[B] Parcarile din Bucuresti

Started by Ionut, October 17, 2011, 06:17:45 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

carutasul

nu cred că trebuie să fixăm noi preturile, ci piața. Dacă parcările sunt goale, o scădem. Dacă sunt full  o creștem.  De undeva trebuie început....

frunzaverde

#586
@unu - costul P&R in Praga este de 20 CZK pe zi, adica 80 eurocenti (sau 3.76 lei), nu 40 eurocenti cum zici tu. Direct de pe siteul oficial al DPP, operatorul praghez: https://www.dpp.cz/en/travelling/p-r-parking

Pe urma, cel mai ieftin bilet la metrou este 24 CZK adica 4.52 lei. Dar biletul respectiv (fostul bilet "5 statii") iti da dreptul sa fii in sistem (deci inclusiv asteptatul dupa metrou, si timpul necesar parasirii statiei) maximum 30 minute; fiind util exclusiv pentru distante scurte sau foarte scurte. Un bilet normal, de 90 minute, este 32 CZK, adica 6 lei. Fata de 2.5 la Metrorex... Pentru utilizatorul ocazional, vorbim de echivalentul a 16 lei pe ZI un park-and-ride + metrou in Praga.

Pentru utilizatorul lunar, care sa zicem ca foloseste P&R 22 zile pe luna, si un abonament nominal pe o luna (disponibil exclusiv rezidentilor), costurile echivalente sunt de 186 lei pe luna. Si asta alegand Praga, unul din orasele europene care subventioneaza cel mai puternic transportul public, in tara europeana care subventioneaza practic cel mai puternic transportul public in toata UE.

In Bucuresti, unde nivelul absolut al subventiilor este mult mai mic, si sustinerea guvernamentala pentru transportul public e mult mai mica (Romania subventioneaza puternic transportul individual, cu masinile, prin, de exemplu, prima masina si programul rabla) nu te poti astepta nici macar la costuri de nivel Praga pentru a fi sustenabil programul. Mai ales ca componenta de transport public este mai ieftina ca in Praga...

@carutasul - nu exista vreo piata functionala, asa ca nu ai ce piata sa lasi. Operatorul (de metrou si P&R) este un provider monopolist de servicii, care (aproape) peste tot in lume iese in pierdere. Nu vorbim de "profituri", si in 99% din cazuri nici macar de acoperirea costului primar de operare - ci de "farebox recovery", adica de cat de mari trebuie sa fie subventiile ca sa poti opera serviciul. Valori de 50-70% subventie primara (adica cat din costul de operare vine din subventie) e tipic pentru un sistem de transport public in Europa... Investitiile sunt si ele pe bani publici.

Asa ca intotdeauna trebuie gandit daca o investitie sau alta e buna, pentru ca tot (inclusiv operarea zi-de-zi) e pe bani publici. Un P&R afecteaza direct si permanent capacitatea de a construi o alta magistrala de metrou sau o alta investitie de infrastructura. Si intotdeauna trebuie gandit cat sustinem utilizatorul de masina personala cu subventie versus extinderea retelei pentru a elimina nevoia de masina personala. Experienta stiintifica de pana acum e ca P&R sunt, in general, idei proaste. Utilizarea e modesta; tintele sunt aproape niciodata atinse; costurile sunt mari, beneficiile pentru public mici. De altfel, inventatorii moderni ai schemei de P&R (Singapore) au renuntat.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

Bun, nu "o piață" în adevăratul sens al cuvântului, dar dacă parcările sunt goale e evident că prețul e prea mare. Până la urmă oamenii ăia vin în oraș cu un scop, de obicei să lucreze. Dacă dau pe parcare un procent semnificativ din salariu nu mai e convenabil să facă naveta. Pe de altă parte, dacă parcarea e full e clar că e prea ieftin. Și nici nu își atinge scopul, că dacă e să pierzi 10 minute să cauți un loc liber iar, mai bine renunți.

Xed

#588
@carutasul - Eu nu sunt de accord cu faptul ca pretul dicteaza daca o parcare este goala sau nu. Uitam de o componenta importanta iar aceea este educatia. Poti sa le faci pe toate gratuite si tot nu vor fi pline daca omul nu este invatat sa parcheze acolo unde trebuie si sa se mai deplaseze si pe jos sau cu transportul in comun. Am devenit cu totii mult prea comozi in propriile masini si vrem sa parcam cat mai aproape de destinatia noastra.

carutasul

Da, aici e o altă discuție, că parcările singure nu rezolvă mare lucru. Nu e numai problema educației, e vorba și de un transport în comun eficient, pentru că se presupune că lași mașina ca să urci în metrou/tramvai/trotinetă. Eu chiar merg uneori așa, folosind Cora drept "park and ride". Însă asta funcționează dacă am treabă în zona Unirii ( aș mai avea o linie de troleu la gară care ar merge relativ ok - cu excepția orelor de vârf) Dar la gară nu am treabă aproape niciodată, e o zonă destul de "pustie" din punct de vedere al afacerilor. Oriunde altundeva STB-ul mă duce extrem de lent; legăturile nu sunt prea bune,  tramvaiul se blochează și el tocmai în zona Unirii deci la metrou ajung relativ dificil.... în fine, pe scurt cu mașina ajung cel mult în jumătate de timp cam oriunde în București. Traseele STB nu sunt "actualizate" ținând cont de noile clădiri de birouri în jurul cărora gravitează economia actuală a orașului. Cea mai stupidă discuție despre parcare am avut-o acum o lună, când am plătit două ore și m-am lungit la un client ceva mai mult. Nu știu dacă asta e poziția oficială a primăriei, dar încasatorul mi-a zis că "nu se poate" să plătesc încă o oră. Hmm? asta mai lipsea, să mă trezesc și cu mașina ridicată...

voicul

Pe "Cetatean Sector 2"  zice asa:

"NU GASESTI LOC SA PARCHEZI MASINA ??

Pune mana pe telefon si cand vezi un autovehicul abandonat, fa-i poza si trimite email cu locatia la adresele :

office@adp2-bucuresti.ro

office@politialocalas2.ro

infopublice@ps2.ro

bpr@b.politiaromana.ro"

carutasul

Asta e o soluţie aşa, "SH" :) câte locuri crezi că poţi elibera aşa? sub 10% ? Acoperă asta necesarul?

Valentin


Ionut

M7. :lol:
Ahahaha. :lol: :lol: :lol:

Poate intr-un univers paralel...

Acum la modul serios, eliberarea locurilor de parcare ocupate de rable mi se pare o chestiune de bun simt. Doar ca in Romania bunul simt e cam absent.

Lyvyoo

S2 nu are serviciu de ridicari, asa mi s-a spus de la Politia Locala. Insa au niste campanii uneori, probabil cu masini de rdicat contractate pe termen scurt  - https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-23402149-primaria-sectorului-2-vrea-ridice-masinile-parcate-neregulamentar.htm

Daca s-ar tine de treaba, cam in fiecare areal de 10 blocuri s-ar elibera vreo 5-10 locuri de parcare. Dar o fac random. Eu am undeva la 10 email-uri trimise, cu rezolutii de ridicare chipurile si hartii in geam respectivelor rable. Probabil vreo 3-4 am in minte acum ca disparute, poate chiar cu bunavointa proprietarilor.


voicul

La mine in zona s-au ridicat vreo 2 masini: tot asa cu 2 afise in geam (vreo 2 luni a durat treaba cu afisile) si dupa au disparut.
Stau sa ma intreb daca acum, ca s-a schimbat legislatia, le ridica si pe cele de pe trotuar?

Ionut

Asta cu trotuarul s-a tot discutat, din ce-am inteles eu se pot ridica.

Lyvyoo

Mai intai sa isi faca serviciu de ridicari ca in S3 apoi se poate discuta de trotuar.
Insa fiind an electoral, ma indoiesc ca vor face ceva, sa nu supere cetatenii. Mai grav este ca la S2, cel putin in acest mandat, si-au dat mana PNL cu PSD si UNPR (vicele este PNList) si lucrurile arata asa cum arata, mai ales in privinta parcarilor (de curatenie si alte lucrari de infrastructura nu mai zic). Asa ca foarte probabil urmatorii 4 ani vor fi la fel.

unu

#598
@frunzaverde
In Praga costa 20 CZK / zi ... P+R de la "centura", dar si in centrul lor (acolo unde au P&R pentru metrou).

Cat costa in Bucurestiul "istoric" parcarea (ca noi nu avem ideea de P&R in centru)?
Sa zicem de la Universitate, pe zi ...40 ron / peste 8 ore
(si daca ne uitam cine administreaza parcarile, vedem ca mai are parcari doar prin ...tari scumpe, gen Franta, Germania ...si Romanica, ca deh ...spaga)

Deci centrul Bucuresti vs Centrul Praga, 8 eur/8 ore vs 0.75 EUR/12 ore (!?)

Ei da, eu vorbeam de un pret pt. a incuraja lasarea masinilor la centura si sa ia "omul muncii" metroul (deja plin la a doua statie, datorita urbanizarii si dezvoltarii tembel facuta, dupa '89).
Si da, toti vorbim de o incurajare sa lasi masinile si sa mergi cu metroul, iar aceasta incurajare trebuie sa existe, chiar daca P&R inseamna inclusiv subventii si inclusiv sa nu-si puna vreun spagar un bloc de 25 etaje pe acel teren (fara parcari, evident, nici macar minimul legal).

Sa nu mai zicem si cate P&R au, inclusiv ...la autostrada.
Pe semne ca exact acesta este motivul ...sa nu intre cu masinile "ilfovenii" lor in Praga, sau turistii; pentru ca ei, Praga, nu au doar turism facut de "oamenii muncii" si cativa betivani veniti peste weekend.

ionut.cava

@voicul si @Ionut Masinile de pe trotuar nu se pot ridica, inca. A fost reglementata doar amendarea. Pentru ridicare, legea spune ca se aplica doar masinilor stationate neregulamentar pe partea carosabila. Deci macar o roata pe strada. Amenzile pot fi si ele eficiente, dar pentru Bucuresti, clar insuficiente.
Are Catalin un proiect la Camera Deputatilor pentru a solutiona anomalia asta legislativa. Stiu ca a postat cineva pe forum acum cateva luni despre asta. Sper sa treaca.
"Ah... I love summer in England ... it's my favourite day of the year" (thanks Global Warming for ruining a decent joke)
Driving across Europe.