News:

.

Main Menu

În parcare

Started by bogdymol, April 07, 2012, 02:19:49 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

etalgor

Quote from: Io on August 31, 2016, 01:05:04 AM
Incerc un raspuns aici sa nu poluez dincolo:
1 - ursul e un animal al carui teritoriu depinde de cantitatea de mincare disponibila intr-un areal. Datele observatiilor dau ceva de genul 80 km patrati/animal in mod normal insa se cunosc cazuri in care pot trai unul linga altul daca au mincare suficienta (i.e. sint hraniti), fac niste burti cit malu', etc.

Vin si eu cu o completare mica - e foarte important sa privim lucrurile dintr-o perspectiva mai larga, cea a ecosistemului "carpatic", daca pot sa-i zic asa.  O autostrada constituie o bariera foarte eficace, care in lipsa unor treceri - fie ele ecoducte, viaducte, etc - poate duce la fragmentarea efectiva a unui ecosistem in mai multe comunitati izolate. Unele efecte sunt imediate, altele se vad doar pe termen lung, in cateva generatii, de exemplu saracirea genetica a unor populatii. In cazul unor specii "cheie" cum sunt ursii, din varful lantului trofic, care interactioneaza direct sau indirect cu toate celelalte specii din comunitate, efectul pe termen lung poate fi disparitia speciei din comunitatile fragmentate, iar apoi prin efecte in lant la alte disparitii a unor specii aparent fara legatura cu ursul sau cu autostrada, inclusiv de plante, rezultatul final fiind aproape intodeauna o reducere ireversibila a biodiversitatii. Din punctul asta de vedere, e mai putin important daca traiesc ursi sau alte carnivore mari prin zona, cat posibilitatea ca acestea sa poata treaca cand a fi sa fie, chiar daca noua ni se pare ca e foarte rar.
Din pacate efectele interventiei omului asupra naturii, in cazul de fata constructia de autostrazi, nu prea are cum sa fie unul pozitiv. Din fericire, putem invata din greselile altora, iar acum intelegem mai bine relatiile si interactiunile dintre specii si se pot lua unele masuri prin care se spera sa se reduca consecintele negative. Ar fi mare pacat sa nu facem asa, pentru ca spre deosebire de alte locuri, la noi biodiversitatea e inca foarte ridicata... Si cum ziceam, odata redusa, nu se mai reface prea usor. Personal, cred ca e cea mai de pret resursa pe care o avem...

Io

#7141
^
Perfect de acord, Etalgor, pentru asta se si face investitia suplimentara in ecoducte (sa speram ca e destul atit). Ma tem insa ca nu putem anticipa consecintele pe termen lung. Cred ca s-a facut ce se putea face in conditiile in care nevoia de autostrada este imperioasa (fie si prin generarea de profit in societate, profit din care o parte poate fi directionata catre masuri noi). Personal astept ca Ong-urile de mediu de pretutindeni sa coopereze cu restul societatii civile cu mai putin hau hau televizat si mieunaturi cvasipolitice ci cu mai multe idei reale pentru conservarea naturii.

A propos: pe 24 Septembrie avem Let's Do It Romania! Eu voi fi in abruptul Bucegilor (sau pe care vale voi fi repartizat), s-a facut curatenie mare si buna in ultimii 4 ani (doar de atunci merg eu) si mare lucru chiar nu mai e de facut. Dar macar o data pe an e bine de facut. Va puteti inscrie pe site la coordonatorul de zona si de-acolo e simplu. Si rezultatele sint bune nu doar pentru Natura ci si pentru participanti. Merita!

Pina una alta asta-i vulpele de care vorbeam :), sper ca mai e pe-acolo (Caput-Glavoiu).



In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

cristi5

Impresionant ca la noi in campia de vest nu e (din cate am vazut) niciun ecoduct iar in Ungaria in Alföld-ul vecin sunt cateva bucati. Stiu ca pe vremuri comunistii au ras la noi toate palcurile de copaci din campie, cica incurcau agricultura si rezultatul a fost ca dropiile din campia de vest s-au mutat in Ungaria...

etalgor

Foarte fotogenica cumatra vulpe  :lol: :D
Asa e, dezvoltarea e absolut necesara si cred ca putem sa impacam si ursul si capra, ca sa zic asa  :lol:
Pe ecoteroristi nu-i suport nici de-o culoare, majoritatea habar n-au despre ce vorbesc, ca nu mai zic de interese si metode. Asta e treaba oamenilor de stiinta care chiar cunosc situatia si punctual si global si mecanismele statului in mod normal ii implica pe acestia cand se realizeaza studiul de impact - nu stiu cum si cat de bine functioneaza sistemul in Romania, dar sunt si eu o particica dintr-un sistemul dintr-o alta tara, cu ceva tangente cu ecosistemele & biodiversitatea, asa ca imi permit sa ii atac  :D O:-)
Ideal ar fi sa renunte la agenda politica si sa vegheze mai bine la cum se respecta legile sau cum se administreaza zonele protejate gen Natura 2000, etc.

Europiu

Sa vedeti de nu ne-o face Ionut un thread special 'Animalele in infrastructura' sau asa ceva...

Despre vulpe: chiar ca arata bine! Am dat si eu nas in nas cu una, in fata blocului (pe vremea cand locuiam pe alte meleaguri).

Despre lupi: Ai dreptate, Io, sunt foarte 'shy' daca nu sunt in haita. Daca zici ca ai fost la Caput, poate ai ajuns la sfarsitul anilor '80 si pe la Izvorul Izei? Aveau la Ocolul Silvic un lup (lupoaica, de fapt) pe care-l tineau intr-un tarc.

Despre ursi: am vrut sa va relatez povestea lui Bruno, ursul care a facut furori acum zece ani in Bavaria, dar va las sa va delectati singuri cu articolul de pe Wiki (nu credeam, efectiv, ca si despre asta s-a facut unul!).
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

etalgor

Ca sa continuam cu ursii  :D
La Cernobâl, in zona de excludere, au aparut ursii si râsi dupa mai bine de 100 de ani. De unde au venit, si mai ales cum, mister mare, probabil au strabatut sute de km...
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/wildlife-is-fluorishing-in-chernobyl-as-humans-are-urged-to-stay-away-a6998556.html

Io

Spre rusinea mea nu am ajuns niciodata in zona Izei (M-tii Rodnei).

Caput-ul despre care vorbesc eu e in Apuseni si e o pestera care ca hidrologie face parte din Complexul Cetatile Ponorului - cum stati sub Portalul din Dolina 1 cu fata la pestera, in stinga voastra vine un piriias. Aia e apa din Pestera Caput situata la vreo 5' de mers mai sus de actuala Cabana Cetatile Ponorului. (Nu incercati sa vizitati pestera Caput: in primul rind nu (mai) e voie fara aprobare si in al doilea rind, pestera se apara cu o cascada de 10m chiar la intrare. Chiar daca Baza Salvamont e aproape, nu vreti sa cadeti in ea, credeti-ma! Mai e si foarte rece  :lol:).
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Europiu

Stiu de care Caput vorbeai... Am fost si in Caput si in Cetati. Si in multe altele, dar sunt vreo 30 de ani de atunci, acum nu ma mai lasa spatele.  :(
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

Horațiu 87

#7148
România, în lumea a treia a şoselelor

Cea mai folosită aplicaţie din lume pentru şoferi, Waze, dă nota patru şoselelor din România. Drumurile noastre sunt pline de gropi iar conducătorii auto sunt pericole publice, adesea agresivi şi mereu grăbiţi.

Gropi, denivelări, drumuri fără marcaje, ambuteiaje şi accidente. Toate sunt încercări grele prin care şoferii străini trebuie să treacă atunci când ajung în România. Câteva mii dintre ei au folosit aplicaţia WAZE şi ne-au dat note. Aşa a intrat ţara noastră în topul statelor cu drumuri foarte bune şi foarte rele, evident, la coada clasamentului. Suntem printre cele 10 ţări ale lumii în care mai bine mergi pe jos decât cu maşina. În frunte sunt Olanda, Letonia şi Statele Unite.

Bogdan Ocnaru, reporter Digi24: ,,Astfel de imagini se văd pe toate drumurile. Şoferii nici nu au cum să dea calificative bune României, suntem printre primii în Europa şi la numărul de accidente cu victime."

Sorin Bădică, specialist în siguranţă rutieră: ,,Chiar dacă am vera să rulăm legal, în România nu se poate. Eşti împins de la spate ca să mergi mai tare decat e legal, să depăşeşti acolo unde nu ai voie, să depăşeşti în spaţii înguste, curbe, viraje. Căruţe pe treceri, biciclişti, nu mai spun de neacordare de prioritate pietonilor."

Nici viitorul nu arată bine. În România, şoselele sunt pline de gropi încă din stadiul de proiect.

Cătălin Homor, directorul general al CNADNR: ,,Toate proiectele, fără excepţie, au probleme incompatibile cu evoluţia."

http://www.digi24.ro/stiri/actualitate/romania-in-lumea-a-treia-a-soselelor-554621

danutzu_1069

Unde pusca mea poti sa dau nota in waze??

Io

#7150
Waze are o chestie foarte desteapta pentru asa ceva. Nu oricine, nou venit au ba, are caderea de a modifica lucruri pe-acolo, trebuie sa ai un anumit statut ca sa poti sa faci asta iar statutul acela e dat intre altele de contributia ta la comunitate confirmata de ceilalti membri. Asta instituie o bucla de feedback/corectie/protectie formidabila.
Accesul la statutul acela il obtii prin nr de kilometri facuti cit esti in retea dar MAI ALES prin contributia la Waze. Nici eu nu il am, nu am nici timpul/distanta parcurse si deci nici credibilitatea necesara dar lucrez la asta. Ca e bine.

Stiu ca avem un "Waze evangelist" aici la Tg Mures, el va sti cu siguranta mai multe decit mine la tema.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Io

#7151
Pentru ecoducte si mai ales pentru spatiile de refugiu de pe LD va fi de observat comportamentul animalelor zonei. Deocamdata orice opinie e hazardata.
Se poate insa intimpla ca unele animale sa stea aproape pentru a-si procura hrana. Din pacate din interactiunea noastra cu ele in general nu iese bine (pentru ele) pe termen lung. Aproape sigur in zona ecoductelor unele vor fi omorite de masinile care trec in viteza, indeosebi ciini, vulpi, rozatoare. Altele pot dezvolta un comportament ca cel al unei vulpi care-si avea una dintre vizuini ceva mai sus de Cota 1500 (Sinaia) si facea asa:
- seara cind erau hraniti cinii de la Cota 2000 si Miorita venea si incepea sa scinceasca exact ca un catel. La coltul opus al cabanei. Ciinii dadeau navala sa vada ce si cum iar ea mergea pe partea cealalta si fura mincare. Din nefericire pentru ea "s-a prins de figura" cateaua cea mare (ciobanesc mioritic, absolut exceptional ciine) si s-a dus pe partea cealalta, a-ncoltit-o si a omorit-o. Ma rog, aveau ele doua socoteli mai vechi, a mai fugarit-o pe pirtie de citeva ori. Vulpea avea 2 pui care au scapat cu bine din iarna 2012, nu stiu ce li s-a intimplat mai departe, erau la concurenta cu o ursoaica cu pui care era in acelasi areal (de mai speria citeodata turistii de pe la Cota 1400).
- coana vulpe se-nvatase iarna si astepta schiorii sa coboare de pe Platou pe Pirtia Drumul de Vara. Am oprit si noi o data si a rezultat filmarea urmatoare (n-am filmat eu):


Personal sint impotriva hranirii animalelor salbatice exceptind-o pe cea facuta de silvicultori (sare, finare etc) si etologi, dar de data asta am participat. Deh.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

dragos76

Quote from: Hory1987 on September 01, 2016, 07:37:22 PM
Sorin Bădică, specialist în siguranţă rutieră: ,,Chiar dacă am vera să rulăm legal, în România nu se poate. Eşti împins de la spate ca să mergi mai tare decat e legal, să depăşeşti acolo unde nu ai voie, să depăşeşti în spaţii înguste, curbe, viraje. Căruţe pe treceri, biciclişti, nu mai spun de neacordare de prioritate pietonilor."

Asta e cam aberantă. Da, recunosc, merg mai tare decât viteza legală (dar asta cam doar în localități mici), în rest sincer nu am simțit niciodată un pistol la tâmplă ca să depășeasc unde nu e voie. Sau să nu dau prioritate pietonilor.

nirolf

Legat de problemele de comunicare cu CNADNR, se pot face donații pentru plata avocaților? Procesele se pot îndreptat și împotriva funcționarilor sau doar a instituției?

Horațiu 87

Plantarea copacilor pe marginea şoselelor din România ar dura peste 400 de ani

O problemă gravă a drumurilor din România încă nu îşi găseşte o rezolvare. Conform legii, pe marginea a 1.750 de kilometri de şosea ar trebui plantate perdele foresteriere care să reducă efectele viscolelor, prafului şi zgomotului. Deocamdată, prevederea legală a fost respectată doar de-a lungul a OPT kilometri din Autostrada Soarelui. Dacă ritmul actual de împădurire se păstrează, plantările se vor încheia abia peste... 438 de ani.

În timpul verii, nu de puţine ori, vizibilitatea se reduce drastic atunci când praful sau fumul de pe miriştile aprinse este purtat de vânt pe drum. Perdelele forestiere ar rezolva această problemă.

Iarna, arborii de pe marginea drumului ar împiedica zăpada să ajungă pe şosea. Asta înseamnă implicit şi costuri mai mici cu deszăpezirea.

,,Am insistat foarte mult pe acele perdele forestiere. Perdelele forestiere, egal drumuri deschise în timpul iernii. Nu vom mai avea drumuri închise dacă avem aceste perdele forestiere", susţine Cătălin Homor, directorul general al CNADR.

De plantarea copacilor se ocupă, însă, Romsilva. Iar cei de acolo spun că se lovesc de mai multe probleme: fie nu se cunosc proprietarii terenurilor de lângă şosea, fie nu primesc acceptul acestora ca să planteze copaci. Aşa că trebuie făcute exproprieri, procedura care durează mult.

Într-un răspuns pentru Digi24, Romsilva spune că are în derulare întocmirea cadastrului şi înscrierea în cartea funciară a mai multor terenuri situate de-a lungul autostrăzilor spre Piteşti şi Constanţa, însumând peste 22 de hectare.

,,În prezent, este în derulare acţiunea de întocmire a documentaţiilor cadastrale şi înscriere în cartea funciară a terenurilor supuse exproprierii, în suprafaţă de 22,3 ha, pe care urmează să se înfiinţeze perdele forestiere de protecţia a autostrăzilor A1 şi A2", se arată în comunicatul Romsilva.

,,Într-o primă etapă ar urma să fie protejaţi prin perdele forestiere aproape 6 kilometri din autostrada spre Piteşti", transmite corespondentul Digi24.

Cea mai lungă fâşie forestieră va fi în zona localităţii Corbii Mari din judeţul Argeş. Va avea o lungime de aproape un kilometru şi jumătate. De-a lungul autostrăzii spre Constanţa se va expropria teren pentru plantarea încă unei fâşii forestiere pe 300 de metri.

În aprilie anul acesta, reprezentanţii Ministerului Mediului erau mult mai optimişti. Într-un răspuns oficial către un deputat, aceştia spuneau că sunt gata documentele pentru plantarea de perdele forestiere pe 10 km din Autostrada Bucureşti - Piteşti şi pe încă 10 kilometri din Autostrada Soarelui.

Romsilva a semnat un contract de 58.000 de euro cu o firmă de avocatură pentru realizarea cadastrului terenurilor de lângă cele două şosele de mare viteză.

http://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/plantarea-copacilor-pe-marginea-soselelor-din-romania-ar-dura-peste-400-de-ani-552602