " ) dar deși ideea de a face asta mi se pare stupidă, tare mă tem că nu e doar o legendă, asta corelând și cei 145 măsurați de colegul ( sigur, nici GPS-ul n-o fi chiar exact) cu o probabilă viteză de 150 din livret...

rizzuh

#205
^
Sunt si eu curios ce a recomandat AGIFER acolo. Am vazut un raport pentru depasire cu 20 peste niste macazuri limitate la 30, dar cu 1 nu :o

frunzaverde

#206
Quote from: etravel on September 11, 2018, 03:55:33 AM
Te rog chiar, pe PM daca nu se poate altfel.

Uite-aici, cu 1 km/h (a scapat ca era bandajul uzat, si instalatia decalibrata) : https://www.dropbox.com/s/8hsszam7yftmjm6/Raport%20de%20investigare%20Banita%20Merisor.pdf?dl=1

Respectiv cu 0-9 km/h pentru sub 2 minute, ca a citit stramb livretul si a inteles 70 in loc de 60:
https://www.dropbox.com/s/gdgnj6ahdzopi6s/RAPORT%208%201%20%20DEP%20VITEZA%20FAGARAS.pdf?dl=1

Quote from: carutasul on September 11, 2018, 07:29:30 AM
vitezometrele erau intenționat calibrate să arate un pic mai mult, pentru a-l proteja pe mecanic.

Nu e legenda urbana. Practica era comuna, pentru ca inregistratorul "pe foaie" (ala dupa care-ti facea raport si te dadeau afara) avea tolerante mai mici decat cadranul dupa care controlai viteza. Si la elvetieni si la suedezi (de unde vin locomotivele romanesti) practica era aceiasi, si s-a transmis la CFR.

Trenul nu intarzia, ca livretele, daca te uiti, nu sunt facute nici pe departe sa mergi "pe muchie". Dupa ce au aparut inregistratoarele electronice (asta a fost primul produs de succes Softronic Craiova), cu inregistrarea pe foaie si la cadran din acieasi sursa s-a schimbat practica. Dar si azi le decalibreaza in depou (seteaza bandajul ca nou), ca sa aiba plausible deniability daca depasesc cu 1-2 km din greseala (vezi si raportul cu 1 km/h).

Apropo de mecanici de locomotiva romani - pe-aici (SE) sunt povestioare cu mecanicii romani trimisi de Softronic cu locomotiva de probe (intai la Rail Rush si apoi la Green Cargo).

Cica s-au facut verzi la fata cand au intrat intr-o abatere cu 100 km/h cu marfarul incarcat cu lemn, ca ei asa ceva n-au mai vazut niciodata (in Romania nu te lasa cu 100 nici pe directa cu marfa). Credeau ca pan-aici le-a fost si drept in rapa se duce trenul... Apoi s-a facut omul nostru si mai verde la fata, dupa ce mecanicul suedez i-a cerut sa accelereze cu viteza ordonata peste viteza din livret. Dupa zeci de ani pe reteaua CFR, dobandesti un blocaj psihologic la a face asa ceva - viteza aia e sfanta sfintelor, nu se depaseste sub nici un chip.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

rizzuh

QuoteLa data 31.03.2010, depăşirea cu + 1 km/h a vitezei maxime admise de linie de 40 km/h a fost
avizată şi încadrată preliminar ca eveniment feroviar deosebit de grav în conformitate cu
prevederile art. 14 grupa A pct. 9 din Instrucţiunile pentru prevenirea şi cercetarea accidentelor şi
a evenimentelor feroviare nr. 003/2000, aprobate prin OMT 210/2000.

:jawdrop:

QuotePe parcursul efectuării cercetării au apărut divergenţe între membrii comisiei de cercetare a
evenimentului feroviar încadrat conform Instrucţiunile pentru prevenirea şi cercetarea accidentelor
şi a evenimentelor feroviare nr. 003/2000, aprobate prin OMT 210/2000, în sensul că reprezentantul
SC UNIFERTRANS SA Bucureşti în comisia de cercetare a susţinut că "depăşirea de viteză cu
până la 1 km/h cu o durată de 3 secunde, pe o distanţă de 92 metri nu se încadrează ca eveniment
feroviar deoarece se încadrează în eroarea de indicare a vitezei şi înregistrarea vitezei la IVMS
conform specificaţiei tehnice emisă de SOFTRONIC, producătorul IVMS".

Asa ca au inlocuit comisia si l-au clasificat ca incident.

QuoteNeconformitatea produsă prin depăşirea vitezei maxime de circulaţie admisă de linie cu valoarea de
1 km/h se încadrează în clasa de precizie şi toleranţele instalaţiei de măsurare a vitezei din dotarea
locomotivei, fapt pentru care nu poate fi clasificată ca incident feroviar

Deci nu este nici macar incident?

QuoteNu a fost cazul declanşarii planului de urgenţă feroviar, neconformitatea fiind depistată în timpul
cercetării evenimentului feroviar produs la data de 18.03.2010
prin deraierea unui număr de 6
vagoane din compunerea trenului de marfă nr. 50503 (eveniment încadrat la art.14, gr.A, pct.4 din
Instrucţiunile pentru prevenirea şi cercetarea accidentelor şi evenimentelor feroviare nr. 003/2000,
aprobate prin OMT nr. 210/14.03.2000) şi anume cu ocazia citirii înregistrărilor instalaţiei de
vitezometre
cu memorie nevolatilă a locomotivei EA 531.

Deci v-ati luat de bietul om ca in urma cu 2 saptamani a depasit putin viteza, fara sa-si dea seama si ati sarit de cur in sus ca este un eveniment deosebit de grav?! :doh:

QuoteAvând în vedere că valoarea reală a diametrului roţii (1241 mm.)
este mai mică decât valoarea diametrului maxim al roţii (1250 mm.) care a fost introdus ca element
de referinţă în memoria instalaţiei IVMS, rezultă că viteza reală a locomotivei a fost mai mică
decât cea înregistrată în memoria instalaţiei IVMS a locomotivei.

Deci nici macar n-a depasit viteza, s-a facut o gramada de tam-tam pentru nimic.

frunzaverde

#208
Si, iti dai seama, toata tarasenia s-a intamplat cu mecanicul suspendat, si tarat prin fata diverselor organe de ancheta. Cu aluzii de genul "ce-ai facut ba, iti pierzi painea ba!"

Rezultatul atitudinii ultra-punitive e simplu - oamenii isi dezactiveaza Indusi, isi manipuleaza inregistratorul de viteza, etc. etc.. Ce legi strambe, si ce oameni tampiti la cap pot gandi ca a depasi viteza maxima cu cel mult un kilometru pe ora pentru 3 secunde si 92 metri e un "incident deosebit de grav"?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

thinker

Acesti oameni sunt din bransa, stiu despre ce e vorba dar probabil doreau anumite beneficii si foloase. Asta a fost cauza atitudinii ultrapunitive, nu a fost asa gratuita.
In raport sunt atatea date redundante, repetate pana la absurd, incat ar fi foarte simplu de trecut de la neconformitate la eveniment feroviar deosebit de grav, schimband cateva cuvinte.
Nu exista undeva o practica unitara, nu se ia in calcul precedentul. In dreptul romanesc e la fel nu se ia in calcul precedentul, doi judecatori doua decizii diferite sau chiar opuse pe aceleasi probe si fapte. Urmatorul care va depasi cu 1km/h viteza maxima pe o sectiune si va fi depistat va fi din nou tarat in aceeasi ancheta, cu rezultat din nou incert - eveniment feroviar sau simpla neconformitate. Din pacate traind si vazand atatea magarii ajunge sa nu te mai mire prea mult nimic.

Problema grava e ca acesta atitudine a organelor care ar trebui sa imbunatateasca siguranta feroviara pare a fi un factor nu doar favorizant ci chiar un factor decisiv in
anumite situatii ce conduc la evenimente feroviare.
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.