SpaceX | Space Exploration Technologies Corporation

Started by l3x, March 27, 2012, 03:31:51 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mirceaeliade

#300
@hvm ma indoiesc profund ca un Starship costa mai mult de vreo 50 de milioane de USD.  Si in nici un caz cum zici tu pete 100 mil bucata.  Un F9 nou nout e vreo 30 de milioane si are abandoua stageurile cu 10 motoare Merlin si facute dintr-un aliaj aluminiu-litiu care nu are cum sa fie comparabil de ieftin ca otelul din care e facut Starshipul. Iar 3 motoare Raptor nu cred ca costa extrem de mult avand in vedere ca oricum au linie de ansamblare (nu ca motoarele SLS-ului unde avia se fac 4 pe an). Si Musk a aruncat deja la gunoi SN12 si SN13 care erau pe jumatate facute, si BN1 care era oractic complet. 

Si un sondaj pt cei de aici:  Starship goes orbital first sau se deschide primul segment DX12 inainte de prima lansare pe orbita?

hvm

Totul depinde de primul test cu BN. Deocamdata nu au inca definita modalitatea de aterizare pentru booster. Vedem cum o sa il faca, dar eu intrevad un test reusit cu booster-ul pentru cel tarziu august, si m-as hazarda sa spun ca pana la finalul anului o sa aiba si un zbor orbital. Iar pana la finalul anului viitor e pozibil sa avem si un docking cu iis si transportat provizii.... As vedea chiar si un al doilea station format din 2 sau chiar 3 SN-uri legate intre ele cu un conector in T pe con (ar mai exista varianta si pe zona motoarelor desi in acest caz consider greoi transferul dintr-un Starship in altul, desi nu imposibil, fiindca ar trebui sa treaca prin tancurile de combustibil). As mai vedea ca si plauzibila varianta unirii mai multor starship-uri in paralel si mai departe sa formeze un cilindru uriar care ar putea sa se roteasca (dar asta prin 2030 cand e definitivata tehnologia si usor de rezolvat).

Insa cel mai simplu mi se pare tot conectarea in virful conului cu un hatch door la fel ca la dragon...

Cat despre pret ma ghidez in special pe estimarile conform carora SpaceX a cheltuit deja ~4mld$ pentru Starship, si vazusem pe undeva o estimare ca ar costa undeva la aprox 250mil$ un SN (desi mi se pare greu de crezut). Eu cand am spus 150-200mil$ nu ma refeream doar la un singur SN ci la mai multe. Dpmdv 150mil$ este mult prea mult pentru costul unei bucati. Dar tind sa cred ca e putin mai mult decat pentru un Falcon9 care este ~50mil$. Sa nu intelegem gresit ei aici fac totul de la 0 pentru fiecare bucata, nu folosesc mass-production (in adevaratul sens al cuvantului) inca. Totul e reproiectat , regandit aproape la fiecare prototip..... (e adevarat ca nu de la 0 dar si asta presupune costuri)

Faptul ca "hardughia" a aterizat fara bum si poate fi analizata de ingineri este un castig enorm pentru SpaceX. Sa nu uitam ca odata cu primul zbor fara boom pentru Falcon rata de success a fost enorma in continuare (in special si fiindca s-a putut face "acordul fin" in urma analizei uzurii pieselor, activitiate ce nu a putut fi realizata in cazul acelor Boom-uri placute pe care le-au avut primele tentative de aterizare cu versiunile initiale de Falcon si nici la Starship pana acum)
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

mirceaeliade

F9 costa $50M pt cumparator, nu pentru producator.  Toate piesele, inclusiv 2nd stageul am vazut sa fie estimat undeva la $30M.   Si aia include 10 motoare.  Toate starshipurile pana acum au avut doar 3 Raptoruri, care sunt probabil cu mult mai scumpe decat Merlinurile, dar tot imi vine greu sa cred ca sunt chiar asa scumpe.  Posibil sa coste 100M cum zici tu daca iei in considerare pretul platit pe cladiri noi.  Dar cum productia nu se opreste acum, toate alea vor fi amortizate pe viitor.  Altfel zis, imi vine greu sa cred ca SpX a salvat 300M prin faptul ca nu a mai construit SN12/SN13/SN14.  Suspectez ca tot programul Starship pana acum (excluzand dezvoltarea Raptorului care e o chestie de mai multi ani) nu a ajuns inca la 1 miliard, cu toate bombele facute pana la SN15.

Marius

Intrebare de la mirceaeliade:

"Si un sondaj pt cei de aici:  Starship goes orbital first sau se deschide primul segment DX12 inainte de prima lansare pe orbita?"

Avand in vedere faptul ca inca n-au trecut 2 ani de la Starhooper test si SN15 a aterizat zilele trecute cu succes, mai ca as paria pe SpaceX.  :)
Progresul lor tehnologic e enorm.

alin_simeriaveche

Cica se preconizeaza in iulie primul zbor orbital booster/starship
Boosterul va ateriza undeva in ocean, nu se stie cum iar starship o prabusire in ocean aproape de Hawai.

Starship Orbital Launch Attempt details per FCC exhibit:
- Staging 170 seconds into flight
- Booster will splashdown in the Gulf 20 miles downrange
- Starship will perform a soft landing 62 miles northwest of Kauai





dr4qul4

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

hvm

^521sec = 8m41s pana pe SECO adica Second Engine Cut Off - atunci ajunge pe orbita.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

dr4qul4

Merci. Poate ne explici si ceilalti termeni.  :D
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Ionut

MECO = Main Engine Cutoff
SES = Second Engine Start

MECO este momentul în care toate cele ? (neclar cate motoare vor folosi) motoare ale treptei 1 (boosterul) se opresc.

SES este momentul în care cele 3 motoare ale treptei 2 (treapta superioară, Starship, care poartă payload-ul) pornesc pentru a insera pe orbita racheta.

Ionut

Dacă vrei și un detaliu, în cazul rachetei Starship Superheavy (adică treapta 2 pe care au testat-o și au si aterizat-o și care va fi în vârful treptei 1 adică boosterul care încă nu este testat), treapta 2, Starship, are 3 motoare "Raptor" optimizate pentru nivelul marii (ce vezi in testele astea) PLUS alte 3 motoare optimizate pentru vid (care sunt pornite după ce boosterul se desprinde - stage separation), numite V Raptor (Vacuum Raptor).

În testul cu zborul orbital vor folosi pe Starship toate cele 6 motoare: V Raptor în vid pentru a pune racheta pe orbita și Raptor pentru aterizare. Mă rog, amerizare. Mă rog, amerizare direct în apă (ocean), nu pe barja drona (nu risca).

Ionut

Starship Superheavy va fi cea mai puternică rachetă facuta vreodată. Are 9 metri diametru și o înălțime de aproximativ 70 (Superheavy, boosterul) plus 50 (Starship, treapta 2, cea care conține payload-ul de pus pe orbita sau de dus pe Luna sau pe Marte sau [insert Solar System body here]), deci 120 metri înălțime.

Nu, nu este o greșeală.

SkyTower din București are vreo 140 m. Deci Starship Superheavy va fi puțin mai scundă decât cea mai înaltă clădire locuită din București (România?).

hvm

Din intamplare am dat peste o filmare cu Starship de acu fix un an. Nu are rost sa il vizualizati ca nu se intampla nimic. Eram pe atunci la SN4 si facea un amarat de test al trusterelor pentru directie. Si acum suntem la SN15 aterizat. Filmarea e doar pentru a vedea cum arata atunci SN-ul si unde suntem dupa exact un an.



Legat de zbor orbital finalizat cu success as spune ca nu cred ca o sa fie gata inainte de a fi date in trafic T2 & T3. Zbor orbital pana atunci cu siguranta o sa avem, dar cu reintrarea in atmosfera o sa fie problematic. Eu cred ca reintrarea in atmosfera se va incheia cu un boom frumos (sper sa ma insel) si problema acolo e ca nu pot aduna date legate de telemetrie din cauza blackout-ului de comunicare in perioada cu cele mai mari temperaturi, si cam atunci e punctul critic.

Nu stiu ce fel de "cutie neagra" au si daca rezista la acele temperaturi (teoretic ar trebui sa reziste cele de la avioane) dar sunt la limita.... Si atunci testele urmatoare sunt facute ghicind.

Pe de alta parte SpaceX a surprins de fiecare data....
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

Ionut

Scott explica intr-un minut primul test de zbor orbital:

alin_simeriaveche

Un scurt istoric animat al evolutiei Starship. Ultima, SN15, nu este inclusa!


mirceaeliade

#314
Pentru context:
* Facon 9 are 550 tone la lansare, iar Starship+Super Heavy ar avea cam 4500 tone, fata de Saturn V care a avut 2900 tone.
* ca payload capacity cred ca Saturn V si Starship+Superheavy au cam acelasi maxim la masa de dus in orbita, dar Starship recupereaza toate motoarele scumpe.  Space Shuttle cu boostere solide (STS ) avea puterea la lansare cam jumatate din Saturn 5, dar ca masa in orbita avea doar 20%
* ca putere la lansare, Superheavy ar trebui sa aiba cam dublu cat a avut Saturn V, si cam 1.5x din cat a avut sovieticul N1 (care a explodat de 4 ori la lansare). Starship va avea doar vreo treime din thrust-ul care l-a avut Saturn V.


Parerea mea e ca nu cred ca prima lansare a Supeheavy va fi mai mult de jumatate din thrust-ul teoretic (adica va avea doar vreo jumatate din motoare) Ah, si Musk a zis ca in viitor vrea sa aiba o versiune de 12m diametru fata de actuala 9m in diametru, adica aproape dublu in volum