Automotoare și rame electrice

Started by Ionut, October 12, 2016, 06:51:54 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

frunzaverde

#30
Quote from: yetiman on April 24, 2017, 01:33:50 PM
Malaxa:

Nu sunt mai lente din cauza re-motorizarii (motorizarea originala fiind 2x220 Ganz (HU) sau 2x240 Maybach (DE, nu US)) ci din cauza cutiei de viteze, care adauga greutate si e destul de lenesa.

A, si din cauza AFER. Care a spus ca sunt atat de vechi incat nu li se mai poate garanta siguranta in exploatare la 100/110 km/h. Si le-a limitat la 80 km/h in exploatare cu pasageri.

Quote from: cristi5 on April 23, 2017, 04:41:02 PM
Ce nu pricep (si in cazul asta si la Pascani pt CFM) : daca tot au aruncat aproape tot din vehiculul original, de ce nu au facut automotorul de la un cap la altul, eventual cu boghiuri intre vagoane (Jacobs) si ULF, ce sens are sa pastreze platforma aia pe care se catara bietii calatori?

Din cate stiu exact designul boghiurilor, sasiului/suspensiei si cutiei este partea cea mai scumpa si cea mai complexa la un automotor. Motorul si transmisia sunt pana la urma doar "black boxes" care se monteaza in functie de puterea dorita si nu cer cine-stie-ce dezvoltare in afara de facut locul necesar (si, de obicei, automotoarele au fost gandite de la bun inceput pentru remotorizare).

Modernizarea e serioasa dar tot nu compenseaza pentru uzura intregului tren de rulare. Osiile sunt vechi si la capatul duratei de viata, sasiul e uzat, pana si cutia vagonului e uzata. Sunt automotoare care si-au depasit durata de viata si au fost date la topit de DB pentru ca nu mai erau fiabile in trafic. De altfel, DB a decis ca remotorizarea serie VT614/624 nu e economica pentru ca defectele de uzura nu se pot remedia, asa ca le-au scos din uz.

Din asa ceva nu ai cum sa scoti un vehicul viabil pe termen lung - cel mult o masura stop-gap temporara. Dar daca vrei o solutie stop-gap temporara nu bagi bani in reconditionare, ci faci ce a facut TFG, adica le limitezi la 100 km/h, le revopsesti, si le pui in trafic usor.

La clasa 58, "modernizarea" a fost inca si mai superficiala. Pe unele s-a montat aer conditionat si electronica de putere, si cam atat. La vehicule care au fost folosite timp de 40+ de ani pe retele suburbane in regim foarte intensiv si greu de operare, pe infrastructura franceza (care la nivel conventional nu este foarte buna). Practic azi sunt aproape toate cazute, cele cateva inca functionale sunt tinute in uz cu piese canibalizate de pe alte vehicule.

La fel, D1M-urile moldovenesti sunt un esec complet, in parte din cauza cerintelor CFM, in parte datorita experientei zero in domeniu de la Remarul Pascani. Pe primele vehicule nu a fost inlocuita cutia de viteze, ci doar motorul, rezultand in probleme de tractiune, defecte aproape imediat dupa livrare etc. Apoi, Remarul nici macar nu a consultat standardele CSI legate de transportul feroviar (GOST-urile), care sunt FOARTE diferite de standardele europene, inclusiv la capitolul carburanti si lubrifianti. Rezultand in probleme cu motoarele (care s-au gripat rapid), inclusiv un incendiu, care oricat de suspect ar fi fost, trebuia investigat serios de catre producatorul automotorului. Pascaniul ar fi vrut sa puna mana pe contracte de modernizare din Ucraina, Georgia, tarile Baltice, dar dupa experienta D1M e foarte improbabil...

Quote from: cristi5 on April 23, 2017, 04:41:02 PM
E ceva in legislatie care cere omologare daca e concept nou dar te lasa sa schimbi tot afara de sasiu si tipul boghiului la un vehicul existent?

Nu ar trebui sa fie vreo diferenta, VT-urile nefiind "aferizate" cand au fost aduse, trebuie sa treaca printr-un proces extrem de similar ca un produs nou-nout.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

Nu ma pricep deloc la domeniul feroviar, nu stiu daca sunt rafuieli interne, va las pe voi sa deslusiti. :)




ATENTIE! Imagini care va pot afecta emotional. Dragi prieteni feroviari si nu numai, avem o problema grava. O problema grava, care persista de de mult timp si care in anul de gratie 2017 a atins apogeul.

Nu este posibil ca in Romania anului 2017, sa se mai discute despre astfel de material rulant, mai mult decat atat, sa-ti mai pui si semnatura pe contractul lor de RR. Este practic o sfidare a decentei si a bunului simt, o actiune a unor personaje care nu corespund nici celor mai modeste exigente.







Powered by API/PUM imgur uploader

In conditiile in care CFR Calatori e la pamant cu parcul de locomotive, in conditiile in care avem serii intregi de vagoane cu climatizare retrase din circulatie din cauza lipsei de interes si/sau competenta, situatia fiind mai tragica decat vor multi sa credem, cateva personaje cu influenta nefasta, vin si ne arunca bomba, RR la niste bombe cu ceas de 80 ani vechime.

Aici ne lovim de problema tipica a celor care semneaza hartii si habar nu au ce semneaza, indicandu-ne un grad de competenta egal cu mentenanta fictiva a parcului de locomotive serie 477 si nu numai. Pe hartie arata bine, motoare Volvo, cutie Allison si comanda multipla, arata foarte bine dar realitatea ne spune cu totul altceva.

Faptul ca onorabilul DG Iosif Szentes nu si-a pus semnatura pe astfel de gluma proasta mie imi spune multe, nu intru in detalii deja m-am intins prea mult si am coborat cu Jurnal Feroviar la un nivel care mie mi se pare josnic dar astazi necesar. In nici o tara civilizata de pe mapamond nu se mai intampla ce se intampla in Romania feroviara a anului 2017.

PS. Ii invit pe stimabilii care au facut acel caiet de sarcini si au semnat pe el, sa mergem impreuna intr-un agregat AM 900 de la Bucuresti la Craiova pe M900 sa vedem daca a 2-a oara mai semneaza o astfel de ineptie...

Jurnal Feroviar

tom_sawyer

Pe forumtrenuri am citit ca inca nu sunt amortizate aceste automotoare (cand au fost modernizate li s-a prelungit perioada de amortizare). Deci probabil inca o sa mai bage bani in ele pentru revizii.

rizzuh

Pe bune? Dupa OPT ZECI de ani nu sunt amortizate? Cu cat dracu sa creasca perioada de amortizare la remotorizare? :lol:

Astea nu au fost "modernizate", au fost remotorizate, in rest au aceeasi cutie (carcasa/tabla), aceeasi cutie de viteza, acelasi sasiu, etc. In afara de motoare si scaune, sunt la fel ca in anii '40.

frunzaverde

E o tampenie chestia cu amortizarea; un motor industrial Volvo Penta (care e extrem de ieftin, si in mod normal e gandit la aplicatii low-cost in industrie) si o cutie de viteze Allison lowest-end nu are cum sa aiba o perioada de amortizare mai lunga de 2-3 ani. Si daca au elemente neamortizate, pot fi trecute in "parcul rece" pana la expirarea amortizarii.

Sunt zeci de Desiro-uri, de locomotive reconstruite, de vagoane vechi de 10-15 ani (deci nici la o treime din viata) care stau la gard.

In schimb, rablele Malaxa, cu arcuri pe foi, boghiuri si rulmenti vechi de 80 de ani etc. mult-iubite de conducerea CFR Calatori, primesc prioritati. Statea jumatate din parcul de Desiro la gard (Desiro fiind inlocuitorul modern 1:1 si ca scop si ca marime a Malaxei), trimiteau Malaxe la Petroutilaj sa le remotorizeze...

Hai sa facem o pozitie pentru eliminarea din trafic a celor mai vechi vehicule din parcul european de vehicule feroviare pe cale ferata normala.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Neufunk

Si mie imi pare aiurea sa ai Desiro si sa-l ti la gard pentru a moderniza Malaxele. Nu m-ar mira ca ceva sindicat de prin CFR sa urle ca la personal place mai tare Malaxa.

Plus ca daca chiar ai nevoie, se gasesc solutii mult mai bune decat sa revitalizezi aceste rame.

Chiar asa, un muzeu feroviar adevarat cand? Sau chiar un muzeu al transporturilor, cu de toate pentru toti, de la avioane la trenuri si camioane. Ce este acum la GdN este departe de un muzeu adevarat, principalul muzeu pe aceasta nisa din toata tara.

tom_sawyer

Quote from: tom_sawyer on September 04, 2017, 01:10:47 PM
Pe forumtrenuri am citit ca inca nu sunt amortizate aceste automotoare (cand au fost modernizate li s-a prelungit perioada de amortizare). Deci probabil inca o sa mai bage bani in ele pentru revizii.

Aici am citit, postul lui Dr2005
http://www.forumtrenuri.com/t3848p300-automotoare-clasa-77-malaxa

QuoteAutomotorul este modernizat în anul 2010 la MARUB Braşov. Cum modernizarea s-a făcut după expirarea duratei normale de funcţionare, se poate considera vehicul nou şi poate urma o nouă perioada de amortizare care, potrivit legislaţiei în vigoare (punctul 2.3.1.1. la Anexa 1 la HG 2139/2004, cu modificările şi completările ulterioare), este de 12 - 18 ani. Casarea şi valorificarea se poate face doar cu acoperirea integrală a valorii neamortizate, însă îmi e neclar dacă o instituţie de stat are voie să caseze bunuri neamortizate (corect ar fi să nu poată, că nu le-a cumpărat din banii ei, ci din bani publici).

RG se face la 3 +/-1 ani sau 250.000 km, potrivit OMT 1359/2012 (anexa nr. 1, tabelul 3.1, poziţia 7). Sunt de acord că ar trebui modificată prevederea respectivă, vorbim de automotoare cu computer de bord şi diagnoză computerizată, cu tehnologie chiar mai nouă decât Desiro, deci regimul de reparaţii ar trebui să fie similar celui de la Desiro.
Din păcate, când a modernizat automotorul, MARUB s-a mulţumit să păstreze în cartea tehnică termenele de revizie de la automotoarele vechi (pentru că doar el le făcea... doar nu era să îşi taie singuri craca de sub picioare, nu?), aşa că singura posibilitate de a modifica aceste termene e cu o comisie tehnică, dar legislaţia nu e prea clară.
Bonus, durata de viaţă prevăzută în OMT 1359/2012 este de 35 ani. Ar trebui cumva făcută categorie separată pentru AM700, 900 şi 1000 modernizate şi cei 35 de ani să curgă de la momentul modernizării.

Habar n-am daca e corect ce spune, dar mi s-a parut interesant sa amintesc in contextul discutiei.

rizzuh

Multumesc tom_sawyer pentru link si citat!

QuoteAutomotorul este modernizat în anul 2010 la MARUB Braşov. Cum modernizarea s-a făcut după expirarea duratei normale de funcţionare, se poate considera vehicul nou şi poate urma o nouă perioada de amortizare

Ce? ??? Ce lege prevede ca trebuie sa fie considerat vehicul nou? Ar trebui sa fie considerat vehicul nou daca s-au schimbat toate componentele, sau macar toate componentele critice, ori nu este cazul aici.

Quotevorbim de automotoare cu computer de bord şi diagnoză computerizată, cu tehnologie chiar mai nouă decât Desiro, deci regimul de reparaţii ar trebui să fie similar celui de la Desiro.

Vorbim de automotoare la care tabla de pe ele are 80 de ani, la care sasiul are 80 de ani. Are computer de bord si il mananca rugina pe dedesubt... >:(

QuoteBonus, durata de viaţă prevăzută în OMT 1359/2012 este de 35 ani. Ar trebui cumva făcută categorie separată pentru AM700, 900 şi 1000 modernizate şi cei 35 de ani să curgă de la momentul modernizării.

What the fuck? Omul asta e nebun? El chiar crede ca aceste cosciuge cu roti ar trebui sa mai fie in circulatie INCA TREI ZECI DE ANI?! :o :o :o

Neufunk

Categoric. Pe putin inca 30 de ani. Dar pe linii turistice.

frunzaverde

#39
Quote from: tom_sawyer on September 05, 2017, 01:29:15 AM
Habar n-am daca e corect ce spune, dar mi s-a parut interesant sa amintesc in contextul discutiei.

Nu e corect ce spune, bineinteles ca daca repari un obiect bun de casat ca sa mai scoti niste viata din el nu devine un dispozitiv nou. Si oricat de jalnic este legiuitorul roman, nici chiar in halul asta de jalnic nu e.

Quote from: HG 2139/2004
Menţinerea în funcţiune a mijloacelor fixe care pot afecta protecţia vieţii, a sănătăţii si a mediului ( mijloace de transport rutier, feroviar, aerian si naval, maşini de construcţii si de gospodărie comunala, maşini de ridicat etc.) după expirarea duratei normale de funcţionare, se va putea face numai pe baza unui raport tehnic întocmit de organisme de certificare sau organisme de inspecţie tehnica abilitate în domeniul de activitate al mijlocului fix
[..]
Daca cheltuielile ulterioare se fac după expirarea duratei normale, se va stabili o noua durata normala de către o comisie tehnica sau expert tehnic independent.

AFER (singurul organism care poate face cele scrise mai sus) deja a zis in multiple randuri ca automotoarele Malaxa sunt la capatul duratei de viata. Pentru AM 700 si 1000, AFER interzice exploatarea cu viteze mai mari de 80 km/h pentru ca nu prezinta siguranta in circulatie din cauza vechimii la viteze peste acestea...

"Doctorul" este un ceferist mare iubitor de Malaxe in trafic. Motivele lui sunt ca "consuma putin", ca liniile alea nu prea au trafic si ca oricum "taranii" de pe sectiile secundare nu merita mai mult. Pai bineinteles ca nu exista trafic daca pui un vehicul vechi de cand era bunicul copil, care de-abia ajunge la 70 km/h si care nu ofera nici macar confortul unei dube, si in care vara te sufoci si iarna mori de frig. Nu mai zic ca sunt folosite inclusiv pe linii care permit 120 km/h; deci daca puneau orice alt vehicul, trenul ar fi mers mult mai repede.

Nicolae Malaxa nu cred ca-si imagina ca or sa circule 35 de ani cand le facea, daramite 80+ - 900-le erau facute ca vehicule ultra-ieftine pentru linii secundare in anii '30, care sa poata oferi preturi mici si frecvente mari ca CFR sa fie competitiv in fata autobuzelor. In anii '30. 1000-urile si 700-urile (seriile Salon si Balan) poate-si imagina ca or sa circule ceva mai mult, ca erau trenuri de lux. Dar nu cred ca spera sa prinda mileniul 3.

Quote from: rizzuh on September 05, 2017, 08:58:15 AM
vorbim de automotoare cu computer de bord şi diagnoză computerizată, cu tehnologie chiar mai nouă decât Desiro, deci regimul de reparaţii ar trebui să fie similar celui de la Desiro.
Vorbim de automotoare la care tabla de pe ele are 80 de ani, la care sasiul are 80 de ani. Are computer de bord si il mananca rugina pe dedesubt... >:(

Ce diagnoza computerizata? Au pus pe cazanele astea o mizerie de motor diesel pentru aplicatii industriale, Volvo Penta, care in general e folosit la activitati statice, gen generatoare electrice sau la activitati miniere, agricultura, si vehicule speciale grele (de mina). Vibratiile pe masura. Peste au pus o transmisie automata Allison pentru uz industrial. Si un port de comanda multipla semi-improvizat (care, conform AGIFER, e problematic inclusiv din punct de vedere al sigurantei in exploatare, fortand osiile prea mult). O carpeala low-cost. "Diagnoza computerizata" e un rahat de ecran legat la senzorii agregatului motor-transmisie. Fara de care motorul nu se poate exploata (motorul fiind gandit pentru aplicatii statice, ecranul ala inlocuieste interfata SCADA).

Nu mai zic ca 900-urile (spre deosebire de 700-1000) nu au suspensii moderne. Au niste arcuri pe foi care fac ca toti dracii. Senzatia nu e de alunecat pe sine. Senzatia e de mers cu tractorul; zgomotul, zgaltaielile si vibratiile te pot face sa uiti rapid ca esti intr-un tren. Porctaxiul LVT, celalalt dezastru CFR (de provenienta anii '70 Germania de Est) e confortul intruchipat fata de Malaxele 900.

Restul, totul, dar absolut totul e original. Unele osii au fost schimbate in timp de uzura; dar inca vezi inscriptii pe osii, pe arcuri, pe rulmenti etc. la automotoarele 700-900-1000 pe care scrie "C.F.R. Malaxa. Licenta SKF". Ceea ce inseamna ca piesa aia e turnata pe vremea cand Carol era rege.

Si bineinteles ca crapa. S-au rupt destule osii, si au deraiat destule automotoare din astea de oboseala. Si cand AGIFER (organismul de investigatii accidente feroviare/NTSB-ul nostru feroviar) spune ca sunt gata, ar trebui sa fie ascultati: Automotorul 917 [..] construit în data de 02.12.1935 la uzinele ,,Nicolae Malaxa" Bucureşti [..] deraiat la 17.02.2015 [..] D.1. Cauza directă: Cauza directă a producerii incidentului o constituie depăşirea limitei de oboseală a materialului din care a fost fabricată osia motoare nr.25083, în condiţii de suprasolicitare sub eforturi compuse de tracţiune-compresiune şi încovoiere rotativă..

Da, automotoarele astea au facut Razboiul.

Quote from: rizzuh on September 05, 2017, 08:58:15 AM
What the fuck? Omul asta e nebun? El chiar crede ca aceste cosciuge cu roti ar trebui sa mai fie in circulatie INCA TREI ZECI DE ANI?! :o :o :o

Da. Individul e considerat nebun inclusiv pe forumtrenuri din cauza iubirii lui pentru Malaxe. Nu zic, un 1000 adus in starea originala (cu fotoliile alea imense, cu aer conditionat, cu interior streamline moderne) si folosit pentru trafic de excursie ar fi genial.

Acuma, de ce sunt iubite de dom' Doctor, care altfel e pasionat feroviar, nu stiu. Stiu ca de altii din CFR, superiori lui, sunt preferate pentru ca sunt o sursa usoara de coruptie. De la Siemens sau firme capabile sa repare echipament modern gen Desiro e greu de luat spaga.

Pentru surubarit la tehnica veche din anii '30 si montat utilaj industrial ultra-ieftin pe ea la preturi "speciale" se poate lua spaga multa si buna. Nu de alta, dar surubaritul (care nu-i mare scofala) necesita avize smechere (asa numita aferizare). Si uite-asa poti face un profit frumos cu un motor ieftin de sonda si o transmisie ieftina. "Modernizarea", de altfel, a fost facuta de o firma numita Petroutilaj; ce are in clin si in maneca firma cu domeniul feroviar va imaginati si voi.

Propun un slogan: Cu Malaxa la Mittal. Ca acolo le e locul.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

filmarea asta e din 1944. Vedem aici un Malaxa 900 in tinerete sau e vorba de acele prime automotoare, transformate din vagoane de calatori?


rizzuh

Quote from: frunzaverde on September 05, 2017, 10:35:08 PM
"Doctorul" este un ceferist mare iubitor de Malaxe in trafic. Motivele lui sunt ca "consuma putin", ca liniile alea nu prea au trafic si ca oricum "taranii" de pe sectiile secundare nu merita mai mult. Pai bineinteles ca nu exista trafic daca pui un vehicul vechi de cand era bunicul copil, care de-abia ajunge la 70 km/h si care nu ofera nici macar confortul unei dube, si in care vara te sufoci si iarna mori de frig. Nu mai zic ca sunt folosite inclusiv pe linii care permit 120 km/h; deci daca puneau orice alt vehicul, trenul ar fi mers mult mai repede.

Imi vine greu sa cred ca un gunoi ca ala consuma putin, mai putin ca un Desiro. Gol fata de un Desiro plin, poate, dar daca le compari pe ambele pline, cum naiba sa consume mai putin?

Quote from: frunzaverde on September 05, 2017, 10:35:08 PM
Nu zic, un 1000 adus in starea originala (cu fotoliile alea imense, cu aer conditionat, cu interior streamline moderne) si folosit pentru trafic de excursie ar fi genial.

Ar fi super misto sa te plimbi cu 1000 pe Bumbesti - Livezeni sau pe Salva - Viseul de Jos, in fotoliu, cu un pahar de vin si o friptura buna. Da' puse niste suspensii moderne pe ele, sa nu se verse vinul din pahar cand trece peste un macaz expirat. :lol:

Quote from: frunzaverde on September 05, 2017, 10:35:08 PM
Propun un slogan: Cu Malaxa la Mittal. Ca acolo le e locul.

:lolz: :lolz: :lolz:

frunzaverde

#42
Quote from: tom_sawyer on September 06, 2017, 12:19:15 AM
filmarea asta e din 1944. Vedem aici un Malaxa 900 in tinerete sau e vorba de acele prime automotoare, transformate din vagoane de calatori?

E un vagon motorizat; sunt provenite din vagoane construite la sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX, mostenite de CFR de la MAV, cu care CFR nu prea avea ce face. Sunt tot facute de Malaxa (cu o gramada de coruptie - vagoanele erau furnizate gratis de CFR, dar automotoarele erau platite ca si cum ar fi fost noi); sunt multe generatii, asta e generatia a 4-a sau a 5-a. Au circulat pana prin anii '60-'70.

In spatele lui se vede pentru maximum 2 secunde un alt automotor/o remorca de automotor. Ala e ori un Malaxa 900 ori o remorca de Malaxa.

Quote from: rizzuh on September 06, 2017, 08:49:47 AM
Imi vine greu sa cred ca un gunoi ca ala consuma putin, mai putin ca un Desiro. Gol fata de un Desiro plin, poate, dar daca le compari pe ambele pline, cum naiba sa consume mai putin?

Desiro-ul are 2 motoare de 275 KW. Malaxa 900 are un motor de 168 KW. Consumul orar al unui Desiro e dublu si mai bine fata de o Malaxa. Si la Desiro si la Malaxa motoarele sunt de generatie contemporana.

Malaxa 900 este un vehicul foarte mic, foarte usor si extrem de lent. Nu are nevoie de putere mare ca sa fie deplasat de colo colo la 50 km/h.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

#43
Quote from: frunzaverde on September 06, 2017, 10:23:39 AM
In spatele lui se vede pentru maximum 2 secunde un alt automotor/o remorca de automotor. Ala e ori un Malaxa 900 ori o remorca de Malaxa.

Merci frunzaverde! Intr-adevar, cel din spate se observa ca are cutia mai rotunjita la colturi.

cristi5

Nu exista o varianta mai moderna in genul malaxa 900? Usor, economic, macar 100 la ora? Jumatate de Desiro...

"Trenurile" astea sunt relevante la noi pt ca 1) sunt putini calatori si 2) nici CFR nici calatorii nu au bani...