News:

.

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 11 Guests are viewing this topic.

paulmare

 Rectificare bugetară: vom rămîne la deficitul de 2,95% din PIB. Ministerul Transporturilor nu are o execuţie bună la investiţii, o să-i luăm din bani

Ne mai imbogatim cu niste lucrari "muzeale" lasate in paragina

MRS



A, AL, B, BG, BiH, CA, CH, CY, CZ, D, DK, DOM, E, EG, EIR, EST, F, FIN, GB, GR, H, HR, KOR, I, ID, JP, LT, LV, MC, MD, MDV, MK,  MNE, MT, NL, PL, PT, QA, RKS, RO, SIN, SK, SLO, SRB, SYR, TH, TR, TZ, UA, UAE, US, V

IATA: AAL, ADB, AMS, ATH, AYT, BBU, BCN, BEG, BGY, BHX, BKK, BLQ, BRI, BRU, BUD, BVA, CDG, CGN, CIA, CRL, DCA, DLM, DOH, DPS, DTM, DUB, DUS, DWC, DXB, EMA, FCO, FLR, FMM, FRA, HAM, HEL, HND, HRG, IAS, ICN, IST, JFK, JMK, JTR, KBV, KGS, KIV, LCA, LGA, LHR, LIS, LTN, LWO, MAD, MLA, MLE, MUC, MXP, NAP, NRT, ODS, OPO, ORD, OTP, PFO, PRG, PRN, PSA, PUJ, RIX, SAW, SBZ, SDQ, SIN, SJJ, SKG, SKP, SOF, SPU, STN, STR,  SXB, TGD, TIA, TLL, TRN, TSF, TSR, TXL, VAR, VIE, VLC, VNO, WAW, WRO, YUL, YYZ, ZAG, ZNZ, ZRH, ZTH...

Europiu

In alta ordine de idei: cine dintre voi, va rog, m-ar putea ajuta cu lamuriri vis-a-vis de ce inseamna "domiciliu fiscal"? Probabil ca nu e asa mare dandanaua pe cat este redata in presa, dar m-au cam alarmat ceva articole recente.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

TibiV

Este exact ce spune: este locul unde platesti impozitele.
Care poate fi in alta tara decat cea care ti-a emis pasaportul...
Si expatii care lucreaza in Romania au domiciliul fiscal aici, chiar daca au vila in Paris sau Bruxelles.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

gruiarew,
sa nu facem confuzie intre taxele/impozitele locale si cele "nationale".

Impozitele pe imobil/teren/masina sunt "Taxe si impozite locale" (In Codul Fiscal au un titlu dedicat, care exact asa se numeste...). Ele sunt pentru proprietati si se platesc catre primariile de acolo unde se afla proprietatile respective.
Platesti la Bucuresti pentru apartament si masina, dar platesti la primaria Predeal pentru casa de vacanta de pe Clabucet.
Si printul Charles este dator sa plateasca la Viscri pentru casa/casele pe care le detine acolo, desi are "adresa in buletin".

Europiu este ingrijorat de stirile care au aparut astazi despre impozitarea veniturilor din strainatate, impozite colectate de ANAF.
Lucrezi in Spania, iei salariul si platesti impozitele acolo, dar daca nu declari in Romania ca ai domiciliul fiscal in Spania risti ca ANAF sa te impoziteze inca o data ca "rezident care obtine venituri din strainatate."

E un pic mai complicat sistemul de impozitare "cross-border" (sunt capitole speciale in Codul Fiscal) si chiar si strainii care obtin anumite venituri din Romania trebuie sa plateasca impozite pentru acele venituri.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

#9200
Americanii au inventat expresia "death and taxes..."

Am un coleg al carui tata a plecat in SUA in urma cu vreo 20 de ani.
Tatal a murit recent.
Colegul este acum intr-o mare dilema, se pare ca toate costurile de suucesiune il vor costa cam la fel (sau mai mult) decat ceea ce va putea obtine din vanzarea casei tatalui raposat...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

vancouver

#9201
Quote from: Europiu on September 08, 2017, 09:42:19 PM
In alta ordine de idei: cine dintre voi, va rog, m-ar putea ajuta cu lamuriri vis-a-vis de ce inseamna "domiciliu fiscal"? Probabil ca nu e asa mare dandanaua pe cat este redata in presa, dar m-au cam alarmat ceva articole recente.

Domiciliul fiscal este stabilit prin conventiile bilaterale. In cazul Germaniei, prin CONVENŢIA între România şi Republica Federală Germania pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe capital . http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=31785

Cel mai important de retinut: orice bullshit manânca politicienii, nimic din aceasta conventie nu poate fi schimbat fara acordul Germaniei. Mai mult decat atat, textul este standard si se foloseste intre toate tarile cam acelasi text si aceleasi principii.


In cazul persoanelor fizice principiile sunt destul de simple:
- IMPOZIT VENIT (adica pe salarii): pentru fiecare an fiscal (care este si an calendaristic) domiciliul fiscal este in tare in care persoana fizica A MUNCIT mai mult de 183 de zile (adica jumatate + 1 din zilele din an). In acea tara se declara si platesc TOATE impozitele pe venit pe acel an . Orice impozit platit in cealalta tara se poate recupera tot printr-o declaratie fiscala. Vezi art. 15, profesii dependente (asta inseamna salariati).
- IMPOZITE legate de o PROPRIETATE IMOBILIARA: se aplica principiul locatiei reale a proprietatii. Aici intra impozitele pe teren, dar si din chirie sau vanzari.

EXEMPLE:
1. Popescu a fost detasat in Germania cu contract de munca semnat in Romania, si munceste acolo 100 de zile intr-un an. Incaseaza salariu in Germania, la care i se retine impozit in Germania. In rest incaseaza salariu in Romania. La sfarsitul anului depune o declaratie de impozit in Germania, in care arata ca peste 183 de zile a muncit in Romania (trebuie niste certificate din Romania) - si incaseaza INTEGRAL impozitul retinut in Germania pentru cele 100 de zile. Concomitent este obligat sa faca o declaratie fiscala si in Romania, unde declara veniturile din Germania si plateste impozit in Romania PENTRU VENITURILE DIN GERMANIA pe cele 100 de zile. Aici e buba: cei mai multi uita de partea asta cu declaratul in Romania. Fac doar recuperarea din Germania. Poate ca demersurile autoritatilor de la Bucuresti la aceasta lacuna se refera.

2. Georgescu gaseste un job in Germania si pleaca pe 10 februarie acolo si ramane tot restul anului. Atunci are in Germania ca. 320 de zile, adica peste 183, si ca atare plateste impozit numai in Germania. Dar nu numai ca nu recupereaza nimic, ba mai are de declarat si veniturile din Romania din perioada 01.01 - 10.02 si plateste si pentru acestea impozit in Germania. Evident poate recupera din Romania impozitul platit, dar asta e mai mult teoretic (adica sumele sunt mici si spaga e mare). Lucrurile sunt insa mai complexe, pentru ca in Germania impozitul este progresiv, iar progresia are la baza venitul global pe familie. Ca atare persoanele casatorite sau care fac cheltuieli acceptate ca deductibile de statul german, pot totusi recupera o gramada de bani la declaratia de la final de an, chiar daca stau peste 183 de zile in Germania. Cu atat mai mult, cu cat sotia are salariu mai mic sau deloc. Daca sotia are si ea venituri mari, atunci nu se mai recupereaza mare lucru. Persoanele necasatorite nu recupereaza nimic, de obicei mai au de platit in cazul descris cu Georgescu.

3. Mihailescu lucreaza de 10 ani in Germania si plateste numai acolo impozite. Dar are un apartament in Bucuresti si-l inchiriaza. Impozitul din chirie trebuie platit in continuare in Romania, fiind legat de o proprietate. Dar, suma veniturilor din chirie Mihailescu trebuie sa o declare in Germania, fara sa plateasca si impozit la ea, ci doar ca sa se stabileasca venitul lui global, de unde rezulta procentul care se aplica veniturilor realizate pe teritoriul Germaniei. Adica va rezulta ca trebuie sa mai dea ceva in plus dupa ce face declaratia fiscala. Intr-un caz invers, cand Hans lucreaza in Romania si-si inchiriaza casa din Germania, nu trebuie sa declare statului roman veniturile din chirie din Germania, acestea neavand nici o relevanta. In Romania veniturile salariale ale lui Hans sunt impozitate cu cota unica 16%.


Un statut special il au cheltuielile sociale, adica sanatatea, pensia si somajul. Aici nu functioneaza regula celor 183 de zile. Ci se aplica directiva UE 883/2004 privind detasarea. Astfel perioada maxima de detasare este de 2 ani. In acest timp toate cheltuielile sociale se platesc in tara de origine. Detasarea presupune niste conditii pentru a fi posibila si este certificata prin emiterea certificatului A1 (de catre CNPAS). Daca detasarea nu este posibila, atunci din prima zi se platesc cheltuieli sociale in tara in care se lucreaza. Recuperarea lor se realizeaza limitat. De ex. pentru somaj dupa perioade de lucru in mai multe tari in ultimele 12 luni exista proceduri europene speciale. Pentru pensie, in Germania durata minima de cotizare este de 5 ani. Tot ce este sub se poate face cerere de recuperare a sumelor cotizate, dar numai partea retinuta de la angajat. Astea toate au ca scop ca in final pensia sa fie platita pe cat posibil de catre o singura tara. Adica acesta este scopul detasarii cu posibilitatea de a se cotiza tot in tara de origini: la deplasari sub 2 ani sa nu se ajunga la necesitatea de a cere pensie din mai multe tari.


De asemenea oamenii de afaceri au si ei diverse optiuni, de ex. regula de 183 de zile pica, daca intr-o tara se realizeaza mai mult de 90% din venituri. De ex. un director de firma si patron incaseaza in Romania dividende de 1.000.000 €, dar el sta tot timpul aproape in Germania, unde are un salariu de la propria firma, dar sub 100.000 € pe an. Atunci domiciliul lui fiscal ramâne Romania, unde are majoritatea veniturilor.


PS. Pentru muritorii de rand cu salariu in 2 tari, regula "183 de zile" este sfanta. Nici un politician sau angajat al fiscului nu poate decide altfel. Nici macar omul insusi nu poate opta.... asa cum in mod cu totul aberant abera acum cativa ani Crin Antonescu, cerand ca românii care lucreaza afara sa OPTEZE sa plateasca macar un impozit in Romania, ca sa aiba dreptul de a vota.  :lol:
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

TibiV

#9202
vancouver,
ai avut mai mult chef de explicatii decat am avut eu... ;)

Totusi, explicatiile tale contin o mica eroare:
Quote from: vancouver on September 09, 2017, 12:20:09 AM
Domiciliul fiscal este stabilit prin conventiile bilaterale. In cazul Germaniei, prin CONVENŢIA între România şi Republica Federală Germania pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe capital . http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=31785

Cel mai important de retinut: orice bullshit manânca politicienii, nimic din aceasta conventie nu poate fi schimbat fara acordul Germaniei. Mai mult decat atat, textul este standard si se foloseste intre toate tarile cam acelasi text si aceleasi principii.

Conventia Romania-RFG pentru evitarea dublei impuneri (Conventie publicata in Monitorul Oficial in 2002, cand inca aspiram la UE...) a devenit caduca odata cu aderarea Romaniei la UE.
Pentru ca in prezent ambele state sunt membre UE, Tratatul UE prevaleaza in fata oricarei intelegeri bilaterale anterioare.

Regula explicata de tine despre tratatele de evitare a dublei impuneri se aplica exclusiv tarilor non-UE.

Daca vei avea rabdare sa citesti Codul Fiscal, vei vedea ca acolo toate prevederile care privesc "tranzactii cross-border" ("tranzactii" in sensul general, orice operatiune cu bunuri si bani, de la TVA si taxe vamale la impozitarea veniturilor persoanelor fizice) sunt impartite in 3 categorii:
1. Cu tari membre UE
2. Cu tari ne-membre UE cu care Romania are conventie de evitare a dublei impuneri (Canada, Israel etc etc etc)
3. Cu tari ne-membre UE cu care Romania NU are conventie de evitare a dublei impuneri

Sper ca Europiu nu are venituri din Bahamas sau Insulele Virgine... :)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Europiu

Mulțumesc tuturor pentru reacțiile prompte!
Nu e vorba de Bahamas  (din păcate!), doar de Germania. Dar @TibiV a intuit corect că m-au pus pe gânduri articolele recente din presă. Nu uitați că vorbim de un nou Cod Fiscal.

Pe scurt: am domiciliul stabil în Germania, trecut ca atare în pașaport. Schimbarea s-a făcut prin 2000, deci foarte de mult. Atunci când am făcut-o a trebuit să prezint dovada că nu am datorii față de statul român, mi s-a luat buletinul, tot tacâmul. Dar nu am absolut niciun act doveditor în acest sens.

De aici întrebarea: mențiunea cetățean român cu domiciliul în străinătate este o condiție necesară și suficientă pentru a fi scutit de taxe/impozite/amenzi în România? De unde știe ANAF unde am eu domiciliul? Pot să sper că o informație veche de 16 ani a ajuns la ei?

Încă o dată, mulțam fain și un week-end plăcut  tuturor!
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

vancouver

#9204
@Europiu, asa cum am explicat si anterior, domiciliul fiscal nu ti-l poti alege singur, ci deriva din diverse conventii si intelegeri. Criteriile tin in primul rand de locul in care MUNCESTI EFECTIV. Ce scrie in pasaport si domiciliul trecut in buletin ti le alegi singur. E liber sa calatoresti si sa locuiesti unde vrei in toata Uniunea Europeana, si ca atare esti liber sa iti faci un act de identitate ca atare. Dar niciodata statele nu vor fi de acord ca oamenii sa poata sa aleaga locul in care platesc impozit (l-ar alege pe cel cu fiscalitate mai redusa).

Asa ca, inca o data: nu conteaza ce scrie in buletin sau pasaport. Conteaza unde iti desfasori real activitatea. Acolo platesti impozit. Regula de 183 de zile se aplica daca iti desfasori activitatea in 2 state in cadrul aceluiasi an. (sau in 3 state, atunci se mai complica o tura ... :) ). Si asa cum am scris anterior, exista mai multe feluri de impozite si taxe si fiecare are regulile sale. Adica veniturile pe cladiri (imobile) nu au treaba ca locul unde iti desfasori activitatea, nici cu cel in care traiesti, doar cu locul in care se afla cladirea.


@TibiV: esti in eroare daca crezi ca nu mai sunt valabile conventiile. Da, Uniunea Europeana se straduieste sa le elimine, dar nu a reusit asta pana acum. Ca sa fie lucrurile clare clare, gasesti conventiile nicaieri altundeva decat pe site-ul Uninii Europene:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/individuals/personal-taxation/treaties-avoidance-double-taxation-concluded-member-states_de
si te trimite pe site-ul ANAF, site la zi, pe care gasesti conventiile. Germania este la litera R. (RF Germana).

Sau te duci pe site-ul ministerului de finante din Germania:
http://www.bundesfinanzministerium.de/Web/DE/Themen/Steuern/Internationales_Steuerrecht/Staatenbezogene_Informationen/staatenbezogene_info.html
Aici gasesti toate conventiile bilaterale ale Germaniei. Inclusiv cu Romania si cu oricare alt stat UE.

Cea cu Romania este aici: http://www.bundesfinanzministerium.de/Content/DE/Standardartikel/Themen/Steuern/Internationales_Steuerrecht/Staatenbezogene_Informationen/Laender_A_Z/Rumaenien/2003-11-14-Rumaenien-Abkommen-DBA.html


De asemenea iti pot spune din practica si din experienta personala ca functioneza conventiile. Am ajutat mai multe firme din constructii sa faca sedii secundare (filiale) in Franta. Acolo conventia spune ca sediul fiscal se dobandeste automat prin existenta unui santier pe o perioada mai mare de 18 luni. Asa au si facut firmele: in primele 18 luni nu au facut bilant in Franta si nu au platit impozit pe profit. Ulterior au avut control (cel regulat) si nu au avut nimic de comentat. Adica in primele 18 luni au fost de acord ca nu tine de competenta lor ce a facut firma pe teritoriul Frantei, ci totul trebuie contabilizat in tara in care firma are sediul principal. (atentie, vorbesc numai de impozitul pe profitul FIRMEI. Impozite pe salarii firmele au platit din prima zi, in Franta, pentru munca desfasurata in Franta).

In schimb in Germania, Conventia spune ca 12 luni este perioada pana la care o firma are voie sa nu faca defalcarea activitatii pe tari. Adica nu trebuie sa faca bilant separat in tara in care se duce si nici sa plateasca impozit pe profit. Asa procedeaza cele mai multe firme.

Scopul acestor norme este sa nu se ajunga la cheltuieli contabile mari sau bilanturi in situatii de deplasare limitata, de ex. pentru montajul final al unor piese. Sa zicem o firma face in Romania o turbina si apoi trimite 10 oameni sa o monteze in Franta si asta dureaza 2 luni. Apoi muncitorii revin in tara. Atunci e absurd sa i se ceara firmei sa faca bilant pentru 10 oameni detasati pe 2 luni. Iar limitele sunt 12 luni in Germania si 18 luni in Franta. Toate aceste date le stiu de la consultanti fiscali din tarile respective, cu care am discutat personal. Plus ca scrie negru pe alb in conventii. Totul dupa 2007, dupa aderare. Si e clar ca functioneaza conventiile, tocmai pentru ca - iata - sunt regelementari diferite.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

frunzaverde

Quote from: Europiu on September 09, 2017, 12:50:55 PM
Pe scurt: am domiciliul stabil în Germania, trecut ca atare în pașaport. Schimbarea s-a făcut prin 2000, deci foarte de mult. Atunci când am făcut-o a trebuit să prezint dovada că nu am datorii față de statul român, mi s-a luat buletinul, tot tacâmul. Dar nu am absolut niciun act doveditor în acest sens.

Pasaportul CRDȘ este actul doveditor ca nu ai nici domiciliul, nici resedinta in Romania. Asta din punct de vedere al rezidentei, nu dpdv. fiscal. Inregistrarea CRDȘ e cunoscuta inclusiv de ANAF (ai un stegulet CRDȘ langa CNP in bazele de date romanesti), dar nu conteaza din punct de vedere fiscal (decat, in principiu, pentru a te exclude de la bun inceput de la o parte din diversele lor controale).

Quote from: Europiu on September 09, 2017, 12:50:55 PM
De aici întrebarea: mențiunea cetățean român cu domiciliul în străinătate este o condiție necesară și suficientă pentru a fi scutit de taxe/impozite/amenzi în România? De unde știe ANAF unde am eu domiciliul? Pot să sper că o informație veche de 16 ani a ajuns la ei?

Cat timp nu realizezi venituri in Romania, nu te intereseaza chestia asta. Daca realizezi venituri si in Romania si in Germania, conteaza unde locuiesti efectiv (si daca ai CRDS presupun ca locuiesti 100% in afara Romaniei), si din ce surse ai facut venituri. Functioneaza exact asa cum spune @vancouver.

In UE, nu exista dubla impunere pentru practic nimic. Cu extrem de putine exceptii, daca ai fost taxat o data pentru un venit, aia e. Si mai ales dat fiind ai trait 15 ani in Germania, probabilitatea de a fi taxat gresit in momentul asta e minimala.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Europiu

OK. Un urias "multumesc" @TibiV, @vancouver si @frunzaverde!

Mi se parea si mie logic sa fii impozitat o singura data, si doar in locul in care ai obtinut venitul (stiam si de chestia cu dubla impunere), dar cu "astia noi" nu stii niciodata, la ce gauri in buget vor avea... :) Despre capabilitatile noului pasaport electronic chiar nu stiam. Scuze tuturor pentru eventuala poluare a forumului cu un subiect mai off...

Panica (sa-i spunem asa) a pornit de la articole de genul acestuia
http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-21994350-romanii-plecati-instrainatate-mai-mult-sase-luni-risca-amenzi-daca-nu-anunta-prealabil-anaf.htm
insa vreau sa cred ca se refera la cei care au resedinta in Romania...
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

Neufunk

Da, dar vezi ca asta cu Pirineii este ciudata. Uita-te cate autostrazi montane au spaniolii la ei in tara. Vezi cum arata A-6 de exemplu. Si trebuie sa te gandesti si la DN-urile lor, care in multe cazuri sunt net superioare fata de ce avem noi si ar face fata cu brio in unele situatii chiar si la noi, din prisma intersectiilor denivelate si faptului ca nu prea treci prin sate kilometrice.

Spaniolii sunt tatucii Europei la autostrazi in relief greu.

Granata06

@dr4qul4

Cum nu avem bani cand statul roman ii tine in palma pe o categorie de pensionari speciali cu suma de 1.3 miliarde de euro pe an!
Impartim doar acesti bani in doua parti si rezulta 650 de milioade euro pe an pt PISI si A8. Doar din pensii speciale. Mai pune statul 350 de milioane de euro pe an pt fiecare si rezulta ca doar statul roman poate (daca vrea0 sa aloce 1 miliarde de euro / an pt. fiecare autostrada. Adaugam finantarea europeana si peste 7-10 trecem carpatii pe doua autostrazi.
Nu mai lansa idei dinastea precum ca nu sunt bani si nu avem resurse. Pur si simplu NU SE VREA.

Neufunk

Iar la partea cu resursele treaba este destul de ciudata. Ne putem imprumuta la dobanzi mai mici decat niciodata (sau puteam, ca de cand cu PSD nu stiu cine mai are incredere sa ne dea noua bani multi) din care sa finantam lucrarile pana ce ne luam banii de la UE. Pentru partea noastra de cofinantare, putem la fel de bine sa ne imprumutam, insa nu prea cred ca acest lucru ar fi necesar avand in vedere ca vorbim de sume relativ mici. Uita-te cati bani au fost taiati de la Transporturi. De banii aia plateam partea noastra de PiSi si ne mai ramaneau sa platim si o parte din lucrari pana ce luam banii de la UE.